Снимка: Архив infostock.bg
Бойко Атанасов май ще оглави КФН, а Карина Караиванова ще смени Калин Митрев в ЕБВР. Председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Карина Караиванова отива в Съвета на директорите на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) на мястото на Калин Митрев.
Това беше решено на заседанието на правителството в Министерския съвет в сряда. Смяната ще влезе в сила от 1 март догодина.
Карина Караиванова има богат професионален опит в работата с международните финансови институции,в частност с Европейската банка за възстановяване и развитие, и ще представлява ефективно интересите на България, уточнява още правителствената пресслужба.
"Искам да уверя бизнеса и обществото, че до евентуалното ми преминаване на новата позиция в ЕБВР ще продължа да изпълнявам задълженията си като председател на КФН. Предстои промяна във философията на надзора у нас и възприемането на риск базиран надзор - посочва Караиванова в изявление, разпространено от КФН. И допълва: - Предизвикателство за целия екип на комисията е получаването на добра оценка за небанковия финансов сектор, с която да изпълним ангажиментите си относно включването в механизма ERM2. Тези задачи трябва да изпълним до средата на следващата година."
Караиванова заявява, че приема с благодарност номинацията на българското правителство, и обобщава, че последните 2 години, в които тя беше шефка на КФН, са били ключови в усъвършенстването на дейността на комисията съобразно новите изисквания на европейските институции.
Като най-вероятен наследник на Караиванова запознати спрягат нейния заместник Бойко Атанасов. Той бе директор на Националната агенция за приходите, а след това и за кратко зам. финансов министър.
Почват преговори за концесията в Банско. Кабинетът упълномощи в сряда министъра на околната среда и водите Нено Димов да предоговори концесионния договор с "Юлен" АД за ски зоната над Банско. По същото време 5-членният състав на Върховния административен съд (ВАС) публикува решение, с което отменя решението на по-долната инстанция на съда, което възпрепятстваше промяната на плана за управление на Национален парк "Пирин".
По силата на концесионния договор за ски зоната, сключен през 2001 г., министърът на околната среда и водите има право сам, без да бъде упълномощаван, да предприеме действия по отношение на концесионния договор единствено ако концесионерът не си плаща таксите. В случая обаче се налага промяна на самия договор, за което министър Нено Димов заяви преди десетина дни, че трябва да получи пълномощия.
Става въпрос за предоговаряне на концесионното възнаграждение и за оправяне на хаоса със записаната в договора площ на ски зоната, която варира в твърде широки граници. Между двете обаче няма нищо общо - таксите се определят не от площта на концесията, а от брутните приходи на концесионера. Министър Димов вече заяви, че преговорите ще доведат до "значително увеличение" на концесионната такса. Тогава обаче той каза, че хаосът със записаната в договора площ е твърде голям и ще бъде оправен много трудно. Договорът е така написан, че площта на ски зоната веднъж излиза 95 хектара, на друго място е записана като 300 хектара, а на трето -около 1800 хектара и всичко това е споменато в един и същ член от договора.
Междувременно 5-членката на ВАС върна в изходно положение казуса с това длъжна ли е държавата да извърши екооценка на промяната в плана за управление на Национален парк "Пирин", която допуска изграждане на втори лифт.
Решението на кабинета за промяната на плана, взето в края на 2017 г„ бе обжалвано от българския клон на Световния фонд на дивата природа с мотива, че е нужна екооценка, за да влезе в сила промяната. 3-членен състав на ВАС реши преди няколко месеца, че еколозите имат право и е нужна екооценка.
Банда изнесла от „Арсенал" поръчкови заглушители. Това, което виждате, онагледява защо точката "организирана престъпност" се счита за закрита в евродоклада. Съществени проблеми за организираната престъпност в България няма или, ако има, те не са по-съществени, отколкото в другите европейски държави.
Бандити изнесли от оръжейните заводи "Арсенал" заглушители за автоматични оръжия, произвеждани само за българските спецчасти - за отряда на баретите в МВР и за военните командоси, участващи в антитерористични операции. Това стана ясно, след като от Специализираната прокуратура и ГДБОП обявиха, че са заловили рекордни количества незаконни оръжия и патрони. Част от заловените пушкала бяха показани като на изложба в една от залите в централата на антимафиотите.
В София бил разкрит таен склад на нелегален оръжеен търговец, който вече има непотвърдена присъда по аферата с 50 израелски автомата "Узи" от 2016 г. В Казанлък пък била изловена поредната организирана престъпна група, която продава крадени пушкала от оръжейницата. Задържани са 7 души. Един от тях имал връзка и с друга група от 5 души, която се занимавала с печатане на фалшиви паспорти и визи. Антимафиотите изчакали достатъчно и подготвили удара си така, че да изловят в един и същи час и оръжейниците, и майсторите на ментета. Някои от оръжията били взети чрез контролирани доставки, тоест - купувани от агенти на ГДБОП под прикритие.
"Нали си представяте такава комбинация - да се снабдите с незаконно оръжие и с фалшиви документи, до какви последици е можела да доведе", каза заместник-главният прокурор Иван Гешев. Той не посочи дали се знае в кои страни са продавани оръжията, но каза само, че днешните акции могат да бъдат наречени антитерористични, защото са предотвратили тероризъм в Европа.
Две години бил следен собственикът на подземен гараж в столичния квартал "Редута", превърнат в склад за бойно оръжие. Оттам полицаите изнесли 65 калашника, 37 картечни пистолета "Скорпио", 43 обикновени пищова, 2 сандъка със запалки за гранати, 43 спусъка с дръжки за Ръчен противотанков гранатомет (РПГ), 2 пушки и 4 цеви за различни пушкала. Намерели и 8 кг черен барут, който при възпламеняване можел да отнесе цяла жилищна кооперация
Бандата за кражби от "Арсенал" била засечена през 2017 г„ а през септември било образувано дело. При обиските там били намерени още 17 автомата "Калашников", 15 пистлета и части, от които да се сглобят още огнестрелни оръжия.
Хазаите на ексминистър Нанков ударно печелят европроекти. Жилищната ситуация на бившия министър и настоящ зам.-министър на регионалното развитие Николай Нанков се оказа доста заплетена и със сериозни бизнес нюанси. При преглеждането на имуществените декларации на властта "Сега" откри, че Нанков досущ като финансовия си колега Владислав Горанов е подслонен в чуждо жилище, за което не плаща наем. В отговор на въпросите на вестника ни зам.-министърът обясни, че от 2011 г. до момента обитава 1/3 от апартамент в столицата, който е собственост на дългогодишна семейна приятелка - Тодорка Сотирова. В замяна Сотирова ползвала безвъзмездно бащината къща на Нанков в Априлци.
Но зад невинното обяснение за жилищния бартер прозират сериозни бизнес зависимости. Точно преди да влезе в политиката, Николай Нанков е бил съдружник в "Африт" ООД с Елка Сотирова - дъщеря на "семейната приятелка" Тодорка. Нанков е във фирмата, която печели пари като консултант по проекти, кандидатстващи за еврофинансиране, до 2009 г. След това като активист на ГЕРБ е включен в листите за парламентарните избори, а през август 2009 г. е назначен от първото правителство на Бойко Борисов за управител на Ловешка област. Тогава е само на 25 години.
Младежът, поел губернаторския пост, излиза от "Африт" ООД, като сменя бизнеса с политиката. През 2011 -2018 г. заема различни високи властови позиции - депутат от ГЕРБ, зам.-министър, министър, а фирмата продължава успешното си развитие под ръководството на Елка Сотирова.
"През последните години "Африт" е изпълнител на 14 проекта по линия на еврофондовете и има доста ангажименти като изпълнител или консултант на фирми, изпълняващи обществени поръчки. Освен в Ловешка област дружеството реализира дейности и на територията на Варна, Стара Загора, Смолян и др. Фирмата влиза в обединението АДД ДЗЗД - София, което изпълнява обществени поръчки за стотици хиляди левове в Благоевградско. Участва още в "Кюстендил ОПОС 2017" и в "АК Варна транс" ООД, работещи по договори в Кюстендил и Варна", установи разследване на в. "Дума".
Самата фирма "Африт" се рекламира като "консултантска компания, предлагаща комплексни услуги в областта на разработването и управлението на проекти, финансирани от европейските фондове, подготовка и провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки, подготовката на стратегии, анализи и бизнес планове, практическо обучение в областта на европейското финансиране. Наши клиенти са представители на бизнеса, неправителствения сектор, държавната и общински администрации".
Пътната агенция покани БСП да помогне с експерти по асфалта. Пътната агенция откликна по удивителен начин на искането на БСП за независима експертиза, която да установи какво е състоянието и качеството на настилките по най-важните шосета в страната - автомагистралите "Тракия", Хемус", "Струма" и "Марица", Околовръстния път на София и на пътя Видин-Кулата. Вместо бързо да възложи проверката на лицензирана европейска лаборатория, Агенция "Пътна инфраструктура" изпрати във вторник писмо до социалистите, с което ги кани да излъчат експерти за включване в работна група, която да "търси решения". В писмото на АПИ се твърди, че в българската нормативна база не пишело как се взимат проби от вече направени пътища.
В началото на ноември група червени депутати, начело с Елена Йончева, внесоха в АПИ конкретно искане да се вземат проби от изброените шосета и те да бъдат изследвани в чужбина, за да няма съмнения за подправяне и преиначаване на резултатите. Те дори предложиха да осигурят необходимите средства, стига пътната агенция да даде разрешение за извършване на такава външна експертиза. "Нашето искане не дискредитира българските строители. Ние искаме да получим отговор краде ли се от българските магистрали. Състоянието на пътищата е видно за всеки от нас и без техническа експертиза", обясни тогава Елена Йончева.
Цял месец отне на АПИ да измъдри отговор. В бюрократичното (меко казано) писмо до социалистите ръководената от инж. Светослав Глосов агенция посочва, че "разписаните процедури в нормативните актове се отнасят за етапа на строителство на пътната инфраструктура, а след въвеждането на обектите в експлоатация не е предвиден ред, по който да бъдат изпълнявани изследвания на вече готовите пътни обекти. Предвид широкия обществен интерес, както и политизирането на въпроса, АПИ предлага на ПГ „БСП за България" да излъчи работна група от пътни експерти, с която представителите на Агенция „Пътна инфраструктура" да потърсят варианти за експертни и технически решения, съответстващи на законовите рамки, подписаните договори за безвъзмездна финансова помощ и на международния опит.
В отговора се посочва още, че "евентуалното съгласие за експертиза е необходимо да бъде предшествано от уточняване на вида изследване, точно на кой метър от участъка ще бъде извършено, при какви мерки за безопасност, при какви условия и от кого".
Магистралата от Русе до Велико Търново може да е готова най-рано през 2021 г. Строителството на магистралата от Русе до Велико Търново няма да може да започне преди края на следващата година, въпреки че Върховният административен съд отхвърли жалбите срещу ОВОС на проекта. Решението на магистратите дава възможност на Агенция "Пътна инфраструктура" да продължи с отчуждаването на имоти, техническото проектиране и организирането на обществените поръчки. Така най-ранната дата за пускането на аутобана ще бъде през втората половина на 2021 г.
Магистралата, чиято приблизителна дължина е 133 км, е разделена на три подучастъка.
Това са Русе - Бяла (40 км), обход на самия град Бяла (почти 36 км), както и Бяла - Велико Търново (малко над 58 км). Индикативната стойност на целия проект е около 1.2 млрд. лв., които обаче все още не са осигурени. Надеждите на управляващите са, че това ще стане чрез събраните в бъдеще такси от тол-системата. Дотук по проекта са финансирани с 1.5 млн. лв. идейният и техническият проект, докладът по ОВОС, както и археологически проучвания.
Автомагистралата Русе - Велико Търново е сред приоритетните обекти, тъй като направлението покрива коридор 9 и международен път Е-85. С построяването й транзитният трафик ще бъде изведен извън населените места и ще се повиши безопасността на движението в участъка, в който има висока концентрация на пътни инциденти.
За какво беше недоволството
Влизането в сила на Оценката на за въздействие на околната среда на проекта за магистрала беше блокирано от жалби на жители от село Хотница, край което ще минава трасето. Според тях трафикът ще има неблагоприятно въздействие върху местната природа, ще замърси въздуха и ще повиши нивата на шум. Те твърдят още, че в процедурата по ОВОС не е разгледано и преценено правилно съществуващото състояние на и факторите на околната среда и не е направен обоснован анализ на очакваните въздействия.
Върховните магистрати обаче приемат за необосновани мотивите на жалбоподателите, като посочват, че са спазени всички изисквани от закона процедури. Освен това в решението на ВАС е записано, че село Хотница отстои на 560 м източно от оста на пътя, а надвишаване на средногодишната норма на азотните оксиди е в зона от 65 до 70 метра от трасето на магистралата. По отношение на останалите замърсители от автомобилния трафик се казва, че не се очакват превишения на нормите.
Комбиниран вариант
За магистралата от Русе до Велико Търново бяха разработени три варианта на трасе - комбиниран, червен и син. Висшият експертен екологичен съвет одобри комбинирания вариант, който предвижда пътят да е с ширина 27 метра. При него, като започне на 3 километра източно от Дунав мост, шосето пресича пътя Русе - Силистра и продължава в посока юг-югозапад. Автомагистралата продължава в югозападна посока, след което пресича пътя Русе - Варна и се насочва в южна посока. След това минава над р. Янтра с голямо мостово съоръжение югоизточно от с. Белцов. По-нататък е предвидено при 102-ия километър тази магистрала да пресече "Хемус" - в близост до с. Паскалевец, при което продължава право на юг.
Картел при "Гражданска отговорност" доведе до 53 млн. евро глоби в Румъния. Румънският антимонополен регулатор наложи глоба в размер на близо 53 млн. евро за координирано вдигане на цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" в периода 2012 - 2016 г. Санкционирани са всичките девет компании, предлагащи полицата на пазара в северната ни съседка, както и браншовата организация на застрахователите. Най-ниска е глобата за българското поделение на "Евроинс иншурънс груп" - "Евроинс Румъния". То е платило 1.3 млн. евро заради оказаното съдействие при разследването на случая.
Глоба за пазара
Повод за разследването е по-рязкото вдигане на задължителната автомобилна застраховка от средно 99 евро на 169 евро. Две години след образуване на производството румънският Съвет по конкуренцията (еквивалент на Комисията за защита на конкуренцията у нас) излезе с решение, с което налага рекордна глоба на застрахователите. Тя се поделя между деветте участника на пазара на "Гражданска отговорност", както и съсловната организация. Най-високи са глобите на местните поделения на международните компании Allianz (43.44 млн. леи, или 9.3 млн. евро), Omniasig Vienna Insurance Group (40.53 млн. леи, или 8.7 млн. евро), Asirom Vienna Insurance Group (36.97 млн. леи, или 7.9 млн. евро) и Groupama (35.38 млн. леи, или 7.6 млн. евро). Местните Astra и Carpatica са с по-ниски санкции, съответно 4.7 млн. евро и 5.7 млн. евро, заради по-късия период на извършване на нарушението заради отнетите им лицензи.
По-ниски глоби са наложени на местните поделения на Generali (21.45 млн. леи, или 4.6 млн. евро) и на Uniqa (13.57 млн. леи, или 2.9 млн. евро), а "Евроинс Румъния" е с глоба 6.35 млн. леи, равняващи се на 1.3 млн. евро, въпреки че според собствените й отчети е №2 на пазара на общо застраховане в Румъния. Причината е в оказаното съдействие на разследващите чрез пълни признания и предоставяне на документи. Това води до намаление на санкцията, която в Румъния може да бъде обжалвана пред съда, но преди това се заплаща в пълен размер на регулатора.
"Евроинс" стъпи в Румъния през 2008 г., като за десет години този пазар се превърна в един от най-важните за групата. В края на миналата година записаните премии на румънското дружество са за близо 473 млн. лв., или 73% от общия премиен приход на застрахователния подхолдинг, а оперативната печалба в края на годината е била 46 млн. лв.
Мотивите на регулатора
Освен на деветте застрахователни компании, предлагащи застраховки на автомобилистите, румънският регулатор санкционира със 160 хил. леи, или 34 хил. евро, местната браншова организация на застрахователните дружества. Цитиран в прессъобщение, ръководителят на институцията Богдан Чирлитою обяснява: "Асоциациите имат важна роля и легитимират срещите между участниците на пазара за обсъждане на различни теми, но това не трябва да води до обмен на чувствителна информация, каквато са настоящите или бъдещите цени. Подобен обмен намалява несигурността между конкурентите и влияе на техните пазарни стратегии.
Екшън план: БДЖ заменя с автобуси липсващите влакове. Пътническите превози по някои от направленията е възможно да се изпълняват не от влакове, а от автобуси. Липсата на локомотиви и непланирането на ремонтите им доведе до екшън план на БДЖ по искане на транспортния министър Росен Желязков. Алтернативният транспорт може да замени композициите в делнични дни по някои от направленията, при които се отчитат малко пътници.
Пред „Монитор" от железниците определиха мерките като „временни" и са направени след анализ къде е възможно оптимизиране. Става дума основно за направления на къси разстояния, като Брусарци - Лом, Генерал Тодоров - Кулата и др. Така железниците ще може да освобождават до пет локомотива в случай на необходимост за по-важни направления.
Припомняме, че пред депутатите от ресорната комисия Желязков изрази съмнения, че с наличният тягов състав ще може да се изпълнява безопасно графика за движение. Тогава той обяви, че е възможно да се редуцират влакове във вече изготвеното и съгласувано с общините разписание, което влиза в сила от 9 декември (неделя).
Новото разписание запазва превозите от миналата година, които ще се извършват от 556 влака. Бързите влакове са 78, като 5 от тях ще се движат в определени дни от седмицата. Пътнически и крайградски влакове са 478 влака, като 92 влака ще се движат в определени дни от седмицата, 5 в определен период от годината и останалите 381 ежедневно.
МОН с механизъм за предупреждение при мръсен въздух. Министерството на образованието и науката ще направи механизъм, с който да предупреждава училища за дни, в които ще има завишени прахови частици. Това заяви просветният министър Красимир Вълчев по време на изслушване в образователната парламентарна комисия. Той предупреди, че този петък нивата също ще бъдат високи.
"Има система за София, която не само да регистра фините прахови частици и да прогнозира за три дни напред. Тя ще бъде използвана от МОН. Всеки път училищата ще бъдат предупреждавани, както в понеделник столична община направи, обясни Вълчев.
До това решение се е стигнало след обсъждане с Министерството на здравеопазването, РЗИ, Столична община и НИМХ.
"Във всеки един такъв случай ние ще инструктираме училищата със заповед за ограничат извеждането на децата на открито, по - чест режим на влажно почистване.", каза Вълчев. За децата с хронични заболявания пък ще бъдат въведени нормативни промени, с които да бъдат освобождавани тези дни по решение на родителите без да бъде необходима медицинска бележка.
Още по темата:
Икономическият печат на 5 декември 2018 година
Икономическият печат на 4 декември 2018 година
Икономическият печат на 3 декември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |