КФН: 78% от шофьорите ще плащат по-евтина застраховка с „Бонyc - малyc". 8% от водачите, или близо 2 милиона, ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност", когато се въведе системата "Бонус-малус". Това показват сметките на Комисията за финансов надзор.
1 милион водачи, или 44% от всички, ще достигнат максималния бонус и ще плащат 25% по-малко, т.е. около 225 лв. Първите 2 години без нарушения поевтиняват общо с 20% задължителната застраховка.
18% от водачите ще попаднат в малус класовете и за тях тя ще е по-скъпа. Само 0,6% ще попаднат в най-тежката категория с 400% оскъпяване, което означава около 1200 лв. за полица при сегашните цени, очакват от регулатора.
Около 4% от собствениците на автомобили ще бъдат на нула и ще плащат стандартната цена на застраховката, без отстъпка или оскъпяване, сочат разчетите на комисията.
Това означава, че рекордното оскъпяване до 400% на задължителната полица "Гражданска отговорност", което ще вдигне цената до минимум 1200 лв., ще засегне 0,6% 18 000 души. Попадането в най-високия 20-и клас, който носи максималното оскъпяване, става след тежък инцидент с убит на пътя или при 9 малко по-леки от това нарушение.
Още първата година след въвеждането на системата, която се очаква да заработи от 2019 г., намалението за изрядните на пътя ще е 10%. До максималния бонус те не трябва да имат нарушения, подлежащи на наказание още 7 години.
Според разчетите 44% от собствениците, или близо 1 млн. души, ще достигнат до максималния бонус. Така при сегашните цени, които се движат около 300 лв. за "Гражданска отговорност", те ще плащат за нея около 225-230 лв.
Дребните нарушения като шофиране в бус лента или при паркиране няма да се наказват.
При старта на системата застраховката ще се сключва за всеки автомобил. При нарушение на пътя отрицателни точки, които водят до по-рисков клас, ще се пишат едновременно както на колата, така и на собственика.
При въвеждане на системата "Бонус-малус" може да се стигне до ситуация шофьорите, които са причинили лек пътен инцидент, да платят сами причинените от тях щети на другия автомобил, вместо да се повиши техният рисков клас като водачи, и затова да се оскъпи "Гражданска отговорност", допускат от финансовия регулатор, чийто председател е Карина Караиванова.
Ако например при неспазване на дистанция шофьор предизвика лек удар на предната кола, това би повишило цената на полицата със 190%, при условие че водачите извикат КАТ, а щетите поеме застрахователната компания. В подобен случай виновният водач ще плаща по-скъпа полица в продължение на 5 години. Затова ще има възможност той да поеме сам щетите по ремонта на другата кола и да не се стига до корекция на полицата му.
Въвеждането на системата "Бонус-малус" по света е довело до намаляване на катастрофите и жертвите между 15% и 30% в различните държави. Очакванията са в България тежките катастрофи да спаднат с около 20-30%, прогнозират от КФН.
До дни България подписва с ЕИБ за газопровода до Гърция. До дни България ще подпише с ЕИБ финансиране на газовата връзка България - Гърция, а правителството е осигурило гаранция от 110 млн. евро. Този проект е в решаващата си фаза, заяви министърът на енергетиката Теменужка Петкова на форум за енергийната сигурност. Интерконекторът е връзката с Южния газов коридор и с терминала за втечнен газ край Александруполис. В него "Булгартрансгаз" ще има дял от 20%, каза още тя.
На терминала и на интерконектора се разчита за внос на втечнен газ от САЩ, Катар, Алжир и др. Председателят на енергийната комисия в парламента Делян Добрев заяви, че възможността да се доставя такъв газ слага таван на цените в България и той се надява да не се връщат 2011-2012 г., когато у нас цената е стигнала 500-600 лв. за 1000 куб. м.
Американският посланик Ерик Рубин заяви, че 13 държави в Европа разчитат на доставки от Русия, вкючително и България. САЩ не искат европейските им партньори да са обект на икономическа и енергийна принуда от страна на Русия, каза той и заяви, че САЩ подкрепят България в енергийната й независимост, като даде за пример двете американски централи, които спомагали за това.
1 млн. мегаватчаса за година спестяват вече санираните до момента около 2000 блока, съобщи Добрев. Това е колкото един блок в ТЕЦ "Марица-изток 2", каза той. "24 часа" сметна, че в пари това е над 158 млн. лв.
Нова дрога „Перник" зарибява с ниска цена. Евтина дрога, наричана "Перник" от дилъри и наркомани пробива на черния пазар заради ниската си цена, научи "Труд".
Синтетичният наркотик е коктейл от няколко вида психотропни вещества, в основата на които е метамфетамин, познат още под името пико, обясниха криминалисти. Такъв вид пико е засечен за първи път в циганския квартал "Шести" още през миналата година, сега е заловен отново там.
Дрогата "Перник" се търси най-вече, защото дозата върви по 8-10 лв„ докато обикновеното пико се търгува по около 20 лв. Името е дошло от миньорския град, където се смята, че са произведени първите количества. Заради ниското качество, множеството вредни остатъци от химикали и добавки като пудра захар, брашно и тебешир, дрогата била вредна за наркоманите, действала им като удар с винкел.
Акцията на сливенската Областна дирекция на МВР била проведена на 24 и 25 ноември в нова Загора. Започнала, когато в района на жп-гарата в града е бил спрян за проверка лек автомобил "Нисан". Колата карал 27-годишен мъж от Казанлък, а с него е пътувала 24-годишна жена от Карнобат. При претърсването на автомобила били намерени електронна везна, епруветка и бяло кристалообразно вещество, което при полеви тест реагирало на метамфетамин. Оказало се, че самият шофьор е надрусан, най-вероятно със същия коктейл "Перник", затова ще бъде съден и за шофиране под въздействие на дрога.
Предлагат нови ограничения за превозвачите. Австрийското председателство на ЕС е излязло с още по-тежки предложения за промени в пакет "Мобилност", съобщи министърът на транспорта Росен Желязков след среща с български превозвачи и евродепутати.
Новите ограничения ще бъдат обсъждани на 3-4 декември. Те предвиждат на 60 дни превозните средства също да се връщат у дома. Досегашната идея беше това да важи камо за шофьорите, които трябва да се прибират в собствената си държава на четвъртата седмица, обясни пред "Труд" Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.
Друго ново предложение е да се промени заплащането на командировките. Предишната идея залагаше правилата за командироване да започват да важат след 3-ия или 5-ия ден от курса. Сега от тях се освобождават само двустранните превози, но се налагат нови изисквания при тези през 3 и повече страни, обясни Арабаджиев.
Австрийското председателство иска да се намали срокът за въвеждане на интелигентните тахографи. Предвиждаше се те да влязат в сила от 2028 г„ но новата идея е това да стане още през 2022 г. Тези тахографи дори ги няма на пазара и срокът не е изпълним, обясни Арабаджиев.
Ако бъдат приети неблагоприятните промени в пакет „Мобилност", България може да заведе дело в съда на ЕС, заяви министър Желязков.
КФН безгрижно задълбочава хаоса в „Гражданска отговорност". Комисията за финансов надзор (КФН) е решена да сътвори пълен хаос с готвената нова наредба за въвеждането на чаканата от поне десетилетие система "бонус-малус" при плащането на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". По принцип тя трябва да даде облекчения за изрядните водачи, без нарушения на пътя, и да натовари с допълнително плащане джигитите по пътя. В избрания от комисията вариант обаче бонусът е трудно постижим. Тепърва ще се обсъжда и евентуално смекчаване, а не отмяна на една от най-скандалните разпоредби - при препродажба на автомобил той да "наследява" лошата история на бившия си собственик нарушител, а новият собственик да продължи да плаща по-скъпа застраховка.
Това стана ясно на пресконференция на независимия регулатор в понеделник. Според представените от комисията данни 78 на сто от собствениците на автомобили (над 2 млн. коли) ще плащат по-евтина полица, защото ще попаднат в бонус класовете на новата система. От комисията смятат, че около 44%, или 1 млн. водачи, ще достигнат след години максималния бонус и ще плащат с 25% по-малко от базовата цена на полицата. Това контрастира рязко с оповестени наскоро данни на Индекса за безопасно шофиране, представен официално от застрахователния брокер SDI, заедно с МВР, Министерството на транспорта и Министерството на образованието и науката. Както в. "Сега" писа, според тези данни всеки трети водач е бил санкциониран поне веднъж през последната година. Най-честите нарушения са били превишена скорост и неправилно паркиране.
Именно превишената скорост е един от основните утежняващи фактори при въвеждането на утежненията за плащането на "Гражданска отговорност". Ако водачът е бил хванат с такова нарушение, автоматично застрахователят ще му иска 10 на сто над определената от него базова цена на застраховката. Ако това нарушение е в населено място и сериозно надскача разрешената скорост, може да стигне и до 30 на сто. Най-голямото наказание - плюс 400%, ще е заради тежки катастрофи с причинена смърт. Попадането в най-тежката група се получава и при извършването на поне 8-9 по-незначителни нарушения в рамките на една година.
Според проекта на наредбата най-леко нарушение е превишаването на скоростта с до 30 км/ч извън населено място, което носи 1 наказателна точка и може да доведе до 10% утежнение на премията. Превишаване на ограничението на скоростта с до 50 км/ч извън населено място носи 2 наказателни точки и 20% малус, а в населено място - 4 наказателни точки и 40% утежнение.
НАП не отговоря ревизира ли фирмите на кръстниците на Горанов. Националната агенция по приходите (НАП) все още не е отговорила на зададения от в."Сега" въпрос дали е ревизирала десетината фирми на кръстниците на финансовия министър семейство Сариеви, кога и какви са резултатите. Става дума за "Гренбоел", "АТОС България компетънси център", "Класика и стил", "Имбилити", "Форабилити", ЕТ "Снежана Сариева", "Сенчъри", "Венчър инвестмънтс", "Виста венчърс", "АЛФА Капитал". Говорителят на НАП Росен Бъчваров отхвърляше телефонните обаждания. "Сега" ще продължи да пита НАП всеки ден.
От години се знаеше, че Горанов живее в лъскавия ВИП комплекс, но не бе известно, че апартаментът е хем чужд, хем безплатен. Притиснат от въпросите на медиите, министърът през зъби призна, че го дължи на своя кръстник - бизнесмена масон Иван Сариев. Сариев и съпругата му имат поне десетина фирми, които подопечните на Горанов данъчни органи би трябвало да контролират. Затова "Сега" настоява НАП да отговори - правила ли е, прави ли и смята ли да прави ревизии на бизнеса на семейство Сариеви.
Владислав Горанов подава първа декларация за имущественото си състояние през 2009 г., когато влиза във властта като зам.-министър на финансите в първото правителство на Бойко Борисов. Там е вписан апартамент в София от 82 кв. м, придобит през 2007 г. в съсобственост със съпругата и купен за 305 хил. лв. с кредит. Деклариран е и наследствен апартамент от 50 кв. м в София на половинката му - от 1997 г.
В декларацията пред Сметната палата, подадена през 2010 г., Горанов е посочил 36 628 лв. налични пари от заплати, банков влог от 36 600 лв. от заеми и ипотечен кредит за около 44 хил. лв. От заплати извън тези за заеманата длъжност през 2009 г. той е получил 25 хил. лв., а съпругата му -18.7 хил. лева. В следващите две години банковите му сметки нарастват до 40 000 лв., а кредитът е изплатен.
Когато става министър на финансите във второто правителство на Борисов през 2015 г., Горанов подава само уведомление, че няма промени. През следващата година в декларацията му се вижда набъбване на банковите сметки до близо 75 000 лв., спестени от заплати. През 2015 г. съпругата му е получила 15 000 лв. от доходи от стопанска дейност като едноличен търговец.
КЗК глоби "А1 България" с 800 хил. лв. заради договора с Handy. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви, че ще глоби телекома "А1 България" с 804 хил. лв. заради злоупотреба с по-силна позиция при договаряне на отношенията си с "Хенди-тел", дружеството, през което оперираха магазините Handy. Веригата затвори официално вратите и на последните си обекти през април, след като изгуби договора си с "Мобилтел", която пък през май се ребрандира на "А1 България". Обяснението на Handy тогава беше, че фирмата не може да продължи дейността си без договора с телекома и повечето търговци на телефони също изчезват, защото устройства вече се купуват основно през операторите.
Въпреки че затварянето на Handy през април не беше изненадващо, след години на западане на търговията на телефони извън телекомите "Хенди-тел" е подала сигнал в КЗК с твърдения за нарушения заради злоупотреба с по-силна позиция при договаряне.
Злоупотреба със сила
От КЗК са открили, че на 22 август "А1 България" е прекратила с писмено предизвестие дългосрочните си търговски отношения с "Хенди-тел". "Това поведение, както и посочените основания за прекратяване представляват действие по злоупотреба с по-силна позиция на договаряне, което уврежда интересите на "Хенди-тел" като по-слаба страна в правоотношението, а така също и интересите на крайните потребители, клиенти на предоставяните от търговския представител услуги", се казва в решението на регулатора.
Според КЗК "Хенди-тел" е застрашена от цялостно изчезване, защото е оперирала на ексклузивна база с оператора. Продължаване на съществуването на компанията в този си вид, без договор с "А1 България", е на практика невъзможно, пише още в решението.
В апогея си Handy имаше над 150 обекта в страната и над 800 служители, но през годините числата бавно се свиха и пазарът се трансформира към масова продажба на телефони през магазините на самите оператори.
"А1 България" най-вероятно ще обжалва
Пред "Капитал" от "А1 България" коментираха, че юридическите експерти на компанията все още не са се запознали детайлно с решението на КЗК и телекомът не може да даде точен коментар какви ще бъдат последващите действия. "С всички свои действия "А1 България" винаги следва законовите разпоредби и действа в интересите на своите клиенти и партньори. Това е нашата гледна точка и в конкретния казус, затова най-вероятно ще обжалваме решението пред Върховния административен съд в определения от закона срок", коментираха от оператора.
Решението може да бъде обжалвано в 14-дневен срок. Глобата се равнява на 2% от нетните приходи от продажби от предоставянето на електронни съобщителни услуги и разпространение на телевизионни програми на дружеството за 2017 г.
"Джи Пи груп" е отстранена и от поръчка за ВиК мрежа в Пловдив. Един от най-големите търгове в Пловдив - за ВиК мрежа за над 31 млн. лв., е почти пред провал. В началото на септември в разделената на три части обществена поръчка се подават едва 4 оферти, като според правилата едно дружество има право да поиска само една зона. Според последните документи по търга три от кандидатите са отстранени, т.е. само за една малка отсечка има шанс да има избран строител скоро. А любопитният момент е, че най-голямата строителна компания - "Джи Пи груп", е отстранена от състезанието. Компанията не е допусната до отваряне на ценовите оферти на заседанието на 20 ноември, шест дни след като прокуратурата повдигна обвинение на съдружник във фирмата, Георги Василев, и Владимир Лозанов - един от създателите на строителната фирма, който обаче към момента няма собственост в нея. След скандала със съмнения за нередности около "Джи Пи" компанията се отказа сама от голяма софийска поръчка и е с неясна развръзка за тунела "Железница" на "Струма", където беше класирана на първо място.
Така само пловдивската "Пътинженеринг" е стигнала до етапа с отваряне на ценови оферти и най-вероятно ще спечели една от позициите. По-големите две, с прогнозна стойност от съответно 15 млн.лв. и 8.5 млн.лв. без ДДС, вероятно ще бъдат прекратени и ще се обявят нови процедури по ЗОП.
Това става ясно от публикациите на няколко медии, включително dariknews.bg, plovdiv24.bg, trafficnews.bg и др. Предстои да бъдат публикувани протоколите от заседанието и да стане ясно официално защо са били отстранени компаниите.
Кои бяха участниците
"Джи Пи груп" беше подала оферта за позиция 1 за реконструкция на ВиК мрежата по бул. "Дунав" от бул. "Васил Априлов" до бул. "Брезовско шосе" и по бул. "Брезовско шосе" от бул. "Дунав" до Северен обходен колектор.
Според протокол на комисията от началото на септември още тогава оценителната комисия е констатирала, че фирмата не отговаря на някои технически изисквания и е поискала допълнителни разяснения. В документа се уточнява, че фирмата е изпълнила 1940 м магистрален водопровод, а минималното изискване е било за 2500 м за последните пет години. Проектите, които "Джи Пи" е изредила като свой опит, са изпълнени в обединения и не е ясно точно колко е изпълнила компанията, заключва комисията. Затова фирмата е трябвало да предаде допълнителни документи.
За позиция две за пловдивския район Северен, чиято прогнозна стойност е малко под 8 млн. лв. без ДДС, кандидатите бяха два. Единият е "Драгиев и Ко", като фирмата изпълнява поръчка за рехабилитация на главен колектор в града за малко над 1 млн. лв. без ДДС. Поръчката пак е част от интегрирания воден проект на Пловдив по оперативната програма.
Другата е "Пътинженеринг", която е собственик на Недялко Бекиров. Компанията е единствената с отворена ценова оферта и най-вероятно с нея ще бъде подписан договор. Фирмата е с малко над 14 млн. лв. приходи за 2017г. и само през 2018 г. е спечелила поръчки за улични ремонти в Харманли, Асеновград, Стамболово, както и за двегодишна поддръжка на улици в Пловдив.
За третата позиция ДЗЗД "АПП ВиК Проект Пловдив 2018", в което участват "Пътища Пловдив" и "Агромах", която от началото на октомври се казва "Грома Холд". Те са били допуснати до етап техническа оферта, но вероятно са били отстранени заради нещо в нея, щом като не е отворена публично ценовата оферта.
Според Търговския регистър от 19 ноември "Пътища Пловдив" също има ново име - "Европейски пътища". Анка Кирилова Савева е мажоритарен акционер. Тя е съпруга на Асен Савев, собственик на "Пътища Пловдив", който почина тази година. Неговият син - Христо Савев, е собственик на "Грома холд".
ЧСИ-та извадиха фабрики за 4,5 млн. лв. на тезгяха. Частни съдебни изпълнители извадиха на тезгяха 20 фабрики. За продан са обявени само сградите, без оборудването им, а общата стойност на имотите е 4,5 млн. лв. Всички те са пуснати на публични търгове заради неизплатени дългове на собствениците им. Това показва статистиката на Камарата на частните изпълнители.
От публичния регистър на продажбите на частните бирници става ясно, че най-скъпата фабрика, която търси нови собственици, се намира в Габрово и началната цена, от която стартира наддаването за нея, е малко под 3 млн. лв. Заводът е произвеждал млечни продукти и се състои от 20 сгради и още десетина различни постройки. Най-евтината фабрика пък е пусната за продажба за 10 600 лв. и се намира в Троян. Имотът е с площ под декар, а самата сграда е под 100 кв.м.
В момента на сайта на Камарата на ЧСИ-тата има публикувани близо 4000 обявления за продажби на имоти на длъжници. Най-скъпият от тях е бивша база на Главно управление „Строителство и възстановяване" в Кремиковци. За нея е обявена цена от над 8,8 млн. лв. Срокът, в който желаещите да купят имота е можело да подадат оферти за него, е 26 ноември. Предложенията им трябва да бъдат отворени утре в сградата на Софийския районен съд, който по ирония на съдбата доскоро също беше собственост на ГУСВ. Най-евтината продажба на имот пък е за продажба на земеделска земя. За 238 кв.м, парцел в с. Иглика, частният съдебен изпълнител иска 13 лв.
Още по темата:
Икономическият печат на 26 ноември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |