Снимка: Архив infostock.bg
Ще живеем ли по-богато догодина с бюджет 2019? Догодина нашето общество ще бъде по-успешно и по-богато. Това заключи финансовият министър Владислав Горанов след два дни и 18-часови дебати по финансите на държавата, когато парламентът одобри бюджета за 2019 г.
Какви ще са основните показатели на страната, записани в закона за бюджета?
Икономиката ще произведе с 3,7% повече стоки и услуги в сравнение с тази година. Общата им стойност ще достигне 116,4 млрд. лв.
Потреблението ще се увеличи с нови 5,4% в сравнение с тази година и ще продължи да дърпа икономиката нагоре.
Въпреки свиването на всички икономики от еврозоната български, или базирани у нас компании ще изнесат същото количество стоки и услуги и ще акумулират печалби.
Вносът ще се приближи до обемите си от 2016 г. и ще се увеличи с нови 6,7%.
Инфлацията, която тази година навакса дългия период на дефлация и прескочи 3%, през 2019 г. ще се колебае пак около 3 на сто, като в края на годината ще спадне до 2,6%.
Данъците няма да се вдигат шоково. ДДС остава 20%, което означава, че
няма основания за значителни поскъпвания заради косвения налог.
Хората и фирмите ще отделят 10% от облагаемите си доходи, които ще се преразпределят през хазната. Акцизите за горивата ще се запазят на сегашните си нива, облагането на цигарите леко ще се повиши.
Собствениците на стари коли ще плащат с до 20-30% повече, след като чрез коригиращи коефициенти се въведе правилото "който цапа въздуха, плаща повече", но кметовете обещаха да се придържат към долната граница, за да може увеличението да бъде плавно.
Данъкът за имотите остана без промяна. Отпадна възможността собственици на повече от един имот да ползват неправомерно 50% отстъпка за основно жилище, като плащаха половин данък за 3-4 и повече имота в цялата страна.
Ще растат ли доходите и с колко
Минималната работна заплата в бюджетната сфера ще се вдигне с 10% от сегашните 510 на 560 лв.
Учителските заплати ще се увеличат с 20%, което означава, че повечето ще бъдат над 1000 лв. Реалният ръст на доходите, т.е. номиналното увеличение, коригирано с очакваната инфлация, ще бъде 8,6%. Прогнозата е, че повечето частни компании също ще увеличат заплатите средно с около 10%, теглени от бюджетния сектор.
Пенсиите също ще се вдигат, но не от 1 януари, а от 1 юли. Средният процент, с който ще се индексират, е 5,7%, което означава реален ръст от 2,7%. Така минималната пенсия ще стане 219,40 лв., средната - 386,30 лв.
"Инерком": Работим по финализиране на сделката за ЧЕЗ. "Инерком" има валиден договор с ЧЕЗ - Прага, съобщиха официално от компанията в понеделник. Съобщението им е във връзка с изтеклия срок за плащане по сделката, който бе в края на ноември.
"Инерком" полага всички необходими усилия за изпълнение на отлагателните условия по договора - получаване на регулаторно разрешение, и е в очакване на одобрението му", пише в съобщението на компанията до медиите.
От компанията уточняват, че сделката между ЧЕЗ и "Инерком" следва законовите изисквания, компетентни да се произнасят са само определените по закон български институции.
От "Инерком" имат подкрепата на глобални инвестиционни банки за финализиране на сделката.
В. "24 часа" се свърза с пресцентъра на ЧЕЗ в Прага и оттам потвърдиха, че договорът с "Инерком" е валиден.
Те обаче уточниха, че българската компания вече не се ползва с ексклузивитет по сделката.
Паралелно се водят преговори и с индийската "Индия Пауър".
Индийската компания кандидатства да закупи активите на ЧЕЗ в България първоначално в сдружение с "Фючър Енерджи". Те бяха предпочитани кандидати, преди търговецът на ток "Фючър Енерджи" да фалира.
Последваха нови преговори, след което ЧЕЗ избра "Инерком" за купувач.
Шаранът вмирисан от евтини фуражи. Стопани на басейни и язовирчета хранят рибата с каквото намерят. Те използват нискокачествени евтини фуражи, които като се хвърлят във водоема, потъват. Така шаранът е принуден да се движи по дъното, а после месото му мирише лошо, обясни за „Труд" Йордан Господинов, председател на Асоциацията на производителите на рибни продукти „БГ ФИШ".
Най-често такива стопанства излизат на пазара със стока, чийто произход много трудно може да се проследи, защото някои от тях са собственост на общините, допълни Господинов.
Добрите развъдници работят с висококачествени екструдирани фуражи, които съдържат повече полезни вещества, гранулите не потъват и така рибата плува по повърхността на водоема. Месото й е по розово и по-вкусно, обясни Господинов. Част от фирмите вече са вкарали и аератори, които внасят кислород във водата, което също прави месото по-качествено. Цената на такава риба е по-висока, но има хора, които търсят продуктите на определено стопанство, именно заради качеството, обясни той.
Във фуражите за рибата по закон е строго забранено да има тежки метали, пестициди и токсини. Стопанствата, които са силно експортно ориентирани, строго спазват тези изисквания, защото представете си, ако установят подобно нарушение в Япония или Южна Корея, където продаваме, каза Господинов.
Държавно безхаберие в борбата с отровния въздух. Пелена от силно замърсен въздух покри голяма част от България, показват данните от лабораториите на официалните институции у нас и в Европа, както и мониторинговата гражданска система Air.bg. Прогнозата е, че ситуацията няма да се подобри до средата на седмицата.
Това се случва в дните преди правителството да одобри "Националната програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух в България 2018-2024", написана от Световната банка срещу хонорар от 3 милиона лева. В същото време страната ни е заплашена от тежки финансови санкции от Брюксел, заради безхаберието на отговорните ведомства при овладяването на проблема със завишените нива на фините прахови частици с индекс 10 (ФП410), които са най-опасни за човешкото здраве и живот.
Еколози и експерти обясниха пред "Труд", че страната ни е имала предостатъчно време да вземе най-адекватните мерки в борбата срещу мръсния въздух. Вместо това все още сме на бюрократична фаза, в която се правят кръгли маси и обсъждания и реални действия на практика липсват.
Както "Труд" е писал в материалите си по темата, по време на тези разговори, в които участват пратеници на Световната банка и Брюксел, българските власти не защитиха най-ефикасните мерки. А те повлияят най-бързо за подобряването на качеството на въздуха у нас, когато става въпрос за битовото отопление.
Последният пример е опитът за изхвърляне на електростатичните филтри за комини от Оперативна програма "Околна среда". Според отговорните институции причината е ЕК - оттам не разрешавали със 111-те милиона лева еврофинансиране общините, които имат действащи програми срещу смога, да купуват на домакинствата филтри. Вместо това се изисквало оборудването на хиляди къщи с печки на пелети, които също отделят ФПЧ, поставянето на климатици (много скъп вариант за домакинствата), или включване към газопреносна или топлофикационна мрежа. Но много малко населени места са газифицирани, докато връзването към парното няма да е с парите от ЕС, а за сметка на домакинствата.
МВР пуска тайни мощни коли да снимат агресивни водачи. МВР ще пусне мощни немаркирани автомобили, оборудвани с камери, които ще записват агресивното поведение на водачи на високоскоростни луксозни коли по магистралите и скоростните пътища. Това са част от мерките, приети на последното заседание на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата. Тя е междуведомствен орган, в който по правило участват представители на много министерства на ниво зам.-министри, няколко обществени организации, сред които Българският червен кръст и Съюзът на автомобилистите. Неин председател е вътрешният министър.
Мярката с мощните коли, които ще дебнат пътните хулигани, ще е задължение на вътрешното министерство. Тя е записана като "въвеждане на негласен контрол за документиране на агресивното поведение". Интересно е да се отбележи, че вътрешното министерство е записало като краен срок за вкарване на мярката и за оборудването на преследвачите 1 януари 2020 г. Не се отбелязва защо е необходимо толкова дълго време за въвеждането й, но пък по този начин повече от очевидно се признава, че МВР и неговите контролни органи са напълно безсилни пред пътните хулигани със скъпи автомобили, които карат с по 200-300 км/ час, като тормозят и притискат други водачи.
Всъщност държавно-обществената комисия излиза с много мерки, които според нея имат за цел подобряване на безопасността на движението. Те са разделени в три групи. Едните са мерки за внасяне на заседание на Министерския съвет, другите са такива, които трябва да се изпълняват от министерствата, областните управи и общините, а последните са предложения към работната група за разработване на новите закони.
Новата система "бонус-малус" катастрофира още на старта. Проектът за въвеждане на бонус-малус системата у нас катастрофира още на първото сериозно обществено обсъждане и може да претърпи съществени корекции, които да го забавят с месеци. Една от тях е, че може да отпадне един от най-спорните моменти - при пътен инцидент да се трупат малус точки на колата, които после да се "наследяват" от новия собственик. Това стана ясно по време на общественото обсъждане на наредбата за въвеждане на бонус-малус системата, организирано в понеделник от Комисията за финансов надзор (КФН).
"Проблемът с продажбата на автомобилите и наследяването на малус класовете може да се разреши, като бъдат вписани всички лица, които могат да управляват автомобила. Тогава колата ще бъде освободена от тежести", посочи председателят на КФН Карина Караиванова. За да стане това обаче, ще трябва да се правят законови промени. А това означава бонус-малус да се отложи във времето и на практика да се разработи изцяло нов проект.
Консултантът "Ърнс енд Янг", разработил вариантите за въвеждане на системата, е съобразил предложенията си изцяло с действащите закони. А според Кодекса по застраховане задължителната застраховка "Гражданска отговорност" се прави на автомобила. Консултантът всъщност е спазил изцяло изискванията в заданието - проектът на новата система да се подготви така, че да не се налагат законови промени. Заданието е на българския Гаранционен фонд.
Наследяването на "лошото минало на автомобила" бе една от най-критикуваните разпоредби. Заради нея добросъвестни водачи без пътни нарушения ще плащат скъпи застраховки, ако купят кола, участвала в пътно-транспортно произшествие. "При бавното издаване на наказателни постановления и присъди обаче нарушителите безпроблемно ще може да продават колите си", предупреди Владимир Тодоров от асоциацията на пострадалите от катастрофи.
Неблагоприятни последици ще има и за фирмените автомобили, а работодателите ще бъдат натоварени с прекомерни разходи за "Гражданска отговорност". За тях "бонус-малус" ще се начислява за всеки служебен автомобил отделно, а освен това и на всеки шофьор отделно. Така шофьорите, които правят нарушения със служебната кола, ще плащат висока застраховка и за личния си автомобил, стана ясно по време на дискусията.
"Предложеният вариант е изключително неблагоприятен за фирмите, които се занимават с товарни и автобусни превози", каза Йордан Арабаджиев, председател на Асоциацията на международните превозвачи. Той посочи, че никъде по света няма натрупване на малус точки върху всяко едно превозно средство. Затова превозвачите настояват при прехвърляне на собственост на камионите и автобусите да получават базовия клас.
Защо никой не прави нищо за мръсния въздух. Нищо. Това е краткият отговор на въпроса какво е направено за чистотата на въздуха в големите градове през последните поне три години, откакто този проблем започна да възмущава все повече хора.
Първото по-сериозно замърсяване за тази зима направи темата отново важна, но реакцията на властите - на общинско и централно ниво, не дава много надежда, че въздухът може да се изчисти в близките години.
Ако сега има някаква разлика от предишните години, то е, че Столичната община и държавата като цяло са започнали да подготвят проект за план, който да реши проблема. Ще повторим - след няколко години масово възмущение властите са започнали да подготвят проект. За да има някакъв ефект от действията им, първо трябва да завърши подготовката на проекта, после проектът да бъде приет, а след това планът да бъде осъществен. Със скоростта, с която се движи този процес (и ако не спре съвсем), това спокойно може да отнеме и десетилетие.
Част от обяснението за бавния прогрес е, че мръсният въздух събужда недоволство само когато го има - по няколко седмици всяка зима. Историята от последните дни е добър пример за това какво се случва всеки път. Голямото замърсяване предизвиква масово недоволство, което избива в социалните мрежи и медиите, след което общината и държавата обещават да вземат мерки и припомнят, че подготвят план. После въздухът се изчиства, недоволството на хората се утаява и властите силно намаляват ритъма. До следващия път.
Ако вземем конкретния пример със София, проличава липсата на адекватен отговор, като взетите мерки са по-скоро опит да се потуши недоволството, отколкото да се реши проблемът. Във Facebook страницата си кметът на София Йорданка Фандъкова обяви, че "КАТ-Пътна полиция ще спира за проверка автомобили, които видимо замърсяват въздуха" и че буферните паркинги на метрото ще са безплатни.
Първата грешка в ситуацията е, че решенията не са насочени към същината на мръсния въздух, а именно - битовото отопление на твърди горива и горенето на отпадъци. В собствената си програма за действие обаче Столичната община се фокусира повече върху автомобилите, отколкото от твърдите или некачествени горива за отопление, които са причината за ужасно високото замърсяване през зимата. Данните в Националната програма за подобряване на качеството на въздуха 2018 - 2024 г., която Световната банка изготви по поръчка на Министерството на околната среда и водите, показват, че емисиите на ФПЧ10 (фини прахови частици) в София са поне 10 пъти повече, отколкото тези от транспорта.
Второ, тези мерки са недостатъчни и от тях си проличава колко неподготвени са на този етап властите да предприемат истински стъпки в посока подобряване качеството на въздуха. В програмата, предложена от Световната банка, която предстои да бъде приета от правителството, се предлагат по-нови и ефективни печки, по-сериозен контрол на качеството на твърдите горива и потребата на повече пелети вместо дърва и въглища.
Заводи в Стара Загора обявиха, че спират работа заради високата борсова цена на тока. Четвърти ден заводът "Чугунолеене" в Първомай е със спряно производство. С ограничена дейност са и други две големи предприятия от старозагорския "Холдинг Металик" - "Енергоремонт - Гълъбово" и "Металик". Три от дружествата на "Холдинг Загора" също обявиха, че спират производството си. Това са "Прогрес", "Пресков" и "Хранинвест - ХМК", чието производство е силно енергоемко.
Собствениците на заводите посочват, че спирането е заради висока цена на тока на свободния енергиен пазар, която от средно 89 лв./МВтч през ноември стигна до над 207 лв. на 3 декември. За утре договорените количества електроенергия са на цена от 170 лв. за мегаватчас.
Според участници на пазара причината за ръста в цената е ограниченото предлагане, което изцяло зависи от държавните АЕЦ "Козлодуй", ТЕЦ "Марица-изток 2" и НЕК. Също така цените се повишават навсякъде в региона.
Но е факт, че високите цени са валидни и за всички останали производства в страната. Но други предприятия от страната не спират дейност, а мярката се предприема от два старозагорски холдинга.
Грешка или не
"Решихме, че отново има грешка в изчислението на цената на сегмент "ден напред", както се случи на 11 октомври. Тогава борсата излезе с оферта за следващия ден от 595.98 лв. за МВтч, но по-късно призна за грешка и сесията беше анулирана, а цената преизчислена. Този път обаче се оказа, че цифрата е вярна", коментира директорът на "Чугунолеене" инж. Живко Станилов. Заводът има да изпълнява спешни поръчки, но дошлите на работа работници се връщат.
"Металик холдинг" излезе с вътрешна заповед предприятията да спрат работа, ако цената на тока е повече от 90 лв./МВтч. "Необяснимият марж в дневната цена на тока на свободния пазар поставя в тежко положение всички предприятия в България и създава реален риск от фалити", е коментарът на ръководството на холдинга. Днес базовата цена на тока беше 207.21 лв., като в пиковите часове между 9 и 20 часа цената на тока е 256.86 лв.
От "Холдинг Загора" пък посочват, че има постоянно и необосновано повишаване на цената на електрическата енергия, която в началото на годината е била 120 лв./МВтч с включени всички допълнителни такси, а сега е над 300 лв. за мегаватчас.
Ами дългосрочните договори
По принцип цените на електроенергията на борсовия сегмент "Ден напред" не би следвало да са от особено значение за големите индустриални консуматори, тъй като те могат да се договарят дългосрочно с търговците на ток или дори сами да си купуват от борсата. При такива сделки се постигат значително по-ниски цени - в средата на ноември например АЕЦ "Козлодуй" предложи няколко пакета електроенергия за общо 200 млн. лв. при цена около 90 лв./МВтч. На 30 ноември пък ТЕЦ "Марица-изток 2" пусна търгове при начална цена 110 лв. за мегаватчас, на които не се яви нито един купувач.
Откриха 30 нови случая на хепатит В и С само за три месеца. Тридесет нови случая на хепатит В и С са открити само за три месеца по време на скринингови кампании. Това съобщи Яна Пиперевска от Сдружение „Хепактив" и уточни, че те са осъществени съвместно със Сдружение „Хепасист". В тях за инфекцията са се изследвалби 1568 души, от които с положителни резултати за хепатит С са 14, а с хепатит В - 16 човека.
От началото на годината към момента за хепатит В са се изследвали 4106 души, като с положтелни резултати са между 43 - 47 човека. Някои от случаите предстои да бъдат уточнени лабораторно след още няколко проби и лекарско наблюдение. Изследвалите се за хепатит С са 4955 човека, като положителните резултати са между 65 и 70. При тях също се очакват данните от допълнителни изследвания.
Яна Пиперевска от Сдружение „Хепактив" поясни, че разминаването в броя изследвани с факта, че родените след 1992 г. имат ваксина за хепатит В и е възможно тестовете да са засекли антитела точно от нея.
Междувременно, Министерството на здравеопазването и двете сдружения започнаха да подготвят „Национална програма за превенция и контрол на вирусните хепатити в България за периода 2019-2023 г."Надяваме се тя да бъде факт до 1 март 2019 година, като смятаме, че с изпълнението й ще се решат редица проблеми в профилактиката и превенцията на хепатити В и С, коментира пред „Монитор" председателят на „Хепактив" Силвана Лесидренска.
По данни на Световната здравна организация в Европа приблизително 13,3 млн. души живеят с хроничен хепатит В (1,8% от възрастните) и около 15 млн. души с хепатит С (2,0% от възрастните). 2/3 от инфектираните лица в региона живеят в Източна Европа и Централна Азия. Хепатит В причинява около 36 000 смъртни случая, а хепатит С около 86 000 смъртни случая годишно в европейските държави.
По данни на Европейския център за профилактика и контрол на заболяванията (ECDC) общата честота на разпространение на хепатит В е 1,49 на 100 000, а на хепатит С от 8,7 на 100 000 в държавите-членки на Европейския съюз. Висока е степента на разпространение при хората, които си инжектират наркотици.
Още от статията на Монитор
https://www.monitor.bg/bg/a/view/otkriha-30-novi-sluchaja-na-hepatit-v-i-s-samo-za-tri-meseca-151311
Пътуваме в София със „зелен билет" за 1 лв. във вторник. Столичната община въвежда „зелен билет" за пътуване в градския транспорт на стойност 1 лв. във вторник. Причината е прогнозираните високи нива фини прахови частици, съобщиха от общината.
Намаленият билет важи за всички линии на обществения транспорт. Превозният документ може да бъде закупен от пунктовете на Център за градска мобилност, касите на столичното метро, както и от водачите на превозните средства на градския транспорт и чрез мобилното приложение http://sofia.mpas.bg
С цел стимулиране използването на обществен транспорт, Столична община разкрива и временни буферни паркинги в най-дясната пътна лента по основни входни булеварди на столицата - бул.„Александър Малинов"при метростанция „А.Т.Балан" и „Бизнес парк София, бул."България" между „Т.Каблешков" и „Гоце Делчев", при метростанция „Дружба"на бул."Цветан Лазаров" и бул.Кръстьо Пастухов", бул.„Ботевградско шосе" при спирката на трамвай №22, на бул.„ Царица Йоана" при местростанция „Люлин", на бул.„Панчо Владигеров" при метростанция „Сливница" и „Западен парк".
От „Московска" 33 продължават и с проверките на пунктове за вторични суровини, автокъщи, строителни обекти за нерегламентирано изгаряне на отпадъци, както и проверки за горене на отпадъци на открито в кварталите с най-много сигнали.
Общината съветват с хронични респираторни и сърдечно-съдови заболявания да избягват продължителен престой навън, а директорите на училища и детски градини да не провеждат занятия на открито.
Още по темата:
Икономическият печат на 3 декември 2018 година
Икономическият печат на 28 ноември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |