Униженията на Десислава Иванчева се оказаха масова практика в арестите. Задава се лавина от дела срещу България в Страсбург заради инквизицията, на която са подлагани арестантите у нас вследствие на абсурдните инструкции на шефовете на затворите.
Със знанието и одобрението на Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" (ГДИН) към Министерството на правосъдието, както и на ръководството на министерството обвиняеми и подсъдими, които са невинни до доказване на противното, биват оковавани с белезници на ръцете, пранги на краката и специални колани дори когато са в болница. Точно такъв е случаят с обвинената в корупция кметица на столичния район "Младост" Десислава Иванчева. В сряда близките й разпространиха видео как тя бива водена за преглед, окована с белезници на ръцете и краката. И българският закон, и Европейският съд по правата на човека, и европейската конвенция забраняват унизителното отношение към арестантите и България има вече изгубено дело в Страсбург заради злоупотреба с белезници.
Оказа се обаче, че конвоирането на Иванчева на изследвания в столична болница изобщо не е най-злепоставящото я. В здравното заведение тя е била окована за леглото, въпреки че пред стаята й има масирана охрана, и е подлагана на още нечовешки унижения.
"По-лошо от конвоя е това, което е последвало за Иванчева в болницата - според инструкция на Главната дирекция за изпълнение на наказанията, приета през март, тя е вързана с белезници за леглото си, трябва да ходи до тоалетната на отворена врата, по време на прегледите й присъства надзирател", разкри пред Би Ти Ви бившият зам.-министър на правосъдието от кабинета "Станишев" Димитър Бонгалов, който работи при омбудсмана и е директор на националния превантивен механизъм и основни права и свободи на човека. Бонгалов е добре запознат с практиката в затворите, защото отговаряше за тях, а сега ги проверява редовно.
„В момента г-жа Иванчева е вързана за болничното си легло. Това е изтезание. Това е ужасяващо поведение на държавните органи. Освен това двама души я пазят пред болничната стая", добави и адвокатът й Марин Марковски. Той определи случващото се като абсолютно незаконно. "Когато се наруши законът и се наруши по такъв категорично опасен начин, това е много лошо. Един ден може да се случи на всеки един от нас. Това жестоко, нечовешко отношение към г-жа Иванчева граничи с много сериозни възможности тя да си потърси обезщетението", каза адвокатът и припомни, че вече има пратена жалба в Страсбург.
Според Бонгалов близо 1000 души могат да си потърсят правата в съда заради същите унижения. Той разказа, че тази практика се прилага в цялата страна при конвой до лечебно заведение, както и при извеждането на всичките арестанти. "Доживотните ги извеждаме без белезници (заради осъдително решение на Страсбург - бел. ред.), но продължаваме да извеждаме в специализирания арест и на "П М. Димитров" невинните до доказване на противното с белезници до лекаря и до мястото на разходка", каза той.
БНБ ограничава единствено таксите за основната банкова сметка. БНБ може да ограничи таксите единствено по платежната сметка за основни операции. Такава сметка обаче може да си открие само лице, което никога не е било клиент на банковата система. Това уточниха експерти, след като преди ден стана ясно, че от 1 август банките променят тарифите си за различните услуги, след като БНБ им слага тавани. Всъщност от тази дата влизат в сила ограниченията за таксите, които трезорите събират по платежната сметка за основни операции. Таваните са съобразени с осреднените цени на различните услуги по разплащатателни сметки за 2017 г., публикувани от БНБ по-рано тази година.
Проблемът е, че банките не само не предлагат на никого такива платежни сметки, но за тяхното използване има сериозно ограничение - потребителят да няма сметка в друга банка. Това разясни пред БНР Стефан Христов от фондация "Граждани без бюрокрация". "Мога да ви уверя, че и човекът, който рови в кофата, вероятно някъде има сметка, която, дори да е с отрицателно салдо, все пак е сметка", твърди Христов.
Платежната сметка за основни операции бе въведена преди година според европейска директива с цел да се улесни всеки, който не е клиент на банковата система, лесно и на поносима цена да си открие сметка, да има дебитна карта и да може да прави плащания. Основно директивата цели да помогне на младежи, студенти, мигранти, пенсионери и бедни хора да ползват ограничени финансови услуги.
Неотдавна в. "Сега" запита две от най-големите банки у нас на колко свои клиенти са открили такива платежни сметки. От едната финансова институция ни отговориха, че не е в политиката им да дават такава информация, а от втората изобщо не получихме отговор. Истината е, че тези сметки почти не се предлагат на клиентите. Няма информация и дали централната банка следи за спазването на тази евродиректива.
На фона на падащите лихви през последните две години трезорите чувствително завишиха голяма част от таксите и комисионите си, за да компенсират загубата. Това показва и справката на БНБ за средните цени по разплащателните сметки. Както в. "Сега" писа вчера, значително по-скъпо е тегленето от банкомат на друга банка, както и тегленето на пари в брой. Увеличени са и таксите за някои от най-масовите плащания - директен дебит, кредитните преводи и периодичните преводи в левове.
Европроектът на ужасите. Водният цикъл на Враца официално стана най-продължителният европейски проект в България. Новината от миналата седмица мина незабелязано, някак покрай останалите, но в кратко съобщение правителството реши да удължи срока за завършване на цикъла от юни 2018 г. на третото тримесечие на 2021 г.
Ако новата дата бъде спазена (а това е голямо "ако" предвид двукратното вече удължение), то от одобряването на договора през 2009 г. до завършването на изпълнението ще са минали 12 години. Единствените други два конкурента на този маратон са магистрала "Струма", която до момента е в 7-та си година и жп линията Бургас - Пловдив.
Как е възможно, вероятно ще се запитате, подмяната на 70% от тръбите на един средноголям град и подмяната на довеждащ водопровод да отнеме толкова много време? Дори в държава като България, където сроковете са разтегливо понятие, 12 години са плашещо много. Отговорът е, че проектът на Враца беше направен, поръчан, възложен и изпълнен по най-лошия възможен начин. В него бяха преплетени конфликти на интереси, некадърност и административна безпомощност. Същата комбинация може да попречи на проекта да бъде завършен и този път.
Водният цикъл на Враца е толкова добра и пълна илюстрация на всичко най-лошо при еврофинансирането, че си заслужава да бъде описан детайлно.
Глава I: Да строим!
Проектът се състои от три етапа. Първият и вторият са за ремонт и подмяна на канализацията и водоснабдяването в голяма част от самия град, както и за изграждането на пречиствателна станция за отпадни води. Третият е за подмяната на стария и изграждането на нов водопровод, захранващ Враца с вода от язовир "Среченска бара".
По това време Враца е сочена за пример: тя е единственият български град, заедно с Габрово, който е подал апликация за цялостен воден цикъл. Той е одобрен през декември 2009 г. от Европейската комисия като "голям" обект, защото стойността му е значителна - около 136 млн. лв. първоначално. Община Враца поне формално отговаря на условията - община е, има персонал, има експерти (поне на хартия), има жители и има канализация. От Брюксел трудно могат да предположат, че тази фасада прилича на потьомкиново село и отзад стоят некадърно подготвени проекти и стремежът на няколко човека да приберат много пари.
Първоначално нещата потръгват, макар и колебливо. 2010 г. е избран надзорник - "Консулгал БГ Партнърс". Той обаче престоява в очакване над година и половина. Първо общината се забавя с плановете за проекта. После идват местните избори през 2011 г. и ги печели бившият кмет на Криводол Николай Иванов. Половин година след това - през август 2012 г., Враца ударно пуска три договора: за етап 1, етап 2 и пречиствателната станция.
Глава II: Наши, читави фирми
Водните поръчки на Враца са един от първите признаци за това накъде отива строителният сектор под ръководството на ГЕРБ, а по-късно - БСП и ДПС. Те са и сред първите големи водни търгове, преди бума през 2013 г. Първата поръчка е за 30 млн. лв. и е възложена на консорциум с водещ партньор "Водстрой 98". Втората е за 17.8 млн. лв. и се печели от "Понсстройинженеринг". Третата е за 15.7 млн. лв. и отново е с водещ партньор "Водстрой". И трите са дадени по времето, когато ръководител на "Европейско финансиране и обществени поръчки" в общината е зам.-кметът Красимира Георгиева. За нея източници от пазара потвърдиха, че е била служител на "Понсстрой" преди да дойде на поста, а след като го напуска, се връща в същата компания.
ПИМК и "Тракия икономическа зона" още искат летище Пловдив. ПИМК и "Тракия икономическа зона" препотвърдиха интереса си към концесията на летище Пловдив. Това стана ясно от думите на Илиян Филипов, един от собствениците на транспортната ПИМК, пред "Капитал". "Разбира се, че го желаем и искаме да бъдем извикани да подпишем договор", каза той. Обединението между "Тракия икономическа зона" и транспортната ПИМК - "Консорциум Летище Пловдив", беше класирано на второ място.
Преди две седмици стана ясно, че първият класиран в процедурата за 35-годишната концесия на летище Пловдив - китайската HNA Airport Group, няма да подпише договора с българската държава. Китайската компания изпадна във финансови затруднения и започна да се освобождава от активи по света, като на 3 юли по време на ваканция в Прованс в Югоизточна Франция при трагичен инцидент загина и съпредседателят и основател на китайския конгломерат Уанг Джен. Така в крайна сметка въпреки удължаването с месец на срока за подписване на договора за летище Пловдив то така и не се състоя. Това обаче дава възможност за втория класирал се.
Вместо да стане ясно как ще продължи процедурата оттук насетне, в четвъртък общинският съвет в Пловдив излезе с решение, с което ще поиска държавата да прехвърли летището на общината.
Министерско мълчание
"Ние се чувстваме победители след отказа на първия класиран. От две седмици имаме доста разговори с контрагенти и искаме да инвестираме", коментира още Филипов. Вторият класиран обаче до момента не е получил никакво писмо и информация от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, обясни той.
"Не са ни повикали, а документите по тръжната процедура са свалени от сайта на министерството, при положение че процедурата не е приключила. Ние ще си търсим по закон правата", каза още Филипов, като от обединението ще изпратят писмо до транспортното министерството, в което ще декларират, че интересът им към аерогарата е все така актуален.
Пловдивският първи
В "Консорциум Летище Пловдив" ПИМК има 49% участие, а останалите 51% държи "Тракия икономическа зона" (ТИЗ). "Тракия икономическа зона" обединява шестте индустриални зони в района на Пловдив, като в тях до момента са инвестирани над 1.1 милиард евро. Инициатори на ТИЗ са строителният "Сиенит холдинг" и производителят на цветни метали КЦМ заедно с 9 общини. Акционери в дружеството с равни дялове са "Сиенит" и "КЦМ 2000".
ПИМК е най-голямата автомобилна компания в България. Разполага с над 1200 влекача. За 2017 г. приходите на дружеството са 248 млн. лв. Превозвачът инвестира в собствена жп фирма - "ПИМК рейл", с цел да развива интермодални превози, с каквито се занимава от няколко години. Тя спечели концесията на интермодалния терминал край Пловдив, където ремаркетата ще се претоварват на влак.
Зеленчуците малко заради дъждовете, цените им се качват. По-слаба реколта от зеленчуци заради валежите предвижда Центърът за икономически изследвания (САРА) към Института по аграрна икономика в бюлетина.
Производството на домати щяло да намалее тази година до 145 хил. тона, което е с 9% по-малко от 2017-а. При краставиците количеството ще е около 58 хил. тона. Най-голям спад ще има при производството от открити площи -до 9 хил. тона, докато през 2017 г. е било рекордно -15 хил. тона. Предвижданията за пипера са да е 55 хил. тона.
В следствие на по-малкото производство се очаква цените да са по-високи от тези за последните 5 години.
Килограм домати щял да струва средногодишно 2,50 лв. - с 4% повече. Пиперът ще скочи със 7% до 2,20 лв. Краставиците се задържат на 2,50 лв./кг.
От данните на комисията по стокови борси се вижда, че доматите от открити площи през това лята са с почти 10% по-скъпи на едро, отколкото през миналото. Цената им сега е около 1,30 лв. за килограм.
По-слаба ще е реколтата от зърно през тази година заради валежите. Очаква се прибраната пшеница да е около 5,5 млн. тона.
Търговците разделяли зърното на два вида - такова, което прибрано преди дъждовете, и след това. За първия вид цената била по-висока и стигала до 320 лв. за тон. За втория котировките са около 300 лв., показва данни на Софийската стокова борса.
В сравнение с миналата година през тази цената на зърното е с близо 15% по-висока.
Според експертите котировките ще се вдигнат до 350 лв. лева за тон. Увеличението обаче не трябвало да се отрази на хляба, въпреки че на някои места в страната той вече поскъпна с 5 -10 ст. на килограм.
Влажното време се оказва благоприятно за производството на царевица. Очаква се тази година то да достигне 2,9 млн. тона. При слънчогледа реколтата ще е 1,77 млн. тона. Изкупните цени ще се задържат на нивата от 2017 г.
От есента се очаква поскъпване и при свинското месо, прогнозират от САРА. През миналата година производството му се е увеличило до 75,16 хил. тона. Цените на едро са започнали да се покачват през юни и се очаква това да продължи и следващите два месеца. Производството на говеждо и телешко се увеличило до 17,52 хил. тона г. Това се дължи на ръста в средното тегло на едно животно, но броят на закланите говеда намалява.
Цените на едро отбелязват постоянен спад, като през юни те достигат 4,29 лв./кг.
Труд
Износът на оръжие от Кинтекс с 45% спад. Контекст изнесе оръжие за 83,862 млн. лв. през първата половина на годината. Това е с 45% по-малко от износа за първата половина на 2017 г„ става ясно от финансовия отчет на държавното дружество, изпратен в Министерството на финансите. Печалбата на Кинтекс до юни е 12,234 млн. лв., при 12,87 млн. лв. година по-рано, което е спад с 5%.
През второто тримесечие на годината Кинтекс е осъществил износ на оръжие за Алжир и Етиопия на стойност 10,687 млн. долара. Като експортът за Алжир е за 9,383 млн. долара, а за Етиопия - за 1,3 млн. долара. През тримесечието са подписани нови договори на обща стойност 67,27 млн. долара с Министерството на отбраната на Индия и с ВВС на Индия. Изпратени са и оферти в отговор на запитвания или обявени тръжни процедури за въоръжение от Министерствата на отбраната на Алжир и Индия.
Намалява печалбата и на "Вазовски Машиностроителни заводи". За полугодието ВМЗ-Сопот има печалба от 5,784 млн. лв., при 83,57 млн. лв. за същия период на миналата година. Приходите от продажби на дружеството са 76,875 млн. лв., което е намаление с 67% спрямо отчетените приходи година по-рано. До края на годината обаче се очаква ВМЗ да изпълни договори за реализация на готова продукция за 150 млн. лв.
Намаляват приходите и печалбата и на другото дружество от военнопромишления комплекс на държавата - НИТИ. Приходите на дружеството от продажба на военна продукция са 1,248 млн. лв., при 1,493 млн. лв. за първата половина на 2017 г. Реализираната печалба от дружеството от януари до юни е само 41 хил. лв., при 62 хил. лв. година по-рано.
Инжектират тен за 100 лева на плажа. Напълно естествен тен, за който не трябва слънце, се инжектира по морето за 100 лева. Процедурата се прави на няколко пъти, а препаратът се продава съвсем свободно като царевицата на плажа, показа проверка на "Монитор".
Лекарството меланотан 2, което е тестово, не е нелегално, а само с няколко боцвания желаещите могат да се върнат с приятен загар и дори притеснително почернели въпреки надвисналите облаци и прогнозите за лошо време.
Инжекциите са слагат директно на плажа. Това става след дискретно завиване с кърпата, при което дилърът на тен инжектира на няколко места в тялото субстанцията. Инжектирането се извършва с модерна спринцовка, подобна на тази, с която диабетиците си измерват кръвната захар.
Търговците, разбира се, се представят за лекари, въпреки че не са такива. Парите пък им се броят предварително.
Още по темата:
Икономическият печат на 2 август 2018 година
Икономическият печат на 1 август 2018 година
Икономическият печат на 31 юли 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |