Снимка: Личен архив
По повод публикувания финансов отчет на Монбат за първото шестмесечие и добрите финансови резултати на компанията потърсихме за повече информация Атанас Бобоков*, председател на Съвета на директорите и главен изпълнителен директор на „Монбат" АД.
Индивидуалната нетна печалба на „Монбат" АД към 30.06.2018 г. е в размер на 9 934 хил. лв. и регистрира увеличение от 214,77% в сравнение с нетната печалба на дружеството на индивидуална база към 30.06.2017 г. , която е на стойност 3 156 хил. лв. Очаквахте ли толкова добри финансови резултати за първото шестмесечие ?
Преди да дам отговор на този въпрос следва да направя две важни уточнения, за които обърнахме внимание на инвеститорите в оповестения индивидуален финансов отчет към 30.06.2018 г.
Първо, следва да се има предвид, че при отчитането на индивидуалните резултати към 30.06.2018 г. ЕБИТДА и печалба преди данъци за съпоставимия период на 2017 година са коригирани с 2 050 хил. лева. Корекцията, която е извършена е във връзка с ефекта върху шестмесечния период на 2017 година от промяната на счетоводната политика за отчитане на технологичен отпадък. Това обстоятелство беше надлежно оповестено и в Годишния одитиран индивидуален отчет на Монбат АД за 2017 година.
Второ, през 2018 година дъщерното дружество „Монбат Рисайклинг България" ЕАД разпредели дивидент в размер на 7 500 хил. лева.
Въпреки горното, постигнатите резултати са много добри с оглед на това, че оперативната печалба и ЕБИТДА на „Монбат АД" към 30.06.2018 г. показват ръст спрямо коригирания съпоставим период. По-добрите оперативни финансови показатели се дължат на това, че успяхме да покачим обема на продадените акумулатори спрямо предходната година, което спомогна за неутрализирането на липсата на позитивни резултати, каквито бяха отчетени в началото на 2017, свързани с движението на борсовия индекс на оловото.
Ръководството на компанията полага изключително много усилия за запазване на пазарните позиции, повишаване на печалбата и основните финансови показатели на Монбат АД.
Нашите усилия обаче са насочени главно към цялостното представяне на групата, където се управляват няколко бизнес сегмента: Бизнес сегментът оловно-кисели батерии, Бизнес сегмент литиево-йонни батерии и Бизнес сегмент Рециклиране на индустриални материали. Отчетената индивидуална печалба обхваща само един от бизнес сегментите, а именно този на производството на оловно-кисели батерии и тяхната продажба.
„Монбат" АД има отлична пазарна диверсификация, с продажби към 30.06.2018 г. в повече от 60 страни. Въпреки това планирате ли разширяване на продажбите в още страни?
Както нееднократно сме посочвали Монбат АД е експортно-ориентирана компания и за нас навлизането на нови пазари е приоритет. Разбира се за периода 01.01.2018 г. - 30.06.2018 г. основен пазар остава Франция с 10 555,02 хил. евро приходи от продажби, което представлява 17,92 % от общия износ на дружеството на индивидуална база. Африканските страни са един нов пазар, към който са насочени нашите амбиции. Планираме да преместим фокуса на нашите пазари в Африка, защото там темповете за развитие са далеч по-големи. Самият пазар към момента е далеч по-малък, но затова пък ръста му е много голям.
Освен това през юли 2018 г. участвахме в международното изложение за авточасти INA PAACE AUTOMECHANIKA, Мексико. Присъствието ни на него беше ясен знак за интересите на Монбат към търговско сътрудничество с партньори от Южна Америка.
Как спечелвате доверието на Вашите клиенти ?
Поддържането на конкурентни цени, високо качество на продуктите и доброто ниво на корпоративна социална отговорност са водещите фактори при спечелване на доверието на нашите клиенти.
Как ще се справите с предизвикателствата пред акумулаторния бизнес като се има предвид бързия ръст на производството на електромобили?
Задвижването на автомобилите чрез оловно-кисели батерии в световен мащаб остава водеща технология. Въз основа на днешния пазар на производството на електромобили бъдещият пазарен дял на нови електрически превозни средства се очаква да бъде 2-8% до 2020-2025 г. В тази връзка не се очакват сътресения на пазара на производство на оловно-кисели батерии.
Каква политика водите за привличане на висококвалифицирани кадри, след като бизнесът многократно е предупреждавал за дефицит на обучени кадри в България?
Основният проблем в страната за всички производители остава липсата на квалифицирана работна ръка. Това ограничение засяга и нас, но през годините обучаваме и продължаваме да обучаваме хората. В заводите в Монтана има обучено ядро от инженерни кадри, което дава своя принос в производството. Правим усилия да привличаме и млади хора, но нашето производство не е едно от най-атрактивните. В допълнение демографският срив също оказва негативно влияние. И тъй като работната сила намалява, ние сме принудени да инвестираме в роботизация и в автоматизация.
Много се говори, че литиево-йонните батерии са бъдещето. Монбат вече предприе действия за придобиване на водещи европейски компании в сферата, а също така италианската Piombifera Italiana S.p.A, една от трите водещи италиански компании за рециклиране на батерии. Какви са перспективите в тази насока и планирате ли нови придобивания?
Още през 2017 г. оповестихме нашите намерения за придобиването на няколко компании в различните направления на дейността на Групата. Към момента в портфолиото на Монбат АД са Piombifera Italiana S.p.A, която покрива Бизнес сегмент Рециклиране на индустриални материали и придобитите Gaia and EAS, обединени в структурата на EAS Batteries, което покрива бизнес сегментът на литиево-йонни батерии.
*Атанас Бобоков успешно ръководи развитието на "Монбат" АД от приватизацията на компанията през 1998 г. до израстването и като един от водещите европейски производители на оловно-кисели батерии с разнообразно приложение.
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в infostock.bg
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |