Бакшишите се оляха - протестират за гарантирано скъпи таксита. 96 ст. минимална цена на километър поискаха таксиметрови шофьори в София. Те излязоха на протест пред Столичната община в сряда и настояха кметството да изпълни ангажимента си по закон и да въведе минимална тарифа. Според бранша цената на километър през нощта трябва да е поне 1,14 лв.
В момента в София има само максимална цена. През деня таванът е до 1,30 лв. на километър, а през нощта -1,60 лв.
Минимален праг не е въведен и в други градове на страната, въпреки че според Закона за автомобилните превози общинските съвети трябва да разпишат долна граница на цената.
Таксиметровите шофьори искат и повече стоянки в столицата, да се забрани други автомобили да паркират върху тях и такситата да могат да се движат в бус лентите, когато возят пътници.
"Вече почти година водим разговори с представители на бранша. Има различни поставени цени от тях, но трябва да се стигне до компромисен вариант. Има страни, където е разрешено пътуването в бус лентите. В София има над 6100 таксиметрови коли, а в Прага, където това е разрешено, са около 1300", заяви столичният кмет Йорданка Фандъкова.
Представители на таксиметровите шофори се срещнаха с шефката на транспортната комисия в Столичния общински съвет Екатерина Йорданова и зам.-председателя Зафир Зарков.
"Незабавното въвеждане на минимална цена няма как да се случи, ако не се изследва услугата, финансовите показатели и други фактори", заяви Йорданова.
Имало искания от 1 и дори 2 лв. за минимална цена. Затова общината възложила анализ на бранша, който показал, че 78% от регистрираните таксита в столицата возят сега в диапазона между 59 и 79 стотинки. Най-масовата цена на услугата била между 77 и 79 ст.
Йорданова бе категорична, че въпросът трябва да се реши в диалог с бранша, но и да е в интерес на гражданите, които са ползватели на услугата. Тя не скри, че е изненадана от протеста, тъй като срещите с представители на таксиметровите компании били регулярни.
По темата за стоянките се работело още от миналата година. След постъпили над 300 предложения била сформирана работна група по заповед на столичния кмет. Тя щяла да предложи нови места.
Йорданова отчете, че по настояване на бранша в последните месеци са направени 40 нови стоянки в различни квартали, сред тях "Бояна", "Драгалевци" и "Княжево".
За последните 3 месеца са написани 218 фиша и 9 акта за паркиране върху места, обособени за таксита. Над 200 коли са били репатрирани от паяци, защото са били паркирани върху стоянки. По темата също е имало среща на бранша с общинари и ръководството на Центъра за градска мобилност.
Относно бус лентите Йорданова напомни, че през 2015 г. депутатите са отхвърлили предложение такситата да могат да се движат в тях.
Работело се и по съставяне на етичен кодекс, който да даде възможност браншът да се саморегулира и да повиши качеството на услугата.
"Има 3 варианта за минимална цена - 59 стотинки, 77 - 79 стотинки и третият -1 лев, каквито са исканията на част от бранша. Последният вариант обаче означава СОС служебно да увеличи цената на услугата с 30%. Няма ограничение таксиметровите фирми сами да си вдигнат цените, но те не го правят", подчерта Зарков.
4500 лв. заплата, но само за топчиновници - идея за обсъждане. Основната чиновническа заплата да стига до 4500 лв. на месец. Това е увеличение с 500 лева на най-високите заплати в държавната администрация в момента.
Това предвиждат промени в наредбата за заплатите в държавната администрация, подготвени от правителството и публикувани за обществено обсъждане. Те са изготвени, за да стане факт обещаното увеличение на чиновническите заплати средно с 10%.
Най-високите заплати са за главните секретари на Министерския съвет, парламента и президентството. При тях долната граница на заплатата от 1000 лв. се вдига на 1500 лв., а горната - от 4000 на 4500 лв.
Между 1300 и 4300 лв. ще е заплащането пък на главен секретар на друго ведомство или на шеф на дирекция в зависимост от това каква е степента му. Досега на това ниво заплащането бе от 900 до 3900 лв.
В администрацията в момента се расте в рамките на 6 степени. В наредбата се предлага намаляването им до 4, за да се стопят разликите в заплатите на служителите на еднаква длъжност в различните ведомства.
При шефовете на отдели и директорите в по-малките ведомства таванът на заплатите се вдига от 3800 на 4100 лв. Минималната за тези длъжности пък се увеличава от 700 на 1100 лв.
При назначените на експертна длъжност възнаграждението вече може да стига 3400 лв., което е увеличение с 300 лв. спрямо сегашните нива. Чиновниците на изпълнителски длъжности, каквито са например ведомствените шофьори, може да се разписват срещу най-много 1200 лв.
ЕК обяви гроздовата ракия от Търговище за продукт със защитено географско наименование. Европейската комисия призна гроздовата ракия от Търговище за продукт със „защитено географско указание". Решението е взето на 21 ноември, но беше публикувано днес в официалния вестник на ЕС и според регламента ще влезе в сила след 20 дни.
Гроздовата ракия от Търговище ще бъде включена в категорията „Винена дестилатна спиртна напитка" в списъка на продуктите с подобна защита.
Защитеното географско указание (ЗГУ) идентифицира продукт с произход от специфично място (регион или държава) чието качество, репутация или други характеристики се отдават предимно на този произход.
В техническото досие на новия защитен продукт от Еврокомисията подчертават, че „Гроздовата ракия от Търговище" се отличава с бледожълт цвят, приятен аромат на ванилия и хармоничен мек вкус. Тя се произвежда по класическа българска технология и има минимално алкохолно съдържание 40 об.%. Произвежда се само в област Търговище, със суровина от лозовите масиви в селата Кралево, Дългач, Овчарово, Певец, Стража и Руец.
Бисер Петков: 386.27 лева ще стане средният размер на пенсията през 2019 година. Средният размер на пенсията на един пенсионер през следващата година ще нарасне с 24 лева, в резултат на индексирането на пенсиите с 5.7% и по-високата тежест на осигурителния стаж и ще достигне 386,27 лева. Това каза министърът на труда и социалната политика Бисер Петков след приемането на бюджета на ДОО за следващата година.
„Искам дебело да подчертая, че индивидуалният размер на пенсиите и на другите осигурителни плащания зависи от приноса и осигурителното поведение на всеки", посочи той. „Максималният размер на пенсията ще позволи над 40 хил. пенсионери, чиито пенсии сега са ограничени от тавана, от 1 юли следващата година да получат пълния размер на пенсиите си", обясни Бисер Петков.
„Пенсиите от началото на следващата година ще се изчисляват по нов начин, който ще улесни бъдещите пенсионери при упражняване на правото им на пенсиониране. По- тясно ще обвърже осигурителните права с осигурителния принос", каза още социалният министър.
Вярвам, че депутатите днес приеха реалистичен финансов план на осигурителната система за следващата година, който гарантира осигурителните права и социалната сигурност на българските граждани, заяви Бисер Петков.
„Дългите и на моменти разгорещени дебати по бюджета на ДОО доказват, че въпросът за пенсиите е първостепенен политически въпрос", коментира той.
„Няма как да не е така след като в осигурителната система се осигуряват 2,8 млн. работещи българи. За над 2,1 пенсионери тя осигурява основният им доход", посочи Бисер Петков.
„Приходите от осигурителни вноски в бюджета на ДОО за следващата година нарастват с около 15% и покриват 2/3 от осигурителните плащания. Само преди 3 години те финансираха по-малко от 50% от разходите по бюджета на ДОО", обяви социалният министър.
Минималните и максималните осигуровки се повишават от 2019 г. По-висок минимален и максимален осигурителен доход, таван за всички пенсии и замразени обезщетения - това е бюджетът на държавното обществено осигуряване за 2019 г., който иначе управляващите провъзгласиха за най-социалния досега. Законът бе гласуван окончателно в среднощен маратон във вторник и сряда, а опозиционните партии се надпреварваха да предлагат баснословни увеличения, за които всички знаят, че не са реалистични.
От 1 юли 2019 г. минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст става 219.43 лв. (207.60 лв. дотогава). От същата дата всички пенсии ще бъдат осъвременени с 5.7%. До 1 юли таванът на пенсиите ще бъде 910 лв., включително за новите пенсионери, за които до влизането в сила на този закон се предвиждаше да няма ограничение. От 1 юли максималната пенсия става 1200 лв. и занапред ще бъде 40% от максималния осигурителен доход (при 35% сега). Средната пенсия ще бъде 386.2 лв.
Минималното дневно обезщетение за безработица остава 9 лв., а максималното - 74.29 лв. За втората година от отпуска за отглеждане на дете до 2 г. майките ще получават по 380 лв. месечно, като задържането на това обезщетение се третира от управляващите като мярка срещу кризата за кадри на пазара на труда. Еднократната помощ при смърт на осигурено лице остава 540 лв. Промени в условията за отпускане на обезщетенията няма, като болничният остава през първите три дни за сметка на работодателя, а от четвъртия нататък го поема НОИ.
Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се се вдига на 560 лв. -закономерна промяна заради минималната заплата. Кабинетът искаше толкова да стане и за земеделските стопани и тютюнопроизводителите, но както обикновено парламентът ревизира сумата надолу и в крайна сметка минималните осигуровки за тези категории догодина ще се правят върху 400 лв. (при 350 лв. сега). Това е запазена кауза за ДПС заради техния електорат, но тази година със същото предложение ги изпревариха депутатките от ГЕРБ Десислава Танева и Ирена Димова. Голямата новина в този бюджет е ударното увеличение на максималния осигурителен доход - от 2600 лв., колкото трябваше да остане до края на мандата на ГЕРБ, на 3000 лв. Извън долната и горната граница промени в осигурителната тежест няма да има, нито в съотношението, в което осигуровките се делят между осигурен и работодател.
"Бонус-малус" гази правата на гражданите алармира омбудсманът. Проектът на системата "бонус-малус" при сключването на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" нарушава правата и интересите на гражданите. На преден план са изведени интересите на застрахователите. Това алармира омбудсманът Мая Манолова в становище, изпратено до председателя на Комисията за финансов надзор (КФН) Карина Караиванова. Манолова припомня, че според действащия Кодекс по застраховане с „Гражданска отговорност" се застраховат собственикът, ползвателят или държателят на моторното превозно средство. Т.е. това автоматично изключва МПС-тата като обект на начисляване на клас "бонус-малус".
В предложения от КФН за обществено обсъждане вариант на наредба обаче се предвижда "бонус" и "малус" точки да се присъждат не само на собственика и водача, но и на самия автомобил. Т.е. ако с превозното средство е предизвикано пътнотранспортно произшествие, "Гражданската отговорност", която трябва да плати собственикът, ще нарасне - въпреки че самият той не е участвал в пътния инцидент. Тази мярка ще се окаже изключително неблагоприятна за новите собственици при покупка на стар автомобил с "лоша" история.
„Вината за нанесени вреди и отговорността за тях може да се търси само и единствено от водача. Не автомобилите са причина за високия брой на пътнотранспортните произшествия за 2016 и 2017 г. Не автомобилите са причина за високия брой на установените нарушения при управлението им. Причината е човешкият фактор. Оттам нататък всички правила, свързани с определяне, прехвърляне на "бонус-малус" и т.н. на МПС са незаконосъобразни, необосновани и несправедливи", пише в становището си омбудсманът. Според нея аргументът на КФН, че така ще се избегнат злоупотреби от страна на недобросъвестни шофьори, няма "никаква житейска и правна логика". „Що за аргумент би било да погазваш права на изрядните купувачи на автомобили само за да спреш неизряден водач да заобиколи системата", пита риторично Манолова. Според омбудсмана не е ясно как са определени по тежест нарушенията, при които се повишават наказателните точки. Проектът предвижда през първата година на въвеждане на системата всички автомобилисти да попаднат в базов клас е № 8, т.е. размерът на "Гражданска отговорност" да е еднакъв за всички.
Правителството дава близо 200 млн. лв. за съветски изтребители. След като не успяха да финализират през тази година проекта за придобиване на нови натовски изтребители, управляващите решиха да налеят поредната колосална сума в ремонта на използваните в момента стари съветски изтребители, като парите очаквано ще отидат в Русия и Беларус.
На днешното си заседание Министерският съвет (МС) гласува две решения, с които одобрява финансовата рамка съответно за ремонта на изтребителите МиГ-29 и на щурмовите самолети Су-25 на обща стойност около 196 млн. лв. с ДДС. "Средствата се осигуряват за сметка на преструктуриране на разходите по централния бюджет за 2018 г.", уточняват от правителствената пресслужба, което на практика означава, че става дума за неусвоените пари за нови западни изтребители.
"Проектът за инвестиционен разход за осигуряване на летателната годност на самолетите МиГ-29 е пряко свързан с изпълнението на задачата по Air Policing в единната интегрирана система за ПВО на НАТО (NATINAMDS), като част от ангажиментите на България към алианса по отношение на охраната на въздушното пространство", съобщават от МС. Намерението на управляващите е да извършат основен ремонт на поне 8 машини, като ориентировъчната цена за това е около 97 млн. лв. с ДДС. Изпълнител на всички дейности ще е руската компания производител AO "РСК МиГ", която попада в списъка на санкционираните руски оръжейни фирми.
На днешното си заседание правителството е одобрило не само общата финансова рамка на проекта, но и допълнителни средства на стойност 45.7 млн. лв., необходими за първия финансов транш. Отделно от това от бюджета на военното министерство се отделят 26 млн. лв., с което общата сума, която ще бъде приведена на Руската федерация за тази година, достига почти 72 млн. лв.
По план ремонтът на 8-те МиГ-29 трябва да завърши до края на 2020 г., уточняват от Министерство на отбраната.
Управляващите също така очаквано гласуваха удвояването на бюджета за ремонт на самолетите Су-25 до 99 млн. лв., след като преди седмица военният министър Красимир Каракачанов все пак одобри подписването на договор с беларуския "558 Авиационен ремонтен завод" в Барановичи. От протокола на преговорите с Беларус става ясно, че най-ниската възможна цена за поправката на всичките ни 14 машини е 172.3 млн. лв. с ДДС, което означава около 12.3 млн. лв. на самолет. Така първоначално отпуснатият бюджет по проекта в размер на 49.2 млн. лв. с ДДС щеше да стигне за ремонт на максимум 4 броя Су-25.
Прокуратурата е разпитала Горанов и е възложила проверка на КПКОНПИ. Прокуратурата е възложила днес на Дирекция "Противодействие на корупцията" при Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) конкретни действия във връзка с проверката за условията, при които финансовият министър Владислав Горанов живее в "апартамент от 180 кв.м в луксозен жилищен комплекс, предоставен му безвъзмездно от български бизнесмен". Това става ясно от съобщение на прокуратурата от сряда, в което се казва, че на КПКОНПИ е даден срок от 20 дни за извършване на проверката.
За започналата прокурорска проверка за апартамента на Горанов стана ясно в петък, след като предишния ден, при участие в телевизионното предаване "Шоуто на Слави" по bТV, на главния прокурор Цацаров бе зададен въпрос за условията, при които живее финансовият министър. Цацаров заяви, че за първи път научава, че Горанов обитава безплатно жилище, и обеща проверка.
Проверката е извършена лично от прокурор от Върховната касационна прокуратура, се посочва в съобщението на прокуратурата. От него става ясно, че в рамките на проверката в понеделник е бил разпитан Горанов, а във вторник - съпрузите Иван и Снежана Сариеви, семейството, което е предоставило имота на Горанов безвъзмездно. Собственик на имота е Снежана Сариева, а Иван Сариев е кръстник на Горанов.
Проверката е възложена на КПКОНПИ на основание чл.8 от Инструкция № 2 от 5.09.2018 г. за взаимодействие между комисията и прокуратурата. Текстът гласи, че когато в прокуратурата е получен сигнал за корупция, но няма достатъчно данни за образуване на досъдебно производство, прокурорът може да възложи на комисията да извърши проверка на определени обстоятелства и да му представи справка. Прокурорът следи за проверката и може да възлага и допълнителни задачи, пише още там.
222 тирове и коли блокираха страната. 222 сигнала за закъсали коли, тирове и автобуси в снега са били получени на спешния телефон 112 до 15 часа в сряда. Те са задръстили някои от основните пътища в страната, като причината е била слаба подготовка на автомобилите за зимни условия.
Това показват данните, предоставени специално за „Монитор" от Дирекция „Национална система 112". Най-много са били обажданията от Русе, където са закъсали 46 автомобила, следва Велико Търново с 40, Монтана с 30 аварирали и Разград с 24. Най-малко молби за помощ е имало в Търговище и Бургас, където само по един човек се е обадил на спешния телефон. Блокиралите движението коли в столицата пък са били 4, а в Софийска област 7.
Борисов и майките ще борят злоупотребите с ТЕЛК. Премиерът Бойко Борисов и майките на деца с увреждания ще бъдат партньори в борбата със злоупотребите с ТЕЛК. Това стана ясно след среща в МС между министър-председателя и майките. В разговорите взеха участие и вицепремиерът Томислав Дончев, социалният министър Бисер Петков, депутатите Менда Стоянова и Светлана Ангелова.
След срещата Борисов обяви, че борбата с контрабандата е дала възможност над 5 млрд. лв. да бъдат преразпределени в различни сфери, в това число и към хората с увреждания, но това не е достатъчно, защото има много злоупотреби с медицински експертизи. „Протестиращите майки казаха, че сумата която дава правителството е огромна, ако наистина отива при всяко болно дете, което има нужда, ако не бъде открадната от фалшивите ТЕЛК-ове", подчерта Борисов. Преди срещата с министър-председателя майките на деца с увреждания проведоха 2-часов разговор с председателя на НС Цвета Караянчева.
В четвъртък ще бъдат формулирани новите текстове по закона за личната помощ, а в петък социалната комисия ще заседава извънредно, за да ги гласува. Майките обаче запазват протестна готовност до другата седмица, когато се очаква Законът за личната помощ да мине на второ четене в парламента. Вицепремиерът Томислав Дончев ще оглави бъдещия Национален съвет за интеграция на хората с увреждания, съобщи премиерът. Според Борисов по този начин ще се координира работата на социалния и здравния министър. За да заеме Томислав Дончев председателското място в Съвета за интеграция на хората с увреждания, трябва да бъде коригиран текст от Закона за хората с увреждания, при гласуването му на второ четене в парламента. Борисов бе категоричен още, че е необходим разговор и с организациите на хората с увреждания, затова как да се разпределят допълнителните средства за политиките спрямо хората с увреждания, за да не протестират и те след това.
По рано днес депутатите гласуваха поправка в току що гласуваната рамка на закона за бюджета 2019 г. С нея се взе решение от 70 млн. лева от текущите разходи на централния бюджет към средствата на Министерството на труда и социалната политика (МТСП) за следващата година. Така общата сума в политиката за подпомагане за хората с увреждане стават 437 млн. лева.
Още по темта:
Икономическият печат на 28 ноември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |