Снимка: Архив infostock.bg
Заpади BG полици на коли в чужбина Брюксел ни сложи мониторинг над „Зелена карта". Международната система "Зелена карта", базирана в Брюксел, постави мониторинг над българското бюро заради неплащане на щети, причинени от застраховани у нас автомобили в чужбина, научи "24 часа".
Председателят на бюрото Орлин Пенев във вторник бе с изключен мобилен телефон и до редакционното приключване на броя не бе открит за коментар.
От финансовия регулатор заявиха, че не са получили официална информация и по тази причина не могат да коментират.
Според неофициална информация повод за строгата санкция е проблем с изплащането на обезщетения при инциденти в чужбина, основно от две български застрахователни компании -"Лев Инс" и "Далбог Живот и здраве".
От "Лев Инс" заявиха, че днес компанията ще излезе с официална позиция по казуса.
Мониторингът означава, че българското бюро ще бъде задължено да предоставя в Брюксел всеки месец справки за паричните потоци.
Ще трябва също така да се предостави банкова гаранция срещу предявени, но неизплатени искове, както и да сключи общ презастрахователен договор за целия пазар, обясниха за "24 часа" хора от бранша.
Премиер, министър, парламент и 60 000 българи подкрепят строителите. Премиер, парламент и министър, държавни институции и над 60 хил. българи подкрепиха строителния бранш в призива му да не бъде употребяван в политически цели и злепоставян с атаки пред обществото и Европа.
В сряда сутринта около 1000 тежки машини заеха около 10 км от столичния булевард "Цариградско шосе" на изхода от София. Строителите ги изкараха в знак на мирен протест в защита на бранша.
Камарата на строителите в България внесе подписка от 60 000 души и отворено писмо в Народното събрание. Малко по-късно ръководството на браншовата организация се срещнаха с премиера Бойко Борисов и с президента Румен Радее.
Не одобрявам линията за дискредитиране на строителния сектор, заявил министър-председателят пред ръководството на камарата. Борисов обаче е настоял за качествено изпълнение на проектите.
Председателят на управителния съвет на камарата Илиян Терзиев благодари на правителството за поетия ангажимент да се разплатят всички суми, които се дължат на строителите по различни обекти, за което бяха отпуснати 160 млн. лв. Ние помолихме Борисов да не се огъва и да продължи политиката да не се нападаме, защото чухме, че сме единствената държава, в която българите искат да се спрат средствата", коментира Терзиев.
Той заяви, че строителите търпят загуби от политиката, която води БСП към тях, и проверките, които искат. "Ние нямаме нищо против, стига да са съгласно закона. Всички проекти, които са извършени в България, са според нормативи и изисквания в Европа. Категорично се противопоставяме на говоренето и упрекването в хиляди грехове, без да има конкретика. Тази година строителите предадоха 45-50 км първокласни пътища, а 5 месеца по-рано - и лот 3.3 от "Струма", допълни още Терзиев.
"В последните дни бяхме подложени на безпрецедентен натиск, оклеветяване и злепоставяне пред обществото и ЕС. Някои хора, търсейки да си дадат политически аванс за пътя си към политическото развитие, стъпиха върху бъдещето на 250 хил. работници от цял един бранш, като така поставиха въпроса за спиране на едно цяло финансиране, което сега трябва да започне да бъде усвоявано. Затова днес, вместо да сме на обектите, излязохме с машините, за да покажем, че така повече не може", взе думата и изпълнителният директор на Камарата на строителите в България инж. Мирослав Мазнев.
Той разказа, че на няколко пъти браншът е губил част от своите работници - при спирането на високото строителство изчезнали голяма част от висококвалифицираните строители. Много от тях са заминали в чужбина след 2015 г., когато се е завършвал предният програмен период.
"Думи като това, че асфалтът не се яде и санирането е само с капещи сгради, уронват престижа в една политическа игра и не са верни.
Отрицателна инфлация заради евтините горива. Инфлацията през ноември е отрицателна като основната причина за това е падането на цените на горивата. Най-масовият бензин А95Н през ноември е поевтинял със 7,4%, а цената на дизела се е понижила с 2,5%, обявиха от Националния статистически институт. В резултат инфлацията за ноември е минус 0,1%. Това е най-ниската инфлация от месец април насам. През ноември са се понижили цените и на редица храни като например на зелето (-11,6%), цитрусовите и южни плодове (-10,2%), ябълките (-6,6%) и доматите (-5,6%). Поевтинели са и дрехите и обувките (с по 0,1%), мобилните телефони (-4,7%) и телевизорите (-2,1%). Като цяло цените на плодовете са паднали с 6%, а на млякото и млечните продукти - с 0,3%.
През ноември най-много са поскъпнали краставиците - с 26%. Цените на зрелия лук и чесъна са нараснали съответно с 9,9% и 4,6%, а на малотрайните и трайните колбаси - с 1,1% и 0,6%. Продължава и повишаването на цената на хляба, който само за месец е поскъпнал с 2,5%. В резултат в рамките на година цената на хляба е нараснала с 10,9%. Цената на парното през ноември е била с 14,9% по-висока от същия месец на миналата година. Най-много обаче за година са поскъпнали застраховките за колите - с 38,3%, и отсядането в хотел - със 17,2%. Зеленчуците са с 9,3% по-скъпи от ноември миналата година. Редица основни храни обаче са поевтинели в рамките на година, като например шоколадовите и захарни изделия (-3,9%), чая, кафето и какаото (-3,5%), плодовете (-2%), млякото и млечните продукти (-1,6%), месото и колбасите (-0,1%).
Годишната инфлация към края на ноември е 3,1%, сочат данните на НСИ. Тя е доста по-висока от лихвите по банковите влогове на граждани, които вече са под 0,3% за година. Лихвите по фирмените влогове са още по-ниски. Така реално спестяванията на хората и бизнеса в банките намаляват.
Кабинетът похарчи 1.7 млрд. лв. за час. По традиция кабинетът започна ударно да харчи бюджетния излишък в края на годината. Само за час вчера министрите "наместиха" близо 1.7 млрд. лв., непредвидени в държавния бюджет за тази година. В края на октомври излишъкът бе 2.8 млрд. лв.
Най-големият разход е за част от магистрала "Хемус" -134.2 км от Боаза до бъдещата връзка с пътя Русе-Велико Търново. За нея кабинетът даде 1 349 856 000 лв. Те ще бъдат отпуснати по бюджета на МРРБ за тази година. Това прави малко над 10 милиона лева за километър - значително над обявяваната от пътната администрация средна цена на магистралите в България от около 6 милиона лева. Парадоксът е, че в момента няма пълна яснота за проектите и за отчуждителните процедури нито за тази отсечка, нито за евентуалното продължение от Велико Търново към Търговище и Шумен. По същия начин в края на миналата година бяха заделени допълнително 1 милиард лева за програмата за "безплатно" саниране, която и досега не е приключила.
"Това е изключително важно решение за цяла Северна България. От изграждането на магистралата зависи бъдещето и модернизирането на региона", коментира след заседанието министърът на регионалното развитие Петя Аврамова. Тя припомни, че в момента се изграждат два участъка - 9.3 км отсечка между Ябланица и Боаза и 16.32 км от пътен възел Буховци до Белокопитово. Общата дължина на "Хемус" е около 420 км и до момента са изградени 170 км - от София до Ябланица и от Белокопитово до Варна.
Кметове от ГЕРБ специално дойдоха на заседанието на кабинета и след него дадоха брифинг, за да изкажат благодарност на премиера за одобреното финансиране за магистрала "Хемус". Сред тях бяха градоначалниците на Велико Търново, Ловеч, Варна, Търговище, Севлиево. "Построяването на магистралата ще подпомогне бизнеса, както и всички граждани в 122 общини в Северна България", заяви Даниел Панов, кмет на Велико Търново и председател на сдружението на общините. Никой не попита кога и как ще се финансира строителството на оставащите близо 80 км между Велико Търново и Белокопитово, за да се завърши изцяло магистралата, чиято първа копка е направена преди 40 години.
Задава се ново поскъпване на "Гражданска отговорност". От началото на декември България е поставена под мониторинг по системата "Зелена карта" на автомобилните застраховки. Причината е неплащане от страна на български застрахователни компании на щети от катастрофи с родни автомобили в чужбина. Най-лошото е, че това да може да докара ново поскъпване на "Гражданска отговорност", чиито цени и без друго в последните месеци полудяха.
По неофициална информация Националното бюро "Зелена карта" е наказано да внесе до края на март 2019 г. гаранция в размер на 20 млн. евро - средства, които на практика се осигуряват от българските застрахователни компании. Това неминуемо ще доведе до поредно поскъпване на полиците "Гражданска отговорност".
Новината за мониторинга бе потвърдена от шефа на българското бюро "Зелена карта" Орлин Пенев пред в. "Капитал". "Неформално наблюдението е започнало още от февруари, когато бе поискана и внесена гаранция от българските застрахователи в размер на 4 млн. евро. Сега са наложени още две наказателни мерки - осигуряване на презастрахователен договор за целия пазар и ежемесечни отчети за финансовото състояние на националното бюро, обяснява Пенев.
На този етап страната ни остава в гаранционната схема и проблемът няма да засегне водачите, които пътуват зад граница.
В началото на годината България бе заплашена от изключване от системата "Зелена карта", след като две застрахователни компании - "ДаллБогг: Живот и здраве" и "Лев инс", имаха системни проблеми с покриването на обезщетения по полиците "Зелена карта" в чужбина. Тогава застраховка "Гражданска отговорност" бе завишена средно с 12 лв., тъй като националното бюро наложи допълнителна такса на застрахователите. Заради зачестилите случаи на некоректни български застрахователи, които бавят или не могат да платят щетите, всички компании бяха принудени да внесат общо 4 млн. евро депозит. Тези пари на практика бяха платени от крайните потребители.
По информация на "Капитал" този път проблемът със "Зелена карта" е свързан само с "Лев инс". Компанията е лидер в застраховката "Гражданска отговорност" у нас.
Неизвестна българска фирма с 3 млн. лв. оборот спечели в консорциум поръчка за 380 млн. лв. Точно година и пет месеца след като беше обявена обществената поръчка за изграждане на железопътната отсечка Костенец - Септември, и след няколко спирания и подновявания на процедурата Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) избра изпълнител.
Победителят е консорциум "Костенец-Септември 2018", който включва българската компания "Транс логистика", испанската Contratas Iglesias и румънската Arcada Company. Те спечелиха поръчката с оферта за 380 млн. лв. в конкуренция с още пет кандидата. От тях по стара традиция до финалната права обаче достигна само още един.
Българският участник в победилия консорциум е неизвестен в строителния сектор, има оборот от едва 3 млн. лв. и 5000 лв. капитал.
Шест кандидата
Проектът е част от най-важния жп проект в България - завършването на линията София - Бургас. За модернизацията на жп линията от Елин Пелин до Септември има отделени 1.4 млрд. лв. и тя беше разделена на две отсечки. Поръчката за строителството от Костенец до Септември беше обявена през юли 2017 г. с прогнозна стойност 361.5 млн. лв. за отсечка от 24.5 км.
За договора кандидатстваха общо шест компании и консорциуми, но до отваряне на ценовите оферти освен победителя стигна само ДЗЗД "Жп Костенец-Септември", включващо три компании на "Главболгарстрой" и португалските EPOS - Empresa Portuguesa de Obras Subterraneas и SOMAFEL - Engenharia e Obras Ferroviarias.
Въобще не беше отворено техническото предложение на гръцката Terna, тъй като според НКЖИ проверката на документите е показала, че дружеството не отговаря на критерия да разполага с персонал с определена професионална компетентност. Останалите три консорциума бяха отхвърлени след техническа оценка.
От двата останали до финала участници ДЗЗД "Костенец-Септември 2018" е избрана с оферта за 379 989 739.23 лв. без ДДС и без 10% непредвидени разходи. Класираната на второ място ДЗЗД "Жп Костенец-Септември" е предложила цена 410 910 698.45 лв. без ДДС и без непредвидени разходи. Цената беше и основният критерий с тежест 60% от оценката.
Кой е победителят
Решението на НКЖИ озадачава сериозно. Българския участник в консорциума "Транс логистика" не е познат като строител на инфраструктура, макар че едно от изискванията към кандидатите беше да са участвали в поне един железопътен проект. Компанията няма сайт, на който да се види портфолиото й, а пощата й е в abv.bg.
Фирмата е еднолична собственост на Тони Тодоров, който я купува преди две години от друго физическо лице (Тома Митаков). Регистрирана е с капитал от 5000 лв. и има широк предмет на дейност, включително изпълнение на строително-монтажни работи в областта на всички видове строителство. Досега няма данни да е печелила обществени поръчки.
Оборотът й за 2017 г. е 3.1 млн. лв., като скача рязко от 78 хил. лв. за 2016 г. Разходите й за външни услуги обаче са почти колкото приходите й - 2.9 млн. лв., т.е. тя най-вероятно е играла роля на посредник в някаква дейност. От май тази година собственикът й Тони Тодоров е в борда на "Инфраинженеринг БГ", която се занимава с проектантска и строителна дейност, но през 2017 г. не е имала дейност. Влизането на Тодоров в управлението на "Инфраинженеринг БГ" става при покупката на компанията от Младен Георгиев, който сега е едноличен собственик.
Таксиметрови шофьори поискаха минимални цени, да карат в бус лентите и повече стоянки. Около 30 таксиметрови водачи от Националния таксиметров синдикат протестираха в сряда пред сградата на Столичната община. Исканията им са Столичният общински съвет да въведе минимални цени за услугата, да им позволят да карат в бус лентите и да се разкрият нови стоянки, тъй като сегашните не достигали. Това е втори поред протест със същите искания на организацията, която по думите на секретарят й Кирил Кирилов има 150 членове, шофьори от София. По данни на общината такситата в града са около 6000.
Изискването за определяне на минимална цена за километър пробег е залегнало в Закона за автомобилните превози, но от 2014 г. досега в София няма въведена такава. Столичната община е определила през 2011 г. само максимална допустима, която е 1.30 лв./км през деня и 1.60 лв./км през нощта. В закона е записано още, че минималната и максималната цена се актуализират веднъж годишно, но това също не се е случило от седем години насам.
При първия протест таксиметровите водачи настояваха за минимална цена от 0.98 лв./км, което би оскъпило услугата с около 30 на сто и би изхвърлило от пазара такситата, които сега возят за 0.60 лв./км. Впоследствие искането стана да се спази законът и да се определи минимална цена, но не е ясно каква.
Зафир Зарков, общински съветник от ГЕРБ и зам.-председател на транспортната комисия, обясни тогава, че се мисли върху три варианта: минималната на пазара от 0.60 лв. да се определи за такава по закон; масовата, на която возят големите таксиметрови компании от 0.78 лв., да стане минимална или да се приеме вариантът за увеличение на цените. Решение все още няма, а заседанието на транспортната комисия в сряда беше отменено. Протестиращите обявиха, че общината отказва да води диалог с тях.
На практика всяка таксиметрова компания може още днес да увеличи цената до максимално определената. Тя от своя страна беше въведена като мярка срещу т.нар. копърки, които имитираха разпознаваеми марки и возеха на десетократно завишени цени.
Агенти под прикритие дебнат на коледните базари. Агенти под прикритие ще има по коледните базари в големите градове у нас, както и на местата, където се събират повече хора, научи „Монитор". Мерките са превантивни и целят да се следи за съмнителни лица, които може да са терористи.
След последния атентат в Страсбург мерките са още по-затегнати, въпреки че пряка терористична опасност за страната няма.
Въпреки това цивилният състав, който ще работи под прикритие, е увеличен. По неофициална информация на всички места, където хората пазаруват или празнуват почивните дни и прекарват времето след работа, ще има поне по двама цивилни души. Те са специално обучени, за да разпознават хора, които имат терористични намерения. Ще се следи и за такива, които са пияни или могат да създадат опасност за останалите.
„Не чакаме да стане атентат, за да вземем мерки. Те са разписани още преди началото на празниците и сме взели отношения към всички критични места", обясниха от МВР за „Монитор". Оттам отново поясниха, че опасност за страната ни няма, въпреки това са взети всички небходими мерки, за да не се стига до инциденти или до евентуални атаки.
След атентата в Страсбург, където трима души изгубиха живота си, а 13 други бяха ранени, от МВР са започнали проверка и на рисковия контингент у нас. Това са основно мигранти, за които има информация, че са от райони, където има клетки на терористични организации.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |