„Олимпик" пали застрахователна война с Кипър. Война се задава между гаранционните фондове на България и Кипър на гърба на 275 000 български заложници, които загубиха парите си основно от автомобилни застраховки. Причината е кой ще изплати обезщетенията на потърпевшите клиенти от застрахователна компания „Олимпик", чиито застрахователни полици не важат от 18 август 2018 година. От тази дата всяка застраховка е невалидна.
От българския гаранционен фонд обявиха официално, със съобщение качено на сайта им, че „Съгласно Кодекса за застраховането Българският гаранционен фонд не покрива (не гарантира) дейността на застрахователи от други държави от ЕС, които извършват дейност в България при правото на установяване и Гаранционният фонд не изплаща обезщетения вместо този застраховател, който е със седалище в Кипър." На практика българският фонд се задейства като платец след 18 август, само ако клиенти на „Олимпик" не са сключили нов застрахователен договор, защото се водят незастраховани лица. Впоследствие фондът може регресно да търси изплатените суми от причинилите катастрофа. В отговор на това съобщение Кипър реагира като изпрати официално писмо до българския гаранционен фонд с настояване въпросното съобщение да бъде свалено от сайта, тъй като Кипър обезщетява автомобили само с кипърска регистрация. Тоест не е актуално, според кипърското законодателство и няма законова рамка, която да задължава Кипър да изплати въпросните обезщетения.
„Всички застраховани автомобили в компания „Олимпик" ще бъдат обезщетени, само ако имат кипърски номера. Всички останали с чужди номера трябва да получат обезщетение от страната, където е сключена застраховката или да заведат съдебни дела срещу застрахователя, в случая срещу назначения синдик на компанията", уточни ексклузивно за в. „Труд" Акис Папахристодулу от Асоциацията на кипърските застрахователи, който е ресорен за проблемни казуси като въпросния с компания „Олимпик".
Хиляди учители не достигат в страната. Хиляди са незаетите щатни бройки за учители в цялата страна по малко от месец преди началото на новата учебна година. На този етап обаче от МОН не разполагат с точна бройка, тъй като до 17 септември - първия учебен ден, все още се сключват договори с нови преподаватели, а други излизат в пенсионна възраст. Има недостиг на учители и един от механизмите за справяне с кадровия дефицит е именно увеличението на заплатите в сектора, коментира в понеделник просветният министър Красимир Вълчев. По думите му само София са нужни още над 600 учители.
Положението е особено тежко в по-малките населени места, където няма интерес към свободните преподавателски места.
Най-много специалисти се търсят по математика и информационни технологии, чужди езици, химия, физика. Липсват още ресурсни учители, логопеди и педагогически съветници. Запазва се висок дефицитът на кадри в големите областни градове Варна, Бургас, Пловдив и Стара Загора.
Ако нещо не се промени, най-сериозен недостиг на учители ще има тепърва през следващите десет години, когато ще се пенсионират най-голям брой преподаватели.
Все още активно текат ремонтни дейности в страната в 600 училища и детски градини, но повечето от тях ще приключат до 17 септември.
Лекарският съюз: Моля, бъдете толерантни към лекарите - нуждаят се от справедлив процес. Българите да проявят толерантност и търпение, когато се говори и пише за лекарска вина в смъртта на 33-годишната родилка Ренета Томова.
Призива отправи Българският лекарски съюз заради нагнетеното напрежение след случая в Сливен. В разстояние на три седмици починаха две родилки, като причините, довели до фаталния край, все още не са ясни.
В края на юли при планово секцио 38-годишната Маргарита почина в плевенската болница и не успя да види новороденото си момченце. Близките й обвиниха докторите в лекарска грешка, тъй като проблемът, довел до смъртта й, се появил, докато я въвеждали в анестезия. Повече от час лекарският екип води реанимационни действия, но така и не успяват да спасят младата жена.
Зам. здравният министър Бойко Пенков заяви тогава, че е възможно сърдечен проблем или белодробна емболия да са причинили смъртта. Проверки започнаха веднага, но официални резултати все още няма.
Три седмици след трагичния случай - на 17 август, почина и 33-годишната Ренета Томова ден след като даде живот на първородната си дъщеричка.
Близките на жената отново обвиняват медиците.
"Лекарският съюз разбира чувствителността на цялото общество към майчиното и детското здравеопазване, но всяко вменяване на недоказана вина към медицинско лице е провокация за нагнетяване на недоверие в системата. Медицинската професия, особено родилните грижи, е дейност с повишен риск от усложнения в лечебно-диагностичния процес, но не всеки проблем се обусловя от некомпетентност или грешка на медицинско лице", пишат от БЯС. И допълват: "Наясно сме, че проблемите в сферата не са малко, но за разрешаването им е необходим единен и конструктивен диалог между цялото общество, институциите и съсловните организации."
Българите харчат по 156 евро на човек за лятна почивка. Малобройното население на Люксембург е в състояние да похарчи най-много средства за лятната си почивка - по 767 евро на година средно на глава от населението. Но европейската нация, която прави най-голям оборот на този сектор, и то в световен мащаб, безспорно са германците - със своите 443 евро на глава от населението те всъщност имат 28% дял от всички туристически разходи в рамките на ЕС. Това показват разпространени вчера данни на Евростат, които са към края на 2016 г.
Средният разход за ваканцията на жителите на ЕС е 336 евро.
В тази класация България далеч не е на последно място. Със своите 156 евро на човек българите изпреварват по разходи латвийците, чехите, португалците,унгарците и румънците.
Веднага след Люксембург се нареждат жителите на Малта, Австрия и Белгия.
По-интересно е обаче къде отиват тези пари. От данните на Евростат излиза, че повече от две трети от разходите са направени в рамките на страни от Евросъюза. 45% от парите са похарчени за лятна почивка в собствената държава, а други 34% - в друга страна членка. Друга предпочитана дестинация е Америка - Северна и Южна, където са направени 7% от разходите за почивка. След тези два континента се нарежда Азия с 6%, Африка - с 2%, и далечната Австралия със само 1 %.
"Софийски имоти" търси строител за общинския аквапарк в парк "Възраждане". Общински аквапарк с минерална вода може да заработи в центъра на София през 2020 година. На 17 август "Софийски имоти" е обявило и процедурата за избор на изпълнител на съоръжението, което ще се намира в нова част на парк "Възраждане". Прогнозната стойност на проекта е 9.55 млн. лв. без ДДС, като включва и обособяването на нова паркова зона. Средствата ще бъдат осигурени от самото общинско дружество и чрез заем от Фонда за развитие на градска среда към оперативна програма "Региони в растеж".
Още преди месец кметът Йорданка Фандъкова обяви, че предстои разширяването на парка с 25 дка и изграждането на развлекателно рехабилитационен комплекс с басейни, като дори представи няколко визуализации на проекта.
Какво ще се строи
Малко над 18 дка от новата част, с която ще бъде разширен парк "Възраждане", ще е обособена като паркова зона с широко открито пространство със 130 пейки, 2 чешми, 37 кошчета за боклук и богато озеленяване.
Предвидени са 5 площадки за отдих с различна големина, включително 40 шезлонга в тревните площи. Тези площадки ще бъдат разположени в периферията в близост до второстепенните подходи, встрани от главните и по-натоварени алеи. На най-голямата площадка ще се запази съществуващият сега голям дъб с корона с диаметър 25 м. "В централната зона на парка ще бъдат оформени поляни за слънчеви бани, пикник и свободни игри", пише още в документацията на проекта.
На останалата площ от около 6670 кв.м ще има аквапарк с 5 открити басейна, обслужваща го сграда със заведение за бързо хранене, закрит басейн и SPA център с минерална вода от находището "Баталова воденица". Предвидено е да има две водни пързалки с по 1 улей и една с три улея за спускане. В SPA зоната пък ще има солна стая, парна баня, инфрачервена и финландска сауна, шоково ведро, зона за релакс, както и стаи за масажи. Водният атракцион ще има капацитет 500 души.
БДЖ пусна мегапоръчката си за покупка на нови мотриси за 675 млн. лв. "БДЖ - Пътнически превози" обяви мегапоръчката си за нови мотрисни влакове. Изненадващо тя е на стойност 675 млн. лв., а не както беше обявено предварително - 450 млн. лв. Разликата от 225 млн. лв. ще отиде за поддръжка на въпросните мотриси за срок от 15 години.
Компанията вече обяви, че са й необходими 85 нови влака, които да бъдат купени на два етапа. Първите 42 броя - до 2023 г., а втората порция от 43 - до 2028 г., което ще поднови наличния подвижен състав на 85%.
За първата партида 42 мотриси беше изчислено, че са необходими 450 млн. лв. Те трябва да дойдат от капиталовия трансфер от държавата в размер на 35 млн. лв. в продължение на 10 години плюс още 100 млн. лв., които вече бяха отпуснати.
Цената за поддръжката на мотрисите от 225 млн. лв. не беше обявявана до момента. От БДЖ коментираха пред "Капитал", че парите за тази дейност ще дойдат от субсидията, която компанията получава от държавата по договора за обществена услуга. Не е ясно обаче защо срокът е само 15 години при положение, че според експерти сериозните ремонти на подобен тип подвижен състав започват след този период и БДЖ ще трябва да плати отново. По този въпрос от БДЖ обясниха пред "Капитал", че желанието е да се защитят интересите на компанията.
Сега - скъп ремонт на старите влакове
Още една неяснота откъде ще дойдат парите идва от това, че БДЖ паралелно с процеса на пълно подновяване на подвижния състав е обявило и огромни поръчки за ремонти за почти 240 млн. лв. За ремонт на 30 локомотива (серия 44 000 и 45 000) на "БДЖ - Пътнически превози" за период от три години през април беше обявен търг за 58 млн. лв. без ДДС. В ход е и най-големият търг за ремонт и поддръжка на 22 дизелови мотриси и 24 електрически мотриси Siemens за 5-годишен период. Той е за 137 млн. лв. без ДДС. Последната едра поръчка на компанията е за вагони. Тя е за 51.7 млн. лв. без ДДС за ремонт (среден и капитален) на 227 пътнически вагона за срок от 3 години.
Така в БДЖ текат едновременно два процеса - по масово ремонтиране на активи и по подмяна на въпросните активи с нови. Общата сметка доближава 1 млрд. лв. При положение, че компанията е на загуба и средствата са от държавни субсидии, т.е. пари от данъци.
Какво се поръчва
Поръчката за нови мотриси е за 22 броя с по 230 места с повишен комфорт, 8 броя с 230 места със стандартен комфорт и 12 броя с по 150 места със стандартен комфорт.
БДЖ се е допитала до четири компании за изчисляването на парите, необходими за купуване на новите мотрисни влакове. Това са PESA Bydgoszcz, Stadler Rail Management, Skoda Transportationa и Siemens. За въпросните 42 електрически мотриси PESA е посочила индикативна цена от 390 млн. лв., Stadler - 563 млн. лв., Skoda - 564 млн. лв., и Siemens - 630 млн. лв. Осреднената цена излиза 537 млн. лв., като Ernst&Young намаляват сумата с 15% с обяснението, че ако производителите доставят еднотипни мотриси, това ще намали цената с толкова. Във въпросната сума се вписва обаче само офертата на полската PESA.
Три месеца след фалита на "Олимпик" държавата се загрижи за потърпевшите. С три месеца закъснение властите в България се сетиха, че трябва да се погрижат за жертвите на фалита на кипърския застраховател "Олимпик". Компанията остана без лиценз през май, но едва преди дни 200 000 шофьори, купили полици "Гражданска отговорност" от "Олимпик", разбраха, че след 18 август застраховките им изгарят и трябва да сключат нови договори с други застрахователи. И до момента Комисията за финансов надзор (КФН) не дава смислени обяснения защо не е предупредила навреме българските клиенти за проблемите на "Олимпик" и защо не е взела мерки. КФН не обяснява и по какъв ред ощетените хора ще си търсят парите от некоректната компания.
На фона на растящо обществено недоволство, протести и критики за бездействие и безхаберие в последните дни институциите най-сетне се раздвижиха. Вчера премиерът поиска оставката на Ралица Агайн, която като зам.-председател на КФН отговаря за застрахователния надзор. И обяви, че правителството ще наеме адвокатска кантора, която да търси начини за защита на българските потърпевши от фалита на кипърската компания. Главният прокурор Сотир Цацаров нареди проверка на КФН. А депутатите ще прекъснат лятната си ваканция заради скандала, след като БСП успя да събере нужните подписи за извънредно заседание на Народното събрание. Председателката Цвета Караянчева насрочи заседанието за днес. Но както винаги, действията на държавата са като "след дъжд качулка".
За единствен виновник засега е обявена Ралица Агайн. По нареждане на Сотир Цацаров Върховната касационна прокуратура и ДАНС ще инспектират начина, по който КФН е осъществявала надзор върху "Олимпик", като на фокус ще е точно нейната работа.
Самият Горанов бързо избяга от отговорност, като се оправда, че финансовото министерство не било уведомено от КФН и не знаело за проблемите на "Олимпик". "Още през май беше ясно, че лицензът на кипърската компания е отнет. Приносът на КФН свършва с издаване на забрана за сключване на нови полици. Няма никаква информация, подадена към Министерството на финансите и към правителството, за последствията от отнемането на лиценза в Кипър. От няколко месеца текат съдебни процедури. А се оказва, че в деня, в който финансовото министерство в Кипър обявява искане за несъстоятелност на дружеството, българската Комисия за финансов надзор не знае нито правилата, нито процедурите, нито начина, по който засегнатите български граждани трябва да реагират.
Бивш зам.-министър на туризма обеща разкрития за милиарди в съда. Схватката между вицепремиера Валери Симеонов и министъра на туризма Николина Ангелкова става все по-жестока. След като Симеонов многократно обвини Ангелкова, че е занемарила контрола върху хотели, ресторанти и плажове и толерира мутрите по Черноморието, неговият съветник Бранимир Ботев заговори за гигантски далавери в туристическото министерство. След като министърката заплаши да го съди за клевета, вчера той обеща да докаже думите си и да направи големи разкрития в съдебната зала. Ботев, който е бивш зам.-министър на туризма, преди дни бе нападнат от маскирани в дома си. От МВР обявиха, че работят по версия "грабеж", но жертвата обясни, че не е било опит за кражба, а сплашване - заради критиките му, че екипът на Ангелкова управлява туризма така, че "предоставя индустрията в ръцете на мутрите".
"Големият проблем в момента е как се управлява българският туризъм и къде изчезват милиарди", коментира Ботев по Би Ти Ви. Според него ресорното министерство манипулира данните за туристите и за приходите и нарочно не пуска ключовата система ЕСТИ, която трябва да осигури непрекъснат обмен на информация между хотелите, НАП, МВР, местната власт и НСИ.
Междувременно НФСБ, чийто лидер е Валери Симеонов, призова компетентните органи да разследват не само извършителите, но и "евентуални политически и икономически мотиви зад атаката срещу семейството и къщата на Бранимир Ботев. "Г-н Ботев е от малкото експерти, които си позволяват да критикуват конструктивно и публично определени държавни политики в сферата "туризъм". Неведнъж той е изразявал съмнения, че забавянето на въвеждането на системата ЕСТИ води до над 5 милиарда загуба за републиканския бюджет, че процедурите за концесиониране на плажовете са непрозрачни, неефективни и водят до окупирането им от дружества, свързани с криминалния свят, че законодателната дейност на държавата в областта на туризма води до прекомерна регулация и излишна концентрация на власт и т.н. Когато гласът на критиците и опозиционерите бъде отнет, държавата рано или късно се превръща в източник на репресия и терор за гражданите", се казва в прессъобщението на формацията НФСБ, която е част от управляващата коалиция.
Още по темата:
Икономическият печат на 20 август 2018 година
Икономическият печат на 17 август 2018 година
Икономическият печат на 16 август 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |