Снимка: Архив infostock.bg
Двойно повече митничари, съкращават чиновници. Митниците в сегашния им вид ще бъдат закрити на 7 януари 2019 г., за да бъдат основно преструктурирани.
Това е записано в проект за промени в Устройствения правилник на едната от двете приходни агенции, които са предложени от финансовия министър Владислав Горанов за обществено обсъждане.
Те се налагат, след като парламентът прие предложението на кабинета за промени в Закона за митниците, които бяха записани в заключителните разпоредби на Закона за корпоративното подоходно облагане.
"С реформата ще се постигне облекчаване на администрацията от излишни структури, увеличаване на оперативния състав за сметка на ръководните кадри и оптимизиране на натовареността на митническите служители", обяви финансовият министър Владислав Горанов в парламента преди време. Той подчерта, че няма да сливат НАП и митниците, каквито твърдения се появиха.
Агенция "Митници" ще бъде преобразувана в Централно митническо управление и пет териториални дирекции, предвижда документът.
Според него сегашните митници Аерогара София, Бургас, Варна, Лом, Пловдив, Свищов, Столична, Русе и Югозападна ще се трансформират в пет териториални дирекции - Тракийска, Югозападна, Дунавска, Северна морска и Южна морска.
Финансовият министър получава правото да създава, преобразува и закрива териториални дирекции.
В преструктурираната митница ще има нови длъжности, както и специален ред за възникване и прекратяване на правоотношенията за определени длъжности.
Всяка териториална дирекция ще се ръководи и от директор, който ще се назначава от директора на Агенция "Митници", съгласувано с министъра на финансите. Всеки от тях ще има двама заместници.
Техните правоотношения могат да се прекратяват без предизвестие и по преценка на финансовия министър.
Същото правило ще важи и за главните директори и за директорите, на които ще бъде поверено ръководството на общата и на специализираната администрация.
Сегашните дирекции "Митническо разузнаване и разследване" и "Информационни системи и аналитична дейност" стават с по-висок ранг- те ще бъдат преобразувани в главни дирекции.
Администрацията в Централното управление и в териториалните дирекции ще бъде разделена на обща и специализирана.
Численият състав на митниците няма да се променя, но ще има вътрешни размествания, е записано в документа.
В момента централното управление на митниците има 560 щатни бройки. От тях общата администрация е 135 души, организирани в пет дирекции. Специализираната администрация е 406 души в 6 дирекции.
Предложението предвижда числеността на Централното митническо управление да се удвои -от 560 на 1304 щатни бройки, като се оптимизират и преструктурират сега съществуващи звена.
Ангелкова: Ключов приоритет е да започнем да издаваме визи по електронен път. Летният сезон приключи изключително успешно. Имаме над 5 млн. и 400 хиляди чуждестранни туристи, което е ръст малко над 4% спрямо преходната година. Като цяло за последните 3 години ние бележим 31 % ръст на чуждестраннитите туристи на годишна база, което е изключително голям успех. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова в предаването "Още от деня" по БНТ.
"По отношение на зимния сезон, който буквално стартира, Турция се явява един от ключовите пазари. Продължаваме добрата практика - на турските туристи да бъдат издавани визи за зимния сезон - друкратки или многократни. Ние сме в добър диалог и имаме цялата подкрепа на министъра на външните работи - г-жа Захариева. Правим всичко възможно, за да може максимално да улесним достъпа до България като туристическа дестинация - страните, за които се изискват визи", добави тя.
"Приоритет на правителството са електронните услуги и намаляване на тежестта на административната работа, включително да се издават визи по електронен път, това е ключов приоритет", каза още Ангелкова.
Европа с отлична оценка за пътищата ни. Българските пътища и магистрали са качествени и отговарят на европейските стандарти, категорични са проверяващите от Европейската комисия, които са направили одит на готовите и изграждащите се шосета и аутобани у нас, финансирани с европейски средства. Това стана ясно от отговорите, които получи в. „Труд" на зададени въпроси към Агенция „Пътна инфраструктура".
През 2014 г. ЕК прави проверка на участъци от магистралите „Тракия", „Марица", „Струма" и „Хемус", финансирани по Оперативна програма „Транспорт" 2007-2013 г. Направен е и одит на извършените рехабилитации на пътища по Оперативна програма „Регионално развитие"-2007-2013.
Ескспертите от Брюксел са проучили и анализирали и процеса на възлагане на обществените поръчки, както и избора на изпълнителите. Те са установили, че при тръжните процедури е имало подходящ регулаторен и процедурен контрол. От Брюксел са категорични, че договорите съдържат подходящи разпоредби за контрол на качеството и надзора на строителните работи. Според констатацията, работата на надзора е била очевидна и добра по време на периода на извършване на строителните работи.
По отношение на проверката за качеството на използваните материали и физико-механичните показатели на асфалтовите пластове са взети проби - ядки. За да се определи структурната якост на пътните настилки и да се даде информация за остатъчната продължителност на живота на изследваните пътни участъци са се извършили и измервания с дефлектометър с падаща тежест. Пробите и резултатите са анализирани в лабораторията на изпълнителя на тестовете в Италия.
От получените резултати е констатирано, че по отношение на дебелината проблеми няма, а показателите на асфалтовите пластове отговарят на изискванията на Техническата спецификация. Получените резултати от измерванията с дефлектометъра с падаща тежест показват, че измерените участъци са структурно стабилни с минимален или никакъв риск за намаляване на очаквания проектен живот.
Нова година ще започне с ценови скок. Новата 2019 г. ще започне с ново щафетно поскъпване на стоки и услуги. Цените вече от месеци са под огромен натиск заради безумно високите стойности на тока, който фирмите купуват от уж свободния пазар. По тази причина за поскъпване се готвят все повече производителите на основни хранителни стоки - от хляб и кисело мляко до колбаси и сладкиши. Задава се и сериозно увеличение на разходите за бита - водата ще поскъпне от 1 януари, като най-сериозен ще е ударът за домакинствата в Ямбол, където цената ще достигне близо 3 лева (2.911 лв. с ДДС). За София планираното повишение е около 9.3% до 2.58 лв. с ДДС. Новите цени, предложени от ВиК дружествата, още не са утвърдени. Комисията по енергийно и водно регулиране трябва да се произнесе по тях окончателно след Коледа. КЕВР трябва да си каже думата и за другото предложение за тарифна корекция - на "Булгаргаз", което също ще повлече верижно поскъпване на стоки и услуги. Държавният монополист иска поскъпване на природния газ с 3.5%. От КЕВР уверяват, че това нямало да се отрази на парното и топлата вода. Освен това токът за бита също щял да запази цената си. Но ключовата дума тук е "засега".
Междувременно бизнесът в България буквално е в шок от непоносимите цени на електроенергията. В рамките на броени седмици токът на "свободния" пазар (доминиран от три големи държавни предприятия) поскъпна с около 350%. Расте лавинообразно броят на производствените предприятия от различни браншове, които твърдят, че при тези стойности на еленергията стоката им става непродаваема. Особено притеснени са пекарите. "10% от стойността на всяка закуска и от стойността на всеки произведен хляб е електрическата енергия. В момента работим на ръба. Поскъпнаха всички продукти. Няма как да сложим по-малко материал, да печем по-кратко или да харчим по-малко електроенергия", обясни хлебопроизводителят Димитър Бешиков пред Нова тв.
И месопреработвателите са в паника от растящите разходи. Между 13 и 15% от цената на всеки колбас на щанда идва именно от тока. "Увеличение при колбасите би имало с около 5% от крайната цена. Ако кажем, че един колбас струва 10 лв., то увеличението ще бъде с около 50-60 стотинки", допълни Атанас Урджанов от Асоциацията на месопреработвателите.
Поскъпването на водата е очаквано и е заложено в бизнес плановете на дружествата, но сега ще съвпадне с останалото поскъпване. Увеличението на цената на водата е основно заради новата услуга "пречистване".
Ще останем без мед и пчели, а държавата обещава работна група. Пчелари от цялата страна се стекоха на протест в София в понеделник. Пред сградата на Министерството на земеделието те поставиха ковчег и кръст с надпис: "Българско пчеларство", запалиха свещи и развяха плакати "Системата убива и нас". Пчеларите са недоволни, че ресорното министерство от години пренебрегва бранша. За последните 9 години пчелните семейства в България са намалели драстично с 43%. Само за последната година са загинали 67 хиляди пчели.
„Годишно близо половината от кошерите в страната измират заради студ или заради отрови. Искаме да сме равнопоставени на другите земеделци, искаме всеки кошер да си има субсидия, да може пчеларите да имат на разположение средства да възстановяват кошерите", обясни Атанас Каракашев, председател на Областна пчеларска организация-Варна, цитиран от БГНЕС. Браншът настоява за криминализиране на нерегламентираното пръскане на земеделски култури, пресичане на нелегалния внос на препарати и за създаване на акредитирана лаборатория за изследване смъртността на пчелите.
С протестиращите се срещна зам.-министърът на земеделието Янко Иванов. В отговор на конкретните искания Янков обеща решаване на проблемите по обичайния за държавата начин - със създаване на "постоянно действаща работна група". Догодина. Зам,-министърът обясни, че пчеларите ще получат държавна помощ в размер на 3.5 млн. лева. Кога ще бъде изплатена, не стана ясно.
Янков посочи, че и сега имало подходящи лаборатории, трябвало да се преразгледа начинът на вземане на проби. И добави, че МЗХГ е отпуснало средства на агенцията по храните за закупуване на софтуер, който да подобри комуникацията между държавата и пчеларите.
България ще спечели от плана за единно облагане на големи компании в ЕС. Въвеждането на единен начин на облагане на големи международни компании в ЕС ще повиши с 8.2% бюджетните приходи от корпоративен данък в България. Държави, считани за данъчен рай обаче, ще бъдат засегнати значително.
Това показват сметките на австрийския икономически институт WIFO, който оценява ефекта от потенциалното приемане и влизане в сила на предложените от ЕК обща основа за облагане с корпоративен данък (CCTB) и обща консолидирана основа за облагане с корпоративен данък (CCCTB).
Проектът на комисията е от 2016 г., наследство от предходен опит през 2011 г. На практика в момента е в застой, на етап обсъждания, тъй като липсват оценки на въздействието върху всяка държава. За да ги изготви, Брюксел се нуждае от съдействието на националните данъчни администрации, а те не са склонни да съдействат с нужната информация.
Макар че пакетът от реформи звучи сложно, основната идея не е. Целта е приходите на големи компании (над 750 млн. евро) с дейност в няколко държави в ЕС да се разглеждат като едно цяло, след което облагаемата печалба да се разпределя към страните, в които фирмата има дейност. Това ще става по формула, която включва броя на служителите на фирмата във всяка държава, заплатите, активите и продажбите.
Така от Брюксел искат да попречат на компании като Apple да избягват данъчно облагане. В България например ефектът би бил, че "Лукойл" ще трябва да започне да плаща повече данък, вместо да нулира печалбата си през холандското си дружество.
Ефектът върху страните членки
В България въвеждането на общата данъчна основа би увеличило приходите от корпоративен данък в бюджета с 8.2%, показват сметките на WIFO. Икономистите изчисляват и ефекта от различните компоненти на формулата за разпределяне на печалбата. Резултатите им показват, че в България и в останалите държави от ЦИЕ най-голям положителен ефект оказва броят на служителите. Което е очаквано, тъй като регионът се приема за "фабриката" на Европа и множество големи международни компании се възползват от ниските разходи за труд. Съответно размерът на заплатите и на реализираните печалби пък е в полза на Западна Европа, където те са значително по-високи спрямо страните от ЦИЕ.
Средно в ЕС потенциалното въвеждане на единния начин на облагане би повишило приходите от корпоративни данъци с 3.4%. Най-големият печеливш е Испания, където постъпленията от корпоративен данък в бюджета ще се увеличат с 34.2%, следвана от Литва с 20.6% и Хърватия с 19.4%. В другия край, сред губещите, отиват държавите с по-либерални данъчни режими като Холандия, където бюджетните приходи падат с 34.8%, Ирландия (23.4%) и Люксембург (22.4%).
Трябва да се отбележи, че използваната база данни за изчисляване на ефекта е от 2015 г., но изследването е първото по рода си по последния вариант на предложението на комисията и показва поне относително какъв би бил ефектът от пакета реформи в Европа.
Държавната "Автомагистрали" и "АБ" получиха поддръжката на "Тракия" и "Марица". В следващите пет години държавната компания "Автомагистрали" ще поддържа магистрала "Тракия" между Стара Загора и Бургас. Хасковската строителна фирма "АБ" пък ще отговаря за магистрала "Марица", както и досега.
Това става ясно от протоколите на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) по поръчката за поддържане на магистралите. Договори ще се подпишат, ако няма жалби в Комисията за защита на конкуренцията. Това, което фрапира обаче, са странните ценови разминавания между двата победителя в отделните дейности. Те стигат до няколко пъти разлика за едни и същи неща.
По другите позиции - за "Хемус" и "Тракия" между София и Пловдив, има конкуренция, тъй като оферти подадоха повече кандидати. От АПИ обясниха пред "Капитал", че оценителната комисия все още разглежда техните оферти.
Първите петгодишни победители
"Автомагистрали" е фирма с принципал Министерство на регионалното развитие и благоустройството, което отговаря и за АПИ. Единствената функция на дружеството е да изпълнява подобни поръчки на пътната агенция, като често използва и подизпълнители. Прогнозната стойност на поддържането на "Тракия", за което е избрана компанията, е 11.8 млн.лв. "Автомагистрали" участва в търга и за поддържането на "Тракия" между София и Пловдив, както и за участък от "Хемус", но там и други компании са подали оферти.
"АБ" пък ще сключи договор за "Марица" с прогнозна цена 16.4 млн. Фирмата е акционерно дружество със съвет на директорите, в който влизат Красен Оханян, Трифон Трифонов, Тенчо Пасков, Димитър Петков и Радостина Николова. В сектора се говореше за свързаност между компанията и Делян Пеевски, след като тя започна да печели изведнъж големи поръчки, по подобие на модела на "Водстрой 98". Фирмата строи и жп-линията от София до Елин Пелин с унгарски партньор и има малък дял в обединението, което строи магистрала "Струма" между Благоевград и Крупник.
Странните ценови разлики
В офертата се взимат предвид единичните цени, като възложителят АПИ е определил прагове на тези стойности. Офертата на "Автомагистрали" почти винаги е равна на тези пределни цени.
Цените на "Автомагистрали" почти за всичко са по-високи отколкото на "АБ", става ясно от документите. В някои случаи разликата на материали например е странна. Цената на еднакви решетки за шахти в офертата на "Автомагистрали" са 141 лв., а на "АБ" - 52 лв. на брой. Освен това в механизацията се забелязват също подобни разлики. Например влекачът на "Автомагистрали" ще струва 204 лв., а на "АБ" - 88 лв. с ДДС.
Местят отделението на властта от болница „Лозенец" след година. Първо отделение на Университетска болница „Лозенец" в София, популярна като Правителствена, ще бъде преместено в друго лечебно заведение. Това ще стане не по-рано от една година след като започне да функционира новата национална педиатрична болница в сградата на „Лозенец". Това съобщи здравният министър Кирил Ананиев след среща с ректора на Софийския университет проф. Атанас Герджиков и студенти от Медицинския факултет в университета, които са разтревожени, че няма да има къде да провеждат своите стажове и практики, след като бившата Правителствена болница спре да функционира.
Въпросното първо отделение е със специален статут за лечение на хора от властта и дипломатическия корпус. То бе единственото запазено за ВИП пациенти, след като статутът на болницата като правителствена падна преди 25 години. По думите на министър Ананиев студентите от факултета по медицина в СУ ще отработват стажовете и практиките си в други лечебни заведения в столицата. Ще им бъдат предоставени възможности да практикуват и в такива, каквито сега в болница „Лозенец" няма.
Медицинският факултет на Софийския университет, който беше основан от сегашния директор на болница „Лозенец" проф. Любомир Спасов и който е негов декан, е работил без акредитация в продължение на шест години. Въпросът с акредитацията на факултета, от която студентите се интересуваха основателно, е уреден. Тя беше получена през месец юли, каза още министър Ананиев и уточни, че процедурата по получаването й е отнела шест години.
Още по темата:
Икономическият печат на 10 декември 2018 година
Икономическият печат на 7 декември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |