Бензинът поевтиня с 24стотинки за 18 дни. Цената на бензина падна с около 24 ст. за 18 дни. Това показва справка на "24 часа" в специализирани сайтове за цените на моторните горива.
Средната цена на масовия бензин А95 в неделя беше 2,13 лв., а седмицца по-рано беше 2,29 лв. Най-голяма е разликата с първите 5 дни на ноември когато този безнис се продаваше срещу 2,37 лв. за литър.
При дизела разликата с началото на месеца е 7 ст. надолу в сравнение с дните, в които се продаваше за 2,41 лв. Вчера средната му цена бепе 2,34 лв., а седмица по-рано - 2,38 лв.
Почти без никаква промяна се търгува газта. Цената на пропан-бутана се задържа от 13 ноември насама на 1,08 лв., а разликата с преди това е едва 1 ст. Експерти посочват, че цените на горивата не са резултат от протестите, а са отражение на цените на петрола. През изминалата седмица Българската петролна и газова асоциация се срещна с управляващите. Сред предложенията за намаляване на цените беше през зимата да се премахва задължителната биодобавка в горивата. Според изчисления от петролния бранш тя оскъпява горивата на едро с близо 7 ст. на литър.
БНБ и ЕЦБ могат да затягат правилата за кредитиране. БНБ и ЕЦБ, които ще осъществяват надзора над банките, работещи у нас, могат да въвеждат рестрикции при кредитирането. Това предвижда предложение за промяна на Закона за БНБ и Закона за кредитните институции, внесено от шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова между първо и второ четене на промените.
БНБ ще оценява рисковете от бърз растеж на кредитите както за всяка банка поотделно, така и за цялата банкова система, предвиждат новите поправки. Ако прецени, че има системен риск, който заплашва стабилността на банковата система или на група банки, БНБ може да въведе мерки. Тя може да поиска от банките промяна в съотношението между размера на заема и стойността на обезпечението, може да промени съотношението между размера на кредита и годишния доход на този, който го иска, може да поиска от трезорите друга пропорция между размера на месечните вноски и месечния доход на кредитополучателя. БНБ ще може да задължи банките и за промени в максималния срок на договорите за заем, както и да въведе допълнителни изисквания към начина, по който той ще се погасява.
Проектът предвижда също БНБ да следи за натрупването на кредити в определени икономически сектори и отрасли с цел те да не стават източник на бъдещо напрежение за цялата финансова система.
11 деца - жертва на интернет тормоз всеки ден. Всеки ден 11 българчета са били жертви на поведението на недоброжелател в интернет. Това показват данни на Националния център за безопасен интернет, според които сигналите за дете в беда в мрежата за 2017 г. са над 4 000. От тях 2 878 са предадени на специалисти от ГДБОП, което означава - престъпление с деца в интернет.
„Работили сме по много сигнали. Някои не са били реални. Най-често срещаните злоупотреби са сексуален тормоз и изнудване и разпространение на материали, съдържащи сексуална експлоатация през peer to peer мрежите", съобщи пред „Труд" комисар Явор Колев, началник на отдел „Компютърни престъпления" към ГДБОП. Над 80 от случаите на комуникация между педофили и деца са разкрити през 2017 г„ по които е повдигнато обвинение.
В България се увеличават случаите на детска сексуална експлоатация в мрежата, алармира Колев. „Само за две седмици имаме 8 случая. Положителни са данните от гледна точна че хващаме престъпниците, но не е положително че случаите се увеличават", коментира Колев. Голям процент от хванатите биват осъдени.
Все повече са потенциалните жертви на педофилите, защото все повече българчета ползват интернет в сравнение с 2010 г., показва Национално представително изследване от 2016 г. 97% от децата у нас на възраст 9-17 г. са активни потребители на мрежата. Възрастта, в която те навлизат в дигиталната среда, устойчиво пада. През 2010 г. тя е 10 г„ а през 2016 г. всяко четвърто дете е интернет потребител едва на 7 г., а някои влизат в сайтове още на 4 г.
Внасяме 2000 шофьори от Украйна и Молдова. България ще внесе 2000 шофьори от Молдова и Украйна. Това ще стане с подписването на спогодба с Украйна, обясни заместник-министърът на транспорта Ангел Попов по време на общото събрание на Съюза на международните превозвачи у нас.
Фирмите изпитват сериозен недостиг на международни шофьори, като в момента има свободни между 2000 и 3000 работни места за тираджии. Липсата на кадри ще доведе до загуби за икономиката в размер на близо 2,2 млрд. лева през 2019 г., показва изследване, поръчано от бранша. Според него заплатите на международните шофьори са между 1800 и 4400 лева, но интерес към професията няма.
Затова бизнесът настоява държавата да вземе спешни мерки за внос на работници. "Говорим за бесарабски българи от Украйна, Молдова. Просто трябва да вкараме поне две-три хиляди шофьори, които да поемат", каза Йордан Арабаджиев от съюза.
Утре се очаква решението на Върховния административен съд по жалбата на превозвачите срещу събирането на продуктова такса за камионите. Ако налогът не отпадане, от бранша не изключват и протести.
Общото събрание излезе и с декларация за стопиране на т.нар. пакет "Мобилност 1 който според българския бизнес ще доведе до фалит на фирми.
Пътищата в Северозападна България са най-смъртоносни в ЕС. Най-бедният регион в Европейския съюз (ЕС) - Северозападна България, е начело и в друга негативна класация. Това е районът с най-смъртоносни пътища в целия ЕС, става ясно от оповестени наскоро данни на Евростат за броя на загиналите, преизчислен спрямо 1 милион души. Сред най-опасните за шофиране региони попада още един наш - Северен Централен, който е на пето място. През 2016 г. по шосетата на Северозападна България са загинали 153-има души на 1 милион население. Това е над 15 пъти повече от "отличника" в тази класация - австрийския регион Виена, където жертвите при пътни инциденти са 10 на един милион население.
След Северозапада в смъртоносната класация се нарежда южният португалски регион Алентежо със 142-ма загинали на 1 милион население. Трети е белгийският регион Люксембург -138 загинали, а четвърти е южният район на Гърция, с голям брой острови -134 жертви на пътя на 1 милион. Северният Централен район на България се "отчита" със 132-ма загинали на милион жители. Данните на Евростат са за 2016 г. и сочат, че средната смъртност при катастрофи в ЕС е била 50 души на 1 милион.
България отдавна води негативната статистика за жертви при пътнотранспортни произшествия спрямо броя на населението, като си "оспорва" първенството единствено с Румъния и в отделни години си разменя първото и второто място със северната ни съседка. Това се случва въпреки непрекъснато внушаваните мантри за засилени проверки и нова техника за контрол и въпреки непрекъснатите промени в Закона за движение по пътищата и вдигането на размера на глобите.
Северозападният район включват областите Враца, Монтана, Видин, Плевен, Ловеч, а Северният Централен - Велико Търново, Габрово, Силистра, Разград и Русе. Това са регионите, в които няма изградена нито една магистрала, а голяма част от републиканските и особено общинските пътища са в отчайващо състояние. Заради разбитите и на места напълно съсипани шосета в много населени места по тези краища напоследък бяха организирани протести. Обещанията на управляващите за сериозен ремонт на пътищата от Монтана към Видин и от Ботевград до Мездра, както и за изграждане на магистрала от Русе до Велико Търново, засега са в бъдеще време. Точно на трасето от Русе за Търново е един от най-проблемните участъци в страната - Русе - Бяла. За приоритет за правителството бе обявена магистрала "Хемус", но нейният напредък в тези региони засега е повече от символичен. За "Хемус" не може да се ползват европейски средства и основната част от бъдещия аутобан е още само на хартия.
Фирмите ще трябва да декларират в аванс всеки превоз на жито, олио и месо. Производители и търговци на плодове, зеленчуци и други храни, а също и на горива ще трябва предварително да декларират пред НАП всеки превоз на тези стоки както на територията на страната, така и ако ги внасят или изнасят. Това предлага финансовото министерство в проектопромени на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, публикувани за обществено обсъждане.
Промяната засяга стоките с висок фискален риск и е насочена срещу измамите с ДДС, обясняват от МФ. Декларирането на доставките ще става по електронен път поне 7 дни преди транспортирането. НАП ще издава уникален номер за всеки отделен превоз, който ще се предаде на шофьора на камиона, а когато стоката стигне до крайната си дестинация - у нас или в чужбина, получателят ще трябва да потвърди по електронен път пред НАП. Новата разпоредба няма да важи за доставки в страната с тегло до 300 кг и стойност по фактура до 3000 лв. без ДДС. Тоест дребните фирми ще бъдат пощадени от допълнителната бюрокрация. Въпреки това първите реакции са, че МФ стоварва поредни утежнения на бизнеса. Най-обезпокоени са родните производители, които очакват сериозни затруднения на доставките им към търговските вериги. Браншови организации вече готвят съвместно писмо до финансовия министър с възражения срещу авансовото деклариране, съобщи сп. "Икономист".
Списъкът със стоки с висок фискален риск бе въведен през 2014 г. Първоначално обхващаше някои плодове, зеленчуци, меса, захар, брашно, олио - бързооборотни стоки с висок дял на сивия сектор. Впоследствие бяха включени кафе, ядки, маслини, риба и рибни продукти, млечни продукти, колбаси, зехтин и течни горива. В момента в списъка фигурират над 110 вида стоки.
Предвижда се новата мярка да започне да действа от 1 юли 2019 г. Дотогава финансовият министър трябва да издаде наредба за данните, които трябва да се декларират, и за издаването на уникалния код за всеки превоз на рисков товар.
Към НАП има специално звено "Фискален контрол", чиито служители имат много сериозни права - могат да спират, проверяват и пломбират превозни средства както на границата, така и на във вътрешността на страната. За три години НАП е направила над 300 пункта за проверки, а в звеното работят повече от 600 мобилни агенти. Те имат право да запечатват камиони на фирми с "рисков профил", като пломбите се махат чак при разтоварването на стоката. Инспекторите от "Фискален контрол" могат да налагат обезпечения на търговци, които вече са били уличавани в данъчни прегрешения.
След оставката на Симеонов: Сидеров играе за повече ДПС във властта. Очакванията на управляващите, че оттеглянето на вицепремиера Валери Симеонов от правителството ще успокои политическата ситуация и протестите в страната не се оправдаха.
Макар и по-слаби и с различна посока, протестите из страната продължават. Истинското напрежение обаче дойде от друга посока. Единият от лидерите в управляващата коалиция - Волен Сидеров поиска "Обединени патриоти" да се оттеглят от изпълнителната власт. Това съвпада с позицията на ДПС от доста време насам - за "демонтаж на патриотите" от управлението. Председателят на партията на Доган и Пеевски - Мустафа Карадайъ определи оставката на Симеонов като закъсняла и заяви, че е време всички да се обединят около предложението за "програма за ускорено развитие на страната". С това определение се опакова идеята на ДПС за "правителство на малцинството" - нов кабинет на ГЕРБ без "патриотите", който да е подкрепен от движението.
Всичко това се случва в навечерието на 2019 година, която е ключова поне по две причини. В нея ще се избира нов главен прокурор и се разпределят много повече пари от еврофондовете. Главният прокурор е изключително важен за всяка партия, защото гарантира безпроблемно "усвояване" на фондовете и възможност за атакуване на политически противници на властта и противници на присъдружните ѝ бизнесмени. Вижте тук анализ за това дали Борисов ще успее да удържи властта, а тук - описание на 10 милиарда лева, които ще се разпределят през следващата година.
На пръв поглед идеята Сидеров да играе за интересите на ДПС изглежда като парадокс. Всъщност обаче между него и партията на Пеевски има история отвъд полуконспиративните предположения, че националистите играят за интересите на ДПС защото втвърдяват електората на движението. "Атака" имаше основна роля за мнозинството, което крепеше правителството на ДПС и БСП - кабинета "Орешарски". Така че Сидеров и Доган/Пеевски вече са играли от един отбор. Любопитна подробност е, че началото на предишното им "сътрудничество" започва в абсолютно същия момент от цикъла на еврофондовете - две години преди края на програмния период. През последните две години (в предишния период това са 2013-2014), се разпределят най-много средства. В рамките на този кабинет през "Атака" във властта влязоха някои от най-видимите назначения на Пеевски. Като се почне от министъра на икономиката Емил Караниколов, мине се през заместник-министри и се стигне до например Агенцията по вписванията, където шефка (докато не се срина търговския регистър) беше най-вярната на Пеевски членка на КЗК.
Семейството на пътния шеф подготвя задача по обществена поръчка. После я печели. Обществените поръчки на теория са състезателни и при равни условия за кандидатите. Но има и изключения. Едно такова е ремонтът на покрива на Националната библиотека. Срещу 780 хил. лв. той ще бъде поправен от компания, която е останала сама в състезанието и е свързана пряко с фирмата, изготвила част от задачата. А пиперът в историята е, че главен герой в примера е семейството на шефа на пътната агенция Светослав Глосов.
Става дума за строителната "Биад-С", която от година се притежава и управлява от Диана Глосова и Апостол Глосов, негови син и дъщеря. Същевременно друга създадена от него фирма - "Глоса", е изготвила техническия паспорт на сградата, който е част от заданието в търга. В момента тя се управлява и притежава от съпругата му.
След като на 13 юни 2017 г. със заповед на регионалния министър Светослав Глосов влиза в УС на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), той напуска управлението и собствеността и на "Глоса", и на "Биад-С" на 5 юли 2017 г., сочи справка в Търговския регистър. От лятото на тази година той е не просто в ръководството на пътната агенция, а е неин председател.
Пред "Капитал" председателят на УС на АПИ обясни, че не следи работата на фирмите: "Действително не се занимавам, не ми остава време". На въпрос дали присъства според него конфликт на интереси той уточни, че това е чисто юридически въпрос и не може да отговори.
Една удобна ситуация
Техническият паспорт на сградата на библиотеката е изготвен от обединение от две фирми, една от които е "Глоса". Поръчката за тази дейност е спечелена на 15 септември 2017 г. и е на стойност 57 хил. лв. без ДДС. Дружеството в момента е собственост на Зина Иванова-Глосова, съпруга на Светослав Глосов. Според сайта се занимава със строителен надзор и оценка за съответствията на инвестиционни проекти.
Техническият паспорт е част от тръжната документация в поръчката на Народната библиотека за проектиране, авторски надзор и основен ремонт на покрива на библиотеката.
Три оферти, една отворена
На търга за ремонт на покрива са се явили три участника - ДЗЗД "Национална библиотека", "Реставрация" и "Биад-С". Съдейки по адреса и имейла на първия кандидат, в консорциума явно влиза фирма "Шлос", специализирана в работите по покриви. Фирмата е собственост на Миладин и Милена Вучеви. Техен партньор в обединението е била строителната "Бигла". Тяхната оферта изобщо не е отворена заради липсващ надпис на един от пликовете в ценовата оферта. Освен това комисията по оценка на офертите посочва, че липсвало описание и номерация на частите от техническата оферта. От "Шлос" уточниха, че наистина са имали грешки, като например ценовата оферта е била сложена и в плика с техническата, което е против правилата.
"Реставрация" е държавно дружество с принципал Министерството на културата. Фирмата е отстранена, защото е подала ценовата си оферта в прозрачен плик, което е абсолютно забранено. През август 2018 г. компанията е спечелила поръчка за ремонт на читалище в Радомир например, тоест не е напълно неопитна в държавните търгове. "Капитал" потърси изпълнителния директор по мобилния му телефон, но той не вдигна.
След Брекзит поскъпват лекарства и коли. Повече от две трети от бизнеса смята, че след Брекзит цените на вносните стоки от Великобритания, основно автомобили и лекарства, ще поскъпнат. Това показва експресно проучване на Българска търговско-промишлена палата сред членовете й по поръчка на „Монитор" в периода 13-16 ноември.
72% от фирмите смятат, че цените на вносните стоки от Великобритания ще поскъпнат. През 2017 г. Великобритания е на 11-о място в българския износ с 651 млн. евро, вносът ни от там възлиза на 476 млн. евро (18-о място сред страните, от които България най-много внася). Най-много от Острова през 2017 г. сме купили лекарства и автомобили, следвани от електрическа енергия и алкохол.
Според 58% износът ни към островната държава ще се намали. Едва 25% виждат възможности да се завърнат работещите българи от Великобритания в България и частично да бъде решен проблемът с липсата на човешки ресурси за бизнеса.
Излизането на Великобритания от ЕС ще се отрази негативно на малкия и средния бизнес.
Всяка трета фирма у нас смята, че ще бъде ощетена от решението на Острова. Очакванията са оборотите на фирмите, които търгуват с Великобритания, да тръгнат надолу.
Акт до 500 лв. за непочистен сняг пред блока. Управителят на етажната собственост и търговците в София могат да се сдобият с акт до 500 лв. за непочистен сняг пред блока или дадения обект. Преди това да се случи обаче, физическите лица биват предупреждавани от Столичния инспекторат, след което следва фиш на стойност 50 лв., а накрая се стига и до акт, който може да бъде до 500 лв., обясниха от „Московска" 33 пред „Монитор".
От общината предупредиха по-рано днес управителите на етажната собственост и търговски обекти, че имат ангажимент да почистят прилежащите към сградите тротоари.
Кметът на София Йорданка Фандъкова е разпоредила и на инспектората и фирмите, ангажирани със снегопочистването, да създадат организация за работа и да мобилизират необходимите екипи и техника. Фирмите разполагат със 169 снегорина, които ще бъдат разположени на 68 местостоянки в града, за да бъдат максимално близо до районите, които ще почистват. Приоритетно ще се обработват пътните платна на улици и булеварди, по които се движи общественият транспорт.
Още по темата:
Икономическият печат на 16 ноември 2018 година
Икономическият печат на 15 ноември 2018 година
Икономическият печат на 14 ноември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |