Снимка: БГНЕС
По три основни версии върви разследването за трагедията край Своге, когато в събота вечерта автобус излизе от пътя, падна в дере, след което 16 души загинаха и над 25 бяха ранени. По думите на главния прокурор Сотир Цацаров след срещата на оперативния щаб при премиера в неделя, следствието започва разследване на трагедията в три посоки.
Кои са версиите
Първата е за некачествения ремонт на пътя, извършен през 2016 година, въпреки исканията на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ), фирмата изпълнител „Трейс Своге" - водещ партньор в обединение ДЗЗД, изпълняващо рехабилитацията на пътя, не е отстранила дефектите.
Втората е за фирмата-превозвач "Мобилус 5", организацията на конкретното пътуване и техническото състояние на автобуса. Той е произведен 2001 година. За последно е преминал технически преглед на 5 февруари, следващият е трябвало да бъде след шест месеца - на 5 август.
Третата е за водача Григор Григор, който е и съсобственик на фирмата, като след катастрофата е установено, че той е бил трезвен и не е бил под влиянието на упойващи или наркотични вещества. Към момента на настъпване на пътно-транспортното произшествие автобусът „МАН" се е движил със скорост 53 километра в час, при ограничение от 40 км/час за участък. „Именно превишената скорост би могла да бъде една от причините за катастрофата. Проверяват се, но още не могат да бъдат потвърдени данните, че вниманието на шофьора е било отклонено непосредствено преди катастрофата", обяви главният прокурор.
Вината за ремонта
От Прокуратурата обявиха, че днес в ранния следобед се очаква обвинението, което до голяма степен е свързано с назначената техническа експертиза, а разследването се води от Националната следствена служба.
С най-голяма тежест е вината на фирмата-изпълнител, която е ремонтирала участъка, стана ясно от изказването в неделя и на глравния прокурор, и на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Освен това, независимо разследване на причините за катастрофата край Своге ще направи работна група на „Института за пътна безопасност". От там напомнят, че ден преди инцидента институтът е разпространил становище за лошото състояние и дефектите по пътя София-Своге-Мездра. Експертите правят оглед на пътя и заснемане с дрон на мястото на инцидента.
Първите огледи след инцидента са установили със сигурност, че износващата настилка на асфалта е лоша и не дава добро сцепление с пътуващите автомобили. В острите завои губят сцепление, навлизат в насрещното движение и така се случват челни катастрофи. Това обаче не било новост за пътните полицаи, които в продължение на година след завършване на рехабилитацията в края на 2016 г., са констатирали вече това, както и пропадания на пътното платно. Освен това, изграденият тротоар действал като трамплин за автомобилите, които се удряли в мантинелата, а някои дори я прескачали. Въпреки това, според жители на Своге, пътят е приет от АПИ след ремонта, без абсолютно никакви забележки. Това беше потвърдено и от регионалният министър Нанков.
Според заданието на обществената поръчка от АПИ и подписаният след спечелване на търга договор, рехабилитацията на 81.779 км. от Искърското дефиле е осъществена за 22.9 млн. лв. без ДДС.
Министър Нанков заяви, че след това, заради поредица от катастрофи в късната есен на 2017 началникът на РПУ-Своге е поискал от Областното пътно управление спешен ремонт. „От март месец до юли - 27 юли, пет пъти от пътното управление са уведомявали фирмата-изпълнител на обекта във връзка с активизиране на гаранцията, да отстрани посочените дефекти", подчерта Николай Нанков.
Главният прокурор подчерта, че крайният срокът за отстраняване на дефектите е 15 август, но изпълнителят "Трейс Своге" ДЗЗД не извършва ремонтите. В заключение Сотир Цацаров категорично заяви, че разследващите работят върху качеството на ремонта, начина на неговото извършване и приемането на пътя като перфектен от длъжностни лица на АПИ. „Особено това, свързано със задълженията на длъжностни лица от държавната администрация и задълженията на изпълнителя ще бъдат преценявани много внимателно, защото ако се установят основания за наказателна отговорност, прокуратурата ще я реализира", подчерта главният прокурор.
Отговорът на Трейс Груп холд
Скоро след вчерашната пресконференция в Министерския съвет от „Трейс Груп холд" разпространиха до медиите съобщение, в което изказват съболезнования на близките на загиналите в катастрофата, и съобщават подробности около рехабилитацията на пътния участък в Искърското дефиле. От съобщението става ясно, че ремонтът на пътя е започнал на 29.09.2011 г. и е извършен съгласно проекта и Техническата спецификация.
Ремонтните дейности включват реконструкция и рехабилитация на 23 кръстовища, 5 тунела, 2 жп надлеза и 32 мостови съоръжения, възстановяване на пътната настилка и полагане на плътен асфалт по целия участък, допълнително монтиране и подмяна на предпазни съоръжения. Трасето преминава през 13 населени места.
Асфалтовите настилки са изпълнени през 2014 г., като това е и годината, в която пътят е пуснат за експлоатация. Гаранционните срокове обаче, както е регламентирано в Наредбата, започват да текат от датата на подписване на Акт 16, което е станало две години по-късно, след приемането на пътя от АПИ.
От „Трейс Груп" заявяват, че не могат да вземат отношение как е поддържан пътя в този период, тъй като АПИ избира фирмата, която да осъществява тази задача. „Нашият ангажимент е единствено свързан с дефекти, които се появяват по трасето в гаранционния двугодишен срок. Установените такива, за този четири годишен период не са определящи и възпрепятстващи движението", посочват от фирмата-изпълнител. Освен това, по цялото трасе на второкласния път има поставена вертикална сигнализация и хоризонтална маркировка, указваща ограниченията на скоростта и опасностите по старопланинския път.
В заключение от „Трейс Груп" заявяват, че ще окажат пълно съдействие на разследващите органи.
В понеделник пред БНР инж. Николай Михайлов, председател на Надзорния съвет на "Трейс Гурп хлод", заяви, че рехабилитацията на пътя не е основен виновник за катастрофата. По неговите думи, през последните две години участъкът не е поддържан от „Трейс Своге".
Инж. Михайлов добави, че проектът за изпълнение е одобрен въз основа на заданието от АПИ. Цялата техническа спецификация е одобрена от пътната агенция, включително типа на използвания асфалт и цената му.
Като специалист, председателят на „Трейс груп" подчерта, че обектът е втори клас и не е предвиден да носи максимално натоварване, на каквото е бил подложен след приключване на ремонта.
Държавата ще си търси правата в съда
Също в понеделник в сутрешния блок на Нова телевизия министър на регионалното развитие Николай Нанков обяви, че държавата ще си търси правата за трагедията край Своге по съдебен ред. „Всички длъжностни лица със своето действие или бездействие в тази ситуация ще понесат своята отговорност. Защо е предписан този асфалт и приет по този начин е работа на процесуално-следствените органи да установят причината за това. Ние ще окажем пълно съдействие", подчерта Нанков.
По неговите думи, в страната има 48 подобни участъка, които правят аквапланинг. Те се ремонтират приоритетно.
„След като фирмата не е отстранила дефектите, ще стартира процедура по привеждане на банковата гаранция на изпълнителя. Той ще проверява дали това е направено. Този мярка обаче прекратява гаранционната поддръжка", обясни регионалният министър и добави, че не е убеден, че тези пари ще стигнат за ремонта, който ще бъде направен.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |