И Румъния лови мъже работници. Румъния агресивно привлича българи в химическата промишленост и строителството, тъй като средната заплата там е между 1300 и 1500 лева.
Търсят се мъже, които да знаят румънски и да живеят в Северозападна България.
Вече над 240 души от Видинско и Русенско всеки ден преминават река Дунав.
Минималната заплата в Румъния е 1900 леи, което е над 800 лв., докато у нас тя е 510 лв.
Данните са от проучване на заетостта в 8 български области и 7 румънски погранични региона. То е осъществено в рамките на европейския проект BG RO Mobility.
Русенското сдружение "Европейски център за подкрепа на бизнеса" е българският партньор в съвместното проучване част от Програма Интеррег V-A Румъния - България 2014-2020,
Двата екипа са анализирали ситуацията с работна ръка в 7 окръга в Румъния - Мехединц, Долж, Олт, Телеорман, Гюргево, Кълъраш и Констанца и 8 области в България - Видин, Враца, Монтана, Плевен, Велико Търново, Русе, Силистра и Добрич.
Хората, които работят отвъд брега на Дунав, са наети главно в цехове и заводи за производството на пластмасови изделия и в строителството.
Предпочитани от румънските работодатели са мъже, гледа се положително, ако владеят поне малко румънски.
Комбинация с английски език е още по-търсена.Толерират се кандидати с опит между 1 и 3 г. Някои хващат корабче сутрин или минават по Дунав мост, работят и се прибират да спят у дома. Българите могат да заемат всякакви позиции в Румъния без местата в държавната администрация.
72% от румънските фирми имат нужда от работници, а половината места в селското стопанство са незаети.
Следователи влязоха в "Трейс", фирмата съдейства. Следователи иззеха вчера документи от регионалното министерство, агенциите "Пътна инфраструктура" и "Автомобилна администрация" и от офиси на "Трейс груп Холд". Това е фирмата, ремонтирала пътя край Своге, където стана зловещата катастрофа в събота, при която загинаха 17 души.
Както главният прокурор Сотир Цацаров обяви, една от насоките на разследването е състоянието на асфалта.
От "Трейс груп Холд" разследващите са иззели договора за обществената поръчка за ремонта на пътя през Искърското дефиле между компанията и АПИ. Нужни за разследването били всички документи по нея, съобщиха запознати.
Интерес за следователите представлявали и документи по процедурата по приемането и паспортизацията на пътя. Ремонтът бил определен като отличен от АПИ.
Със съдействието на фирмата са били иззети и всички комуникации между нея като изпълнител и АПИ през последните месеци. Оказа се, че 5 пъти АПИ е искала от "Трейс Своге" (дъщерно дружество на "Трейс груп Холд") да отстрани дефектите в отсечката, където стана катастрофата.
Асфалтовите настилки на пътя са изпълнени през 2014 г., обектът е приет през 2016 г., но през това време е експлоатиран, пише в позиция на "Трейс груп Холд" по повод обвиненията за некачествен ремонт. От фирмата казват, че не отговарят за експлоатацията на трасето от 2014 г. до 2016 г., откогато започват да текат гаранционните срокове. Посочва се още, че тировете вместо по магистрала "Хемус" са се движели по Искърското дефиле във времето на ремонти по аутобана, което допълнително е влошило пътната настилка.
"Съболезнования за семействата на хората, които загинаха в тежката катастрофа по планинския път на Искърското дефиле. В такива необратими ситуации, в които се отнема човешки живот, ние разбираме ценността на всяка секунда. Поклон към хората, които изгубиха живота си на 25 август", пише в писмото.
Рехабилитацията на пътя започва на 29 септември 2011 г.
Мазутът пак плъзна към Созопол. Разливът от мазут от потъналия американски кораб "Мопанг" не е овладян и пак пълзи към Созопол, предупредиха експерти. Снимки от дрон показват, че разливът е стигнал почти до Свети Влас, а на плаж Корал продължават да излизат катранени топчета.
Замърсеното море всеки ден изхвърля и мъртви делфини.
Операцията по източването на мазута от резервоарите "Мопанг" се очаква да започне днес. Това съобщи капитан Живко Петров от Изпълнителна агенция "Морска администрация". Морското вълнение и вчера не позволи на специализираните екипи да започнат работа "Планирано е за утре /днес- б.р./ евентуално да премине водолазният кораб, да бъде позициониран вече, да си намери място и да постави стационарни котви долу, където в процеса на работа да се връзва. Освен това трябва да бъдат поставени още няколко маркиращи знака за други котви, където да бъдат връзвани лодки, евентуално "Русалка" - корабът за изпомпване и т.н.", разкри Петров.
Според него успешния завършек на операцията зависи дали морето ще бъде спокойно, за да позволи на водолазите да действат.
Поскъпват кредитите за техника и ремонт. Разливът от мазут от потъналия американски кораб "Мопанг" не е овладян и пак пълзи към Созопол, предупредиха експерти. Снимки от дрон показват, че разливът е стигнал почти до Свети Влас, а на плаж Корал продължават да излизат катранени топчета.
Замърсеното море всеки ден изхвърля и мъртви делфини.
Операцията по източването на мазута от резервоарите "Мопанг" се очаква да започне днес. Това съобщи капитан Живко Петров от Изпълнителна агенция "Морска администрация". Морското вълнение и вчера не позволи на специализираните екипи да започнат работа "Планирано е за утре /днес- б.р./ евентуално да премине водолазният кораб, да бъде позициониран вече, да си намери място и да постави стационарни котви долу, където в процеса на работа да се връзва. Освен това трябва да бъдат поставени още няколко маркиращи знака за други котви, където да бъдат връзвани лодки, евентуално "Русалка" - корабът за изпомпване и т.н.", разкри Петров.
Според него успешния завършек на операцията зависи дали морето ще бъде спокойно, за да позволи на водолазите да действат.
Работи! Търговският регистър вече е онлайн 18 дни след безпрецедентния срив. На 18-ия ден от срива на Търговския регистър в понеделник следобед той най-после заработи с пълната си функционалност. Справки и услуги вече са достъпни онлайн.
Първоначално, в понеделник по обяд, от Агенцията по вписванията обявиха, че всички услуги на регистъра са налични, но на място - на гишетата на централното управление на Агенцията по вписванията и регионалните й структури. Няколко часа след това заработиха и всички онлайн функционалности на регистъра. Справка на сайта на Агенцията по вписванията показва, че първото заявление за регистрация след възстановяването е за прехвърлянето на еднолична фирма "Дълбок дол - Лидия Йончева" ЕТ (търговец на дребно от село до Мизия) на нов собственик срещу 50 лв. Договорът за прехвърляне е от 10 август.
Сега ще започне сравняването на информацията в регистъра заради оставащите съмнения, че сривът, продължил толкова дълго, не е случаен, а е манипулиран, за да се заличи нежелана информация.
Регистърът не работи от 9 срещу 10 август. По думите на вицепремиера Томислав Дончев в интервю от началото на миналата седмица причината са няколко изгорели диска на 8 август в 17,34 часа. Последвалото блокиране на системата в продължение на повече от половин месец обаче породи въпроса как това е възможно, при положение че по стандарт в тези случаи се поддържа бекъп (резервно копие на информацията) на отделен сървър и на различно физическо място. Така възстановяването на системата след срив на хардуера отнема не повече от 6 до 8 часа, коментираха пред "Капитал" IT експерти.
Чак на 15 август, седмица след срива, беше възстановена възможността да се правят справки за актуално състояние на фирмите, но само онлайн и само по ЕИК. Ден по-късно беше възстановена и възможността за справки по име на гражданин или фирма.
БНБ понижи прогнозата си за икономическия растеж през 2018 г. Централната банка ревизира надолу очакванията си за българската икономика през 2018 г. Докато през декември експертите заложиха на растеж на брутния вътрешен продукт от 4.2%, сега нагласите са за 3.9%, основно заради по-висок от очаквания внос. Двигатели на икономиката са инвестициите в страната и потреблението на домакинствата, което ще се отрази и на покупките на чужди стоки. Очакванията са износът да ускори темпа си на растеж, но по-умерено спрямо вноса, в резултат на което отрицателният принос на нетния експорт ще се увеличи в сравнение с миналата година. Същевременно увеличението на цените в страната ще се ускори. Това става ясно от последната макроикономическа прогноза на БНБ, публикувана миналата седмица.
През следващите две години икономическият растеж ще се запази около 4% според оценките на банката, като вътрешното търсене ще остане основната движеща сила. В по-дългосрочен план обаче има няколко предизвикателства, сред които демографията в страната - застаряването и спадът на населението се очаква да забавят частното потребление.
Основните двигатели са вътрешни
Според прогнозата на БНБ икономическият растеж в България ще се ускори до 3.9% през 2018 г. след отчетения темп от 3.6% миналата година. Двата големи двигателя са потреблението на домакинствата и инвестициите. Принос към растежа на потреблението има пазарът на труда - повече хора се включват и намират работа, безработицата намалява, а заетостта се увеличава, посочват експертите в доклада си.
В същото време обаче в последните данни за пазара на труда, публикувани от НСИ след прогнозата на БНБ, светват сигнални лампички. Статистиката показва подобрение, но не защото в икономиката като цяло се разкриват нови работни места, а заради намаляващ брой на икономически активното население в страната. Според икономисти пикът при икономическата активност на населението е достигнат и вече няма много резерви за включване на нови хора на пазара на труда.
Сигналите по отношение на инвестициите са окуражаващи. БНБ посочва положителните нагласи на фирмите, силното търсене на стоки и услуги и високото натоварване на производствените мощности като причина да се очакват по-високи частни инвестиции тази година. Капиталовложенията от страна на държавата също ще нарастват до 2020 г. в резултат на усвояването на европейски средства.
Несигурната външна търговия
Положителните тенденции на пазара на труда водят до повишена покупателна способност на домакинствата, което е видимо и в растежа на вносните стоки. Търсенето на български стоки и услуги в чужбина също ще се повишава, но по-умерено - докато при износа на услуги се очаква ускорение, при стоките нагласите са за забавяне на растежа. Причината е прогнозираният по-нисък растеж в страните от ЕС, които представляват две трети от пазара на българския износ.
Този сценарий обаче не включва потенциалното ескалиране на търговските конфликти по света след въведените в началото на юни външнотърговски мерки от страна на САЩ, отбелязват експертите. Това е и един от рисковете пред прогнозата за икономиката - несигурността, свързана с търговската политика на САЩ. Друг фактор е заплахата за растежа на "някои важни за България търговски партньори", като тук вероятно се визира Турция, която е най-големият пазар за български стоки сред държавите извън ЕС.
В България има още 48 изключително опасни за шофьорите места. В страната има 48 опасни участъка, подобни на този край Своге, където при катастрофа с автобус в събота загинаха 17 души, а 21 бяха ранени. Това потресаващо признание направи министърът на регионалното развитие Николай Нанков по Нова тв. От думите му се разбра, че пътуващите по българските шосета всъщност играят на руска рулетка - опасните места, където колите могат да изхвърчат от пътя, защото лошото сцепление с настилката ги прави неуправляеми, са не едно-две, а десетки. При това министерството не намира за необходимо дори да съобщи участъците на шофьорите. Министърът "успокои", че "високорисковите отсечки се ремонтират приоритетно". Ако приоритетното ремонтиране е като на участъка при Своге, който за ден отне живота на 17 души, калпавият асфалт ще продължи да взема жертви.
Повечето коментари след трагедията са, че некачественият ремонт, извършен от "Трейс Своге", е основната причина за трагедията край Своге. Това твърдят ръководните фактори от МВР, транспортното и строителното министерство, от Агенция "Пътна инфраструктура" и от неправителствените организации. Въпросът е защо месеци наред държавните органи не са намерили начин да принудят изпълнителя да вземе мерки и защо не са потърсили алтернативно решение. Пътната агенция се оправда, че пет пъти "молила" изпълнителя "Трейс Своге" да се погрижи за опасната отсечка и дори му поставила срок това да стане до 15 август, но фирмата така и не откликнала. Сега Нанков се заканва да усвои банковата гаранция, дадена от "Трейс Своге", и парите да отидат за ремонт. Защо това не се е случило по-рано, не е ясно.
Близо 100 млн. евро годишно плащат застрахователи за катастрофи в чужбина. Близо 100 млн. евро всяка година изтичат от България за плащане на обезщетения по системата "Зелена карта". Голяма част от претенциите обаче били застрахователни измами предимно в Румъния и Италия. Това обявиха експерти в застраховането по повод проблемите с "Гражданска отговорност", които се оказа, че далеч надхвърлят казуса с фалита на кипърския застраховател "Олимпик".
В края на миналата седмица стана ясно, че на 30 юли Комисията за финансов надзор (КФН) е взела решение за пълна финансова проверка на най-голямата компания в сектора "Лев инс". Целта била да се установят задълженията на застрахователя по всички претенции по "Гражданска отговорност" за пътнотранспортни произшествия у нас и в чужбина, както и има ли застрахователят достатъчно резерви да ги покрие адекватно.
"Няма как да платим нещо, което считаме за застрахователна измама, поради което отказваме изплащането на обезщетения в такива случаи", обясни вчера пред Би Ти Ви Павел Димитров, изпълнителен директор на "Лев инс". Той добави, че компанията не получава съдействие от българското бюро "Зелена карта" и затова е наела агенции за предотвратяване на застрахователни измами. Така щетите на дружеството, които понася в Румъния, са намалели пет пъти, а в Италия - два пъти.
"Лев инс" заедно с "Далл Богг: Живот и здраве" бяха посочени в края на миналата година за нарушители от Съвета на бюрата за автомобилно застраховане в ЕС. Съветът дори заплаши България да бъде изключена от системата, ако двете компании не престанат да бавят или отказват да изплащат обезщетения за щети, причинени от техни клиенти в чужбина. Впоследствие "Далл Богг: Живот и здраве" изпълни предписанията, но явно това не се е случило с "Лев инс". От дружеството твърдят, че в момента тече проверка за изчистване на спорни казуси с некоректни посредници, за което са сезирали и компетентните органи на съответните държави и Съвета на бюрата "Зелена карта".
Проблемът със застрахователните измами в Румъния бе повдигнат и от премиера Бойко Борисов в дебатите по фалита на кипърската "Олимпик". Тогава Борисов обяви, че 42% от катастрофите в Румъния били с автомобили с български номера и затова разпоредил на полицейските аташета да проверят ситуацията.
Брокери налазиха ЦИК. Брокери самопредложиха услугите си на ЦИК в опит да си осигурят посредничество в намирането на сграда на изборната администрация, където тя да се подслони, научи „Монитор". Преди около седмица комисията е получила писмо от фирма, занимаваща се с недвижими имоти, в което тя й предлага експертна помощ.
От ЦИК решили, че може да се организира среща с имотните брокери и прехвърлили отговорността за организирането й на чиновниците, които на свой ред трябвало да докладват как върви осъществяването на идеята. От комисията коментираха, че такива разговори все още не са проведени, но дадоха да се разбере, че все пак ще търсят решение на казуса с търсенето на централа, в която да се настанят, без външни консултанти. Нагласата сред членовете в комисията била проблемът да не се решава по този начин.
В средата на юли сагата с търсенето на сграда за ЦИК претърпя ново развитие, след като се оказа, че държавата е предложила на комисията бившата резиденция „Банкя" на Тодор Живков. До това се стигна след като през май дори пратиха писмо до премиера Бойко Борисов и МС с искане за съдействие. След огледа обаче стана ясно, че имотът е в много лошо състояние и е нужен основен ремонт, за да бъде ползван. След това от изборната администрация бяха на оглед в централата на КТБ, чиито няколко етажа се дават под наем от синдиците на фалиралата банка. Въпреки това втори оглед досега не е предприеман и няма решение дали държавата е склонна да плаща наем за мястото.
От ЦИК трябва да освободят помещенията си в бившия Партиен дом, където след време ще се пренесат пленарните заседания на парламента. Още в края на 2017 година комисията започна огледи на сгради и помещения в тях, които им бяха посочени като вариант от МРРБ и от областната управа на София. Списъкът включваше близо 10 имота, като от ЦИК дори добавиха няколко по своя инициатива. След 6 - 7 огледа обаче се оказа, че нито една от сградите не отговаря на нужните условия за сигурност, размер и логистика.
Закриха 245 паралелки след 7-и клас. 245 паралелки за осмокласници в страната са закрити след третото класиране заради липса на кандидати. От тях 190 са професионални, а останалите 55 - профилирани. Същевременно преди старта на учебната година се търсят ученици, които да запълнят още 8378 свободни места в училищата в страната. Повече от 2/3 от тях - 5826, са за осмокласници в професионални гимназии, а останалите 2552 - в профилирани. Това сочат данните за свободните места и закритите паралелки към 20 август, публикувани от Синдикат „Образоване".
Най-много закрити паралелки има в София-град - 31, от които 16 са професионални, 15 профилирани. Сред тях има такива с профил „каменоделство", „производствено-кулинарни дейности и напитки", „предприемачески", „компютърна техника и технологии, „софтуерни и хардуерни науки" „подемно-транспортна техника, монтирана на пътни превозни средства", „природни науки", „чужди езици".
В столицата 967 са свободните места в гимназиите след приключването на третото класиране от приема след 7-и клас в началото на август. Към част от тях вече са насочени 39-те ученици, които са били приети в паралелки, които попадат в списъка на закритите.
На второ място по брой нереализирани паралелки се нарежда Пазарджик, където са закрити 18 професионални и 4 профилирани. Там обаче продължават да търсят ученици за 520 свободни места, като срокът за записване е удължен до 10 септември, коментира за „Монитор" ст. експертът в местното регионално управление на образованието Александра Полищук. Те могат да кандидатстват в гимназии за предприемачи, природни и хуманитарни науки, техник-лесовъд. Там се търсят още фризьори, кулинари, електромонтьори, биотехнолог.
Още по темата:
Икономическият печат на 27 август 2018 година
Икономическият печат на 24 август 2018 година
Икономическият печат на 23 август 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |