1 лев за държавата от данъци за литър гориво, за търговците - под 4 стотинки. Държавата прибира 54% от стойността на всеки литър гориво -това показва справка в няколко интернет сайта, които публикуват цени на едро.
Според изчисленията за бюджета отива над 1 лев от литър бензин и дизел. Търговците на дребно работят с марж от 18-21 ст., а чистата им печалба е 3-4 ст. на литър.
Във вторник финансовият министър Владислав Горанов обяви, че ще предложи промяна в наредба, според която на касовата бележка ще се изписва надценката, с която се продават бензин и дизел. Така ще има информация колко пари отиват при търговеца и колко остават за държавата.
Текстовете все още не са изготвени и не е ясно как ще се процедира с тези, които не издават касови бележки. По такива бензиностанции горивата са с по-ниски цени заради ДДС схеми и "спестяване" на данъка, и обикновено се плаща само кеш, без да се дава документ на клиента.
В същото време легално регистрираните обекти издават касов бон за всяка продажба.
Днес представители на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) отиват на среща с вицепремиера Томислав Дончев, за да обсъждат цените, ситуацията на пазара и промените в наредби.
Според изчисления на БПГА 2/3 от стойността на литър идват от данъците и петрола
Останалата част е за производителя и търговеца, като с нея те трябва да покрият разходите си -за доставки, наеми, режийни, за съхранение и за задължителни запаси, за опазване на околната среда и охрана на труда, за изследователска и развойна дейност, такси, за маркетинг и реклама, за амортизации и т.н.
Цените зависят и от транспортните разходи и дали има възможност за внос.
Във Варна и Бургас влияние оказват горива, внасяни през пристанищата, за крайдунавските региони - вносът от Румъния, за регионите на Пловдив, Благоевград, Кърджали и Кюстендил - от Гърция, в Софийски и Пловдивски - горива от Сърбия.
Желязков с идея да закрие "БДЖ холдинг". "Лично мое мнение е, че "БДЖ холдинг" трябва да се закрие и ръководството на министерството да поеме управлението на "БДЖ Пътнически превози" и на "БДЖ товарни превози". След като дълговете към облигационери и кредитори са изплатени, холдинговата структура става излишна", каза министърът на транспорта Росен Желязков пред депутатите от транспортната комисия в парламента.
За тази идея обаче трябва да се търси съгласието на останалия основен кредитор - държавата, която даде 200 млн. лв. на БДЖ, за да покрие дълговете си, с намерението да си ги върне от концесията на летище София.
Министърът сподели идеята си с депутатите, след като ги запозна със серията писма, доклади, документи с оспорвания и друга кореспонденция, разменяна от съвета на директорите, директора на холдинга Владимир Владимиров и шефа на "БДЖ Пътнически превози" Пламен Пешаров.
Желязков заяви, че най-малкото очаква от холдинга доклад за състоянието на БДЖ. "Ами аз до мен нямам доклад", заяви министърът. А разменяните документи в рамките на БДЖ, част от които стигнаха и до ДАНС, са основно за закъснели ремонти и за графика за движение на влаковете.
Желязков поиска оставките на борда на директорите на холдинга. Той заяви, че ще каже кого освобождава, след като приключи одитът на министерството в БДЖ към края на месеца.
Министърът заяви, че в рамките на ноември иска влаковете да влязат в график. Пред депутатите намекна, че ако БДЖ не може да обслужва графика си, на база на който получава държавната субсидия, може да се наложи той да бъде преразгледан.
30 лв. глоба на пътя, ако си без винетка. Всички нередовни водачи, които пътуват без предварително закупена винетка или платена тол такса ще могат да платят по-ниска санкция на пътя, ако признаят вината си. Така те ще могат да продължат пътуването си в рамките на деня, до полунощ. В момента се обсъжда размерът на компенсаторните такси. Очаква се шофьорите на леки автомобили да плащат 30 лева при липса на винетка на място, вместо глоба по Закона за движение на пътищата в размер на 300 лева. Ако нарушителят бъде хванат отново без електронна винетка на пътя през следващия ден, той отново ще трябва да плати 30 лева на място или да бъде санкциониран с по-високата глоба.
Заради завишения контрол на пътя за водачите ще е по-изгодно да си купят седмична винетка за 15 лева, вместо да платят 30 лева при нарушение, категорични са експертите от пътната агенция. Новите компесаторни такси в различен размер ще бъдат въведени и за шофьорите на автобуси и тирове, които не са платили тол такса.
