"Газпром" избpал пътя на „Турски поток" пpез България, у нас чакат официално потвърждение. "Газпром" е избрал пътя на газа от "Турски поток" да е през България, Сърбия, Унгария, Словакия. Това съобщи руският вестник "Комерсант", позовавайки се на източници от компанията. Доставките за България и Сърбия през "Турски поток" ще започнат през 2020 г., а към Унгария - през 2021 г. Това ще позволи от 2022 г. "Газпром" да се откаже от транзита на газ през Украйна, пише медията.
Това означава, че ще бъде преустановен и транзитът през България към Турция. В момента "Булгартрансгаз" транзитира над 17 млрд. куб. м годишно.
"Напълно е възможно, готови сме за реализацията на подобен проект. Водени са такива разговори, включително и на най-високо равнище - и по време на посещението на министър-председателя Бойко Борисов с руския президент Владимир Путин. Очакваме официална информация от "Газпром".
За България е изключително важно да гарантира сигурността на доставките и държавата ни да запази стратегическото си място на газовата карта на Европа. Неслучайно в сряда Министерският съвет одобри актуализация на енергийната стратегия", отговори енергийният министър Теменужка Петкова на въпрос на "24 часа" дали е достоверна публикацията в руското издание.
След спирането на проекта "Южен поток" България без много шум започна да обновява компресорните си станции и да разширява мрежата си, за да се подготви за промяна на газовите потоци през страната.
На 20 ноември "24 часа" написа, че до месец ще е ясно дали газът от втората тръба на "Турски поток" ще завие към България, или "Газпром" ще избере пътя през Гърция към Италия. Това става ясно от документи на "Булгаргаз", внесени за одобрение в КЕВР за търг за окончателни оферти за купуване на капацитет на газопровода на границата с Турция и на изхода към Сърбия. На втория пазарен тест кандидатите, които подадоха необвързващи оферти, бяха петима, като основният кандидат е "Газпром".
Подаването на обвързващи оферти е категоричен сигнал, че над 15 млрд. куб. м газ от втората тръба на "Южен поток" ще се транспортират през България.
"Комерсант" пише още, че газовите оператори на Унгария, Словакия и Австрия в края на октомври са провели аукцион за резервиране на капацитет от нови газопроводи за 7 години след октомври 2022 г, а България ще го обяви през декември.
Окончателните оферти в т.нар. "открит сезон" за капацитета на входа на турско-българската граница и на изхода при Сърбия ще даде решението дали спешно ще трябва да се разширява транзитната газова мрежа. Това са 11,5 км газопровод от границата с Турция до компресорната станция "Странджа". От нея до компресорната станция в Провадия газопроводът, който е 155 км, е наличен. И за да може да се транспортира газът от Провадия до границата със Сърбия при Зайчар, ще трябва да се изгради нов газопровод с дължина 484 км с две компресорни станции -едната "Нова Провадия" и втората - на 400 км от нея при село Расово.
В Сърбия до границата с Унгария ще се изгражда газопровод от 415 км.
Инвестицията в разширяването на газовата мрежа ще струва 2,8 млрд. лв., българският газов оператор ще обяви продажба на капацитет за 2,7 млрд. лв. за 15 г. с опция за удължаване до 20 години.
Цените на имотите и свитите инвестиции притесниха ЕК. Ръстът в цените на жилищата, свиването на преките инвестиции и производителността на труда у нас са трите показателя, по които България ще бъде проучвана от Европейската комисия.
Това е записано в обявения от Брюксел доклад за т.нар. ранно предупреждение.
Всяка година в него се набелязват проблеми за всички държави, които могат да доведат до макроикономически дисбаланси и да нарушат финансовата им стабилност.
В тазгодишния доклад са извадени 13 държави - с една повече в сравнение с миналата година, за които ще бъде изготвен подробен доклад.
Ръстът в цените на имотите и при ипотечните заеми води до надценяването им. Въпреки че още няма признаци за "балониране" на цените, ръстът е притеснителен и трябва да бъде анализиран и наблюдаван, пише в доклада.
България и Румъния се оказват държавите с най-голямо поскъпване на разходите за труд, отбелязва докладът. Опасенията са, че при ниската безработица увеличаването на заплатите се дължи не на повишена производителност на труда, а на липсата на работна ръка, което не е продуктивен подход, смятат евроекспертите.
Под европейския праг за достатъчност са преките чужди инвестиции в България, установява докладът. Тенденцията българските вложения навън да бъдат повече от идващите у нас могат да заплашат икономическата стабилност и това трябва да бъде следено, смятат евроекспертите.
Докладът отбелязва, че има подобрение по набелязаните в предишния доклад от март опасни дисбаланси - в областта на финансовата стабилност и фирмената задлъжнялост.
Левче на глас - кошмарът на депутатите. ГЕРБ ще предложи в Бюджет 2019 държавната субсидия за партиите, получили над 1% на парламентарни избори, да стане 1 лв. на действителен глас, а БСП ще обсъди въпроса на пленум. Това обявиха от двете най-големи политически сили, след като премиерът Бойко Борисов се ангажира в интервю за "Шоуто на Слави" предложението, отхвърлено преди две години, отново да бъде внесено.
Веднъж вече го гласувахме, но след като премиерът се е ангажирал, ще го внесем пак, каза пред "Труд" председателят на парламентарната правна комисия Данаил Кирилов от ГЕРБ. Лидерът на БСП Корнелия Нинова обеща да постави въпроса на заседание на Националния съвет на партията.
"Или ще ги платят бизнесмените и ще им слугуваме в парламента и в изпълнителната власт, или ще ги плащат мутрите и на тях ще се слугува, или ще ги плаща бюджетът и ще има прозрачност и отчетност. Един лев означава на практика да няма субсидия -това е див популизъм", коментира Йордан Цонев от ДПС.
"Според мен субсидията не е голяма, но щом така е решено, ще го предложа. Да видим какво ще стане", каза Борисов в отговор на настоятелни въпроси на Слави Трифонов. Водещият използва в разговора част от информацията за финансирането на партиите, която "Труд" изнесе в поредица от материали.
"Когато дойдат избори, догодина два избора имаме, партиите ще тръгнат през бизнеса и през... И ставаме зависими от олигарсите", заяви Борисов. Както "Труд" писа, само от субсидиите си за 2017 година, в която имаше парламентарен вот, партиите спестиха общо б млн. лв. И в началото на 2018 разполагаха със следните суми: ГЕРБ - 17 млн., БСП - 4,7 млн. лв., ДПС - 4,6 млн. лв., НФСБ - 1 млн. лв., ВМРО - 1,8 млн. лв., "Атака" - 900 хил. лв., "Воля" - 1,4 млн. През настоящата година, в която нямаше национални избори, вероятно са натрупали още по-големи резерви.
"Дойдат ли избори, всички тръгват да питат "с какво ще помогнеш". Или искат да помогнат, по-лошото. Ама те като ти "помогнат", след това идват и си поставят условията", каза още премиерът.
1200 лв. „Гражданска" само за 18 000 души. Завишение от 400% и цена от около 1200 лв. при настоящите условия за задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще плащат само 0,6% от собствениците на коли, или близо 18 хил. души. Това показват разчетите за ефекта от въвеждане на системата "бонус-малус", с които в. "Труд" разполага. Попадането в групата с най-голямо завишение на цената ще става след тежка катастрофа, довела до смърт, или след 8-9 по-леки нарушения на пътя.
78% от собствениците на автомобили, или около 2 млн. души, ще ползват бонус от полицата, тъй като са изрядни водачи. Още първата година след въвеждане на системата "бонус-малус" те ще ползват отстъпка от 10%, а на втората година отстъпката им ще бъде 20%. За да ползват максималния бонус от 25% обаче, ще трябва да шофират без нарушение в продължение на 7 години. Разчетите показват, че 44% от собствениците, или близо 1 млн. души, ще достигнат до максималния бонус. Така при настоящи цени от около 300 лв., за "Гражданска отговорност" те ще плащат 225 лв. Не е ясно обаче за тези седем години с колко ще нарасне базовата цена на полицата и дали реално всяка година ще плащат по-малко от предходната.
Въвеждането на системата "бонус-малус" по света е довело до намаляване на катастрофите и жертвите - с между 15% и 30% в различните държави. В България ефектът може да е и по-голям, защото хората са чувствителни към цената на всяко нещо, за което плащат. Очаква се голяма част от лошите водачи да променят поведението си, за да не влошат досието си и да плащат по-скъпа "Гражданска отговорност". Примерните водачи пък ще получат бонус за поведението си на пътя.
Застраховката както и досега ще се сключва за всеки автомобил. Но при нарушение на пътя отрицателни точки и по-рисков клас ще се слагат както на колата, така и на собственика.
"Антикорупция" умува редно ли е Горанов да живее безплатно в имот на бизнесмен. На 8 декември ще е ясно дали министърът на финансите Владислав Горанов, който от години живее в чуждо луксозно жилище от 180 кв. м в суперлуксозен комплекс в столицата, без да плаща и лев наем, е в конфликт на интереси. Тогава изтича срокът, в който Комисията за предотвратяване на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) трябва да прегледа декларациите на хората от високите етажи на властта и да каже открила ли е основания да разследва Горанов.
Министърът признава, че живее в луксозното жилище, в имуществената си декларация, подадена през юни тази година пред КПКОНПИ. Жилището се намира във ВИП комплекса "Есте Хоум енд СПА", който е собственост на фирми, свързани с бизнесмените Кирил и Георги Домусчиеви. В момента апартамент в същия СПА комплекс, но по-малък - 130 кв. м, се предлага за 1330 евро месечно, или за 2600 лева.
От пресслужбата на комисията вчера отказаха да отговорят на "Сега" какво са установили до момента, и препоръчаха въпросите да бъдат зададени по реда на Закона за достъп до обществена информация.
Министър Горанов също отказа да отговори на въпросите на "Сега" на какво основание ползва чуждия луксозен имот и точно кое е лицето, което така щедро му е предоставило даром жилище за милиони. Премиерът Борисов се въздържа да коментира смущаващите обстоятелства. В писмото от МС до "Сега" се казва, че Борисов е запознат с фактите, декларирани от министъра му, и че си има орган, който трябва да каже има ли нещо нередно - КПКОНПИ.
Досега Горанов не е декларирал, че от години ползва даром жилище за милионери, защото не е имал такова задължение. Със създаването на антикорупционната комисия съдържанието на имуществените декларации се разшири и хората от високите етажи на властта вече трябва да посочват и чуждо имущество, което те или техни близки ползват - независимо как и на какво основание. Затова в имуществената си декларация за 2017 г. Горанов е посочил, че обитава безвъзмездно апартамент от 180 кв. м, и то от 2012 г. От същата декларация се вижда, че семейството на финансовия министър не е безимотно - притежава други два апартамента, макар и по-малки.
ВИП комплексът "Есте Хоум енд СПА" се води собственост на "Есте пропъртис" ЕООД. Дружеството е дъщерно на "Адванс пропъртис" ООД, което пък е притежание на Кирил и Георги Домусчиеви. В същия комплекс жилище има и друг министър (вече бивш) - Ивайло Московски.
Седебната власт ще си раздаде по половин заплата отгоре за Коледа. Магистратите и съдебните служители ще получат коледни бонуси от почти половин заплата. Това реши Висшият съдебен съвет (ВСС), съобщи lex.bg. Премията ще е 43.5% от основната заплата. Сумата ще се увеличи според ранга на всеки, т.е. колкото по-висок ранг има магистратът или служителят, толкова по-голям ще е бонусът. Минималната заплата за младшите магистрати е около 1800 лв.
За коледните премии ще отидат общо 9.5 млн. лв. Парите са от икономии в бюджета на ВСС.
Били са обсъждани два варианта за раздаване на парите, обясни Гергана Мутафова, която е член на бюджетната комисия във ВСС. През март съветът гласува да се раздадат пари за дрехи, като тогава бе решено на служителите да се отпуснат по-малки суми. Затова единият вариант за коледните премии е бил да им се отпусне остатъкът от 251 лв. на човек, което е 2.4 млн. лв. Така обаче се намалява размерът на бонуса, тъй като за него остават около 7 млн. лв. вместо 9.5 млн. лв. Затова ВСС реши да даде еднакъв процент за всички.
Въпреки отпуснатите бонуси ВСС призова съдилищата и прокуратурите да бъдат по-спестовни, тъй като 1/3 от парите за бонуси идвали от спестени средства на самия съвет. В същото време стана ясно, че ръководителите по места си позволяват харчове, въпреки че формално не би трябвало. Представляващият ВСС Боян Магдалинчев обясни, че имали информация за ръководители, които отпускали по над 250 лв. за очила, след като съветът решил, че може да се дадат максимум 150 лв. "Сега и те чакат същото ДМС", заяви Магдалинчев. Все пак към решението бе добавена точка, че добавките на магистрати и служители, платили над 150 лв. за очила, ще бъдат намалени. "Макар и препоръчителни, решенията на ВСС трябва да се спазват", заяви Мутафова. "Колегите трябва да знаят, че това са пари на съдебната система, а не лично техни, при което трябва да спазват решенията на ВСС", каза Магдалинчев.
АЕЦ "Белене" изглежда приключи преди да започне. Даденото от Брюксел преди повече от 10 години одобрение за изграждането на втора атомна централа край Белене е невалидно към днешна дата. Това обяви евродепутатът от ДСБ Светослав Малинов, като се позовава на получен отговор от еврокомисаря по климата и енергетиката Ариас Канете. От името на Европейската комисията Канете казва, че възобновеният проект за АЕЦ "Белене" трябва да се смята за изцяло нов проект за ядрена централа и съответно е необходимо да измине отначало пълната процедура по одобряване. Според Малинов, казано по-ясно, това означава, че всичко започва отначало.
"Всеки потенциален инвеститор в този обект трябва да е наясно, че АЕЦ "Белене" тепърва ще бъде одобряван от ЕК и то по-много по строгите правила след аварията във "Фукушима, което означава, че няма да мине теста", смята евродепутатът. Така че още преди да е обявен конкурсът за избор на стратегически инвеститор, намерението на българските власти за изграждане на ядрената централа може да се окаже обречено.
Въпроси и отговори
Светослав Малинов е изпатил въпросите си до ЕК на 17 септември. Най-общо в тях се пита дали възобновяването на проекта АЕЦ "Белене" с решение на правителството от юни тази година изисква ново становище от Европейската комисия. В официалния отговор, който е получен на 19 ноември, се казва: "Комисията счита, че възобновяването на проекта АЕЦ "Белене" през 2018 г. представлява нов проект по смисъла на член 41 от Договора за Евратом".
Това води до най-малко две последствия. На първо място, новите проекти трябва да се обявят пред ЕК поне три месеца преди сключването на първите договори с доставчици или преди началото на каквито и да е действия. За да се стигне дотам обаче, съответният проект трябва да отговаря на критериите от Договора за Евратом, които след аварията в японската АЕЦ "Фукушима" бяха значително завишени, особено в частта за сеизмичността на площадката.
Малинов коментира, че от десетилетия е известно, че площадката край Белене не е подходяща и има висок сеизмичен риск. Подобно становище е изразявала и Българската академия на науките. Нещо повече - опасенията за сеизмичен риск са включени и в решението на Народното събрание от 28 март 2012 г., с което бе прекратен проектът за втората ядрена централа.
"Проектът АЕЦ "Белене" е мъртъв, но възможността да се крадат още малко пари от него остава отворена", посочи Малинов.
БДЖ се опита да продаде товарните вагони на теснолинейката. Два дни след като БДЖ започна да разпродава товарните си вагони, които се движат по теснолинейката Септември - Добринище, министърът на транспорта Росен Желязков спря начинанието.
Първият търг с тайно наддаване се е провел на 20 ноември, като бройката за продажба е 359 вагона, а цената от 2315 до 3921 лв. Вторият търг беше насрочен за 30 ноември, но беше спрян от министъра, докато не се изясни дали продажбата им е икономически обоснована, съобщиха от Министерството на транспорта.
Родопската теснолинейка
Новината за търга беше разпространена от сайта на родопската теснолинейка (www.tesnolineikata.com), зад който стоят младежите Кристиан Ваклинов и Ивайло Механджиев.
През 2013 г. Кристиан изпрати писмо до тогавашния премиер Пламен Орешарски, в което обясни подробно колко е важна за хората в Родопите теснолинейката, която се движеше с орязан график, как жп линията е уникално инженерингово съоръжение, как за нея има достатъчно пътници и може да бъде адекватна и в бъдеще време. Събира и подписи в защита на теснолинейката и тя беше съхранена.
Товарно бъдеще
Сега сайтът информира, че на практика БДЖ иска да продаде всички товарни вагони на теснолинейката, като неизвестен бизнесмен от София е ходил до Добринище на оглед за тях. От сайта припомнят, че през тази година румънска компания е закупила 11 от товарните вагони на теснолинейката, като те са били ремонтирани и се експлоатират с туристическа цел.
Над 23 000 инвалиди станали сервитьори и брокери. 23 351 българи с увреждания се трудят като сервитьори, брокери или продавачи, сочат данните на Националния статистически институт (НСИ). Това са наетите служители в 4474-те социални предприятия в страната.
Такива са всички компании, в които работят хора от уязвими групи - инвалиди и роми, като предимно става дума за хора с увреждания. Статистиката показва, че фирмите развиват дейност основно в сферата на търговията на дребно, ресторантьорството и операциите с недвижими имоти. Това означава, че инвалидите се трудят като брокери, сервитьори, бармани, миячи на чинии, готвачи и продавачи.
Най-много социални предприятия у нас има в големите областни градове. София изпреварва останалите големи градове 4 пъти със 1558 фирми, в които работят хора от уязвими групи. Веднага след столицата по брой такива предприятия се нареждат областите Пловдив (372), Варна (340) и Бургас (231). Социалната икономика у нас е най-слабо застъпена в област Кърджали, където фирмите са едва 15, следвана от Монтана и Перник с по 18. В Разград, Сливен и Силистра те са над 20, а в Кюстендил 41. Освен осигуряване на работа социалните предприятия могат да предоставят и стоки и услуги на по-ниски цени или безплатно. Дейностите, които предлагат са свързани със спорт, развлечения и отдих, образование и социална работа, става ясно от данните на НСИ.
Договорът с телекомите с резюме на уловките. При сключване на договор с мобилен оператор или друг доставчик на услуги ще ни бъде предоставяно резюме на общите условия на договорите. Целта е потребителите да направят информиран избор, след като са получили информация на ясен и разбираем език.
Така преди подпис операторите ще трябва да ни разясняват на хартия или онлайн основните точки от дребния шрифт на контрактите. В резюмето ще бъдат посочени основни характеристики на всяка от предоставените услуги, цени, такси, срок на договора и условия за продължаване или прекратяване. Бъдещото нововъведение в защита на потребителите е записано в Кодекс за електронните съобщения, който евродепутатите гласуваха миналата седмица. Тогава всички политически сили определиха т.нар. пакет за телекомите като „победа за всички граждани на ЕС".
Само за ден клиентите ще може да местят номера си между операторите. Ако това не се случи в рамките на работния ден, е предвидено да ползваме компенсации, когато договорът за предплатени или абонаментни услуги не е спазен.
След въвеждането на новата регулация всички европейски потребители ще трябва да получават подробен отчет в сметките си за изразходеното от тях. У нас всички оператори отдавна предоставят подробности към фактурите си - извадка от проведени разговори, минути, есемеси, мегабайти и др.
Националният регулатор, Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), ще трябва да публикува онлайн тарифите на операторите, за да може потребителите да правят информиран избор. Регистърът ще събере на едно място офертите.
След окончателното одобрение от страна на Съвета на ЕС държавите членки ще разполагат с две години, за да приемат национално законодателство за прилагане на кодекса. От ведомството на транспортния министър Росен Желязков зависи, след като Кодексът за електронни съобщения бъде публикуван в Официалния вестник на ЕС, да предложат промени, но все още не е ясно кои от новите правила ще бъдат пренесени в нашето законодателство.
Още по темата:
Икономическият печат на 22 ноември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |