Агробизнесменът: по-млад, образован, инвестира за качествената ни храна. Агробизнесът в България е по-млад, по-образован и инвестира в качествената ни храна. Това стана ясно във вторник при връчването на наградите в конкурса "Агробизнесмен на България" за 2018 г. Той се организира за 27-и път от най-авторитетния агровестник в България - "Български фермер", като и тази година е с подкрепата на "ДСК Агро" и в партньорство с "Филип Морис България".
Светла Стоянова - собственик и управител на фирма "Хелга-Светла Стоянова", взе големия приз. Тази година фирмата, която управлява Стоянова, навършва 20-години. Започва като малък семеен бизнес през 1998 г. с отглеждане на житни култури върху 40 дка. Постепенно увеличава обработваемите площи, които вече са 20 000 дка. В момента компанията отглежда всички основни зърнени и маслодайни култури. Базата и машините са едни от най-модерните в Европа.
За мен е гордост и отговорност да съм жена, работеща в земеделието, и да получа тази награда, каза Стоянова. "Успехите ми се дължат преди всичко на работата ми с водещи фирми. Правя опитни полета на всички фирми за семена, торове и препарати", заяви победителката. И се обърна към младото поколение в земеделието с призива "Да бъдат разумни и добри хора, да сеят с любов и така ще постигнат добри резултати". И благодари за усилията на държавата в лицето на земеделското министерство и фонд "Земеделие".
Победител в категорията "Компания за иновативно хранене в растениевъдството" стана "Екофол". Компанията произвежда торове, работи за модерно и интензивно земеделие. Отличието връчи Блага Букева - редакционен директор на в. "Български фермер", на Татяна Михайлова - изпълнителен директор на "Екофол". "Българското земеделие се превърна в успешен, интензивен модерен сектор", заяви Михайлова. И благодари на земеделците, че избират българското.
Наградата "Агроиноватор" взе Иван Иванов - собственик и управител на "Агротайм". Отличието му бе връчено от Светлана Боянова - председател на Института за агростратегии и иновации. "Много се радвам, че ще имаме до края на годината възможност за прием по мярката за иновации. Разработките на компанията са много добър пример какво би могло да бъде подкрепено по Програмата за развитие на селските райони", каза Боянова.
Иванов заяви, че за него е чест да вземе наградата за иновации. "Остава ни да видим резултатите от тях, а след две-три години защо да не вземем и най-голямата награда - за агробизнесмен", заяви Иванов. Компанията му прилага световни новости като безорна технология в растениевъдството , а в животновъдството е единствената, която отглежда свободни прасета в промишлени мащаби.
В категорията "Компания за дигитализация на сектора" бе отличена НИК. С помощта на GPS устройства и софтуер тя променя практиката по очертаване на земеделски площи.
Отличието връчи Стилиян Гребеничарски - анализатор от "ИнтелиАгро", на търговския директор на НИК Тодор Шишков. Той заяви, че компанията ще продължава да дава най-добрите цялостни решения за дигитализация на земеделието.
Учен с принос за българското земеделие е академик Атанас Атанасов - основател и ръководител на Геномния център към Софийския университет. Той получи отличието от Любомир Коралов, зам. главен редактор на "Български фермер".
КНСБ иска по-високи обезщетения за отглеждане на дете и за безработица. КНСБ настоява за увеличение на обезщетението за отглеждане на дете до две години, както и на обезщетението за безработица. От синдиката поискаха това да бъде заложено между първо и второ четене на бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2019 година на среща с парламентарната група на ГЕРБ.
След срещата лидерът на КНСБ Пламен Димитров и председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова дадоха изявления пред медиите.
КНСБ иска увеличение както на максималния, така и на минималния размер на обезщетението за безработица, каза Димитров. По думите му няма логика да се вдига максималният осигурителен доход, а да не се вдига максималното обезщетение - то трябва да е 60 на сто от максималния осигурителен доход. Минималното обезщетение трябва да бъде увеличено от 9 на 12 лева, за което трябват около 12 милиона допълнително, допълни
КНСБ иска и обезщетението за втората година майчинство да се вдигне с 40 лева. За това са необходими 17 милиона лева.
Без лимит на преките роднини на пострадалите. ГЕРБ се отказаха от идеята да въвеждат таван от 20 000 лева обезщетение на близките при загинал член на семейството за нанесени неимуществени вреди -болка и страдание. Торна граница няма да има за родители, деца, съпруг и съпруга на жертвите на пътнотранспортни произшествия. Ще има таван до 5000 лв. на всички роднини извън тесния кръг," обяви председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова, внесла поправките в закона. Юристи коментираха пред "Труд", че въвеждането на какъвто и да е таван противоречи на Закона за задълженията и договорите. Чл. 52 на този закон гласи следното: Обезщетение за неимуществени вреди се определя от съда по справедливост.
Проблемът с въвеждането на таван при обезщетенията бил обсъден на Изпълнителна комисия на ГЕРБ в понеделник вечерта, заради напрежението, предизвикано от намерението за повишаване на застраховките "Гражданска отговорност", съобщи в извънредно изявление председателят на бюджетната комисия.
Менда Стоянова обяви, че се разработва методика с ясни критерии за обезщетенията. Тя уточни, че е готова с предложенията за промени в застрахователния кодекс и ще ги внесе в деловодството на парламента. На 4 ноември премиерът и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов разпореди на парламентарната си група да не се гласуват промените в застраховането, докато не бъдат подложени на широк обществен дебат.
Ограничават колите в центъра на София. Ограничаването на колите в центъра на София е основна цел на градската управа. С проекта на план за устойчива градска мобилност с хоризонт до 2035 г. експертите от "Инфрамобилплан" предлагат на общината да се направи пешеходна зона част от бул. "Цар Освободител", обясни пред "Труд" общинският съветник Зафир Зарков.
Целта на мярката е да се ограничи транзитния трафик през центъра на града, като се прекъсне пътя на колите, и те да минават по ринговете на града. Експертите предлагат бул. „Цар Освободител" да се затвори след ул. "Раковска" - от "Орлов Мост" към Народното събрание, но още не са конкретизирали идеите си. Друго предложение е да се затвори пресечната точка на бул. "Дондуков" и бул. "Цар Освободител". Важно е всички тези идеи да бъдат широко комуникирани с гражданите, допълни Зарков
Планът обхваща политики по всички видове транспорт и ще бъде гласуван от СОС. Предлага се и ограничаване на доставките за магазините от камиони само с Евро 5 и 6.
Експертите предлагат и паркирането да поскъпне в платените зони, запълнени на над 85%, което не е сигурно че съветниците ще приемат. Логиката е, че ако зоната е толкова пълна, значи цената е ниска и не води до това по-малко коли да влизат в центъра. В останалите райони на града се предвижда въвеждане на жълта зона, където паркирането ще е безплатно. Идеята е да бъдат обособени и разчертани паркоместата и пътна полиция да осъществява контрол дали се паркира правилно. Ще се строят буферни паркинги на бул. „Монтевидео", бул. "Ботевградско шосе", кв. „Надежда", кв. "Люлин" под метростанция "Сливница". Ще бъде довършен и този на бул. „В. Левски".
Еврокомисията даде индулгенция на управляващите в България. Европейската комисия огласи вчера най-абсурдния от всичките си 18 годишни и междинни доклади за България, които е написала от 2007 г. по контролния Механизъм за сътрудничество и проверка (МСП). Без да е получила конкретни резултати във вид на присъди срещу корумпирани лица от висшите етажи на властта и босове на организираната престъпност, тя фактически обеща, че догодина ще сложи край на МСП.
"Комисията ще продължи да наблюдава и следи отблизо напредъка и възнамерява да направи отново оценка на постигнатия напредък преди края на настоящия си мандат. Комисията очаква, че с това процесът на МСП за България ще бъде приключен", пише в заключението на доклада, който на 13 страници представлява концентрат от похвали. От шестте показателя, по които държавата е наблюдавана заради проблема с върховенството на закона, Брюксел е решил да прекрати временно контрола по три - за независимостта на съдебната власт, законодателната рамка и организираната престъпност. Тази година показно бяха убити данъчен шеф и виден бизнесмен, но това не е направило впечатление на наблюдателите. Няма и нито едно разкрито показно убийство. А съдебната власт не спира да се тресе от скандали, които очевидно са убягнали на авторите на доклада.
Новият доклад не прави анализ на действителното състояние на правовата държава, а се ограничава само формално да проследи как се изпълняват 17-те препоръки, които се съдържаха в доклада й от януари 2017 г., когато бе направен отчет за 10-годишното функциониране на МСП. Резултатът според Брюксел е следният: 2 препоръки са изпълнени, 6 препоръки са почти изпълнени, а по 9 е отчетен "значителен напредък". Така излиза, че няма сфера, в която страната да не е подобрила съществено своя образ. Това не пречи на Еврокомисията да комбинира хвалебствията си с констатации от рода: "И накрая ключов проблем, подчертан в поредицата доклади по МСП, е липсата на последователни резултати в България, що се отнася до присъди по дела за корупция по високите етажи на властта". Което означава, че при липсата на резултати има общ положителен резултат, даващ основание да се говори за прекратяване на МСП.
Такива примери могат да се открият в текстовете по отношение на главния прокурор и организираната престъпност. В доклада пише, че "чувствителен въпрос, по който обсъжданията все още не са довели до заключение, се отнася до действащите процедури за подвеждане под отговорност на лицата, заемащи най-висшите магистратски длъжности, в това число на главен прокурор, в случай на сериозни твърдения за неправомерни или престъпни действия".
МВР шефът заплаши гражданите с арести. МВР се изплаши от протестите - във вторник лично министърът на вътрешните работи Младен Маринов призова гражданите да протестират в рамките на правата си, разрешени от закона. Пред БНР той обяви, че е разпоредил по време на протестите полицаите да организират движението и да наблюдават да няма провокатори. Министър Маринов отиде в Сливен за среща с кметовете на населените места, на която те трябваше да обсъдят взаимодействието между местната власт и полицията при осигуряване на обществения ред и сигурност.
"Няма протест, който да разрешава блокирането на магистрали и главни пътища. Законите трябва да важат за всички", предупреди Маринов. И отчете действията си около големите протести през уикенда - на 13 души в Добрич ще се търси отговорност за блокиране на пътища, петима са глобените във Варна, двама били задържани в Троян и т.н. В същото време в социалните мрежи се появиха клипове с грубо държание на полицаи.
МВР шефът съобщи, че вече има издадени актове на протестиращи за блокиране движението по пътищата с личните си автомобили. Във връзка с готвените блокади тази неделя на автомагистралите и главните пътища в страната вътрешният министър отправя апел към протестиращите: "Пак призовавам абсолютно всички: протестите да стават съобразно закона, мирно, да не се влиза в провокация с полицията, да се изпълняват полицейските разпореждания, а ние сме там, за да гарантираме това право на всеки един, който протестира законно".
Той отказа да коментира позицията на полицейски синдикат, който обяви, че подкрепя протеста. "Синдикатите? Разговаряйте с представители на синдикатите", обяви той.
"В момента нямаме основание да излезем на протест", заяви по БНР председателят на Синдикалната федерация на служителите в МВР Валентин Попов. Той припомни, че в началото на годината протестите бяха прекратени. Тогава правителството удовлетвори едно от исканията на полицаите - увеличение на заплатите. "По другите искания и в момента се работи. Не очакваме министър Маринов да успее да разреши тези проблеми в рамките на 2-3 месеца", каза Попов и добави: „За нас би било достатъчно да видим целенасочени действия в посока на решаване на проблемите или минимизиране на щетите, които те предизвикват. Някои разногласия най-вероятно ще продължим да имаме с представители на някои от административните дирекции. Надявам се да успеем в рамките на диалога да стигнем до решения".
Президентът с вето на данъчните промени за коли, жилища в курорти и такса смет. Новите правила за облагане на автомобилите ще стоварят данъчната тежест върху хората с ниски и средни доходи, както и върху малкия и средния бизнес, като в същото време няма да се стимулира замяната на стари автомобили с по-нови. Това е един от мотивите, с които президентът Румен Радев налага вето върху промените в данъчните закони за следващата година. Те са разписани в Закона за корпоративното подоходно облагане, а връщането му за прегласуване в парламента може да доведе до забавяне на процедурата по приемане на бюджет 2019, тъй като данъчните правила трябва да са ясни, преди да бъде гласувана финансовата рамка на държавата.
Освен въвеждането на екокомпонент при формиране на данъка върху превозните средства президентът атакува и отлагането на реформата за начина, по който се изчислява такса смет, налагането на по-висок имуществен данък за имоти в курортните градчета и промените в Закона за митниците.
Част от мотивите на Радев са основателни, други са по-скоро противоречиви. Прави впечатление и че част от оспорваните текстове са тези, които предизвикаха най-голямо обществено недоволство в последните седмици, като увеличението на данъка за старите автомобили.
Има ли еко в екокомпонента за автомобилите
Президентът изразява несъгласие с разпоредбите на данъка върху автомобилите с мотив, че новият начин на формирането му няма да постигне търсения екоефект. Посочени са няколко причини, като част от тях имат основание - че няма гаранции, че събраните средства от този данък ще се изразходват за екологични цели, както и че формулата за изчисляването му не взима предвид вида гориво, което се използва.
Останалите мотиви обаче могат да бъдат оспорени. Например призивът да се отчита колко често се ползват автомобилите и този факт да се взима предвид при определяне на данъка върху тях трудно би могъл да се приложи на практика. Президентът обръща внимание и на премахването на облекчението за наличие на катализатори, но реално повечето собственици на стари автомобили ги демонтират, но продължават да ги ползват.
"С приетата уредба допустимата граница за автономна преценка на законодателя е премината, тъй като данъчното бреме не е съобразено с равнището на доходите", се посочва в мотивите, като се добавя, че данък превозно средство е имуществен и не би трябвало за кола с по-малка стойност да се дължи по-висок данък.
Право на управляващите обаче е през данъците да провеждат някакъв вид държавна политика, а и години наред въвеждането на облагане от типа "замърсителят плаща" се отлага с мотив, че хората са бедни. Друг е въпросът, че липсва цялостна държавна политика за справяне с проблема с мръсния въздух.
Промените в Закона за местните данъци, приет от парламента, предвиждат от догодина освен мощност и година на производство при определяне на дължимата сума за "данък автомобил" да се взима предвид и екологичната му категория. Така дължимото за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, докато за най-новите да се понижи. Например при автомобили в екологична категория Евро 5 коефициентът е между 0.6 и 0.8, което предполага намален данък с 20 до 40%. Друг фактор за това кой как ще усети промяната във формулата зависи и от конкретната община, в която е регистриран автомобилът. Местната власт може да избира коефициента за мощност и екологична категория в определени от закона за местните данъци и такси рамки, като според този избор за един и същ автомобил данъчната тежест може да се понижи или увеличи. Това прави и оценката на въздействието трудна за изчисление, тъй като зависи от общинските съвети.
Два силни мотива и един под въпрос
Президентът оспорва и отлагането на реформата за таксата върху битовите отпадъци за 2022 г. Нейната цел е таксата да стане по-справедлива, като за целта тя започне да се определя според количеството отпадъци, а не на база данъчната оценка на имота, както е в момента. Според държавния глава "не е справедливо сроковете за гражданите и бизнеса винаги да са задължителни, независимо от тяхната готовност, а сроковете за държавата немотивирано да могат да се отлагат". И е прав, тъй като по този начин отново се отлага дълго чакана реформа. В случая той не забелязва, че новият модел ще натовари повече гражданите, а ще облекчи компаниите, които сега поемат голяма част от таксата. Управляващите пък не искат да вдигат рязко данъци преди местните избори следващата есен.
Столичната община купува 10 стари дизелови автобуса за 2.1 млн. лв. Докато Столичната община се кани да въведе строги ограничения за собствениците на замърсяващите дизелови автомобили, тя самата си купува 7-годишни автобуси на дизел за над 2 млн. лв. Това става ясно от договор на дружеството "Столичен автотранспорт" с кърджалийската фирма "Бускар". Той е с дата 8 ноември и е сключен след търг по Закона за обществените поръчки, на който се е явил само един кандидат - въпросната фирма.
Старите дизели ще обслужват "линиите до Витоша", поясни столичният кмет Йорданка Фандъкова с пост в социалните мрежи.
Кой е продавачът
"10-те автобуса за Витоша са "Мерцедес", като заради планинския терен са с ръчна скоростна кутия, на дизел и екостандарт ЕВРО5. Освен това автобусите са полутуристически и с багажници, което позволява по-лесното пренасяне на ски, шейни и др. С тях заменяме 27-годишни автобуси, които в момента обслужват линиите", написа кметът Фандъкова в профила си.
Доставчикът им "Бускар" е регистрирана в кърджалийското село Глухар и се свързва с Адем Юсеин Мехмед - бивш общински съветник от листата на ДПС в Кърджали и председател на комисията по транспорт. Той е изключен от редиците на партията и от състава на общинските комисии след скандал през 2011 г. В продължение на години транспортните му фирми "Норма" и "Бускар" печелят обществени поръчки за превоз и получават субсидии размер на десетки хиляди левове. През 2013 г. Адем Мехмед прехвърля "Бускар" на сина си - 31-годишния Ферди Адем Мехмед.
На старо от Франция
Поръчката за употребяваните автобуси е обявена на 14 август със срок за оферти до 20 септември. Прогнозната цена е 1.8 млн. лв. без ДДС. В конкурса се е явил един-единствен кандидат - "Бускар". На 25 октомври той е класиран на първо място с цена съвсем малко под прогнозната: 1 779 805 лв. за цялата поръчка, или 2.135 млн. лв. с ДДС.
От договора става ясно, че "Бускар" ще достави на "Столичен автотранспорт" 10 стари дизелови автобуса Mercedez-Benz Intouro Me, внос от Франция. Седем от тях са произведени през 2011, останалите три - през 2012. Двигателите са дизелови, с екостандарт за емисии Евро 5. Пробегът им е около 200 000 км. Имат 63 седящи места плюс 23 правостоящи. Моделът е популярен в страни от Централна и Източна Европа. От поне 4 години се произвежда по последния екостандарт Евро 6.
В документацията е посочено още, че гаранцията за автобусите е една година. "Столичен автотранспорт" ще заплати 100% от сумата по договор в срок от 30 дни след доставката на превозните средства. Срокът за доставка е 45 дни.
Печалбата на бензинджиите лъсва в касовите бележки. касовата бележка при покупката на горива ще пише как се формира цената му. По идея на финансовия министър Владислав Горанов търговците на дребно ще са длъжни да изписват колко надценка слагат за себе си, акциза на държавата и печалбата на дистрибуторите на горива. Така ще бъде постигната прозрачност при формирането на цената на бензина и дизела.
След среща с премиера Борисов Горанов обяви днес следобед в ефира на бтв, че ще предложи промени в Наредба Н-18 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти. „Както в момента клиентите четат фактурите си за тока и парно и разбират какво плащат, така и при зареждане ясно ще бъдат показани търговските надценки", коментира идеята си финансовият министър, която предстои да бъда публикувана за обществено обсъждане.
„Има 3 стълба които определят цената на горивата - първият е цената на суровия петрол, на което правителството не може да влияе. Оттам трябва да заработи пазарът. Смятам да предложа изменения, елементарни на пръв поглед, които ще допринесат за по-голяма прозрачност - да задължим всеки търговец на горива да посочва търговската надценка в касовата бележка на всеки купувач на бензиностанция - колко е за държавата и колко - за търговеца. Акцизът на течните горива у нас е най-ниският възможен. В този смисъл ръцете на правителството са вързани", каза още Горанов. Според първоначалните информации промените ще бъдат подложени на обществено обсъждане преди да бъдат приведени в действие.
Бензинът поевтиня с 13 ст., а дизеловото гориво с 4 ст. за литър през последната седмица, сочат данните на сайта fuelo.net. Така при бензина намалението е с 5,51%, докато при нафтата е в рамките на 4 ст. за литър Вчера най-масовият бензин А 95 се продаваше на средна цена от 2.23 лева за литър, макар и в някои области и на определи вериги цената все още да е около 2.40. Цената на дизела пък е средно около 2,36 лв. При пропан-бутанът пък е регистрирано поевтиняване средно с една стотинка.
Търговците обясняват намалената цена с котировките на петрола, чиято цена е трайно под 72 долара за барел. За сравнение, в края на октомври цената му бе стигнала почти 85 долара за барел. Хасковска област остава мястото с най-евтиното гориво в България, като тук цените са с около 4 стотинки по-ниски от средните за страната. Средната цена на бензин А-95 там е 2,19 лв./л, а дизелът струва около 2,32 лв./л. За пропан-бутан пък хасковлии се бъркат около 1,06 лв./л. След Хасково се нарежда област Пловдив, където средната цена на бензина е 2,21 лв./л , а на дизела - 2,33 лв./л. София остава по средата на класацията за най-скъпо гориво. В столицата бензин А-95 се продава средно за 2,22 лв., а дизелът - за 2,35 лв./л.
Още по темата:
Икономическият печат на 13 ноември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |