Раздорът между Сидеров и Симеонов се изнесе на българските плажове. Насред парламентарната ваканция политическите разногласия между лидерите на две от формациите на "Обединени патриоти" - Волен Сидеров и Валери Симеонов - се пренесоха на българското Черноморие. Вчера от Бургас и на живо през "Фейсбук" лидерът на "Атака" Сидеров отправи публично питане дали премиерът Бойко Борисов е одобрил действията на вицепремиера Симеонов, който в понеделник се похвали, че е затворил две дискотеки заради шума, който вдигат.
"Министър-председателят изпращал ли е членове на своето правителство, командировал ли ги е да извършват подобни действия - да водят със себе си полицаи, да затварят и въобще да тероризират българския туристически бизнес?", попита Сидеров. И продължи: "Трябва ли такова правителство да продължава да управлява, ако не прави благини, не вдига пенсиите, както сме записали в коалиционното споразумение, а се занимава на кого да му затворим заведението, за да може другият олигарх, някой олигарх, да намаже и да стане по-богат". Той отправи поредно предупреждение към кабинета "да се замисли дали имаме нужда от него, или да си търсим друго правителство". И отново поиска поведението на "определени членове на правителството" да се обсъди на някое от следващите заседания на Министерския съвет.
По-рано вицепремиерът Симеонов също се включи от Бургас, където е и неговият основен бизнес. Оттам той се похвали, че е затворил "Какао бийч" в Слънчев бряг и "Хедон" на "Каваците" заради многократно нарушаване разпоредбите на Регионалната здравна инспекция (РЗИ). По-късно обаче клубовете отново отвориха. Вчера Симеонов не отговаряше на мобилния си телефон.
В импровизираната си пресконференцията Сидеров съобщи, че е получил множество оплаквания от хотелиери и ресторантьори от курортите в района на Варна и Бургас. "До един ми повториха едно и също - правителството използва държавни институции като шпицкоманди по отношение на определени заведения за сметка на други", каза той.
Фалит на застраховател остави над 270 000 автомобила без „Гражданска отговорност". Над 270 хиляди автомобила в България остават без задължителната застраховка "Гражданска отговорност" заради фалит на чуждестранна застрахователна компания. Това е кипърската "Олимпик", която у нас действа чрез свой клон и държи близо 10% от пазара на "Гражданска отговорност", основно заради ниските си цени. Почти 2000 души чакат "Олимпик" да им изплати щети, причинени от катастрофи, като има и суми от по 20 хиляди лева. Всяко искане за плащане обаче е спряно от назначения в Кипър ликвидатор.
Информацията идва дни след като стана ясно, че заради загубите по задължителната полица застрахователните компании вдигнаха през миналата седмица цената й с нови 40-50 лева. Така общото поскъпване за среден тип автомобил от началото на годината до сега достига и надхвърля 100 лева.
У нас "Олимпик" основно сключва "Гражданска отговорност". Тя държи ниски цени и така си е осигурила солиден дял от пазара, като се нарежда непосредствено след "Лев инс", "Бул инс" и "Евроинс".
Неприятната новина стана известна вчера, но още на 10 август Министерството на финансите на Кипър е назначило ликвидатор на ЗК "Олимпик". На сайта на компанията е публикувана информация, че от 17 август автоматично ще бъдат прекратени всички договори. Клиентите се призовават да подновят полиците си при друг застраховател.
Едва вчера от българската Комисия за финансов надзор (КФН) призоваха всеки засегнат български автомобилист незабавно да сключи нова "Гражданска отговорност" с друг застраховател от 18 август. В противен случай, ако водачът причини пътнотранспортно произшествие, ще трябва лично да плаща обезщетението. Освен това, ако застраховката не бъде подновена, регистрацията на колата може да бъде автоматично прекратена от МВР. Водачът рискува и отнемане на шофьорската книжка до сключване на нова полица.
Брокери, които продават "Гражданската отговорност" на "Олимпик" у нас, са започнали да се обаждат на клиентите, за да ги предупредят за ситуацията. "Обадиха ми се и ми казаха, че полицата ми по "Гражданска отговорност", която изтича през ноември, вече не важи, защото застрахователят е с отнет лиценз. Поискаха да отида до края на седмицата, за да си взема остатъка от сумата до приключването на договора, и ако искам, след доплащане мога да сключа нова полица с друг застраховател", обясни читател на в."Сега". На въпрос кой ще му покрие загубата за неизползвания остатък на договора, не получил отговор.
От водещи застрахователни брокери обаче обясниха пред в. "Сега", че връщането на пари е невъзможно. Брокерите могат единствено да съберат заявленията на клиентите си, които имат неизтекли полици, и да ги предадат на ликвидатора в Кипър.
Икономиката на България забавя темпа си на растеж до 3.4%. Икономиката на България забавя темпа си на растеж през второто тримесечие на годината до 3.4%. Това е най-слабото ускорение от същия период на 2015 г. Основен двигател продължава да е потреблението, следвано от инвестиции, докато нетният принос на експорта отново е отрицателен, показват експресните данни на националната статистика. Забавянето е в унисон с данните за европейската икономика, чийто ръст се свива до 2.2% на годишна база.
Българският БВП продължава да расте над средното в Европа, но по-бавно в сравнение с останалите държави от региона. За разлика от първото тримесечие на годината обаче през периода април - юни почти няма икономики от Централна и Източна Европа, които да се ускоряват. Изключение е Словакия (3.9%), като все още няма данни за Естония и Словения.
Потреблението продължава да води, засега
Основният двигател на растежа продължава да е потреблението, което отчита ново ускорение. На тримесечна база ръстът е 1.8%, а на годишна - 4.7%. Инфлацията обаче също се ускорява, като през юли годишното увеличение на цените достига 3.5% (виж карето по-долу).
"Въпросът е как тази нова инфлационна реалност ще се отрази на икономиката и потреблението. Очаква се ново поскъпване на ютилити услугите през предстоящия отоплителен сезон, наемите също се увеличиха. Това изземва от разполагаемия доход на домакинствата и вероятно в един момент ще доведе до по-малко потребление", казва Десислава Николова от Института за пазарна икономика (ИПИ).
Пикът при заетите е достигнат
Друг фактор, който влияе на потребителското поведение, е пазарът на труда. Данните там продължават да се подобряват, но не защото в икономиката като цяло се разкриват нови работни места, а заради намаляващ брой на икономически активното население в страната. Така броят на заетите спрямо второто тримесечие на миналата година намалява с 14.6 хиляди души, въпреки че коефициентът на безработица също спада до 5.5%, а безработните се свиват с нови почти 32 хил. души на годишна база до 182.2 хиляди души.
Проблемът с Търговския регистър - небрежност и некадърност или саботаж. Цялата ситуация около Търговския регистър сочи, че не е поддържан бекъп (резервно копиране на данни, backup) на информацията на друго място, извън същия същия масив, на който е бил самият регистър. Това коментират неофициално компютърни експерти и адвокати, които работят с регистърно право. Според тях само така може да бъде обяснено, че регистърът стои блокиран вече шест дни и информацията не може да бъде възстановена. Това не само е непрофесионално и под абсолютно всякакви стандарти, но практически престъпно предвид факта, че съхраняването на информацията в Търговския регистър е въпрос на национална сигурност. Неслучайно покрай проблемите с регистъра стана известно, че договорът с поддържащата фирма "Лирекс" е засекретен, като тайна е дори самият срок на сключване на договора и датата на сключването му, установи "Капитал".
"Сегашната ситуация с Търговския регистър (ТР) може да е резултат от два сценария. Първият сценарий е абсолютно престъпна небрежност и некадърност при управлението на регистъра, защото това всява хаос в цялата страна, но не ми се вярва, защото там би следвало да работят опитни инженери, които все са вдигнали предупредителен флаг. Вторият сценарий е всичко това да е умишлено, защото само това е начинът, ако някой иска да скрие или затрие определени данни от ТР, без да оставя следи - като го замаскира като техническа грешка. Няма друг начин да изчисти дадена информация, дори вътрешен човек не може да изтрие нещо от базата данни, без да остави следа. Но под прикритието на голям технически проблем подобна операция не може да бъде разкрита." Това коментира за "Капитал" Иво Мирчев, който е икономист и IT специалист. В профила си във фейсбук той написа: "Абсурдно е ТР да е извън строя 6 дни без логично обяснение какво се случва. При какъвто и да е проблем е недопустимо да липсва достъп до регистъра повече от няколко часа с технологиите, с които разполагаме. Договорът за поддръжка е класифициран и очевидно по-добре пазена тайна от опазването на самия ТР."
"По стандарт бекъпът е винаги на различно физическо място, изцяло отделен. Когато става дума за толкова важна информация като Търговския регистър, която е въпрос на национална сигурност, по никакъв начин не се прави само един бекъп. Трето - дори да са изгорели един, два, три или четири диска, както сега се пише, в никакъв случай това не може да е проблем. Съвременните технологии са такива, че в момента, в който изгори един диск, операторът в дейта центъра автоматично получава информация, че дискът е изгорял, отива и просто го подменя с нов, без да се нарушава целостта на информацията", коментира Мирчев. Новият диск също се бекъпва и това е съвсем стандартна операция, потвърждава той. И продължава с разсъжденията: "Първо, много малко вероятно е четири диска да изгорят едновременно. Но дори е това да се е случило, те трябва да са реагирали със съответни мерки. Дори и да не са взели марки, дори и да падне целият масив на Търговския регистър, това може да продължи не повече от няколко часа, докато бъде възстановена с информацията, която се намира физически на друго място. Но това продължава вече 6 дни, което означава, че те нямат бекъп на друго физическо място", казва Мирчев.
Нито една институция не отговори на въпросите от "Капитал" за причината ТР да се срине толкова сериозно. От Министерството на правосъдието и Агенцията по вписванията се позовават на течащата проверка и отказват каквато и да е информация, включително и за въпроси, които не може да са предмет на проверка, като например има ли резервен сървър на друго място, съхранява ли се резервна информация и защо тя не може да се използва веднага, колко нива на подсигуряване на информацията има системата и какви са те, кога ще се знае дали има загуба на информация и в какъв обем и т.н. Няма отговор на въпроса кога Търговският регистър ще заработи с пълна функционалност, какви мерки ще бъдат предприети във връзка с опасенията за възможни измами и др., а тези отговори се дължат на обществото и на бизнеса.
Неофициално от институциите се опитват да прехвърлят цялата вина върху обслужващата фирма "Лирекс", откъдето също отказват да коментират каквото и да е. Пак неофициално "Капитал" научи, че договорът с "Лирекс" бил 85 страници и в него подробно били описани всички задължения по поддръжката, но той е засекретен. Каквото и да пише в този договор, липсата на резервен масив на информацията не може да е отговорност (само) на фирмата - това е нещо, за което трябва да следят институциите. А отговорът какво се случва може да дойде само след независим одит на регистъра, за да се види по какви процедури е работил той, включително и на какъв период се прави бекъп, но пък това е засекретено. Всъщност за това че проблемът е хардуерен и е свързан със срив на техниката, бе споменато във всички медии, но официално институциите по никакъв начин нито са потвърдили, нито са коментирали това.
417 млн. лв. за градско развитие и стартъпи от Фонда на фондовете. 417 млн. лв. предоставя Фонд на фондовете за инвестиции в градско развитие и развиване на стартиращи компании. Това обяви изпълнителният директор на фонда Светослава Георгиева на пресконференция.
Тя посочи, че са приключили 2 ключови процедури и обяви финансовите посредници, които ще управляват средствата по двата фонда. Георгиева допълни, че до края на годината се очаква крайните получатели да могат да кандидатстват за финансиране.
Фондът за градско развитие е финансиран по ОП "Региони в растеж" и средствата по него са 353,3 млн. лв. Посредниците ще осигурят и допълнителен частен ресурс, който ще бъде малко над 40% от финансирането. Така до крайните получатели се очаква да достигнат близо 600 млн. лв. За финансирането могат да кандидатстват общини, общински дружества, както и частни компании. Изискването е те да кандидатстват с проекти, насочени към подобряване на градската среда. Георгиева посочи, че финансирането е за 39 общини. От средствата предвидени за културно развитие и туризъм, ще могат да се възползват всички общини.
Посредниците, които ще управляват средствата са разделени по региони. Обединение "Фонд на устойчивите градове" ще управлява регионите Юг и София. То включва Обединена българска банка, Фонд ФЛАГ, Фонд за устойчиво градско развитие и Българска консултантска организация.
За регион Север посредник ще бъде "Регионален фонд за градско развитие", собственост на Сосиете Женерал, Елана Инвестмънт, Елана Холдинг и Болкан Адвайзър.
Инвестициите ще са под формата на кредити или финансов лизинг. Те ще бъдат с улеснени условия, като по-ниски лихви, а периодът на разсрочване е до 20 г., като се предвижда да има и 2 г. гратисен период.
За развитието на стартъп компаниите ще бъдат предоставени 64,7 млн. лв. Те ще се разпределят в 2 фонда: За ускоряване и финансиране на начален етап с 27 млн. лв. и за финансиране на начален етап - 37 млн. лв. Фондът, който ще финансира предприемачи в най-ранен етап ще се управлява от обединение "АД-Венчърс". Средствата за стартиращи компании, които вече имат напредък в развитието си, ще се управляват от "Некст Тех Венчърс". Георгиева посочи, че се очаква над 200 предприятия да бъдат финансирани и допълни, че през есента ще стартира наново подборът за 35,7 млн. лв., защото сега е останал само 1 кандидат, който отговаря на условията.
Компаниите ще могат да се възползват от финансиране от 25 хил. евро до 1 млн. евро.
Обжалваме, ако ни скъсат на шофьорски курсове. Вече ще можем да обжалваме, ако ни скъсат на изпит за шофьорска книжка. Това е една от промените, които предвижда Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", като мярка за намаляване на корупцията в сектора. За целта ще бъде създадена специална комисия, която ще разглежда жалбите на кандидат-шофьорите. Ако се докаже, че изпитващият е отнел неправилно точки на водача, то комисията вече ще може да отмени решението му, обясни пред "Труд" директорът на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Дамян Войновски. В момента също се разглеждат жалби на кандидат-шофьори, но няма законно основание решението на изпитващия да бъде отменено. Имаме право само да го накажем, уточни той.
За целта ще се въведе забрана изпитващият да прекратява изпита по средата, ако установи нарушения от страна на кандидата, както е сега. Целта е комисията да може да изгледа целия запис, за да се прецени дали проверяващият е отсъдил правилно.
Променя се и методиката на оценка, защото в момента е много широк диапазонът на точките, които водачът може да получи, ако допусне дадено нарушение - от 1 до 10 точки. Така на практика решението е много субективно, обясни Войновски. По думите му с измененията ще се знае при какво нарушение точно колко точки се дават.
GPS система ще определя маршрута, който трябва да измине кандидат-шофьорът. Това не означава, че, ако школата е в квартал Младост например, изпитът ще се провежда в Люлин, уточни директорът на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Отново ще се тръгва от школата, но маршрутите ще бъдат предварително определени и те ще са в района, поясни той. Целта е да не може, ако някой инструктор реши да помогне на някого да го пусне по лесен маршрут, а ако иска да го "скъса" да го прати в капан. Промените се очаква да влязат в сила от началото на 2019 г.
1000 българи зад граница горят с книжките си годишно. По около 1000 българи годишно се разделят с книжките си по цял свят заради това, че пътните полицаи в другите страни не познават международните закони. За това алармираха пред „Монитор" различни организации и частни лица, които са станали жертва по пътищата извън България.
Според подписаната през далечната 1949 година Женевска конвенция за движение по пътищата, както и Виенската от 1968-а и споразумението по Северноатлантическия договор относно статута на въоръжените сили българите могат да шофират почти в цял свят с издадените от страната ни свидетелства за правоуправление. Много пътни полицаи в различни страни обаче отказват да ги приемат и при проверка на пътя изискват легализиран превод или „разрешително за шофиране", както е по законодателството на определената страна.
При липсата на допълнителен документ те водят шофьора за неправоспособен и отнемат книжката му. След това изпращат глобата до външното ни министерство, което от своя страна я препраща към българската Пътна полиция. Оттам пък следват дела от жертвите, които неправомерно са били лишени от документите си.
Според неофициални данни това са около 1000 души годишно. „Тези международни договори са обнародвани, ратифицирани и влезли в сила и имат предимство пред вътрешното законодателство, което им противоречи. В България се признават и са валидни чуждестранни национални свидетелства, които не са издадени от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за европейското икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария, като конкретните изисквания са в зависимост от държавата издала свидетелството, и статута на водача. Такива са правилата и за останалите страни, положили подписите си под тези конвенции и споразумения, но не всеки контролен орган на пътя ги спазва", обясниха юристи пред „Монитор". Те поясниха, че Женевската конвенция, която урежда отношенията между държавите, които обаче не са страни по Виенската конвенция, и я допълва, разрешава шофирането с наши книжки дори в страни като Алжир, Бангладеш, Барбадос, Бенин, Ботсуана, Буркина Фасо, Камбоджа, Канада, Конго, Кот д‘Ивоар, Кипър, Доминиканската република, Египет, Фиджи, Гватемала, Хаити и още 30 други, сред които и САЩ. Въпреки това в Америка се изисква т.нар разрешително за шофиране, което трябва да се изкара допълнително, ако искаме да караме в Щатите. То се представя заедно с българската книжка.
Другото изискване, което също е против международните закони, е легализираният превод. Именно заради тези допълнения, които не би трябвало да са необходими на пътя, много българи се разделят с документите си ежедневно. Конвенциите предвиждат обаче и т.нар. особени случаи, при които трябва да се спазва „националното законодателство". За България например това е Законът за движение по пътищата, в който са предвидени ограничения по отношение на чужденците, дългосрочно пребиваващи у нас и имат признато за валидно чуждестранно национално свидетелство, което не е издадено от страна - членка на ЕС, или от Конфедерация Швейцария. Ограничението се отнася единствено до срока, в който посочените лица имат право да управляват в България с чуждестранното свидетелство, отговарящо на изискванията за валидност в съответствие с приложимия за него режим.
Така, когато чужденец, дългосрочно пребиваващ в Република България, притежава такова свидетелство, той може да управлява на територията на България до една година от датата на издаване на документ за пребиваване. След това, ако иска да продължи, той трябва да мине курсове и да изкара нова българска книжка. Подобни изисквания, засягащи само и единствено срока, има и в много други държави по света.
Още по темата:
Икономическият печат на 14 август 2018 година
Икономическият печат на 13 август 2018 година
Икономическият печат на 10 август 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |