Снимка: Архив infostock.bg
Георги Вулов
Новия Закон за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход (известен вече като Закон за горивата) беше приет от парламента на второ четене, но ще влезе в сила след 6 месеца след обнародването му в Държавен вестник, тъй като има работа по създаване на подзаконови нормативни актове.
Сред новите задължения в закона на първо място е задължителната регистрация на търговците, което предизвика много протести предимно на земеделски производители, които трябваше да се регистрират като търговци, заради временните съоръжения по полята през лятото, от които да зареждат машините си. Наложи се премиерът отново да влезе в ролята на арбитър и първоначалният вид на законопроекта в частта му за земеделските производители беше променен.
Скандал в коалицията Обединени патриоти
Най-яростният противник на Закона за горивата е вицепремиерът Валери Симеонов от управляващата коалиция Обединени патриоти, който открито обвиняваше вносителите в лобизъм. Само преди седмица, след одобрението на законопроекта за гласуване на второ четене от постоянната парламентарна Комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата с председател Емил Димитров (Ревизоро), вицепремиерът Симеонов каза в интервю за БНТ: „Новият закон за горивата е отвратителен лобистки закон, насочен към обслужването на големи фирми за горива, на първо място "Лукойл" и другите такива, които са обсебили 80% от пазара." Симеонов уточни, че е стигнал до този извод след среща с протестиращи търговци на горива от малкия и среден бизнес. Освен това, по думите на вицепремиера, чрез този закон „големите фирми целят да изместят дребните разпространители и дистрибутори на горива".
След изявлението на Симеонов лъснаха и противоречията в Обединените патриоти. Лидерът на Атака Волен Сидеров, който е председател на парламентарната група, обяви, че по Закона за горивата е постигнат консенсус между партиите в Коалицията Обединени патриоти. Броени часове след това, партията на Валери Симеонов Национален фронт за спасение съобщи на медиите, че „изнесената от Сидеров информация не отговаря на истината и няма постигнато съгласие".
Вижте още: Насроченият за днес протест на земеделски производители се отменя
Заради протестите на малките търговци, а преди това и на земеделските производители, в окончателно приетия вариант на закона е записано, че големите търговци (имат се предвид веригите бензиностанции и производителите и търговци, които поддържат данъчни складове за горива) трябва да имат внесен уставен капитал, не по-малък от 1 млн. лева. Първоначалната редакция, предложена от Емил Димитров и група депутати, беше за 3 млн. лева. Намалена е и сумата за дребните търговци - от 200 000 на 20 000 лева.
Още бюрокрация
Има и бюрократична процедура, която Министерството на икономиката трябва да уреди с подзаконов акт. Търговците на едро и дребно, съхраняващите нефт и нефтени продукти, както и дистрибуторите ще трябва да подадат заявление за регистрация в 3-месечен срок, след като законът влезе в сила. Преди това Министерството на икономиката ще публикува нормативен акт за необходимите документи за регистрацията. Така всъщност реалният срок за влизане в сила на новия Закон за горивата се удължава до 9 месеца, което предизвика реакция от народни представители, предимно от опозицията, които посочиха, че това е достатъчно време законът да бъде променен.
Санкциите
За сметка на намалените суми за регистрация, депутатите решиха санкциите за нарушителите - търговци без регистрация, да бъдат завишени. При първо нарушение глобата е от 25 000 до 250 000 лв. За повторно, санкцията е в двоен размер. Транспортиращите нефт или продукти от нефтен произход превозни средства и други съоръжения, използвани за транспорт на нефтени продукти без регистрация, ще бъдат отнемани в полза на държавата, независимо кой е техен собственик.
По време на кратката дискусия в пленарна зала при приемането на Закона на второ четене депутати от коалицията Обединени патриоти отново влязоха в спор, когато се стигна до текста, който забранява зареждането с гориво от нерегистрирани мобилни бензиностанции. При нарушение на забраната е предвидена глоба или имуществена санкция от 20 000 до 200 000 лв. Всъщност в първоначалния вариант сумата от горната граница на санкцията беше за регистрация на малки и средни търговци, вкл. и земеделски производители.
Срещу този текст възрази Георги Колев (Обединени патриоти), който каза, че законодателят превръща в нарушител всеки шофьор, който е закъсал на пътя и си купува в пластмасова бутилка гориво от бензиностанцията, за да може да си подкара автомобила. Отговори му основният вносител на законопроекта - Ревизоро: „Никъде в този закон не се прави каквото и да е ограничение да се зарежда от бензиностанция било земеделска техника, било резервоар до 1000 литра или туба за лека кола."
Той отбеляза, че с внесените промени между първо и второ четене, са удовлетворили претенциите на земеделските производители, тъй като е разрешено до 80 литра, които са заредени от вътрешен обект, да не се приема за престъпление, защото се допуска, че „може по пътя да е свършило горивото на трактор или земеделска техника".
Доволни ли са замеделските производители
Заради протеста на земеделските производители, беше направена промяна в текста за бензиностанциите за собствени нужди. В Закона е записано, че забраната (за зареждане) не се отнася за вътрешен обект за собствени нужди и обект, от който се извършва земеделска дейност, но тези обекти трябва разполагат с резервоари, които са трайно прикрепени към недвижим имот (сграда). Това беше записано в последния момент при приемането на Закона за горивата, но в преходните и заключителните разпоредби на Закона за движение по пътищата. Промяната не задоволява напълно земеделските производители, тъй като ще трябва да изграждат масивни сгради по полята за закрепване към тях на резервоари. Ако не беше гласувано това изключение обаче, пътищата през лятото щяха да бъдат задръстени с комбайни и трактори, които всеки ден щяха да зареждат гориво от бензиностанциите.
Христиан Митев (Обединени патриоти) поиска в закона да се запише, че той влиза в сила след нотификация от Европейската комисия. Емил Димитров посочи, че това не е нужно, защото се дава 6-месечен срок, до влизането в сила на Закона за горивата, на Министерството на икономиката да поиска такава нотификация от Брюксел. Какво обаче ще се случи, ако такава нотификация не бъде дадена. Това е още едно недоглеждане на вносителите, които явно бързаха Законът за горивата да бъде приет преди лятната отпуска на депутатите, алармираха в кулоарите на парламента от опозицията.
Кого засяга новият закон
Законът за горивата на практика засяга много българи, което е записано и в мотивите на вносителите: Първата заинтересована група са всички лица, които извършват дейности, свързани с производството и търговията с петролни и газови продукти.
Втората заинтересована група са органите, които ще упражняват контрол. Това са Министерството на икономиката, Министерството на вътрешните работи, Националната агенция за приходите, Агенция „Митници", Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси, Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и Български институт по метрология. Само да не стане като в поговорката „Много баби хилаво дете"!
Според вносителите, с новия закон за пръв път се регламентира и се създава подробна уредба на дейността, свързана с производството и търговията с петролни и газови продукти в България.
А крайната цел е изваждането на светло на икономическите оператори, извършващи дейности, свързани с нефтопродукти, като по този начин се намали сивия сектор в основен бранш от българската икономика. По данни на петролната и газова асоциация около 30 процента от този сектор е „сив" бизнес.
Другият също немаловажен ефект, който се очаква от Закона, е повишаване събираемоста на митническите и данъчните задължения от тези дейности. За спорна се приема от малките и средните търговци и от земеделски производители целта, че новият Закон за горивата осигурява условия за лоялна конкуренция на пазара на горива в страната.
Още по темата:
70,4% спад в производството на дизелово гориво през април
Планирани са 2,91 млрд. лева за финансиране на земеделски програми през 2018 г.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |