Консорциумът между китайската група „Хайнан" и холандското дружество „Пловдив Еърпорт Инвест" е определен за концесионер на летище Пловдив след проведена процедура. С решението си правителството упълномощава министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията да сключи концесионния договор в двумесечен срок от влизането в сила на Решението, съобщи пресслужбата на Министерския съвет.
Концесията е за 35 години, като за този срок концесионерът се задължава да реализира инвестиции в обекта в размер на 79 083 000 евро. Средствата са за ремонт, поддържане и рехабилитация на съществуващата инфраструктура, както и изграждане на нови съоръжения.
След изтичането на гратисния период от 48 месеца, за всяка календарна година концесионерът ще извършва плащане, което се състои от фиксирана и променлива част. Фиксирана част е в размер на 600 000 лева без ДДС, а променлива част представлява 6% от общия размер на нетните приходи от всички дейности за съответната година, свързани с ползването на обекта на концесията.
Процедурата за отдаване на концесия на летище Пловдив е открита на 16 януари 2017 г. На 18 май 2017 г. са отворени получените оферти от трима участници: ДЗЗД „Силк роуд Пловдив Еърпорт"; „Консорциум Летище Пловдив"; Обединение (Консорциум) между „Хайнан" и „Пловдив Еърпорт Инвест". След разглеждане на документите е установено, че ДЗЗД „Силк Роуд Пловдив Еърпорт" не отговаря на критериите за подбор и дружеството е отстранено от процедурата. На 27 юли 2017 г. са отворени публично предложенията и обвързващите предложения на „Консорциум Летище Пловдив" и на Обединение (Консорциум) между Хайнан и Пловдив Еърпорт Инвест. Отстраненият участник ДЗЗД „Силк Роуд Пловдив Еърпорт" обжалва решението и процедурата е временно спряна до 1 март 2018 г., когато Върховният административен съд отхвърля жалбата като неоснователна, след което процедурата отново е стартирана. Комисията пристъпва към оценяване на участниците и класира на първо място Обединение (Консорциум) между „Хайнан" и „Пловдив Еърпорт Инвест".
Единият от участниците в Обединението, определено за концесионер, HNA Group (Хайнан Груп) към момента разполага с приблизително $145 милиарда активи, над $90 милиарда приходи годишно и с над 410 000 служители по цял свят. Дейностите на компанията са в различни сфери, като основно са съсредоточени в авиацията, технологиите, туризъма, финансите, иновациите и логистиката. Хайнан Груп управлява 14 авиокомпании с над 1250 самолета, като оперира 13 летища и над 1000 вътрешни и международни линии. Годишно компанията превозва над 100 милиона пътника до над 260 града.
От публикувания финансов отчет на летище Пловдив при старта на концесионната процедура става ясно, че порта не е в добро финансово състояние. За 2016 г. дружеството е успяло да намали загубата до 378 хил. лв. от 893 хил. лв. през 2015 г. Общо натрупаната загуба на летище Пловдив през последните години възлиза на над 6.6 млн. лв.
Приходите от дейността му са продължили да намаляват и през 2016 г. възлизат на малко над 3 млн. лв. Дружеството е успяло да свие и разходите с близо 1 млн. лв. и през 2016 г. те възлизат на близо 3.5 млн. лв. Единствените направени инвестиции през миналата година са в закупуването на автоцистерна за 11 хил. лв. и обновяване на интернет сайта на летището за 2000 лв.
Държавата инвестира в летището около 40 млн. лв. в нов пътнически терминал през 2009 г. с капацитет от 1000 пътници на час. Той обаче остана слабо натоварен.
Прогнозите са, че концесионерът ще развие аеропорта предимно като логистичен център за товарни превози, тъй като Пловдив е добра база за връзка между Китай и Европейския съюз.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.863580 |
GBP | 2.343290 |
CHF | 2.097630 |