Водачите ще имат три варианта, по които да се разплатят за наложената по-ниска санкция. Първият от тях е да платят на място с банкова карта, като за целта проверяващите от пътната агенция ще носят със себе си пое терминали. Вторият е да се издължат по банков път в срок от 14 дни. Възможно ще е да се плати и в брой на разкритите пунктове на границата. По този начин нито българските, нито чуждите водачи ще могат да напускат страната без да платят наложената им компенсаторна такса. Това обясни специално за „Труд" експертът от Агенция „Пътна инфраструктура" проф. Олег Асенов.
Инфлацията в страната с нов рекорд. Годишната инфлация към края на октомври е 3,7%, обявиха от НСИ. Това е нов рекорд за последните 5 години и 9 месеца. По-голямо поскъпване на годишна база за последно е имало през януари 2013 г. Инфлацията е значително по-висока от лихвите по банковите депозити, които за средства на граждани са под 0,3%. Затова спестяванията на гражданите и бизнеса в банките реално се топят, като на всеки 1000 лв. домакинствата губят над 30 лв.
Най-много в рамките на година са поскъпнали застраховките за коли - с 38,6%. На второ място 20% ръст са цените на течните горива за бита. При храните най-голямо е поскъпването при зеленчуците (+10,3%) и хляба и зърнените храни (+9,6%). Като цяло храните за година са поскъпнали с 3,3%. Но при редица продукти има намаление като например на захарта и захарните изделия (-5,8%), чай, кафе и какао (-3,3%), риба (-0,8%), масло и олио (-0,4%) и плодове (-0,1%).
Само за октомври инфлацията е 0,7%. По-съществено през месеца са поскъпнали хлябът и зърнените храни (+3,5%), обувките (+8,7%) и дрехите (+8,1%). Най-сериозно намаление на цените през месеца има на пътническия въздушен транспорт - с 32%.
4805 лв. е най-високият бонус, получен в Търговския регистър. 4805 лв. е най-високият бонус, изплатен в Агенцията по вписванията за периода на блокирането на Търговския регистър през лятото, показват документи, с които "Сега" разполага. Още четирима души от ръководството са взели от 4046 до 4301 лв. Не е ясно кои точно са служителите, които са работели денонощно по време на срива, но тлъсти премии са получили в цялата администрация на Агенцията по вписванията, включително и служители в отдел "Счетоводство", "Протокол", "Човешки ресурси", юристи и др.
Миналата седмица Агенцията по вписванията и министерството посочиха, че чистата сума на раздадените хонорари е 599 000 лв. Върху тях обаче са платени още 90 590 лв. във вид на осигуровки, с което общата сума от парите на данъкоплатците доближава 700 000 лв. -точно както писа вестник "Сега".
Твърденията на ръководствата на Министерството на правосъдието и на Агенцията по вписванията, които се опитаха всячески да замажат скандала с раздадените щедри бонуси "за постигнати резултати" по време на блокажа на Търговския регистър през лятото, силно се разминават с фактите.
От документи, с които "Сега" разполага, се вижда, че премиите не са "между 700 и три хиляди и нещо", както беше заявено от шефа на Агенцията по вписванията на пресконференция миналия петък. Напротив - ръководният състав на агенцията е получил над 4000 лв. Изпълнителният директор Габриела Козарева отказа да назове размера на своята премията, а правосъдният министър Цецка Цачева обяви, че това било нейно право. В случая обаче става дума за информация от висок обществен интерес, тъй като парите са раздадени точно за работата през периода, когато Търговският регистър бе блокиран и това причини множество неудобства и финансови загуби за бизнеса.
Шестима души са получили премии между 3000 и 4000 лв., като сред тях е и началникът на отдел "Информационни системи на регистрите". 14 души са взели между 2000 и 3000 лв. Болшинството от останалите 486 служители са си разделили между 1000 и 2000 лв. Сред тях е дори експерт от дирекция "Информационно обслужване и технологии".
Интересен е и друг факт - по старите вътрешни правила за заплатите в агенцията право на допълнително възнаграждение са имали само служителите, които имат стаж поне 45 дни от 90-те дни на тримесечието, за което се плаща. Козарева беше назначена на 20 август, тоест тя има само 40 дни за този период.
2% от състава на големите фирми трябва да са хора с увреждания. Въпреки че ден по-рано депутатите от "Обединени патриоти" внесоха предложение за отмяна на спорните квоти за наемане на лица с увреждания, задължението на бизнеса остана. Това стана ясно вчера по време на второто четене на Закона за хората с увреждания в социалната комисия на парламента. Между двете четения проектът претърпя леки промени, но основните му параметри се запазиха.
Депутатите гласуваха вместо двама души с увреждания фирмите с числен състав от 50 до 99 души да бъдат задължени да наемат един човек с увреждане. При численост 100 и над 100 работници и служители наетите лица с трайни увреждания трябва да са 2% от състава. Това задължение обаче отпада, в случай че производственият процес не позволява наемане на хора с увреждания, както и при условие, че липсват такива хора, насочени от бюрата по труда и трудовите посредници. В тези случаи бизнесът се задължава да прилага алтернативни мерки, в противен случай дължи санкции в размер на 30 на сто от минималната работна заплата.
Комисията прие и предложението на ГЕРБ вместо ресорния вицепремиер председател на Националния съвет за интеграция за хората с увреждания да бъде министърът на труда и социалната политика. Аналогичната структура в момента се председателства именно от Бисер Петков, но според новия закон постът беше отреден за вицепремиер. Това обаче щеше да сложи интеграцията в ръцете на Валери Симеонов, срещу когото всяка вечер в София и други градове текат протести. След скандала с изявленията му по адрес на майките на деца с увреждания ГЕРБ обещаха да мислят как да излязат от конфуза. Предложеният вчера вариант обаче също беше посрещнат на нож от протестиращите, които видяха в това гаранция, че Валери Симеонов ще бъде спасен на вицепремиерския пост. Хората от "Системата ни убива" държат съветът да се председателства от вицепремиер, за да се излезе "от дупката на социалното министерство", и заплашиха с остра реакция, ако законът бъде гласуван така и в пленарната зала.
Не беше прието предложението на БСП при оценката на индивидуалните потребности на лицата с увреждания да се предвиди възможност за наемане на външен специалист, както и комисията да се мотивира за работа със заплащане. Мнозинството отхвърли и предложението на левите месечната финансова подкрепа за лицата от най-ниската група -с увреждания от 50 до 70.99, да се увеличи от 7 на 10 на сто от линията на бедността. Така размерът на новата помощ ще бъде между 7 и 57% от линията на бедност (348 лв. догодина) според степента на загубена работоспособност.
Растежът на българската икономика се забавя до 3%. Икономиката на България рязко забавя темпа си на растеж през третото тримесечие до 3% на годишна база при отчетени 3.4% през периода април - юни. Отчетеното ускорение е най-слабото от края на 2014 г. Основният двигател остава потреблението, движено от растящите заплати и заетост в страната. Това активизира и вноса на стоки и услуги, но износът остава под нивото си от същия период на миналата година. Инвестициите растат, макар и с малко по-бавен темп спрямо второто тримесечие. Това показват експресните данни на Националния статистически институт (НСИ).
Забавянето е в унисон със слабите данни за европейската икономика, която отчете годишен ръст от 1.9% през третото тримесечие. За сравнение, през периода април - юни увеличението беше 2.1%. Някои държави отчитат ускорение на растежа, като Латвия, Дания и Унгария. Големите икономики обаче се задъхват, като Германия дори отчете първи спад (с 0.2%) на тримесечна база от 2015 г.
Двигателят е потреблението
Големият двигател на икономическия растеж в страната продължава да е потреблението, което нараства с 6.9% на годишна база през третото тримесечие. Тук определящ фактор са покупките на домакинствата, движени от по-високите заплати и заетост.
През периода юли - септември безработицата в България достигна предкризисното си дъно от 5%, а заетостта се повиши до рекордните 68.8%. Броят на заетите обаче намалява, а работната сила се свива, което ще окаже негативно влияние на изострящия се недостиг на работници в страната.
Инфлацията продължава да се ускорява, като през октомври достигна 3.7%, но темпът на заплатите от 7.7% я изпреварва, като така расте и покупателната способност на хората.
Търговията дърпа растежа надолу
Позитивните потребителски нагласи се отразяват и на вноса в страната, който расте с 5.1% през третото тримесечие спрямо същия период на миналата година. От друга страна, износът тази година не се справя толкова добре и това е видимо и в данните за последните три месеца - намалението е с 3.2% на годишна база.
Понижението на продажбите на български стоки в чужбина идва основно от спад на износа на горива и оръжия. От друга страна, при стоките с по-висока добавена стойност като машини, оборудване и части е видим ръст от 9.1% от началото на годината към август.
Правителството "преизбра" концесионери на плажове в Бургас и Созопол. Поредната порция концесии на плажове - този път за срок от 15 години за две ивици в Бургас и Созопол бяха решени в сряда. На свое заседание правителството избра досегашните стопани на централната ивица в Бургас и плажа "Хармани" в Созопол за концесионери като те се задължават да предлагат чадъри и шезлонги за съответно 7 и 8 лв. Отделно от това е прекратена и процедурата за плаж в Каварна заради липса на кандидати.
През тази година правителството стартира процедури за 28 плажа, което бе определено като рекорд от туристическия министър Николина Ангелкова.
Плажът "Хармани"- към наследници на ВИС
Плажът "Хармани" в Созопол ще бъде стопанисван от дружеството "Ауто фактор", което според съобщението на правителствената пресслужба ще плаща годишна такса от над 227 хил. лв без ДДС и ще инвестира още 340 хил. лв за срока на концесията. То ще бъде задължено да предлага чадър и шезлонг срещу 8 лв. Според обявата в Държавен вестник концесионната процедура за този плаж е за срок от 15 години.
Спечелилата компания "Ауто фактор" е еднолична собственост на Кирил Спасов.Той е и съдружник в досегашния концесионер на плажа "Хармани"- "Ирида-71", която държи и концесията на южния плаж в Слънчев бряг, известен още като "Какао бийч". "Ауто фактор" е концесионер още и на южния плаж в Несебър, който заедно с "Какао бийч" бе свързан от вицепремиера Валери Симеонов с групировката от близкото минало ВИС.
През лятото пък бяха временно запечатани заведения на "Какао бийч" и "Хармани" заради силен шум, което Симеонов тогава определи на пресконференция като "първите два случая в новата история на България, при които се стига до преустановяване на дейността". Компанията "Ирида-71" е основана в края на 90-те години от взривения през 2002 г. Димитър Димитров - Маймуняка, смятан за близък до основателите на ВИС Васил и Георги Илиеви.
Централната ивица в Бургас - при хотелиер
Правителството е избрало дружеството "Булгариен директ райзен" за концесионер на Централния плаж в Бургас срещу годишна такса от над 297 хил. лв. без ДДС и задължение за инвестиции за още близо 119 хил. лв. Според обявлението в Държавен вестник тази концесия също е за 15 години, като през този срок цените на чадър и шезлонг могат да бъдат максимум 7 лв. "Булгариен директ райзен" е собственик и на намиращия се в непосредствена близост до плажа петзвезден хотел "Приморец" и през последните две години стопанисваше под наем централния плаж. Собственик на дружеството е Димитър Караненов, който има и три хотела в Слънчев бряг.
Мухъл и развалена храна в домовете за инвалиди. Мухъл, влага и развалена храна в домовете за възрастни хора с увреждания в страната установиха проверките на Агенцията за социално подпомагане (АСП). От януари до момента са проверени 48 специализирани институции, като инспекторите ще обходят още 10 до края на годината, съобщиха за „Монитор" от Агенцията.
Междувременно в началото на август, след среща на хора с увреждания с Бойко Борисов, министър-председателят разпореди да бъде направена инспекция на дневните центрове за хора с увреждания. Причината беше, че според инвалидите услугите не били на ниво. В част от специализираните институции освен храните с изтекъл срок на годност не се осигурява и личен избор на хранене на настанените, обясняват от АСП. Констатирано е и несъответствие между складовата наличност и водените по документи хранителни продукти. Инспекторите се установили още недостатъчен брой спални и санитарни възли в част от центровете за възрастни хора с увреждания. Проблем се оказала и липсата на обзавеждане на спалните помещения или наличието на неподходящо такова съобразно потребностите на хората.
Липсват и разработени образователни и адаптирани програми, в съответствие с възрастта на потребителите. Проверките констатират още неспазване на разпоредбите на Тарифата за таксите за социални услуги, финансирани от републиканския бюджет. Част от задължителната документация, свързана с предоставянето на социални услуги или липсвала, или била неправилно водена.
След 12 години сага: без възмездие за „Алабин". лед 12 години точене, сагата със срутената сграда на ул. „Алабин" в София приключи с оправдателни присъди на първа инстанция. Така смъртта на две млади жени - 26-годишната Деница Ченишева и 24-годишната Петрина Христова, остава без възмездие.
За смъртта им бяха обвиняеми четирима души - собственикът на сградата Георги Кирчев (човек от най-близкото обкръжение на бившия премиер Иван Костов), управителят на фирма „А3 - Архитектура и изпълнение" арх. Николай Симеонов, който имал договор за разчистване на обекта, инж. Петър Петров, натоварен да контролира дейностите, и крайният изпълнител - строителят Манчо Антонов, собственик на фирма за ремонти.
След пледоарии, продължили цял ден, току що състав на Софийския градски съд обяви и четиримата за невинни. Това стана, след като първата шесторна експертиза, според която основите на сградата са били бутнати при ремонта и именно затова тя е паднала, бе „съборена" от втора - тройна експертиза. Тя реално бе в полза на четиримата подсъдими. Прокурорът по делото Милко Момчев поиска от съда да разреши нова експертиза, но му бе отказано от съдия Величка Маринкова от СГС. По време на пледоариите Момчев поиска съдът да ги признае за виновни за причиняване на смърт по немарливост, но СГС не прие доводите му и обяви подсъдимите за невинни.
Още по темата:
Икономическият печат на 14 ноември 2018 година
Икономическият печат на 13 ноември 2018 година
Икономическият печат на 12 ноември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |