Снимка: Архив infostock.bg
Бpюксел реши шофьорът, а не камионът да се връщат у дома на 4 седмици. Шофьорите да се прибират на четири седмици у дома. Водачът при дългата си 45-часова почивка да не нощува в кабината, а в хотел. Това са две от предвижданите законодателни промени в пакета за мобилност, които Съветът на ЕС по транспорт одобри в общо преговорно становище. Това е станало след 15-часови дебати, а България не е подкрепила промените, съобщиха от министерството на транспорта.
Преди да замине за Брюксел, министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че има червени линии, които България няма да премине, за да защити своите превозвачи. Една от тях бе камионът да се прибира в държавата, в която е регистриран. Министърът дори каза, че ако това мине, България ще заведе дело в Съда на ЕС.
След гласуването пред български медии в Брюксел Желязков коментира: "Приключи първото полувреме. Ние не дойдохме с голяма кошница, не си и тръгваме с пълна кошница. Добрата новина е, че успяхма да се преборим за пълното заличаване на текста за прибиране на превозното средство до държавата за установяване (тоест - където е регистрирана фирмата - б.а.).
Първоначално текстът е бил за прибиране на камиона на 4 седмици, след това на 6 , след това на 8 седмици. На третият рунд това предложение на австрийското председателство отпадна изцяло," казва министърът.
Първоначално с държавите членки от периферията на Европа е имало блокиращо малцинство за приемане на преговорното становище, на третия рунд министрите на Чехия и Словакия се присъединили към големите държави.
Дебатите са били толкова нажежени, че в едно от трите си изказвания българският министър реагирал: "Видно е, че говорим на различни езици, започваме да приличаме на строителите на Вавилонската кула. Предложените текстове не представляват компромис, тъй като това, което се дава, бива компенсирано с еквивалентна рестриктивна мярка, която за пореден път е в ущърб на периферните държави членки. Търси се компромис на всяка цена, но последната отново бива отново платена от отдалечените от центъра на Европа превозвачи".
България, Полша, Унгария, Литва, Латвия, Хърватия и Малта са гласували срещу общия подход по законодателните предложения от Пакета за мобилност I. Освен това България, Полша, Литва, Унгария и Малта са разпространили декларация във връзка с изразения негативен вот, която ще бъде приложена към пакета.
Какво бе прието с вота на големите и с какво България не е съгласна?
Освен че България е против шофьорите да се прибират на четири седмици, искаме дерогация (изключение) на правилото шофьорите да не спят в кабините на камионите при дългата им седмична почивка. Това не е прието и Росен Желязков разчита на българските евродепутати.
КЗК не изпълнявала разпореждане на ВАС. На 20 ноември 2018 г. Върховният административен съд е отменил разпореждането, с което Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отказа на "Инерком" второ разглеждане на искането за концентрация по сделката за придобиването на активите на ЧЕЗ в България от "Инерком".
От мотивите на съда е видно, че отказът е незаконосъобразен, че КЗК няма право да откаже образуване на производство поради липса на законова разпоредба за едно такова разпореждане. ВАС считая че разпореждането е неправилно, постановено при нарушение на процесуалните правила и при материална незаконосъобразност.
На 21 ноември ВАС е върнал преписката на КЗК със задължителни указания да се образува производство по подаденото заявление за концентрация, срокът за което е 7 дни.
До отказа се стигна, след като "Инерком" в края на август направи преструктуриране на бизнеса си, от който извади производството на електрическа енергия от фотоволтаични централи, и подаде на 21 септември заявление за концентрация по сделката за придобиването на активите на ЧЕЗ в България. На 18 ноември КЗК отказа да образува производство по подаденото заявление, тъй като счете, че преструктурирането на бизнеса има отношение към обстоятелствата по образуваното пред ВАС дело по обжалване на първото решение на комисията от 19 юли.
Срещу странния акт на КЗК - първи в практиката на комисията, бяха подадени жалби както от "Инерком", така и от ЧЕЗ.
По информация от ВАС определението на тричленния състав е обжалвано от КЗК, като съгласно закона обжалването на определението не спира изпълнението му и е задължително.
КЗК има задължение да изпълни указанията на ВАС в срок от 7 дни, който е изтекъл на 28 ноември.
Механа маратон въртят студентите за 8 декември. Хиляди студенти тръгват от петък на механа маратон в най-популярните ски дестинации у нас. Над 5000 души са предплатили своите места само в Банско за обиколка по кръчми и дискотеки за 8 декември. Около 3000 студенти пък са резервирали места за музикален фестивал от същия тип в Пампорово.
В ски курорт №1 у нас маратонът ще продължи 48 часа и включва посещение на 5 дискотеки и 15 партита с популярни родни изпълнители, както и запазени места в 17 механи. Младежите могат да избират между различни опции за настаняване и за вечери в над 20 хотела в Банско. Студентите могат да вземат участие срещу 30 лева в двудневния денонощен купон. Толкова струва гривна, която им дава право на свободен достъп до безкрайни чалга, арендби и рап партита в заведенията в курорта на 7 и 8 декември.
Подобно изкарване на студентския празник е предпочитано през последните няколко години, тъй като дава възможност на младежите да избират според вкуса си къде да отидат и навсякъде имат запазени места. Така те могат да сменят заведенията едно след друго в преследване на купона, без да се налага да плащат вход след вход.
Подобна оферта с парти гривна има и в Пампорово, където за втора поредна година се организира музикален фестивал. Там част от най-актуалните изпълнители от поп, попфолк и хип-хоп жанра у нас ще забавляват студентите в нощите на 7 и 8 декември. Седмица преди събитието над 3000 души вече са резервирали своите места за Фестивала - Пампорово. Стандартната парти гривната тук струва 50 лева. Предлага се и ВИП такава за 30 лева повече. Цените за нощувка за два дни в хотелите, които се предлагат към пакета за фестивала, са от 119 до 139 лева.
Услугата с парти гривните е най-търсената за 8 декември тази година, обясниха туроператори пред "Труд". За сметка на това драстично е паднало търсенето на хотели и организирани оферти за празника чрез туроператори.
Стотици глоби за блокадите на пътя. Стотици фишове и глоби от полицията за незаконна блокада на пътища получават шофьори от няколко области на страната, показва проверка на "Труд".
Над 60 акта на протестиращи написаха униформените от полицията в Пловдив, след като на 20 ноември цяла колона от автомобили от Карлово и Сопот подмина знак стоп и сгази Закона за движение по пътищата (ЗДвП).
26 бабаити от Сливенско са с актове, след като затапили пътя при село Крушаре и тръгнали пеша да блокират магистрала "Тракия". Десет техни "колеги" от Шуменско отнасят фиш до 50 лева заради блокиране на другата голяма магистрала в страната -"Хемус".
"Възможно е да бъдат издадени още наказателни актове и фишове, защото в момента се прави преглед на автомобилите, участвали в принудителното затваряне на пътни отсечки", каза за "Труд" началникът на КАТ-Шумен главен инспектор Веселин Георгиев. До седмица се очаква да приключат 3 прокурорски и 1 полицейска проверка за грубо нарушаване на обществения ред по време на протестите, за отправяни обиди и заплахи.
Актовете по ЗДвП са от 20 до 150 лева, тъй като се смята, че нарушителите са създали опасност за другите на пътя. Фишове се пишат на тези, които не оспорват нарушенията.
Печалбата на банките доближава рекорда отпреди кризата. Печалбата на банките продължава да бележи двуцифрен растеж с всеки пореден месец и вече достига рекорда отпреди кризата. В края на октомври трезорите са отчели чиста печалба от 1.379 милиарда лева, сочи статистиката на БНБ. Така по всичко личи, че 2018-а ще бие рекорда от 2008 година, когато бе отчетена чиста печалба на банковия сектор от 1.387 милиарда лева.
В сравнение с октомври миналата година ръстът е 38%. Тогава печалбата на банките е била 1.001 милиарда лева, посочва БНБ.
Около 60% от печалбата обаче идва от големите трезори - Уникредит Булбанк, Банка ДСК, ОББ и Пощенска банка, докато по-малките финансови институции и банкови клонове от трета група са на загуба.
Добрите финансови резултати трезорите постигат на фона на падащи лихви, достигнали исторически ниски нива, както и на банкови сливания. В края на октомври лихвите по ипотечните кредити паднаха средно до 3.26%. Потребителските заеми, въпреки че през последната година леко вървят нагоре, също са рекордно евтини - 8.6% средна лихва. Лихвите по депозитите пък все повече доближават нулата и на практика доходността по тях е отрицателна заради таксите и комисионите.
Именно таксите и комисионите компенсират през последните две години намалелите приходи на банките от техния основен бизнес - кредитирането. Доходите от такси в края на октомври достигат 881 милиона лева, което е с 55 милиона повече в сравнение със същия период отпреди година. От лихви доходите за десетте месеца на годината са 2.275 милиарда лева при 2.235 милиарда лева през миналата година.
Всъщност за по-голямата печалба спомага ръстът в кредитирането. Кредитният портфейл на банките се е увеличил от началото на годината с 8.4% и в края на октомври достига 60 милиарда лева.
Друга причина за печалбата е оптимизирането на разходите - намалели са разходите за обезценка на финансови активи, като за десетте месеца на годината те са 365 милиона лева при 585 милиона година по-рано.
Въпреки почти нулевите лихви депозитите продължават да растат, показва статистиката на БНБ. В края на октомври те достигат 81.6 милиарда лева. С 469 милиона лева, или с 2%, са нараснали спестяванията на фирмите, а със 188 милиона лева, или с 0.4% - на домакинствата.
Фандъкова остави вината за "Графа" на заместника си. Столичният кмет Йорданка Фандъкова охотно жертва заместника си Евгени Крусев заради ремонта на "Граф Игнатиев". Вчера зам.-кметът по транспорта сам съобщи, че е получил призовка от прокуратурата във връзка с проверката на ремонта, като е призован в качеството на обвиняем, затова се оттегля. „Считам, че най-отговорната и мъжка позиция в случая е да си подам оставката, за да може разследващите да си свършат изцяло работата", заяви той. Крусев изкара на поста две години и половина.
Фандъкова прие оставката, без да каже и една добра дума за работата на довчерашния си заместник, и се постара дискретно да се разграничи от всякаква отговорност за ремонта. "Като възложител на проекта Евгени Крусев носи своята отговорност. Реконструкцията на ул. „Граф Игнатиев" е голям проект, при реализацията на който се изискват експертизата и компетентните решения на широк кръг експерти, в това число и проектантите. В този процес всеки един носи своята лична и професионална отговорност", заяви неопределено тя. Внушението й беше подсилено от ГЕРБ, които на извънреден брифинг за въздуха изтъкнаха, че Крусев е "един млад човек с потенциал", който обаче не е член на ГЕРБ. Опозицията в лицето на БСП настоява за оставка на кмета и санкции надолу по ресорните комисии.
Както и други известни обвиняеми Крусев също заяви, че категорично ще си защити името, и оказва пълно съдействие на всички разследващи органи. От прокуратурата отказаха да кажат какво обвинение ще бъде повдигнато на зам.-кмета, но по случая явно се работи доста експедитивно, тъй като проверката започна на 26 октомври. По информация на "Сега" Крусев е бил призован в Столичната следствена служба другата седмица. „В качеството си на възложител нося отговорност и ще продължа да я нося и в хода на проверката на прокуратурата. Ако съм бил подведен от проектант или друг участник в целия процес по направата на проекта, се надявам прокуратурата да го установи", заяви той самият на извънредна пресконференция.
Прокуратурата започна проверка на цялата документация на ремонта, след като "Спаси София" разкри, че условията на конкурса за изпълнител са променени след приключването му, което е нарушение на Закона за обществените поръчки. Става дума за материала на виброизолационната подложка на трамвайното трасе, който е заменен с друг след началото на ремонта. Това нямаше да е толкова скандално, ако новият материал не е същият, заради който друг кандидат е бил отстранен от конкурса. Общината обясни промяната с грешка на проектанта на трасето. Ремонтът на "Граф Игнатиев" се изпълнява от „Джи Пи Груп".
Депутатите размиха отговорността на кметовете за мръсния въздух. Столичният кмет Йорданка Фандъкова можеше да бъде глобена лично с поне хиляда лева тези дни. Ако предложенията за промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ) бяха в сила, Фандъкова щеше да носи отговорност например заради това, че мерки като "зелен билет", които зависят от общината, не са били въведени още в неделя или понеделник, когато замърсяването в София беше в пъти над законовите норми.
В проекта на ЗЧАВ, внесен в парламента от Министерския съвет през октомври, се предвижда именно такава лична отговорност на кметовете за превишенията на фини прахови частици (ФПЧ) във въздуха. Той беше гласуван на първо четене в средата на ноември. Между двете четения обаче тази отговорност беше размита от депутатите.
Министерството на околната среда и водите (МОСВ) предложи кметовете да плащат глоби между 5 и 10 хил. лв., ако "няма намаление на регистрирания брой превишения на нормите за вредни вещества и/или на средногодишните нива на замърсителите" спрямо предходната година. От Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ), както и в Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове (където също беше разгледан законопроектът) обаче се противопоставиха и поискаха прецизиране на текстовете.
Затова с предложенията, внесени между първо и второ четене, се добавят и другите институции, отговорни за качеството на въздуха, сред които МВР и Регионалните инспекции по околна среда и води (РИОСВ). От една страна, това изглежда разумно (кметовете не носят отговорност за всички), но е много вероятно практическият ефект от тези предложения да е размиване на отговорностите.
Кой ще наказва кмета?
Едната част от новите текстове са внесени от депутати от ГЕРБ, сред които и бившият екологичен министър и председател на комисията по екология в парламента Ивелина Василева. Според тях не само кметовете, но и директорът на местното РИОСВ, органи на МВР и транспортното министерство имат определени отговорности.
Правилата за глобите остават същите, както и при първоначалното предложение, но е вкарана допълнителна стъпка - "извършен анализ" от страна на РИОСВ за причините, довели до липса на намаление на броя на превишенията на нормите за вредни вещества и на средногодишните нива на замърсителите. Така според вносителите ще се предотврати възможността за налагане на санкции на кмета в случаите, когато не е виновен - когато има трансгранично замърсяване или вината носи конкретен промишлен източник.
Има два проблема с това предложение. Първо, предвид и сегашната ниска ефективност на РИОСВ и техните проверки може да сме почти сигурни, че глоби на кметове няма да има. И второ, субективният елемент ще позволи глобите да бъдат използвани като инструмент за институционален контрол върху местната власт.
В предложенията не е уточнено кой точно ще налага глобата. Използвана е пасивна форма на глаголите: кметът на общината "се наказва", а глобата "се налага".
EK ще възстанови близо 19 млн. лв. на българските фермери от "резерва" при кризи. Европейската комисия (ЕК) ще възстанови 444 млн. евро на европейските земеделски производители, от които 9.58 млн. евро ще са за България. Средствата са "удръжка" от директните плащания, с които е бил създаден тазгодишният резерв за реакции при кризи в селското стопанство, който обаче не е бил ползван. Това стана ясно от публикувано през миналата седмица решение в Официалния вестник на ЕС.
Възстановяване на средства
В настоящия програмен период ЕК блокира определена сума от директните плащания за фермерите във всяка държава членка, като средствата отиват в специален резерв, чиято цел е да осигури подпомагане при кризи на пазара. В случай че не се наложи използването им, те се възстановяват на отделните държави. Така през 2018 г. Брюксел ще възстанови 444 млн. евро на държавите, а те ще могат да възстановят парите на фермерите, считано от 1 декември.
Плащането на субсидиите започна
Именно през декември се очаква и да бъдат направени сериозна част от плащанията, свързани с директните субсидии. През ноември фонд "Земеделие" започна поетапно превеждане на суми по схемите за подпомагане на животновъдството, като се очаква до края на годината сумата да достигне около 70 млн. лв., а в началото на следващата фермерите да получат и остатъка. До края на годината ще бъдат преведени и средствата по т.нар. базово плащане на площ за фермерите, чийто бюджет се очаква през тази година да бъде 735 млн. лв. В срок до 10 декември фермерите се очаква да получат и транш от около 73 млн. лв. по схемата за отстъпка от акциза за горивата, ползвани в селскостопанската техника, чиято обща стойност е 84 млн. лв., сочи информация на фонд "Земеделие". Така заедно с очакваните около 100 млн. лв. плащания по Програмата за развитие на селските райони до края на годината общото подпомагане в последните два месеца ще доближи 1 млрд. лв.
Освобождават от училище децата с дихателни проблеми при мръсен въздух. Децата с хронични заболявания на дихателните пътища ще могат да бъдат освобождавани от училище по преценка на родителите си в дните с рискови нива на фини прахови частици във въздуха. За целта ще бъде създадена и нормативна възможност, съобщиха от МОН.
Това бе решено след среща на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев с представители на Националния институт по метеорология и хидрология и Регионалната здравна инспекция в София във връзка с провеждането на учебни занятия в дни с високи стойности на фини прахови частици във въздуха.
При постъпване на предварителна информация за очаквано завишаване на нормите до рискови нива, училищата ще бъдат предупреждавани от РЗИ и МОН за предприемане на конкретни мерки. Освен правото да извинят отсъствията на децата, сред тях са ограничаване на провеждането на занятия на открито, включително посещения извън училище, както и учестен режим на влажно почистване в сградите.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |