Снимка: Архив infostock.bg
Рекорд - 1,47 млрд. печалба за банките. Печалбата на банките в края на ноември достигна нов рекорд -1,47 млрд. лв., спрямо 1,08 млрд. лв. за същия период на миналата година. Това показват данни на БНБ за 11-те месеца на миналата година.
За периода януари - ноември собственият капитал в баланса на банковата система нараства с 32 млн.лв.и в края на ноември е 12,6 млрд. лв.
За този период активите на банките възлизат на 103,7 млрд. лв. БНБ посочва, че нарастването им е с 5,9 млрд. лв., или 6%, спрямо 31 декември 2017 г. и се дължи на кредитите и авансите, които заемат 65% от активите им. От началото на годината до ноември брутните кредити и аванси са нараснали със 7,9%, или 6,4 млрд. лв.
Спрямо края на 2017 г. се увеличават всички видове кредити до 61,3 млрд. лв. Тази тенденция се отчита и при депозитите, които достигат до 89,1 млрд. лв.
Трета година поред бюджетът с излишък. 163,5 млн. лв. ще е излишъкът в бюджета за миналата година, или 0,2% от прогнозния БВП. Това показват предварителни данни на финансовото министерство по консолидираната фискална програма за 2018 г.
Така за трета поредна година бюджетът е с излишък. Спрямо предвидения в началото на 2017 г. бюджетното салдо било подобрен с близо 1,3 млрд. лева. От финансовото министерство посочват, че силното фискално представяне на България е намерило отражение и в годишните доклади на международните рейтингови агенции, като анализаторите посочват, че постигнатата финансова стабилност, ниският държавен дълг и присъединяването към валутния механизъм ERM II ще засилят допълнително доверието към страната ни и са фактор за бъдещо повишение на рейтинга.
Най-големият разход, с който е намален излишъкът от ноември, когато беше 2,8 млрд. лв., са дадените 1,35 млрд. лв. за изграждане на 134,2 км от магистрала "Хемус".
Приходите и помощите за 2018 г. се очаква да бъдат в размер на 39,6 млрд. лв., като спрямо 2017 г. се отбелязва ръст от 4,3 млрд. лева. Увеличението се дължи основно на по-високите данъчни и неданъчни приходи, които нарастват с 3,7 млрд. лв., или 11,1%. Ръст в размер на 578,8 млн. лв. се отчита и при постъпленията от помощи.
Разходите, в които влиза и вноската на България в бюджета на ЕС, за 2018 г. се очаква да бъдат 39,4 млрд. лв., което е 100,4% от годишния разчет. Нарастването било основно заради по-високия размер на разходите по националния бюджет и на тези по сметките за средства от Европейския съюз. От ведомството на Владислав Горанов съобщават още, че ръстът на разходите по националния бюджет се дължи основно на по-високия размер на здравноосигурителните и социалните плащания. Това включва базовия ефект от увеличението на разходите за пенсии от юли 2017 г. и увеличението на 2 стъпки през 2017 г. на размера на минималната пенсия, както и новото увеличение на пенсиите от юли 2018 г. По-високите разходи за персонал основно били заради увеличението на заплатите на педагогическия персонал в системата на средното образование.
Данъците 2019 - капан за измамници. Точно 22 дни може да се ползва отстъпката от 5% от дължимия за внасяне годишен данък върху доходите от изминалата 2018 г. За първи път годишните данъчни декларации ще се подават от 10 януари, а крайният срок е 30 април. Но ако декларацията се подаде онлайн до 31 януари и в същия срок се плати дължимият данък, има отстъпка от 5%. Като всички облекчения и отстъпки се ползват, само ако човек няма стари задължения към хазната.
През 2019 г. по-лесно ще се ползват данъчните облекчения за млади семейства с ипотека, за деца и за деца с увреждания. Тези облекчения може да се ползват от единя от съпрузите. Когато той подава годишната си данъчна декларация вече не е необходимо да прилага декларация с подпис от другия съпруг, че няма да ползва облекченията. Но ако и двамата съпрузи подадат декларации с искане да ползват отстъпки от дължимия налог, НАП ще хване измамата и в резултат и двамата ще загубят правото да ползват облекчение.
Един от съпрузите в младо семейство може да намали годишния си облагаем доход с разходите за лихви върху първите 100 хил. лв. от ипотечен кредит за купуване на единствено жилище на домакинството. Условието за това е един от съпрузите да е бил под 35-годишна възраст при подписването на договора за ипотечен кредит.
Законът дава право на един от съпрузите да намали годишния си облагаем доход с 200 лв. за едно ненавършило пълнолетие дете, с 400 лв. за две деца и с 600 лв. за три и повече деца. Тъй като данъкът е 10%, дължимият налог ще бъде намален съответно с 20 лв., 40 лв. или 60 лв. Отстъпката може вече да е ползвана през миналата година чрез работодателя. Но хората, които не са го направили, могат да подадат годишна данъчна декларация и да ползват отстъпката, дори да имат само доходи от заплата и не са длъжни да подават формулярите.
За първи път през 2019 г. данъчното облекчение за деца с увреждания може да се раздели между двамата родители, ако доходите на единя не са достатъчни за да го ползва в пълен размер.
БНБ ускорява печатането на пари. През 2019 г. БНБ ще отпечата с 82% повече банкноти спрямо изминалата 2018 г. Разходите на Централната банка, свързани с паричното обращение, през новата 2019 г. се предвижда да бъдат 34,84 млн. лв. Това е увеличение с 28,1 % спрямо миналата година, става ясно от бюджета на Централната банка, който е приет от Управителния съвет на БНБ и е внесен за сведение в парламента. Бюджетът на БНБ се финансира изцяло от собствени ресурси като 30,9% от всичките разходи на Централната банка са свързани с паричното обращение.
При определянето на необходимото за 2019 г. количество банкноти и монети са взети предвид увеличеното им търсене, подмяната на изхабените в процеса на обращение банкноти и поддържането на запаси от банкноти и разменни монети, пише в мотивите към бюджета на БНБ. Предвидените разходи за нови банкноти са в размер на 17,759 млн. лв. и се увеличават с 80,5% спрямо 2018 г. През 2018 г. бяха отпечатани около 84 млн. броя банкноти от четири номинала, а през 2019 г. БНБ планира да отпечата 153 млн. броя банкноти от пет номинала. В края на 2018 г. БНБ пусна в обращение нова банкнота от 100 лв. с повече защити. През 2019 г. са предвидени допълнителни средства за отпечатване на нови емисии банкноти с високи номинали. Следващата нова банкнота, която ще бъде с допълнителни защитни елементи, се очаква да бъде тази от 50 лв.
Разходите за производство на нови монети през 2019 г. са намалени с 2,2% спрямо тези за 2018 г. и са в размер на общо 16,133 млн. лв., в това число 637 хил. лв. за отсичане на юбилейни и възпоменателни монети. Планираните за 2019 г. средства за производство на разменни монети са 15,496 млн. лв., или с 10,6% повече спрямо 2018 г. През 2019 г. се планира да бъдат отсечени 197 млн. броя разменни монети. За проектиране на нови емисии монети през 2019 г. са предвидени 54 хил. лв., което е с 12,9% по-малко от тези за 2018 г.
Правителството успя да изхарчи рекордните 2.7 млрд. лв. за месец. Правителството счупи собствения си рекорд по непрозрачно харчене - през декември "хвръкнаха" над 2.7 млрд. лв. от излишъка, показват данните на Министерството на финансите, публикувани в края на 2018 г. За сравнение в последния месец на 2017 г. по същия безобразен начин бяха раздадени "само" 1.6 млрд. лв.
За пореден път правителството формира значителен бюджетен излишък, който се харчи ударно в края на годината. Така, въпреки че в края на ноември излишъкът бе 2.9 млрд. лв., реално годината приключи с едва 163.5 млн. лева плюс. Това е 0.2% от БВП.
По-голямата част от парите на данъкоплатците отидоха за част от магистрала "Хемус" -134.2 км от Боаза до бъдещата връзка с пътя Русе - Велико Търново. За нея кабинетът даде 1.349 млрд. лв. още в средата на декември - тогава само за час министрите "наместиха" близо 1.7 млрд. лв., като парите щели да отидат за ремонт на пътища, за някои от общините и за силовите министерства. По същия начин в края на 2017 г. бяха заделени допълнително 1 млрд. лв. за програмата за "безплатно" саниране, която и досега не е приключила.
До края на 2018 г. управляващите са успели да раздадат още 1 млрд. лв., но от увъртяното съобщение на Министерството на финансите не става ясно за какво. То е предпочело да се фокусира върху "силното фискално представяне на България", вместо да се отчете на гражданите как харчи парите им. Правителството дължи обяснение за извънредно разпределените пари в края на годината. Този подход за харчене, който се превърна в традиция у нас, е напълно необоснован. По принцип всички инвестиции и разходи на държавата би трябвало да са планирани и да се изпълняват, както са записани в годишния бюджет, а не по Коледа правителството да раздава пари за каквото му хрумне.
От стенограмата на заседанието на Министерския съвет на 27 декември се вижда, че с изменение и допълнение на Постановление № 315 са одобрени допълнителни разходи и трансфери. Те са одобрени за броени секунди, накуп и без всякакъв коментар от министрите. "Приема се", бързо обявява премиерът Бойко Борисов. Единствената конкретика се съдържа в гласуването по точката от дневния ред за отпускане на допълнителни пари на Министерството на младежта и спорта за 2018 г. - с 1 500 000 лв. се увеличава капиталът на „Национална спортна база" ЕАД. Целта е да бъде изградено разширение на зала за художествена гимнастика на стадион „Раковски".
Участник в строежа на "Дунав мост 2" твърди, че съоръжението е опасно. "Дунав мост 2" е с опасни пукнатини, няма нужната армировка, изпълнението е проблемно и не може да понесе товара, който е заложен в пълния му капацитет. А цената на моста е набъбнала двойно по време на изпълнението. Това твърди инженер Иван Якимов, който е сред участниците в изграждането на моста, в интервю за "Дир.бг". Той сравни нашия мост с този в Генуа, който се срути миналото лято. Според експерта и в двете съоръжения са заложени грешки още при проектирането.
От Министерството на транспорта обаче обясниха пред "Сега", че твърденията на инж. Якимов са безпочвени, но и се застраховаха, че не носели отговорност за съоръжението. Според ресорното ведомство изпълнителят - испанската фирма "ФСС Конструксион", носи пълната отговорност за проектирането и за изграждането на обекта. Не са констатирани опасни пукнатини или други деформации по моста, който се стопанисва от българо-румънското акционерно дружество „Дунав мост Видин-Калафат", уверяват чиновниците.
Но според инж. Якимов проблеми има, но засега не са се проявили драстично, защото натоварването на моста е слабо - "големите му товари - жп превозите, ги няма". Той посочва, че проектният капацитет на "Дунав мост 2" е за до 45 хил. автомобила дневно, а в момента по него минават едва 1500 до 3000, което прави под 10%.
Транспортното министерство обаче е категорично, че е невъзможно мостът да поеме трафик от 45 хил. превозни средства на ден. И представя следния аргумент: "Ако се направят прости изчисления, базирани на това твърдение, резултатите ще покажат по 1875 преминали коли на час в двете посоки, или 15-16 МПС-та всяка минута в едната посока. Мостът работи денонощно и дори при това работно време няма как да се допусне такава интензивност на трафика".
Строителният експерт твърди още, че липсва цялостен проект за носимоспособността на пътната връзка между Видин и Калафат. По този въпрос министерството обяснява, че преди пускането на моста в експлоатация е извършено натоварване, за да се определи състоянието на конструкцията. За целите на изпитванията били използвани 24 камиона, 4 локомотива и 10 натоварени жп вагона. "Резултатите са анализирани от CFC S.L. и заключенията са, че покривайки изискванията на действащите у нас наредби и инструкции, връхната конструкция и мостът са в добро общо състояние", допълват от транспортното ведомство. Пет години по-късно, през юли 2018 г., нова експертиза отново оценила състоянието на мостовата конструкция като много добро.
Цените на жилищата в България нарастват с 6.3% през третото тримесечие. Цените на жилищата в България продължават да растат, но темпът видимо се забавя. През третото тримесечие увеличението в страната е 6.3% на годишна база, докато през периода април - юни беше 7.5%. Забавянето идва основно от цените на съществуващите жилища, които поскъпват с 5.8% спрямо юли - септември 2017 г. За справка, това е най-слабият отчетен темп на растеж от първото тримесечие на 2016 г., показват данните на Националния статистически институт (НСИ).
Данните не са изненада предвид относителното затишие на имотния пазар през последната година. Почти нулевите лихви по депозити превърнаха влагането на спестяванията на домакинствата в имоти в добра стратегия, а цените на жилищата тръгнаха бързо нагоре. Пазарът обаче започва да се насища, евтините ипотечни кредити повишават нивата на задлъжнялост, а оттам нараства и предпазливостта на хората и това е видимо в националната статистика.
Пловдив води
Подобно на предходното тримесечие най-осезаемо е поскъпването на жилищата в Пловдив - 9.6% на годишна база през периода юли - септември. Високият темп на растеж идва от цените на съществуващите имоти, които се повишават с 11.5%, докато при новите жилища увеличението е 6.2%. И тук обаче е налице видимо забавяне на темпа спрямо предходните две години.
В столицата цените нарастват със 7% през третото тримесечие, което е най-слабият темп от януари - март 2016 г. От друга страна, във Варна и Бургас е видимо ускорение както при новите, така и при съществуващите жилища. В Стара Загора пък е отчетено най-слабото изменение - едва 4.4% на годишна база през третото тримесечие.
Повече дълги уикенди ще има около празниците през 2019 г. Точно 249 ще бъдат работните през новата 2019 година. Толкова бяха и през 2018-а, но почивките около празниците ще бъдат по-дълги, тъй като в много случаи ще се слеят със събота и неделя. С измененията на Кодекса на труда от 2018 г. отпадна практиката за разместването и отработването на почивните дни покрай официалните празници, така че да се получат дълги уикенди. Според новата схема се почива точно в деня на празника, а ако той се пада в събота или неделя, за почивен се обявява следващия го понеделник.
Така на практика по-дълги с един допълнителен ден уикенди ще има около 3 март - Денят на Освобождението на България, 6 май - Гергьовден, 24 май - Денят на българската просвета и култура и на славянската писменост, 6 септември - Денят на Съединението и 22 септември - Денят на Независимостта. От всички официални празници през 2019 г. само 1 май - Денят на труда, ще бъде почивен, без да може да се свърже със събота или неделя, тъй като се пада в сряда.
Най-голямата почивка за годината ще бъде за Великден, който ще честваме на 28 април. Тогава за неработни са обявени 4 дни - от петък, 26 април, до понеделник, 29 април, включително. Коледните празници пък се падат точно в средата на седмицата - вторник, сряда и четвъртък, поради което ще се почива само през тези три дни. На 23 декември (понеделник) и на 27 декември (петък) ще се работи. Същото се отнася и за последни два дни на годината - 30 и 31 декември, които са понеделник и вторник.
От новата година: 30% по-високи данъци за старите автомобили. Средно с 30% ще се повиши данъкът на колите със сертификат ЕВРО 1, 2 и 3. Мярката у нас ще засегне собствениците на 2,4 млн. коли. За по-мощните автомобили налогът остава по-висок, но в сравнение с досегашния ще има намаление от около 10-20% на най-екологичните автомобили от категория ЕВРО 6. Екологичният компонент компенсира донякъде досегашната практика, при която собствениците на нови коли плащаха далеч повече, въпреки че превозните им средства замърсяват въздуха най-малко.
Причина за вдигането на този данък е, че през 2017 г. година страната ни бе осъдена от Брюксел заради мръсния въздух. По данни на финансовото министерство от 2007 г. до края на 2017 г. приходите от налога върху колите се увеличават средно с 20 млн. годишно без промяна на ставката. Ръстът е основно заради по-големия брой регистрирани коли и отчасти заради по-добрата събираемост.
В момента в България на всеки 1000 души се падат около 400-430 автомобила, докато в съседна Румъния те са не повече от 200.
Новата формула на изчисляване на данъка включва два компунента - имуществен и екологичен.
Имущественият компонент отчита мощността и годината на автомобила, а екологичният компонент отчита екологичната категория на автомобила, респективно замърсяването, което причинява. Имущественият компонент е предвидено да се определя от ставката за тази част от данъка и мощността на двигателя, коригирани с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила. Екологичният компенсира донякъде досегашната практика, при която собствениците на нови коли плащаха много повече.
Още по темата:
Икономическият печат на 28 декември 2018 година
Икономическият печат на 27 декември 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |