България е готова с проекти за мерки и дейности за повишаване на пътна безопасност за над 3 млрд. лева, които да предложи за еврофинансиране след 2020 г. От тях 2,6 млрд. лева са средства за пътна безопасност по съществуващите пътища и около 730 млн. лева са за тези, които се предвижда да бъдат изградени до 2030 г. - автомагистрали, скоростни пътища. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков съобщи пред журналисти след като участва в международната конференция "Пътна безопасност: Нови технологии и добри световни и европейски практики". Форумът е част от календара на Българското председателство на Съвета на ЕС 2018 г.
По думите на Нанков, Европейската комисия изисква на база на бъдещия дебат, който стартира от май по темата "Стратегическа рамка за пътна безопасност", информация от всички страни от ЕС за това какви дейности в тази връзка ще бъдат предприети и какъв е необходимият за това ресурс, обясни пред журналисти министърът.
„Министър Нанков допълни, че вече на база на многогодишната финансова рамка се дебатират темата да има нарочен инструмент под формата на програма или фонд за пътна безопасност за периода 2020 - 2030 г.
Преди това пред участниците във форума министърът напомни, че Европейската комисия вече второ десетилетие полага целенасочени усилия за подобряване на пътна безопасност във всички сегменти за намаляване на жертвите по пътищата, като изтъкна, че години наред България заема последно място в този сегмент.
Николай Нанков беше категоричен, че по темата пътна безопасност трябва да бъде ангажирано цялото общество, като не изключи от този процес държавата. Министърът изтъкна, че ще се премине към цялостна и дълготрайна рехабилитация на пътните участъци, вместо само да се кърпят дупки, както това е ставало последните тридесет години.
20 000 километра пътища се нуждаят от спешна рехабилитация
Министър Нанков посочи, че около 8000 километра републикански пътища и 12 000 километра общински се нуждая от спешна цялостна рехабилитация и напомни за системния проблем, свързан с недофинансирането в пътния сектор. По думите на Нанков, ТОЛ-системата няма да е панацея, но тя ще даде почти три пъти по-голям ресурс от съществуващия и немалка част от него ще бъде насочен за подобряване на пътната безопасност. За целта ще се използват и бюджетни и общински средства.
Трафикът
„Всяка година трафикът се увеличава с 10-15%, увеличава се и броят на товарните автомобили, което носи много проблеми, а финансирането продължава да недостига". С тези думи започна изказването си си на конференцията председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Дончо Атанасов. Въпрекие това, по неговите думи, „успяваме с бюджета, който имаме". Той призна, че и правителството дава доста пари през последните години, но все още недостига финансиране, а пътят е жив организъм и когато днес не го направиш, утре вече е късно.
„Пътната агенция е полагала, в момента полага и ще полага огромни усилия в пътната безопасност. За съжаление, не всички от тях се увенчават с успех. Независимо от всичко обаче там. където много бързо и екстрено можем да предотвратим катастрофи, ние го правим. Давам пример с участъка Бургас - Созопол, където допреди години загиваха годишно между 15 и 20 човека. Но от десет години там почти няма загинали", коментира инж. Атанасов.
Магистралите
Той посочи, че днес ще бъде първата копка на отсечката от 9 км. на магистрала „Хемус" след Ябланица. „И се надявам в рамките на тази година да стартират всичките процедури до Велико Търново, както и на автомагистралата от Русе до Велико Търново. Наблягам на строителството на автомагистрали като една изключително важна част от пътната безопасност и важен фактор за значителното намаляване на жертвите по пътищата. Състоянието на тунели, на мостове също е важно за пътната безопасност но те изискват огромен финансов ресурс", каза още инж. Атанасов.
В София започна кърпенето на дупките
„Вече започна кърпенето на дупките след тежките зимни условия, предвидени за това са около 39 млн. лв., с които освен за запълване на дупки, ще се ремонтират и малки квартални улици и тротоарни настилки." Това каза пред журналисти заместник-кметът на София с ресор транспорт и транспортни комуникации Евгени Крусев, който също участва на конеференцията за пътната безопасност, цитиран от агенция „Фокус".
Той уточни, че заради последните снеговалежи работата временно е замразена. „Но имаме информация, че от днес следобед времето ще се оправи трайно, така че екипите вече работят по основните трасета, където има сериозни неравности в следствие на тежките зимни условия", каза още Крусев и допълни, че общината постоянно получава сигнали за проблеми с нови дупки, отнася се сериозно към всеки един от тях и реагира по най-бързия начин според ситуацията.
„Надявам се до неделя да успеем да обхванем основните трасета и пътищата на градския транспорт, а в момента се изготвят графиците кога ще започне ремонтът на по-малките квартални улици", обясни зам.-кметът на София.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.863580 |
GBP | 2.343290 |
CHF | 2.097630 |