Алкохол със стари бандероли ще се продава до края на 2019 година. Алкохол със стари бандероли може да се продава до 31 декември 2019 г. на вътрешния пазар. Същият срок е определен и за продажбата на пури и пурети за вътрешния пазар, облепени с бандерол, образец 18.9.2013 г.
Финансовият министър Владислав Горанов е издал заповед за сроковете, в които те могат да се продават едновременно със стари и нови бандероли.
За цигари и тютюн за пушене за лула и цигари, срокът се удължава до 31 март 2019 г. включително.
Удължаването на срока на валидност на акцизните бандероли за бутилирани алкохолни напитки и тютюневи изделия отчита спецификата на търговията с този вид акцизни стоки. С издадените от министъра на финансите заповеди се създава сигурност за търговците, които ще могат да реализират в търговската мрежа наличните количества скъпоструващи и бавно оборотни стоки, облепени със стария образец на бандерол, и няма да се наложи унищожаването на стоки, годни за консумация.
Желязков настоява камионите да не се връщат у дома. Камионите да не се връщат у дома на 3 седмици, както предвижда пакетът за мобилност на ЕК. За това е разговарял министърът на транспорта Росен Желязков с колеги на неформалния съвет на министрите на транспорта и околната среда, който се провежда в Грац, Австрия. Той е провел консултации с колегите си от Австрия, Румъния, Испания, Португалия, Литва, Полша, Унгария и Словакия.
В разговора си с министъра на транспорта на Австрия Норберт Хофер Желязков е посочил, че с прибирането на превозното средство и водача у дома не се решават социални проблеми, а се цели преразпределяне на пазарни дялове, и то за сметка на превозвачите от периферните държави.
Министрите на транспорта на Литва, Латвия, България, Полша, Естония, Ирландия и Малта са излезли с декларация за неприемане на разпоредбите за връщането на превозното средство "у дома", тъй като това повишава емисиите въглероден диоксид. Те са поставили акцент и върху свободата на избор на водача да ползва седмичната си почивка по негов избор.
Мрем 6 години по-рано от другите народи. През 2016 г. средната продължителност на живот у нас е била най-ниска в Европа -74,9 години. За сравнение на стария континент хората живеят средно по 81 години или с около 6 г. повече.
Населението в три региона на България държи рекорд за най-ниска продължителност на живот в целия Европейски съюз - Северозападен (със средна продължителност 73,3 години), Северен централен (74,4 години) и Югозападен (74,4 години). Това показват данни на Евростат като се отчита, че от всички региони в 28-те държави в Съюза само още два други имат подобен показател - един в Румъния и един в Унгария.
Най-застаряващо - с дял на хора над 65-годишна възраст, е населението в градовете Видин (29%), Ловеч (26%), Кюстендил (26%) и Габрово (28%), а най-младо е в София (с дял на възрастните от 17%) и във Варна (18%).
По средна продължителност на живота от 74,9 години, страната ни е с най-нисък показател и в сравнение с останалите съседни балкански държави: Гърция - 81,5 години, Румъния - 75,3 години, Сърбия - 75,7 години, Турция - 78,1 години, Албания - 78,5 години.
В Европейския съюз най-дълго живеят главно в Испания и Италия, докато по-голямата част от регионите с относително ниска продължителност на живота са предимно в източните региони на ЕС.
Рекордно висока е продължителността на живот в испанския столичен регион Комунидад де Мадрид (85,2 г.), следвани от населението в два испански региона Ла Риоха и Кастилия Леон (по 84,3 г.). Със същите показатели е италианският регион Тренто, а след него се нарежда френският столичен регион Ил дьо Франс (84,2 години).
Структура
Пенсионерите се увеличават
Хората в трудоспособна възраст са почти без промяна
Българите в пенсионна възраст са се увеличили, показват данните на националната статистика за 25-годишен период. През 1990-а хората над трудоспособна възраст са представлявали близо 23% от населението на страната. Само след четвърт век, през 2016 година, тази цифра се е увеличила с два процента до 25 на сто.
Значителни деформации във възрастовата структура на населението у нас има при хората в под трудоспособна възраст. Според данните на НСИ те са съставлявали 22% от всички български граждани през 1990 година, а през 2016-а те са около 15 на сто.
За същия период населението в трудоспособна възраст се е променило от 55% преди четвърт век до 60 на сто. Според статистиката гръбнакът на хората, които с труда си биха могли да изкарват блага за нацията, остава почти един и същ.
Високите заплати нарастват най-бързо. Високите заплати нарастват най-бързо. По-ниските възнаграждения също се увеличават през годините, но това става с доста по-бавни темпове. Малко над 39 хил. души са обявили доходи от заплати в размер над 60 хил. лв. в годишните си данъчни декларации за 2017 г„ стана ясно от писмен отговор на министъра на финансите Владислав Горанов на въпрос на депутата от БСП Лало Кирилов. Това означава, че тези хора са получили средно по над 5000 лв. на месец като тук влизат само доходите от трудови правоотношения - заплати и възнаграждения на мениджъри по договори за управление. Любопитно е, че броят на хората с такива високи доходи нараства най-бързо - със 74% за период от четири години. Броят на хората, които за година са получили между 31 200 лв. и 60 000 лв., е малко над 81 хил. Това са високоплатени професионалисти в своята област и шефове със заплати между 2600 лв. и 5000 лв., като за четири години броят им също значително се увеличава, но с доста по-бавни темпове - с 61%. Още по-бавно нарастват хората, чиито средни месечни доходи прехвърлят границата от 2000 лв., но остават под прага от 2600 лв. За 4-годишния период те се увеличават с 60% до малко над 69 хил. души.
Хората, които получават между 12 хил. и 24 хил. лв. на година, или между 1000 лв. и 2000 лв. на месец също нарастват, но още по-бавно - с 58% за четири години. При по-ниските доходи вдигането на заплатите става със значително по-бавни темпове. Броят на хората с годишни доходи между 7200 лв. и 12 хил. лв. нараства само с 23% за четири години. В резултат през 2017 г. над 447 хил. души са получили средно на месец от заплати между 600 лв. и 1000 лв.
Хората със средно доходи под 600 лв. на месец намаляват през годините. Но все още най-многобройни са тези, които изкарват между 250 лв. и 600 лв. средно на месец, като през 2017 г. те са близо 1,1 млн. души. Други 133 хил. са получили между 2400 лв. и 3000 лв. за цяла година. Но повече са хората, които са обявили в данъчните си декларации доходи под 2400 лв. за година - 658 хил. Това означава, че средно на месец доходите им от заплати са под 200 лв. Сумата е по-малка от минималната заплата и явно те работят почасово или са сезонни работници, които имат работа само през определени месеци от годината.
Всеки трети шофьор е нарушил правилата през последната 1 година. Всеки трети шофьор в България (общо над 847 хиляди души) е бил санкциониран поне веднъж през последните 12 месеца. Най-често срещаните нарушения са две - превишаване на скоростта и неправилно спиране или паркиране. Шокиращите изводи са от заключителния доклад от изследователския проект "Индекс за безопасно шофиране" (Save Drive Index), представен вчера.
Петте най-често срещани отклонения (грешки) в поведението на пътя сред българските водачи са "неволно движение" с по-висока от разрешената скорост (71% казват, че им се е случвало поне веднъж в последната година); неправилно планиране на маршрута и попадане в задръстване (56%); рязко натискане на спирачките за избягване на сблъсък, защото водачът е забелязал късно, че превозното средство отпред е намалило скоростта (55%); неволно шофиране на дълги светлини, докато не присветнат отсреща (54%); паркиране на неразрешено място с риск от глоба (53%).
Според анализаторите данните показват три основни проблема в поведението на водачите - пренебрегване на ограниченията за скорост, ниска концентрация и склонност към умишлено нарушаване на правилата за движение по пътищата.
Според доклада българските шофьори имат прекалено висока оценка за себе си и това често ги кара да действат самоуверено и да пренебрегват реални опасности на пътя. Чувството за превъзходство спрямо другите участници в движението води до агресия на пътя и до рискови ситуации и произшествия. Нещо повече - немалка част от водачите смятат, че рисковото шофиране е характерно за България и те трябва да карат по този начин.
Данните от проучването показват, че в някои групи има много по-голям дял нарушители и съответно санкционирани, отколкото в останалите. Най-общо това са лица с високо самочувствие, висок социален и материален статус, с голям годишен пробег, управляващи мощни автомобили. По-често в групата на нарушителите попадат и хора с трудно социално взаимодействие, недобросъвестни или емоционално нестабилни.
Аутсорсинг фирмите у нас вече заработват над 4 млрд. лева. Над 67 000 души работят в индустрията на изнесените услуги - аутсорсинга. Приносът на този специфичен сектор към българската икономика вече надхвърля 4 млрд. лева, а делът му гони 5% от брутния вътрешен продукт. Мнозина свързват понятието "аутсорсинг" само с кол центровете, но това е абсолютна заблуда. Всъщност услугите по телефона са само 16%, а аутсорсингът обхваща много голям спектър дейности - от управление на сгради и обучение на персонал до писане на софтуер и техническа поддръжка. Това сочи докладът на Българската аутсорсинг асоциация (БАА) за 2017 година. Този сегмент на българската икономика се развива толкова устремно, че се очаква до 2021 г. приходите му да се удвоят до 8 млрд. лева (4 млрд. евро), а относителният му дял в икономиката на страната да достигне 7.9%, прогнозира асоциацията.
Бумът е лесно обясним - много западни компании изнасят част от бизнеса си в България, защото разходите тук са по-ниски - като се започне от наемите за офиси и сметките за ток и се стигне до данъците и заплатите, по-лесно се намират знаещи чужди езици, има добри програмисти и други специалисти. Неслучайно България се нарежда на първо място по атрактивност за аутсорсинг в Югоизточна Европа, на второ в Европа след Полша и на 15-о място в света, както сочи Global Services Location Index за 2017 г. на анализаторската компания А. Т. Kearney.
Забележително е, че аутсорсинг секторът формира 2.4% от работния пазар в България, като в същото време на него се падат 7.9% от всички разходи за заплати в българската икономика. Освен това е сред големите данъкоплатци - с внесени данъци за над 30 млн. лева годишно. На практика през 2017 г. компаниите в сектора са платили 1.3% от всички данъци в икономиката.
Анализът за 2017 г. включва данни за 477 български компании, занимаващи се с аутсорсинг на бизнес процеси и ИТ аутсорсинг. „Както в глобален мащаб, така и в България се наблюдава промяна в профила на търсените услуги. Много хора си представят, че аутсорсинг услугите се изчерпват до стандартен кол център, а всъщност това не е така. Данните от доклада показват, че само за 16% от компаниите в тази сфера това е основната им дейност. В момента говорим много повече за споделени услуги, за бизнес процеси в областта на човешките ресурси, финансите, управлението на сгради.
Директорът на ДАБЧ е обвинен като ръководител на престъпна група. Директорът на Държавната агенция за българите в чужбина (ДАБЧ) Петър Харалампиев е обвинен днес по обяд като ръководител на организирана престъпна група. Това съобщи пред "Капитал" адвокатът му - бившият градски прокурор на София Николай Кокинов, който уточни, че организираната престъпна група е вършила различни видове престъпления - подкуп, съставяне на неистински официални документи и длъжностно престъпление. Той е бил задържан за 72 часа.
В "сервизно съобщение" от Специализираната прокуратура уведомиха медиите, че няма да изнасят повече информация по случая през целия ден, а говорителят Божидар Димитров не отговаряше на мобилния си телефон.
По информация на "Капитал" обвинения са получили още четирима човека. Според Кокинов един от тях е чужденец, ако се съди по името му. Сред задържаните с обвинения за участие в групата е и главният секретар на агенцията Красимир Тодоров, съобщи "Фокус", позовавайки се на Специализираната наказателна прокуратура.
В понеделник специализираната прокуратура и антикорупционната комисия проведоха акция в ДАБЧ по сигнал за търговия с т.нар. удостоверения за български произход, които са основание да придобиване на българско гражданство по произход. Първоначално бяха задържани 20 човека, но засега не всички са получили обвинения.
Акцията на прокуратурата приличаше на удар по ВМРО, тъй като партията има традиционно силни позиции при кадруването в ДАБЧ и съответно - трайно влияние върху процесите по предоставяне на гражданство.
Столичната община планира обособяване на зони с ниски емисии в София. Столичната община обмисля да ограничи движението на тежкотоварни камиони и на автомобили с нисък екологичен клас в определени зони на града. Това става ясно от приоритетите на Направление "Транспорт" за 2019 г., подадени към бюджетната комисия във връзка с изготвянето на бюджета. На този етап това са идеи, които не са обвързани с финансиране и промени в нормативната уредба, но от дирекция "Управление и анализ на трафика" са заявили, че имат техническа готовност да контролират достъпа на определена категория МПС в т.нар. нискоемисионни зони. Създаването им е залегнало и в проекта на Национална програма за подобряване качеството на атмосферния въздух 2018-2024 г., която беше изготвена от Столичната община след препоръки на Световната банка.
Нискоемисионни зони има в много европейски градове - Лондон, Осло, Мадрид, Милано, Берлин. Те могат да функционират по няколко различни начина: чрез платен достъп до определени зони или чрез забрана за движение в определени часове и дни с интензивен трафик и високи нива на вредни емисии.
Плановете на общината
През следващата година столичната Система за управление на трафика може да бъде надградена с няколко модула: модул за движението на тежкотоварното движение в града; модул за контрол на превозните средства чрез разпознаване на регистрационния номер и др. Модулът за тежкотоварно движение "ще даде възможност за първи път да бъде контролирано теглото на тежкотоварните автомобили, както и техните екологични стандарти и наличието им на валиден пропуск за движение в забранените зони на града. По този начин ще се намали негативното влияние върху пътните настилки от движението на претоварени тежкотоварни автомобили, както и ще се обособи възможност за контрол върху замърсяването от страна на непочистени тежкотоварни автомобили", се посочва в документа.
Чрез разпознаването на номера на автомобила (по подобие на тол-системата) "се дава възможност за контрол на екостандартите на превозните средства, обособяването на зони с рестрикции относно екологичните стандарти на МПС, както и възможност за отчитане на "задръствания" и средна скорост на движение по натоварените артерии", посочват още от транспортната дирекция към общината.
2019 г. е твърде скоро
"Ще имаме техническа възможност да засечем номера на автомобила и платена ли е екотаксата, ако има такава. Тези мерки са различни от описаните в програмата за действие при превишени норми на замърсяване: медийна кампания, зелено билетче и т.н.", обясни пред "Капитал" директорът на дирекцията Димитър Петров. Въвеждането на екотакса или т.нар. стикер за достъп до нискоемисионна зона е политическо решение, а дирекцията отговаря за прилагането й, обясни той.
За въвеждането на нискоемисионни и споделени зони (зони с алтернативен на автомобилния трафик: велоалеи, пешеходни зони, градски транспорт) се говори от около година. "Има го като идея, дискутират се детайлите, но няма готово, финално решение. Може би 2019 г. е прекалено скоро, за да се случат тези неща", коментира от своя страна Елица Панайотова, координатор на проекта "Зелена София" към Столичната община. В този смисъл, макар и в момента да има техническа готовност за въвеждането на зони с ниски емисии в София, това ще се забави неизвестно колко време заради необходимостта от нормативни промени и осигуряване на средства.
Отваряне на данните за трафика
Столичната дирекция за управление на трафика планира догодина да отвори към гражданите данните си за трафика в града, каза още Димитър Петров. "Сега съществуващите приложения не са точни, те вземат някакви средни стойности за трафика и правят прогнози. Ние така или иначе разполагаме с данните в реално време и планираме да ги отворим към гражданите", обясни шефът на дирекцията. Все още не е ясно дали това ще стане чрез приложение, което да се поръча на външен доставчик, или ще става чрез онлайн платформа или сайта на общината.
През следващата година дирекцията ще монтира още знаци, които отчитат скоростта и подават светлинни сигнали на натоварени артерии и ще оптимизира вертикалната и хоризонталната сигнализация.
Всеки трети на борсата над 55 години. Всеки трети на трудовата борса е над 55 години. 27% от регистрираните в регионалните бюра попадат именно в тази група, сочат данните на Агенцията по заетостта за първите девет месеца на 2018 г. Най-голям е процентът им в Смолян, Кърджали и Търговище, където той достига до 50 на сто, а най-малък в София, обясни Мария Андреева, заместник главен директор на „Услуги по заетостта" в агенцията.
По думите на заместник социалния министър Зорница Русинова делът на продължително безработните, които са над 50-годишна възраст, пък достига до 40 на сто. Те били над 72 000 души. Вече онлайн платформа ще улеснява достъпа им до пазара на труда. Тя е създадена от HR специалисти и е подкрепена от социалното министерство и агенцията по заетостта. Според данни на създателите на платформата 59 000 души на възраст над 55 години искат да работят, но нямат възможност. „Те са една голяма библиотека от знания, които могат да предложат, ако бъдат потърсени", коментира Стефан Апостолов, един от създателите на платформата. Всеки, който иска да кандидатства, трябва да влезе в сайта и да маркира досегашния си опит и бъдещите си предпочитания, а специалисти ще извършват контакт с работодателите.
Платформата функционира от август, но за пръв път бе представена днес. В нея вече са постъпили над 120 CV-та, като двама души са намерили успешна реализация. Автобиографии били изпратили както висококвалифицирани кадри, така и експерти със специфични знания и умения. Сред кандидатите имало и хора, които са образовани, въпреки това обаче били готови да започнат и обща работа. Такъв бил случаят на бивш главен счетоводител, който предпочитал почасовата заетост, за да може да се грижи за внучето си, споделя Мирена Колева, специалист по HR.
Още по темата:
Икономическият печат на 30 октомври 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |