Снимка: Архив infostock.bg
Пловдив става икономически тигър, но София пак е номер 1. Пловдив се превръща в регионален икономически тигър. Това е заключението на Института за пазарна икономика (ИПИ) в изследването му за развитието на страната.
Още през 2016 г. БВП на човек в Пловдив нараства с 10%, увеличението продължава и през 2017 г. и поставя областта на шесто място в страната по този показател. Ръстът е над средния за страната въпреки относително високата база. През 2016 г. заплатите се увеличават с 9 на сто, а миналата година - с още 16%.
Средногодишният доход на лице от домакинството се вдига от 4381 на 5093 лв. и за първи път минава 5 хил. лв. Годишната брутна заплата в Пловдив е 9911 лв. през 2016 г. През 2017 г. относителният дял на населението, живеещо в материални лишения, за първи път след началото на кризата намалява до под 30% и е под средното ниво за страната.
Заплатите влияят на икономическата активност (70%) и безработицата (под 5%), като и двата показателя се подобряват. Инфраструктурата в Пловдивска област е оценена от ИПИ като много добра, пътищата са със сравнително добро качество.
Пловдив се представя добре и по социалните показатели. Раждаемостта е по-висока от средната за страната, а механичният прираст е положителен.
10 000 лева глоба за кметове заради мръсен въздух. Глоба от 5000 до 10 000 лв. ще бъде налагана на кметове, ако не вземат мерки срещу замърсяване на въздуха в общината им. Това обясни шефката на екокомисията и депутат от ГЕРБ Ивелина Василева след окончателно приети промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух. Тя допълни, че между първо и второ четене по-ясно са дефинирани отговорностите на институциите.
До 6 месеца след влизането в сила на закона земеделският министър трябва да изготви наредба за изискванията за дървесината, която се използва за отопление.
Глоба до 10 хил. лв. се предвижда за продавачи на въглища, които не отговарят на изискванията. Ако деянието се повтори, санкцията може да достигне до 50 хил. лв.
С разписаните промени се предвижда шефът на агенцията за метрологичен надзор да поддържа регистър на лицата и обектите, разпространяващи твърди горива.
Ако те не отговарят на изискванията, държавата ще има право да ги конфискува. Депутатите решиха, че ако са годни за употреба и не представляват опасност за здравето или околната среда, ще се предоставят на болници, детски градини или държавни звена безвъзмездно.
По време на гласуването от БСП искаха в определението за "твърди горива" да бъдат включени освен въглищата "дърва, брикети от дърва, пелети и брикети от биомаса и други сходни". Те мотивираха предложението си с това, че горенето на дърва с ниско качество, най-често с висока влажност, е един от най-сериозните замърсители на въздуха от нас. Предложението им беше отхвърлено.
Минен инженер - с най-голяма заплата след университета. Студентите с дипломи от професионалните направления „Металургия" и „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми" са сред най-добре платените висшисти у нас. Те получават заплати от 1500 лева нагоре и се нареждат сред специалистите с най-високи средни доходи, завършили „Информатика и компютърни науки", „Математика", „Комуникационна и компютърна техника", „Електротехника, електроника и автоматика" и „Военно дело".
Това показват данните от Рейтинговата система на висшите училища в България за настоящата 2018 г„ които бяха представени от просветния министър Красимир Вълчев в Министерството на образованието и науката (МОН). Тя сравнява представянето на 51 висши училища у нас в рамките на 52 професионални направления, въз основа на различни показатели. Резултатите могат да дадат изчерпателна информация на кандидат-студентите за това как биха се реализирали, след като завършат даден университет.
48% разлика в данъците между два морски града. Разлика в данъка за колите до 48% ще има между градовете край морето през 2019 г. За автомобил на 11 години с мощност на двигателя 100 конски сили данъкът в Приморско ще бъде с 48% по-висок, отколкото в Бургас и с 16% повече отколкото в Несебър. При новите и по-мощни коли разликата в облагането ще бъде значително по-малка. Това става ясно от предложенията на общините за промени в наредбите за местни данъци и такси, които вече са пуснати за обществено обсъждане.
Данъците за старите коли ще нараснат, а за новите ще бъдат намалени. Изключение прави Бургас, където дори за някои стари коли ще има понижение на налога. Данъкът за Форд Фокус на 11 г., с мощност 100 конски сили (74kw) и по стандарта "Евро 4" в Бургас сега е 44,95 лв., а за 2019 г. предложението е да стане 41,55 лв. Това е намаление със 7,5%. За същия автомобил данъкът в Приморско в момента е 36,07 лв., а за 2019 г. ще бъде 61,56 лв., което е увеличение със 70,66%. В Несебър за същия автомобил данъкът ще нарасне с 36% до 52,87 лв. По-ниски отколкото в Приморско ще са и данъците за колите във Велинград, Айтос, Кърджали, Раднево и Сунгурларе.
Данъкът за 2019 г. ще се определя като киловатите на колата се умножат с три коефициента - за мощност, екологична категория и възраст. Отпада облекчението за наличие на катализатор. Досега за коли с двигател до 74 kw (100 конски сили) и по екостандарт "Евро 3" и "Евро 4" данъкът се плащаше с 50% намаление, а за "Евро 5" и "Евро 6" - с 60%. През 2019 г. коефициентът за екологичния стандарт ще се определя от общините. За автомобилите без екологична категория и за отговарящите на стандартите "Евро Г и "Евро 2", данъкът ще бъде завишаван с между 10% и 40%. За по-новите коли ще има намаление, като за "Евро 6" то ще бъде между 40% и 60%. Тези коефициенти водят до намаляване на данъка за колите с стандарт от "Евро 4" нагоре и до повишаване на налога за колите със стандарт под "Евро 3". Тъй като отпадането на данъчното облекчение за действащ катализатор ще засегне колите с мощност до 74kw Община Бургас предлага данъкът за тези автомобили да бъде в определения от закона минимум. Затова новите данъци в Бургас са най-ниските от обявените досега предложения на общините.
Застраховката "Аотвакксо" ще поскъпне заради борбата с градушките. Новата година може да донесе още един финансов удар за гражданите и фирмите. След очакваното поредно поскъпване на задължителната застраховка "Зелена карта" заради допълнителни гаранции, които българските компании трябва да осигурят, се задава увеличение и на застраховката "Автокаско". Това ще се случи, ако се реализират намеренията на земеделското министерство част от премийния приход на застрахователите от каското да бъде заделян за борба с градушките.
Министърът на земеделието Румен Порожанов изненадващо обяви, че още през януари ще внесе закон за защита от градушките. С него земеделските стопани ще бъдат задължени да правят отчисления от 0.50 лв. за всеки декар, който обработват, а застрахователите - по 0.8% годишно от премийния приход от "Автокаско" в специален фонд за финансиране на борбата с градушките. Целта е по този начин да се увеличат парите за тази дейност. В проекта се предвижда да се създаде държавно предприятие, което да управлява фонда, който ще се пълни от няколко източника. В него ще влизат средствата, които в момента държавата отделя, задължителните вноски от земеделските стопани и отчисленията от застрахователните компании от премийния приход по "Автокаско" и имуществените застраховки срещу пожар, наводнения и кражби. По този начин средствата за борба с градушките ще скочат двойно -от 13.7 млн. лв., които сега се осигуряват от бюджета, на 28 млн. лв. 6 млн. лв. от тях трябва да бъдат осигурени от застрахователните компании. Те от своя страна веднага пресметнаха, че това ще оскъпи с около 5% едни от най-масовите застраховки -"Автокаско".
Държавата откри картел в "безплатното" саниране. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обвини в непозволени договорки 13 фирми -участнички в Националната програма за енергийна ефективност, по-известна като програмата за "безплатно" саниране на панелки. Според КЗК фирмите са действали като картел - съгласували са помежду си коя кой обект да поеме и са се разбирали да подават оферти на високи цени. Уличените са „Мултиплекс инженеринг", „ВМЛ - консулт", „Димитров и син", „Адапт", „Архкон Проект", „Евиданс инженеринг", „Тобо инвест", „Фрибул", „Корект", „Инфрам", „Интконс", „Ен Екип" и „Протико Ил". Дружествата се занимават с обследване на сгради и с изготвяне на технически и енергийни паспорти.
Антимонополният регулатор е подхванал разследването си по сигнал на община Търговище - възложител на обществени поръчки по програмата за "безплатно" саниране". Кметът изпратил в КЗК копия от кореспонденция между фирми, а след внезапни проверки в офисите на „ВМЛ-консулт", „Архкон Проект" и „Евиданс инженеринг" комисията открила в компютрите още имейли, разкриващи неразрешени договорки с участието на още доста други дружества, работещи по милиардната програма за енергийна ефективност. Така засега общо 13 фирми са се оказали въвлечени в заверата, а регулаторът установил, че освен в Търговище картелът бил пуснал пипала в още две области - Пловдив и Гоце Делчев.
В хода на разследването някои от участниците са предложили да сътрудничат на комисията, за да се отърват от глоби или поне да смалят санкциите. Те са дали допълнителни доказателства за подялбата на обекти и за съгласуване на цени.
Странно е, че засега антимонополният орган вижда нередности само при обследването и паспортизацията на сгради. Тези дейности всъщност са дребни като суми на фона на другите обществени поръчки по програмата за безплатно "саниране" - самите ремонти. Две правителства на Бойко Борисов позлатиха строителните фирми, като отделиха за обновяване на стари панелки 2 милиарда лева. Така се стигна до рекордни разходи от порядъка на 3 млн. лева за блок - за обследване, смяна на дограма и лепене на изолация. Няма данни КЗК или друг държавен орган да е потърсил причините за скъпите ремонтни дейности, заради които двата милиарда стигнаха за безплатно саниране едва на около 2000 блока при десетки хиляди плачещи за обновяване. През април 2017 г. служебният строителен министър Спас Попниколов обяви, че е сезирал главния прокурор Сотир Цацаров за нарушения при разходването на публичен ресурс по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради.
Магистрала "Хемус": 1.35 млрд. лв. на тъмно. Повече от седмица след като правителството реши да пренасочи 1.35 млрд. лв. от бюджета за строителството на 134 километра от "Хемус", все още няма яснота как ще се управлява процесът, кога ще бъдат обявени обществени поръчки, и как ще се избере изпълнител. Отговорните институции - Агенция "Пътна инфраструктура" и регионалното министерство, отказват да дадат вече седмица отговори на въпросите на "Капитал" как ще се харчат парите и по какви процедури ще се избират строителите. Мълчанието подхранва съмнението, че над милиард от парите на данъкоплатците ще се разпределят непрозрачно, разбирай неизгодно, през държавната компания "Автомагистрали".
Първо вестник "24 часа" написа, че "цялото трасе ще бъде дадено за строеж на държавната "Автомагистрали" и така ще се избегне "блокирането на работата чрез жалби по обществените поръчки". "Капитал" потвърди информацията през два независими източника.
От постановлението на Министерския съвет, което вече е публикувано на сайта за правна информация, става ясно единствено че парите се заделят подобно на двата милиарда за санирането в специална сметка към Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), която е целева. Тя се води сметка за чужди средства, т.е. трансферът от 1.35 млрд. лв. ще се отчете като разход на касова основа още тази година (2018 г.), въпреки че парите ще се харчат в следващите няколко години.
Пари за нашата фирма
Заделените 1.35 млрд. лв. са за проектиране и строеж на 134 км от "Хемус" от .в. "Боаза" до път I-5 Русе - Велико Търново. Тоес, средната цена е определена на около 10 млн. лв. на километър. Ако държавната "Автомагистрали" получи директно задачата да построи тези 134 км, ще са й нужни подизпълнители. Според бранша дружеството не разполага с нужната техника и хора, за да се заеме само със задачата. По същия начин в договорите за поддържане на магистралите (които вървят и с огромни ремонти на тунели например) държавната компания редовно използва подизпълнители, но принципът, на който ги избира, е абсолютно непрозрачен.
Така, ако държавата избере да достроява "Хемус" през "Автомагистрали", има риск над 1 млрд. лв. да бъдат раздадени на избрани строителни компании без ясни критерии и без прозрачност, т.е. неизгодно. Без търг не може да се каже колко струва един път, но представител на строителния сектор коментира, че 10 млн. лв. за километър е супервисока цена и за подобен хълмист терен разходът е около 5 млн. лв. на километър.
Мълчанието на АПИ и регионалното министерство индиректно потвърждава, че поне е имало такава идея за ползване на "Автомагистрали" и избягване на търгове. Това ще стане през т.нар. in-house възлагане - т.е. държавата ще даде директно поръчката на дружеството си, а то понеже няма ресурс, ще подпише договори за възлагане на техника и хора с 4-5 частни строителни фирми, обясни представител на дружество от сектора.
През седмицата източник на "Капитал" от управляващите все пак каза, че ще има процедура по Закона за обществени поръчки. Тогава има хипотеза, в която "Автомагистрали" като държавна компания да е възложител на търговете. Ако схемата е такава, то не е ясно защо никой не я обяснява досега. В текста на "24 часа" от миналата седмица обаче се уточнява, че методът, избран от правителството, е "за да се избегне блокирането на работата чрез жалби (в Комисията за защита на конкуренцията) по обществените поръчки". Но в правова държава всеки има право да оспори, ако вижда незаконно действие. А в случая става въпрос за гиганската сума от 1.35 млрд. лв.
БЕХ ще обжалва глобата от 77 млн. евро. Рисковете от това са големи. Българският енергиен холдинг и дъщерните му дружества "Булгаргаз" и "Булгартрансгаз" ще обжалват както самото решението на Европейската комисия, с което им бе наложена глоба от 77 млн. евро за злоупотреба с държавен газов монопол в периода 2010-2015 г., така и размера на санкцията.
Това става ясно от съобщение на БЕХ, което е публикувано след официалното получаване на пълния текст на решението на ЕК. Дружествата не приемат заключенията на комисията, че са злоупотребили с господстващо положение на българския газов пазар, и продължават да считат, че достъпът до българската преносна мрежа и до газохранилището винаги се е осъществявал в съответствие с действащите закони. Те изтъкват още, че "предполагаемото поведение касае период далеч в миналото, който е бил преходен за българския енергиен пазар след присъединяването на България към Европейския съюз".
Отнасянето на въпроса към Европейския съд обаче не отменя задължението за плащане на глобата. Това трябва да се случи до три месеца, като в случай на обжалване процедурните правила предвиждат или условно плащане на глобата, която подлежи на възстановяване в случай на успешно обжалване, или предоставяне на обезпечение.
При евентуална загуба на делото обаче щетите за България може да се окажат много по-големи - съдът може да коригира начина на изчисляване на глобата и така да принуди ЕК да наложи пълния й размер от 316.8 млн. евро, а редица компании могат да предявят нови искове за обезщетения.
Опасна отсрочка
Решението за обжалване би дало период от 3-4 години, в който държавните дружества биха могли да подготвят защитата си и да отдалечат развръзката на спора от настоящите политически събития. По принцип България вече е печелила дело срещу ЕК, и то точно за достъп до газовата мрежа. Това стана през 2014 г., но тогава "Булгартрансгаз" имаше доста по-силни аргументи. Сега никой не спори, че двете газови дружества под шапката на БЕХ са извършили нарушения.
Освен това в доклада на министър Теменужка Петкова от юли тази година съвсем ясно бе записано, че "процесуалните представители на страната посочват, че няма гаранции делото да бъде спечелено, а съществува възможност съдът на ЕС да увеличи размера на наложената санкция". В този случай на страната ще се наложи да плаща и лихви и допълнителни разходи.
Пътната агенция засече първи опити за измами с е-винетки. Първи опити за измами с електронни винетки, засече Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ). В системата на пътната агенция са подавани неверни данни.
Заради конфиденциалност информацията по конкретни казуси не може да бъде обявена, но в доста от случаите става въпрос за подадена несъществуваща все още възможност за конвертиране към е-винетка със срок на валидност 31 декември 2019 г.
Тъй като за всяка подадена информация за трансформиране към е-винетка се прави верификация на въведените данни, системата не може да допусне грешки и засича подобни неточности. Подадените верни данни са обработени и хартиените стикери са конвертирани. Междувременно се разработва бутон, чрез който на уеб сайта на Националното тол управление - www.bgtoll.bg, всеки ще може да провери дали хартиеният винетен стикер на автомобила му е преобразуван в електронна винетка.
До момента са подадени над 16 000 заявления за конвертиране на хартиен винетен стикер към е-винетка. За първите 4 дни от началото на продажбата на електронни винетки са купени 786 е-винетки за 78 627 лева.
От агенцията напомнят, че преобразуването към е-винетка е препоръчително. Потребителите на платената пътна мрежа с неконвертирани валидни хартиени винетки няма да бъдат глобявани. Без значение дали хартиеният винетен стикер е преобразуван, той трябва да остане на предното стъкло на автомобила до изтичане на неговата валидност.
Токът за домакинствата поскъпва с 4-5% от лятото. Електроенергията за домакинствата от средата от лятото на следващата година ще поскъпнат не повече от размера на инфлацията, която е към 4-5%. Това прогнозира в парламента председателят на КЕВР Иван Иванов. Той добави, че от 1 януари няма да има промяна в цената на топлоенергията.
Той добави, че от 1 януари няма да има промяна в цената на топлоенергията. По думите му референтната цена на електроенергията догодина ще се повиши, но моделът, прилаган вече трета година позволява това нарастване да се компенсира с намаление на добавката „Задължение към обществото".
По време на заседанието на парламентарната комисия по енергетика, на което се обсъди състоянието на свободния пазара на електроенергия, стана ясно, че ще се обмислят промени в правилата на работата на борсата.
Депутати и представители на бизнеса бяха единодушни, че високите цени за бизнеса може да орежат конкурентоспособността на българската икономика.
Константин Стаменов от Асоциацията на големите енергийни консуматори се оплака, че търговците извиват ръцете на индустрията с високи цени на тока. „Освен това част от тока, произведен в България се изнася, като за тези количества не се плаща таксата „Задължение за обществото" и той се продава на нашите конкуренти зад граница по-евтино, отколкото на нас", добави той и обясни, че обикновено електроенергията за бизнеса в другите страни от ЕС около 4 пъти по-евтина от тази за бита, а в Германия - дори 6 пъти. По думите му, схемите за компенсация на промишлените потребители на електроенергия в Евросъюза работят от 2012 г., а у нас тази възможност още се обмисля.
Още по темата:
Икономическият печат на 20 декември 2018 година
Икономическият печат на 19 декември 2018 година
Икономическият печат на 18 декември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |