Снимка: Архив infostock.bg
Нов лобистки скандал може да доведе до разпад на управляващата коалиция. Поредният лобистки скандал заради писани "на коляно" законодателни промени разтресе вчера управляващата коалиция. Вицепремиерът и лидер на НФСБ Валери Симеонов дори заплаши да напусне коалицията. Повод за крамолата този път станаха поправки в Закона за приватизация и следприватизационен контрол, предложени от депутати от "Атака" и ВМРО и подкрепени от ГЕРБ. Текстовете засягат изпълнението на приватизационните договори и вчера бяха окончателно приети на второ четене в пленарна зала.
Според Валери Симеонов поправките пряко облагодетелстват бизнесмените братя Домусчиеви, помагайки им да избегнат неустойки в размер на 58 милиона лева заради неизпълнени от тях ангажименти по приватизационната сделка за дружеството "Български морски флот" (БМФ). "Като гледам каква е организацията на цялата работа, това ми напомня един хитов американски филм -"Спасяването на редник Райън". В случая "Спасяването на редник Киро" - ето за това нещо работи коалицията. Ако това стане, аз не виждам бъдеще в тази коалиция въобще от тук нататък", заяви по-рано през деня Симеонов пред БНТ.
Гневът на Симеонов беше провокиран от разпоредба, предложена от Николай Александров ("Атака"), според която специфични задължения, пряко свързани с предмета на дейност на приватизираното дружество, не могат да бъдат вменени на купувача за повече от 5 години. Изключение се прави за запазването на седалището му, неговата дейност, заложените инвестиции и трудова заетост. Александров обосновава поправката с аргумента, че изредените изключения не следвало да се ограничават с максимален срок, за да "не се отнема или ограничава възможността на държавата да постига определен икономически и социален ефект от приватизацията".
Друга поправка, срещу която се обявиха Симеонов и хората му, е на Емил Димитров-Ревизоро от гражданската квота на ВМРО. Текстът гласи, че правомощието на Агенцията за приватизацията да разсрочва поети с приватизационен договор ангажименти се прилага и за договори, по които няма непогасени плащания за неустойки за неизпълнени през първите 5 години следприватизационни задължения.
Симеонов обясни и как тези текстове засягат пряко БМФ. "В момента на работа там са едва 123 души, макар че е трябвало да запазят 2300 работни места. Всеки бизнесмен си е направил сметката -особено пък те. Те са изчислили, че ако всичките тези години държат тези 2300 души, ще загубят много повече пари. Какво става след приватизацията - започва едно масово лудо рязане за скрап на кораби, продаване на старо желязо. И в крайна сметка в началото на 2016 г. тонажът на корабите се намалява някъде около под 900 000 бруто регистър тона. Десетата година изтича сега, в края на 2018-а. За разлика от случая с освободените хора обаче, в случая с тонажа държавата е преценила, че е много важно да имаме един такъв флот и да го запазим - въпрос на национална сигурност, и е заложила едни много сериозни клаузи", разказа той.
Уволнения на дребни чиновници спряха засега протеста на животновъдите. Напрежението, породено от масовото избиване на кози и овце в Странджанско заради заразата от чума по дребния добитък, бе временно потушено, след като вчера премиерът Бойко Борисов уволни зам.-министъра на земеделието Цветан Димитров. Заедно с него си тръгват няколко чиновници. Уволнени са шефът на дирекция "Животновъдство" Златка Възелова, директорът на дирекция "Директни плащания и идентификация на земеделските парцели" Георги Праматаров, както и съветникът на министъра на земеделието Бойко Синапов. Поста си обаче запазва шефът на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) Дамян Илиев.
Това засега се оказа достатъчно за събралите се пред Министерския съвет животновъди, които решиха да прекратят протеста си. Всичко, което искахме, всички наши искания бяха удовлетворени. Получихме оставките, които искахме, каза Симеон Караколев, председател на Националната овцевъдна и козевъдна асоциация. По-рано през деня гневни фермери направиха опит да нахлуят в сградата на Министерския съвет, след като премиерът Бойко Борисов не се яви пред тях, за да отговори на въпросите им. Те едва бяха удържани от жандармерията.
На фона на протестите пред сградата на Министерския съвет премиерът Бойко Борисов заговори за дезинфекция с напалм, а вицепремиерът Валери Симеонов обясни, че "всякаква паплач и гмеж се въртят" в засегнатите от заразата села. Борисов разпореди да се предприемат всички мерки за ограничаване на болестта, за да не се превърне в "катастрофа", и нареди на земеделския министър Румен Порожанов да проучи как са се решавали тези въпроси при Тодор Живков. Помолете хората да не крият животни, призова Борисов.
"Порожанов, разпореждам ти да видиш как до 90-а година, в комунистическия режим, как се е действало в такива случаи. Армията затваря и загражда и по същия начин. Аз гледам животни, това ти е като дете, и разбирам хората, които страдат. Упрекът ми към Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) е, че трябва да проявите максимална човечност, да обяснявате! Ако трябва, ден и нощ", разпореди Борисов. Той обясни на министрите, че ако се допусне заразата да мине "отвъд планината" (в Северна България - бел. ред.), ветеринарите ще трябва да умъртвят всички овце и кози в България. "Има държави, в които горят всичко с напалм около границата на 10 км, за да прекратят заразата", изтъкна премиерът.
Земеделският министър Румен Порожанов опита да обясни, че на място се работи, а компенсациите вече се изплащат. Борисов обаче го скастри, че са започнали работа, след като са създали проблема. "Вземете всички мерки за дезинфекция", каза още той.
Едоардо Миролио купи марката за дрехи DiKa. Италианският предприемач с български паспорт Едоардо Миролио купи модната марка DiKa чрез своята фирма "Е. Миролио". Макар сделката да е от края на миналата година тя бе обявена в сряда на специална пресконференция от новия собственик. Смяната е продиктувана от проблеми на гръцките основатели с банки. Цената не е обявена, но бизнесът с дрехите е правил годишни приходи от 7-9 млн. лв. Сега промяната е, че заради липсата на работна ръка облеклата вече няма да се шият в България, а в Сърбия. Но пък плановете на Миролио са за отваряне на магазини на марката във Франция.
Краят на гръцката инвестиция
Дрехите с марката DiKa до преди сделката се произвеждаха от компанията "Дика стил", основана през 1993 г. и собственост на Димитриос Кабурис и Михаил Илиадис.
"В края на миналата година разбрахме, че гръцките собственици са решили да прекратят дейността на фирмата, която е с 25-годишна история, и преценихме, че това е възможност да не допуснем марката да си отиде. Нашата цел е да възродим и развием DiKa. Това е бранд, който има традиции в класическата мода и олицетворява облеклото на жената с професия, която иска да е елегантна", обясни избора за покупката Едоардо Миролио.
От доклада за дейността на "Дика стил" в Търговския регистър става ясно, че дружеството на гръцките собственици не работи от септември 2017 и отчита загуба от над 1 млн. лв. за годината срещу печалба от 44 хил. лева през 2016. Фирмата отбелязва, че води съдебни спорове с финансова институция и посочва, че част от загубата е в резултат на отписване на вземане от клиент, който е преустановил дейността си и е заличен като търговец. Заетите в "Дика стил" са били 113 през 2016, но са освободени и в края на 2017 са само 11.
Български платове и дизайн, сръбски шев
Новият собственик - "Е. Миролио", е закупил машини на "Дика стил", както и бранда DiKa, и е подновил договорите за наем на магазините, в които досега се продаваха дрехите. "Част от активите придобих от гръцките собственици, а друга - от банки кредитори. Има и е една трета част, която е ипотекирана и която не съм закупил", уточни за "Капитал" Едоардо Миролио, без да посочва цената на сделката.
За DiKa ще продължи да работи екипът от български моделиери и дизайнери, създал и наложил марката. Дрехите обаче ще се изработват в двете сръбски фабрики - в Димитровград и Пирот, които Едоардо Миролио купи през 2017 г. срещу 3 млн. евро.
Преди придобиването при 15% от облеклата с марката DiKa са използвани платове на "Е. Миролио", сега за бранда ще се използват преимуществено естествените материи вълна и лен, които се произвеждат във фабриките на италианския собственик в страната.
Заетите в България, които работят за DiKa, са 120, а в Сърбия - 420. "Желанието ми беше целият ни бизнес да бъде в България. Не успяхме да го осъществим, поради липсата на достатъчно работна ръка", казва Едоардо Миролио.
Планът за 2018
Инвестициите на "Е. Миролио" през тази година ще бъдат насочени към откриване на фирмени магазини в България и в чужбина. "Техният брой ще зависи от наличието на достатъчно топ локации. DiKa се продаваше в седем магазина, ние ги запазихме и открихме още три", уточни Едоардо Миролио. Засега марката може да бъде купена в София, Пловдив, Велико Търново и Сливен, а също в Букурещ и Тбилиси. Плановете са през 2018 да бъдат отворени фирмени магазини DiKa и в Бургас и Варна.
"Синът ми Франко тези дни приключва сделка за откриване на магазини DiKa в Южна Франция", посочи Едоардо Миролио. Очакванията са до края на годината модната марка да присъства в Сент Етиен, Монпелие, Гренобъл и Тулуза.
Концесионирането на летище Пловдив от китайци няма да се състои. Това стана ясно, след като от китайския партньор в обединението, спечелило концесията на летище Пловдив - HNA Airport Group, са съобщили официално новината на техния представител Асен Василев. Той коментира пред "Капитал", че китайската компания няма да успее да приключи с вътрешните си одобрения на бъдещата сделка.
Срокът за подписване на договора с българската държава изтичаше утре. Веднъж той вече беше удължен с един месец по китайска молба с решение на Министерския съвет в средата на юни. С провала на концесията на летище Пловдив китайските инвеститори за пореден път доказаха това, което всички знаят за тях - те просто не се случват, поне не и в България.
На 3 юли по време на ваканция в Прованс в Югоизточна Франция при трагичен инцидент загина съпредседателя и основател на китайския конгломерат Уанг Джен. Това беше предшествано от големи финансови проблеми на конгломерата по света и освобождаването от активи.
Шанс за втория
Вторият претендент за летището беше "Консорциум Летище Пловдив", съставен от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК. Последната междувременно спечели концесията на интермодалния терминал край града на тепетата.
Офертата на пловдивското обединение предвиждаше 120 хил. лв. фиксирано концесионно възнаграждение и плаващо от 6% от приходите. Идеята на местните компании беше да се изгради карго терминал, като след това да се намери специализирана фирма, която да го оперира. По отношение на пътниците, надеждите бяха в следващите 10 години те да достигнат 1 млн., а при достигане на максималния капацитет на настоящия пътнически терминал да се построи още един.
Към момента обаче от "Тракия икономическа зона" не могат да коментират, какви ще са процедурите от този момент на сетне.
Големи китайски обещания
Китайската оферта спечели надпреварата за 35-годишната концесия с доста по-грандиозни обещания. Офертата за инвестиции беше 79 млн. евро. Концесионното възнаграждение - 600 хил. лв. фиксирана част и 6% от приходите плаващо.
Бъдещият концесионер виждаше летище Пловдив като карго хъб и предвиждаше да се построят два карго терминала и складове зад тях. Отделно щеше да има и два хангара за ремонт и поддръжка, като оператор на базата най-вероятно щеше да бъде израелската компания Israel Aerospace Industries. Предвиждаше се да се открие и линия между Пловдив и Китай три пъти седмично.
И горчивата реалност
Китайската история започва от един малък авиопревозвач. Впоследствие компанията се превръща в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н. с активи и имоти за над 200 млрд. долара. През 2016 г. групата придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss. Конгломератът участваше активно в мащабни сделки през годините. HNA влезе сред акционерите на Deutsche Bank и Hilton Worldwide.
Внасяме лекари, вместо да изнасяме пациенти. Българските пациенти да не се изпращат в чужбина, а при необходимост доказани специалисти да бъдат викани у нас, за да ги лекуват. Така българските лекари щели да придобиват опит и освен това да се пестят около 150 млн. лв. годишно.
Тази промяна е заложил в програмата си за управление единственият кандидат за шеф на здравната каса д-р Дечо Дечев.
"Преди 4 г. в болницата (Дечев е директор на УМБАЛ "Св. Иван Рилски", б.а.) приехме дете, нуждаещо се от ендоваскуларно лечение. Поканихме един от най-известните специалисти, който с екип от болницата извърши процедурата. От болницата на този професор близките бяха получили оферта 20 пъти по-висока от хонорара, който платихме ние= Придобиването на опит тук доведе до това да имаме подготвени кадри на най-високо ниво в тази област", разказа Дечев пред депутатите от здравната комисия на парламента.
Около 80% от разходите за лечение в чужбина не отиват при екипа, извършил лечението, а за логистика, придружители, посредници и за самата болница, допълни той.
Дечев предлага Комисията за лечение към здравното министерство и Фондът за лечение на деца да се влеят в НЗОК.
"Екип от опитни специалисти там ще осъществи контакт с професионалисти в чужбина, с които ще се сключат рамкови договори за ползване на услугите им, когато се налага. Така цялото лечение ще се извършва у нас", допълни той.
Лечението на редките заболявания да се прехвърли от бюджета на касата към здравното министерство като национална програма, предлага още кандидатът за шеф на касата.
Според Дечев били нужни и спешни мерки в лекарствената политика, защото заради неефикасното й провеждане през годините разходите за медикаменти и за болнична помощ тази година щели да се изравнят.
"Подобни разходи са непознати за нито една друга страна. Съотношението им трябва да е минимум 1:2. Това води до налагане на ограничения в други пера на бюджета, основно в този на болниците", подчерта бъдещият шеф на НЗОК. Заради това той щял да настоява да се застъпи по-силно принципът "ефективност - ефикасност".
"При трима пациенти с една диагноза, на които се прилагат различни терапии, но се постига еднакъв резултат, казваме, че критерият "ефективност" е постигнат. Разходите за лечението им обаче са различни, т.е. имат различна ефикасност", обясни Дечев.
Поругаха гроба на Стефан Стамболов. Дръзко посегателство е извършено над гроба на Стефан Стамболов, сигнализира общинският съветник от ВМРО в София Карлос Контрера. Вместо с бронзов бюст, паметникът на великия български държавник в Централните софийски гробища завършва с две метални тръби. Вандалите са посегнали и на гроба на Каблешкови, екип на "Труд" засне счупената и съборена плоча. В момента на нея се намира само петното, където е стоял барелеф, преди да бъде откраднат. На мястото са погребани племенникът на Тодор Каблешков и виден български юрист Антон Каблешков, както и Люба Митова Каблешкова, инж. Стоян Митов и Хили инж. Ст. Митова.
Преди три дни строшените паметници са забелязани от граждани, които са сигнализирали ВМРО, а оттам се опасяват, че случаят е още от края на юни. Подаден е сигнал на 16-и юли, но се изяснява дали не става дума за по-предишен период, обясниха пред "Труд" от МВР. Започнало е разследване.
Според Контрера има сериозен дефект в сигурността в гробищните паркове в София. "Случилото се е недопустимо и имаме колосален провал на охранителна полиция към Второ районно управление, и на охранителната фирма. Под носа им са откраднали бюста от гроба на Стамболов, на метри от входа, където има охрана. Питам аз какво правят тези патрули и къде са, когато вандалите вилнеят", коментира Контрера пред "Труд". По думите му, Столичната община тази година е дала 1 млн. лв. за разчистване на растителност в гробищата в София, за да може да има по-добра видимост за охраната.
От СДВР обясниха на екипа ни, че полицаите, които охраняват района, не влизат изобщо в парка, ако нямат получен сигнал за нарушение. Задължени са само да правят обходи около гробищата. От фирма "АСО-София" ООД, охраняваща Централните софийски гробища, казаха, че там имат 7 денонощни поста, от които 4 стационарни. 3-те мобилни правят постоянни обходи с автомобили. С опазването на сигурността са ангажирани 96 техни служители.
"В тези два дни, откакто е започнало разследването, се снемат доказателства от видеонаблюдението", обясни шефката на общинското предприятие "Гробищни паркове" Райна Божичкова. "Охранителната фирма се е свързала с автора на скулптурата и в момента той е започнал работа по възстановяването", каза тя. "Започваме да възстановяваме, тогава предполагаме, че вече сме отписали бронзовия бюст и не можем да го намерим?", се зачуди Карлос Контрера.
Българи горят с по милион за екскурзии от сайтове клонинги. Българи горят с по около един милион лева годишно от сайтове, които са копия на официални страници на хотели, туристически агенции и посредници при запазвания на стаи и апартаменти. Това съобщиха за „Монитор" разследващи, които работели по стотици сигнали за измамени, които са дали близо 1 млн. лева за 12 месеца и така не са получили услугите, за които са платили.
Последният случай е едва от преди седмица, когато младо момче музикант запазило апартамент в Брюксел, за който платило 800 евро. Парите били преведени по банков път по посочена от посредника сметка. 19-годишният младеж трябвало да замине на майсторски курс в европейската столица, където да усъвършенства уменията си по свирене на виолончело. То си харесало евтин апартамент в Брюксел и се свързало с посредника. Той му посочил сметка, изпратил му снимки и дори електронен договор. Парите били преведени, а ден по-късно се оказало, че фирмата е полска, а активният до преди 24 часа сайт вече не съществува. Пострадалият подал сигнал до отдела по киберпрестъпления в ГДБОП, откъдето веднага започнали работа. Оказало се, че просто страницата, която предлагала апартамента, била копие на истинска такава, а апартаментът дори не се предлагал под наем.
Това обаче не е и единственият случай. Много българи се подлъгвали по подобни оферти, а общата сума, която само за година се натрупвала от подобни трансакции, била около 1 млн. лева.
БДЖ получава 100 млн. лв. за нови влакове. ДЖ-Пътнически превози" ще получи до 100 млн. лева целево финансиране през 2020 г. за новите влакове. Това решиха министрите по време на правителственото заседание, съобщават от пресслужбата на кабинета.
Това е поредната подкрепа, която дружеството ще получи от държавата. В началото на месеца правителството одобри отпускането на 104 млн. лева, с които БДЖ да плати за стари свои задължения. Държавният заем трябва да бъде погасен до края на 2020 година. През миналото лято компанията получи и 224 млн. лева от държавата, за да може да продължава да работи. Наскоро правителството отпусна още 20 млн. лева на "БДЖ Пътнически превози", като целта беше да не се позволи да бъде продадена от частен съдебен изпълнител част от сграда, в която се намира централата на БДЖ в центъра на София, на ул. "Иван Вазов" 3. В началото на месеца от БДЖ съобщиха, че са постигнали договорка за подписване на споразумение с банките кредитори на дружеството.
Именно към кредиторите трябва да отидат отпуснатите от правителството пари. По този начин се спира и продажбата на активи на компанията. Парите трябва да бъдат върнати до 28 декември 2020 г.
Преди около 3 месеца шефът на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров обяви плановете за покупката на 85 мотрисни влака на два етапа, като само първият ще се реализира от това правителство и акцентира, че превозвачът се е фокусирал на поръчката на 41 мотрисни влака и за осигуряването на необходимото финансиране, за да се случи този проект. По думите на Владимиров следващото правителство "трябва да започне да мисли за втория етап - останалите 44 мотрисни влака. С тези 85 нови влака и с по-добрите скорости на движение българската железница щяла да придобие един средноевропейски вид.
Още по темата:
Икономическият печат на 18 юли 2018 година
Икономическият печат на 17 юли 2018 година
Икономическият печат на 16 юли 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |