Снимка: БГНЕС
Българското правителство подкрепя категорично исканията на българските превозвачи за приемането на поправки в т. нар. пакет „Мобилност", който ще бъде гласуван тази седмица от транспортната комисия в Европейския парламент, съобщи пресслужбата на Министерския съвет.
Това стана ясно по време на среща на министър-председателя Бойко Борисов с министъра на транспорта Росен Желязков, на която бяха обсъдени предстоящият протест на превозвачите в Брюксел на 10 януари и исканията им Комисията по транспорт в Европейския парламент да приеме предложените няколко поправки в пакета „Мобилност", станал известен повече като „плана Макрон", касаещи регламента за командировките им, връщането до страната на регистрация на всеки 4 седмици и нощните почивки на шофьорите.
Българската държава се солидаризира с протеста на превозвачите, които се очаква да бъдат подкрепени и от колегите им от Румъния, Полша, Унгария, Литва, Латвия и Ирландия. Ограниченията, които се налагат с пакета „Мобилност", ще се окажат рестриктивни и изключително затормозяващи за превозваческия бизнес в периферните страни на Съюза и на практика ще го изтласкат от пазара, заяви министър Росен Желязков. Ако пакетът бъде приет без поправките, за които настояват българските превозвачи, България и изброените страни ще загубим голяма част от своя икономически потенциал и вътрешния ни продукт, нашите превозвачи ще бъдат принудени да изнесат бизнеса си на друго място, а това е неприемливо за нас като държава", коментира премиерът Борисов.
Министър-председателят Бойко Борисов и транспортният министър Росен Желязков още веднъж изразиха подкрепата на правителството за исканията на българските превозвачи. Като израз на тази солидарност министър Желязков лично ще присъства на протеста на превозвачите на площада пред Европейския парламент в Брюксел, а по-късно и на заседанието на транспортната комисия.
Вижте още: Франция и Германия слагат прът на българските превозвачи
Какво предвиждат промените
След 14 часа преговори на 4 декември в Брюксел Съветът на Европейския съюз постигна компромис за реформата в международните товарни превози от пакета „Мобилност". До споразумението се стигна, въпреки съпротивата на осем страни, включително и България, уточниха от пресцентъра на Министерството на транспорта.
Обезпокоени от конкуренцията на фирми от държави, където разходите са по-ниски, няколко страни като Франция и Германия успяха да издействат прилагане на статута на командирован работник в международните превози.
Това означава, че водачите трябва да имат седмична почивка извън шофьорската кабина. Те трябва да се връщат в страната, където се намират фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици.
Срещу общия подход, заложен в пакета "Мобилност", гласуваха България, Полша, Унгария, Литва, Латвия, Хърватска и Малта. Беше постигнато съгласие превозните средства да не се връщат у дома, което бе една от т.нар. червени линии за държавата ни, съобщи пресцентърът на българското Министерство на транспорта. Пред журналисти след заседанието в Брюксел министърът на транспорта Росен Желязков каза: „Знаете,че ние не дойдохме с голяма кошница, не си тръгваме и с много пълна кошница. Ние сме доволни, че отпадна връщането на камионите и сме недоволни от останалите неща."
В правилата се запазва пълната забрана за редовна седмична почивка на борда на превозното средство, както и се позволява ползването на две намалени седмични почивки. Връщането на водача в страната, където се намира фирмата, се предвижда да бъде на всеки 4 седмици.
Камионите ще трябва да бъдат преоборудвани с ново поколение интелигентен тахограф. Такъв обаче все още не е произведен и не се предлага на пазара, алармират превозвачи. За ново произведените камиони срокът е 2022 г., а за всички останали - краят на 2024 г.
България, Полша, Литва, Унгария и Малта разпространиха декларация във връзка с изразения негативен вот. За блокиращо малцинство в преговорния процес беше необходима подкрепата от още 4 държави, като например Чехия, Словакия, Естония, Финландия.
Още по темата:
Европейският парламент направи компромис спрямо транспортните фирми
Транспортният ни бизнес е застрашен от новите изисквания на ЕК, заявиха превозвачи
По реформата на европейската директива за командированите работници се постигна споразумение
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |