Управляващите получават коз срещу Истанбулската конвенция. България няма да ратифицира Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието на жени и домашното насилие - т.нар. Истанбулска конвенция. Това ще е резултатът от произнасянето на Конституционния съд който се очаква в петък - 27 юли, да гласува, че конвенцията противоречи на основния ни закон, научи "Сега" от източници от съда.
Решението ще бъде взето с гласовете на 8 конституционни съдии. Останалите четирима не са съгласни с тезата на мнозинството и ще пишат особени мнения. Според запознати в мотивите фигурира, че конвенцията не съответства на конституцията, че понятията в нея са неясни, а при евентуалната й ратификация те биха надделели над тези в българското законодателство. Така се погазвал принципът на правовата държава.
При обсъждането на делото, по което докладчик е някогашният депутат от ГЕРБ Анастас Анастасов, са се изказали единствено хората, които подкрепят ратификацията на конвенцията, научи още "Сега". Заседанието е продължило едва час.
Международният договор, приет в Истанбул на 11 май 2011 г., е подписан от страната ни през април 2016 г. В сила е дори в консервативни страни като Турция, Полша и Албания. Не са я ратифицирали все още Армения, Чехия, Унгария, Ирландия, Литва, Латвия, Лихтенщайн, Люксембург, Молдова, Словакия, Украйна и Великобритания. Русия и Азербайджан изобщо не са подписали конвенцията.
Тя създава цялостна правна рамка за защита на жените, момичетата и децата от всички форми на насилие, като дава и насоки проблематиката на половото равенство да се изучава в училище. Това у нас и в други балкански държави беше разчетено спекулативно. ВМРО веднага организира кампания, че се въвежда понятие "трети пол" и задължение на България да разреши еднополовите бракове. Това предизвика силно вълнение в част от обществото. Разцепи се дори кабинетът - осем министри бойкотираха конвенцията. Ябълката на раздора се оказа понятието "социален пол" (джендър), записано в българския вариант на конвенцията. В нея пише, че "пол означава социално изградени роли, поведения, дейности и характеристики, които определено общество смята за подходящи за жените и за мъжете".
Така от приоритет на европредседателството Истанбулската конвенция се превърна в горещ картоф. За да се отърве от него, Министерският съвет я оттегли от парламента, където я внесе през януари. БСП също твърдо се обяви против ратификацията на документа, с което предизвика силното възмущение на Партията на европейските социалисти (ПЕС). Показателно беше и поведението на Висшия адвокатски съвет - той първо прие становище в подкрепа на конвенцията, а после, покрай общественото напрежение, го оттегли.
С куп неясноти парламентът въвежда е-винетките и тол системата. От 1 януари шофьорите ще купуват електронна винетка, а в средата на 2019 г. ще заработи и тол системата, съобщи министърът на регионалното развитие Николай Нанков пред bTV. Електронните винетки ще бъдат седмични, месечни, годишни, както и за уикенда. Нововъведенията минаха на първо четене в парламента въпреки купищата неясноти по тях.
Старите годишни стикери ще важат, но не е ясно как новата система ще отчита, че шофьорите, които карат с тях, не са нарушители. Глобата за липсваща винетка е 300 лв. Законът за движение по пътищата предвижда и временно спиране на колата от движение до купуването на винетен стикер.
Проверките от Нова година трябва да стават, като колите минават под специална рамка, която ще сканира номерата им и ще проверява дали фигурират в електронната система с платена винетка. Къде ще бъдат разположени тези рамки, все още не е известно. Като се знае колко грешки има в системата на КАТ за глобите, няма гаранция, че и тази за винетките ще работи без грешка и няма да изкарва редовните шофьори нарушители.
Предвидена е възможност за трансформиране на стикера в електронна винетка до 31 януари 2019 г. Това може да се направи в пунктовете за продажба.
Около тол системата също има доста неясни неща. Пътната агенция (АПИ) още не е определила къде да бъдат разположени терминалите за самотаксуване. Тя ще бъде въведена за камионите и автобусите. За изминаването на едно и също разстояние ще се плаща различна сума в зависимост от състоянието на пътя, твърдят вносителите. По предварителни данни тол такса ще се плаща за около 16 хил. км пътна мрежа, като не е изключено да бъдат обхванати и част от третокласните пътища.
Зам.-председателят на комисията по транспорт Станислав Иванов уточни, че цените на тол таксите не са ясни, тъй като законът дава рамката. През септември ще бъдат направени обществени обсъждания и ще се дискутират цените, обясни той, цитиран от "Дневник".
Възможност за събиране на такси ще има ще има и чрез т. нар. карти за гориво, издавани от различни търговци, чрез които се осъществяват безкасови с карти или чипове, които отчитат трансакцията, пише в мотивите към законопроекта. За целта АПИ трябва да сключи договори с търговците.
British American Tobacco ще пусне бездимни изделия в България през есента. Пазарният лидер по продажба на цигари в България - British American Tobacco, който е с дял от около 40% след покупката на брандовете на "Булгартабак", ще пусне бездимни продукти през есента. Това става ясно от регистъра на Министерството на икономиката, където личи, че ВАТ са подали за регистрация три бездимни продукта с бранда Dunhill. Процедурата по регистрацията, през която вече минаха първите участници на пазара на бездимни продукти - Philip Morris, продължава до шест месеца.
Каква е процедурата
Производителите уведомяват Министерството на икономиката за всяко ново тютюнево изделие, което искат да пуснат на пазара, шест месеца предварително. Документът съдържа единен идентификационен код (ЕИК) на търговеца или отделен номер за чуждестранните компании. Към уведомлението се прилагат подробно описание на новото тютюнево изделие, указание за употреба, информация за състава на емисиите, наличните научни изследвания за токсичността от новото изделие, наличните изследвания за пазарните проучвания на различните потребителски групи, включително на младите хора и пушачите. Освен това цигарените компании трябва да предоставят анализ на риска и ползата от новото тютюнево изделие, очакваните последици при започване и при преустановяване на употребата на тютюневи изделия, както и предвиждания, свързани с възприемането от страна на потребителите.
Уведомлението и приложенията се разглеждат в 14-дневен срок от датата на подаването им. Ако информацията не е пълна, министерството изисква компанията да даде допълнителна информация в рамките на 14 дни. След това икономическото министерство изисква потвърждение от здравното министерство и Института по тютюна, че новото изделие отговаря на изискванията на закона. Институциите трябва да са готови до два месец след получаването на искането.
Кога ще излезе на пазара
От ВАТ България не коментират точната си прогноза кога очакват да са готови с регистрацията, на какви цени и къде ще се разпространяват продуктите им. Видно от подадените документи обаче, ако няма забавяния, регистрацията и след това получаването на бандероли ще трябва да приключи до два-три месеца.
За разлика от други европейски страни, в които бездимните изделия се предлагат с бранда им Kent, който е от средния ценови сегмент, в България изборът е с вкус на "високата" им марка Dunhill и вероятно ще бъде близо до 6 лв. Устройството, което е конкурентно на IQOS, се нарича glo.
"Стратегията ни се базира на това да предложим на пълнолетните пушачи продуктова гама с основен фокус върху продуктите с потенциално намален риск - в сравнение с цигарите. Искаме да предложим на пушачите редица продукти - където има потребителско търсене и е търговски съобразно - на възможно най-много пазари, като България не е изключение. Все пак на силно конкурентен пазар всякакви бъдещи планове за пускане в продажба на който и да е продукт, в която и да е държава е вътрешна търговска информация", казват от ВАТ.
От компанията коментираха по повод дебата за увеличение на акциза на бездимните продукти, че категорично подкрепят разумните регулации на продуктите с потенциално намален риск - като електронните цигари и нагреваемите тютюневи изделия. "Това означава да се признае фактът, че при тяхната употреба няма горене, което ги различава от цигарите, както и това, че са потенциално по-малко рискови. Вярваме, че прилагането на прекалено ограничаващи регулации върху тези продукти като забрани или акцизи, подобни на тези за конвенционалните цигари, могат да бъдат контрапродуктивни, защото ще потиснат растежа и иновациите, ще предотвратят достъпа на пълнолетните пушачи до тях и ще им попречат да се осведомят за техните специфични качества", казват от ВАТ.
Видно от регистъра, третият световен концерн, който произвежда бездимни изделия - Japan Tobacco International, все още не проявява интерес да предложи на пазара своя продукт Ploom, тъй като не е подал документи за регистрация. До момента изделието се предлага само в четири държави - Япония, Швейцария, Канада и САЩ.
Първият - нов вид стик, засега стари цени
Първите, стъпили на пазара на бездимни изделия - Philip Morris, пък са регистрирали нова разновидност на стиковете си Heets - Sienna.
Засега не е ясно дали и с колко ще се повишат цените на бездимните продукти на компанията, след като парламентът гласува на второ четене повишаване на акциза на една кутия от 93 стотинки на 1.43 лв. от 1 октомври.
ВСС търси коли с подгряващи седалки и бежова кожа, за да разнася консумативи. Висшият съдебен съвет (ВСС) иска да подмени автопарка си с 13 автомобила от висок клас.
Колите трябва да имат не по-малко от 180 конски сили, поне шест скорости и 17-цолови алуминиеви джанти (включително и резервната гума). Като минимално оборудване са посочени сензор за разпознаване на умора на водача, кожена тапицерия в бежов цвят, система за подгряване на предните и задните седалки, GPS, минимум тризонална климатична система. Толкова прецизно разписана поръчка силно стеснява кръга от потенциални изпълнители.
Прогнозната стойност, заложена от ВСС, е 894 хил. лв. с ДДС, което прави средно по 68.7 хил. лв. на автомобил. Събирането на оферти е било до 19 юли. Срокът за доставката на колите е 120 дни.
Поръчката за 13 автомобила на съдебния съвет е част от по-голяма, която включва и 37 автомобила за нуждата на съдилищата. Те са с по-скромни екстри и тяхната стойност е 42 хил. лв. на автомобил.
"Капитал" изпрати въпроси до Висшия съдебен съвет (ВСС) относно поръчката, откъдето предоставиха просторно изложение по темата.
В него се обяснява, че ВСС за последен път е купувал нови автомобили през 2009 г., като средният им пробег за изминалите девет години е 200 хил. км. Тези автомобили не са били предоставени персонално на членовете на съвета, но също така са били ползвани и от членовете на Комисията по атестирането и от експертите в администрацията. От отговора на ВСС разбираме, че освен за транспорт на хора те се използват и за пренасяне на товари, а именно "екпресно доставяне на документи до различни институции, за превозване на консумативи и ИТ техника". Колите превозват и експертите, които оценяват състоянието на 294 съдебни сгради, тъй като след 2015 г. ВСС пое стопанисването им от Министерството на правосъдието.
Според ВСС при провеждането на поръчката са спазени законовите изисквания, а като аргумент в тази насока се сочи фактът, че не са постъпили искания за разясняване на условията, нито възражения по документацията или жалби срещу откриването на процедурата. По поръчката са постъпили три оферти, но съвета не уточняват за коя от двете позиции - за колите на съдилищата или само за автомобилите на ВСС.
В отговора на съдебния съвет се казва, че при изготвянето на параметрите на техническото задание за поръчката "са проведени консултации с външни експерти, вкл. с представители на Асоциацията на вносителите на автомобили". Такива консултации са били проведени през февруари, като информация е пристигнала от вносителите на "Шкода", "Форд" и "Волво", "VW и Ауди", "Пежо", "Ситроен" и "Тойота".
Всички поръчват с кожен салон, било стандартно оборудване
На въпрос защо е включено изискване автомобилите да имат бежов кожен салон от ВСС отговарят: "Условие за наличие на кожена тапицерия в определен цвят е стандартно изискване при всички обществени поръчки за доставка на автомобили, възлагани от страна на публични възложители в рамките на Република България и ЕС."
Подобно твърдение, разбира се, не отговаря на истината. Проверка на "Капитал" показа, че от няколкостотин поръчки за последните години само около дузина имат заложено изискване за кожена тапицерия, а тези, в които се посочва конкретен цвят - единици (в два от случаите е посочено само, че трябва да е в тъмен цвят).
В отговора си ВСС казва, че кожената тапицерия за автомобили "висок среден клас" е включена в серийното оборудване, което също не е съвсем коректно. Кожената тапицерия може да е част от стандартното оборудване, но само ако пакетът оборудване на автомобила е от най-високите класове.
Разбраха се, но след физически контакт. Във физически сблъсък изби напрежението при патриотите днес. Ден след словесния двубой между Волен Сидеров и Валери Симеонов в директен такъв влязоха лидерът на "Атака" и зам,-шефът на НФСБ Валентин Касабов. Човекът на Симеонов бутнал Сидеров от стола в стаята на "Обединени патриоти".
Малко след разигралия се цирк премиерът Бойко Борисов свика извънреден председателски съвет на коалицията. А заместникът му в ГЕРБ Цветан Цветанов се върна спешно от обиколка във Велико Търново.
Продължаваме заедно, противоречията са изгладени, егото отива назад. Това обявиха Борисов и съпредседателите на "Обединени патриоти" Волен Сидеров, Красимир Каракачанов и Валери Симеонов след 2-часовата среща в Министерския съвет.
"Имаше някои неразбирания между парламентарните групи по законопроекти главно. По начина, по който се разбрахме да функционира коалицията, това ще е избегнато за в бъдеще. Направили сме регулярен график за срещи между парламентарните групи на ГЕРБ и "Обединени патриоти" и правителството. Мисля, че нямаме спорна тема, която да не можем да решим с необходимия компромис в интерес на обществото", заяви Борисов. И изрази оптимизъм, че занапред няма да се налага управляващите да влизат в обяснителен режим.
Премиерът се обърна към опозицията: "Да ги успокоя, че коалицията е достатъчно стабилна и осъзната. И то не заради властта, не заради постовете, а заради това, че всичко останало би означавало голям хаос=
Финансово-икономическите параметри на държавата в момента като брутен вътрешен продукт са най-добрите за всички времена, безработицата е рекордно ниска, инвестициите са в индустрията, всички програми и еврофондове работят." Напомни успешното европредседателство и срещата "16+1" (Централна и Източна Европа с Китай), историческата визита на японския премиер.
Изливаме в чужбина тонове цигари менте. Разбитата нелегална фабрика за цигари в Карнобат се оказа цял завод и произвеждала с тонове чужда марка папироси, които основно били изнасяни зад граница. Това съобщиха пред "Труд" два независими един от друг източници.
Запознати с разследването разкриха, че произвежданата марка е "Капитал". Най-големият пазар за контрабандната стока бил Турция, но се проверява дали тирове не са изнасяли тютюневите ментета и за Западна Европа. Малка част от производство оставала в България.
Себестойността на кутия била 50 стотинки, а в ромските махали в Бургаско се продавали по три лева. Не е изключено обаче да са се фалшифицирали и български марки. Във фабриката работели 100 човека на три смени.
Българката от с. Мати Анна Кирязова: Хората се давеха като в „Титаник". Хората се давеха като в „Титаник", търсеха ги живи и мъртви с фенери в морето. На всеки 20 метра имаше спасителна лодка, а те се блъскаха да се качат и се бутаха във водата. Това разказа пред „Монитор" българската Анна Кирязова от Варна.
От 18 г. тя и съпругът й живеят в гръцкото с. Мати, което попадна в епицентъра на зловещите пожари в понеделник, които взеха десетки жертви. Мати и съседното с. Кокино Лиманаки са почти напълно опустошени. Китните курортни селища се намират в община Рафина на брега на морето, на 30-ина км от гръцката столица Атина. Пожарите са изпепелили десетки къщи, стотици коли, почти всички паркове и градини. Вместо палми, кактуси, борове и цветя, сега там има пепелища, скъсани кабели за високо напрежение, паднали трафопостове, тлеещи огнища и земя, която пари под краката. Десетки хора са отчаяни от огромните щети, близките на загиналите в домовете си или при опит да се спасят от огъня и падащите горящи дървета и предмети върху тях, са изтръпнали и безмълвни. Двете села приличат на призраци, по чиито тела все още лежат труповете на овъглени кучета и костенурки.
„Беше в понеделник към 17 ч. Бях в асансьора на къщата, в която гледам инвалид. Изведнъж токът спря и заседнах на едно място. Огънят вече е бушувал навън, но аз не знаех какво става. Умирам в асансьора и това е. Много виках, мъжът на Анна ме чу и успя да ме спаси", разказа Валентина от Асеновград. От 15 г. тя живее в същата къща, където и Анна Кирязова с нейния съпруг.
Около красивата двуетажна къща, кацнала точно над морето, вече горели огромни пламъци. Поглъщали безмилостно дърветата, цветята и животните, облизвали и постройката.
„Добре, че преди 6 години къщата беше санирана отвън с хубава облицовка, прозорците са добре изолирани, отвън имат капаци и черният дим не можа да влезе вътре, това ни спаси от задушаване. Огънят не влезе вътре и даже не счупи стъклата", разказа Анна.
България 63-а по споделена икономика в света. България се класира на 63-о място в света от общо 213 държави и територии в нов индекс на споделената икономика, разработен и представен за първи път от шведския мозъчен тръст Timbro. Класацията в България бе представена от Института за пазарна икономика (ИПИ). Страната ни е в златната среда сред държавите от ЕС.
Германия (77-ма), Румъния (88-ма), Австрия (115-та), Чехия (132-а) и Словакия (177-та)
За индекса Споделена икономика на Timbro изследователите са събрали месечни данни за трафика към 286 услуги в 213 страни. Проведено е и пълно преброяване на активните доставчици за 21 от 286-те услуги, сред които и Airbnb, използвайки програми за автоматизирано извличане на информация от Интернет.
Исландия, островите Търкс и Кайкос, Черна гора, Малта и Нова Зеландия оглавяват списъка с най-високи индекси, показва изследването. Споделената икономика е по-голяма в страни, където повече хора имат достъп до високоскоростен Интернет и значителен туристически сектор.
Още по темата:
Икономическият печат на 26 юли 2018 година
Икономическият печат на 25 юли 2018 година
Икономическият печат на 24 юли 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |