Снимка: Архив infostock.bg
Ново менте! Кашкавал от нишесте. Кашкавал, в който част от млякото е заместено от картофено нишесте, е новото менте на пазара за млечни продукти, твърдят производители.
Според Асоциацията на млекопреработвателите в България използването на палмово масло, което да се смесва със сухо мляко при кашкавала, се измества от добавянето на нишесте. Така цената на продукта се сваляла значително.
За килограм истински кашкавал били необходими около 10 литра мляко. С производствените разходи и ДДС цената му ставала близо 13 лева.
В по-евтините продукти със сигурност има добавки за сметка на млякото, твърдят производителите. По този начин цената можело да бъде свалена поне с 4 лв., тъй като използваното мляко е наполовина по-малко.
Изследвания на асоциация "Активни потребители" също потвърждават предлагането на кашкавал от нишесте. Резултатите показали, че в магазините има продукти с по-високо от стандартното количество въглехидрати. Причина за това можело да е непълното зреене или добавяне на нишесте или друг полизахарид, който се използва като пълнеж и за задържане на повече вода.
Другият способ за производство на неистински кашкавал е от сухо мляко или суроватъчен белтък в комбинация с хидрогенирани растителни мазнини.
От 14 януари т.нар. имитиращи продукти, които не са произведени от мляко, трябва да се продават в магазините отделно и само пакетирани. Това предвижда промяна в наредба на земеделското министерство. На етикета ще е описано с достатъчно четлив шрифт какво е съдържанието.
Петролните фирми напускат КРИБ, искат среща с Борисов. Българската петролна и газова асоциация (БПГА), чийто председател е Валентин Златев -шеф на "Лукойл България, напуска КРИБ.
Причината е, че работодателската организация е подкрепила отлагането на влизането на закона за горивата с 6 месеца. Предложението бе на икономическия министър Емил Караниколов и бе гласувано в сряда от правителството.
"БПГА изразява дълбокото си разочарование от действията на конфедерацията, на която е лоялен член", заявиха от петролната организация в специална декларация в четвъртък.
От асоциацията допълват, че от КРИБ не са съгласували с нея становището си, нито дори са били информирани за съществуването му.
От КРИБ пък съобщиха, че са взели решение да подкрепят отлагането на закона, след като въпросът бил разглеждан на последните четири редовни заседания на управата на конфедерацията. Въпроси около влизането в сила на закона били повдигнати от Камарата на строителите в България, Българската минно-геоложка камара и Българската асоциация на металургичната индустрия.
В декларацията на БПГА се посочва още, че организацията е категорично против отлагането на закона, тъй като това означавало продължаване на живота на сивата икономика в структуроопределящ сектор за България, какъвто е производството и търговията с течни горива.
Членовете на БПГА изразяват и възмущението си от това, че се предлага отлагане без никаква дискусия и консултации със засегнатия бранш. Петролите компании смятат, че се прави целенасочен опит дискусията за ограничаване на контрабандата, измамите с ДДС и други незаконни схеми в сектора да се измести от спекулации за противопоставяне на големи и малки фирми в бранша и за ограничаване на свободната конкуренция.
Български шофьори спират дискриминацията от Брюксел. Комисията по транспорт в Европейския парламент отхвърли част от предложените рестрикции за транспортните фирми, заложени в плана "Мобилност". Това се случи, докато под прозорците на еврочиновниците протестираха 800 български превозвачи, подкрепени от колегите си от Румъния, Полша, Литва и Унгария.
На заседанието на комисията бяха отхвърлени двата доклада - за командироването на работниците и за почивката в кабината на камиона. Третият доклад - за връщането на превозното средство на всеки 4 седмици, получи одобрение. Според евродепутати обаче той противоречи на решението, взето по време на Съвета на транспортните министри от ЕС в началото на декември.
Без да бъдат приети и трите доклада, пакетът няма как да влезе за разглеждане в пленарната зала на Европейския парламент, коментира за "Труд" от Брюксел евродепутатът Ангел Джамбазки.
Това е безпрецедентен хаос и разумно решение не може да бъде взето от този Европейски парламент, категоричен беше той. По думите му докладчиците също са в шок и не знаят какво да правят. Ситуацията е такава, защото всички са наясно, че се разглеждат лобистки предложения, и сме свидетели на тежък национален егоизъм от страна на няколко държави, отсече евродепутатът. И допълни, че за пръв път в Европа се предлага пакет, който да разделя съюза на две.
Според Ангел Джамбазки хаосът е добър за нашата страна, защото ни дава възможност за още преговори по промените в транспортния сектор. Пакет "Мобилност" засяга близо 100 млн. граждани, напомни той.
Само в България има около 17 хил. транспортни фирми с 66 хил. камиона. Пряко заетите в бранша са 120 хил. души. Ако планът бъде приет, това означава масови фалити на фирми, коментира изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.
С 30% поскъпнала „Гражданска" за година. Средно с 30% е поскъпнала застраховката „Гражданска отговорност" за шофьорите през последната година. Увеличението в цената на полицата е резултат от процесите на застрахователния пазар през 2018-та, но се усеща едва сега, твърдят застрахователи. Според шофьори тази година те плащат със 100 до 140 лева повече за „Гражданската отговорност", отколкото през миналата.По данни на застрахователите 250 лева средно е била цената на задължителната автозастраховка през 2018 г„ като е растяла постепенно, но увеличението шофьорите усещат масово едва сега.
„Хората, които в момента установяват повишената е цена, за последен път са си купували в края на декември - началото на януари миналата година. За една година действително има повишение на цената на „Гражданската отговорност". То не се е случило този месец или миналия месец", обясни главният секретар на Асоциацията на застрахователите Нина Колчакова пред БНР.
Застрахователните дружества по собствени формули отчитат и фактори като възрастта и мощността на автомобила, техническото състояние, опита на водача и редица други, които всеки застраховател сам залага. Тези фактори не са единни за пазара и влияят върху индивидуалните тарифи, защото придобилата вече скандална слава система „бонус-малус", която трябваше да взима под внимание и тези обстоятелства, отбеляза поредния си фалстарт.
Политиците се похвалиха с пирова победа срещу плана „Макрон". Ситуацията около правилата за работа на автотранспортния бранш в ЕС съвсем се заплете. Транспортната комисия в Европарламента отхвърли вчера част от спорните правила в пакета "Мобилност 1", срещу които превозвачите ни протестират. Но прие, че и шофьорите, и камионите трябва да се прибират у дома на всеки четири седмици, което е особено неприемливо за българския бизнес. Българските политици обявиха това развитие за победа, макар че решения на практика няма, очертава се само временно отлагане, а планът "Макрон", който трасира промените, попадна в патова ситуация. Синдикатите от западноевропейските страни моментално се мобилизираха и започнаха протестни действия с искане правилата да бъдат приети възможно най-бързо.
Докато депутатите обсъждаха текстовете, на площада пред Европарламента в Брюксел стотици представители на автобранша от Източна Европа протестираха срещу дискриминационните текстове, които обслужват западните компании и разделят ЕС на „ядро" и „периферия". Сред тях се наредиха и куп политици. "Вие извоювахте тази победа, вие ни помогнахте", с тези думи Андрей Новаков (ГЕРБ) поздрави множеството на площада. „Заедно с вашата категорична подкрепа и справедливи искания два от докладите по пакета "Макрон" за командироването на шофьорите и срещу почивките в кабината не са приети, а третият доклад - за връщането на камиона на всеки 4 седмици, беше утвърден от транспортната комисия", съобщи след заседанието министърът на транспорта Росен Желязков. И призна пред протестиращите, че ситуацията е парадоксална: Съветът на ЕС по-рано отмени връщането на камиона, сега комисията по транспорт - обратното. Желязков обясни, че се създава правен прецедент, защото, когато 2/3 от предложенията не са приети в комисията, това означава, че няма какво да се обсъжда в пленарната зала на Европарламента. Представителите на различните партии в ЕП са се събрали на извънредна среща, но не са постигнали съгласие как да се процедира, каза още той.
Българските политици се надяват приемането на пакета "Мобилност" да бъде отложено за след евроизборите и да се обсъжда от новия Европарламент. Това обаче не дава никакви гаранции, че следващите евродепутати ще бъдат по-благосклонни към проблемите на превозвачите от Източна Европа, особено като се има предвид фактът, че вероятно парламентът ще бъде доминиран от популистки формации. Българският оптимизъм изглежда особено безпочвен на фона на провелия се също вчера контрапротест, организиран от Европейската федерация на транспортните работници срещу отлагането на решенията за почивките и заплатите на шофьорите. Шофьори на тирове блокираха магистралата на френско-белгийската граница и предизвикаха километрични задръствания.
От 2020 г. НАП ще ни попълва данъчните декларации. От 2020 г. НАП ще попълва данъчните декларации за доходите на гражданите. Данъкоплатците ще може да проверяват по електронен път с персоналния си идентификационен код (ПИК) попълнените формуляри и ще дописват доходи, за които приходната агенция няма информация. Конкретните правила как ще става това обаче предстои да бъдат уточнени.
"Вече има гласувана законова възможност приходната агенция да събира необходимата информация от работодателите за платените доходи по трудови и граждански договори и за авансово удържаните данъци и осигуровки", обясни вчера говорителят на НАП Росен Бъчваров. Фирмите ще трябва да предоставят на НАП през февруари идната година специална справка за изплатените доходи, а до края на март НАП ще попълни данъчните декларации на гражданите въз основа на тези данни. Хората обаче ще трябва да впишат доходите си от наеми, рента, дивиденти и други източници, различни от трудова дейност.
Освен това от 2020 г. вече няма да се изисква към данъчната декларация да се прилагат служебни бележки за доходите. Това обаче не отменя задължението на работодателите да издават подобни бележки - при поискване от служителите и работниците. "Предварителното попълване на данъчните декларации от НАП ще улесни още повече процеса по подаване на декларации. Над 90% от данъчните декларации са за доходи от труд", заяви Бъчваров.
НАП обяви вчера началото на данъчната кампания за доходите, получени през 2018 г. Тази година тя започва по-късно, от 10, а не от 1 януари. Срокът за подаване на данъчните декларации остава непроменен - 30 април. Без промяна е и срокът за ползване на 5% отстъпка - 31 януари. Отстъпката не може да надхвърля 500 лв. Условието за ползването й е данъчната декларация да е подадена по електронен път и до 31 януари да е платен целият дължим данък. Освен това данъкоплатецът не трябва да има други просрочени публични задължения - местни данъци и такси, осигуровки, глоби и др. Това е и условие за ползване на други данъчни облекчения - като отстъпка за дете, за инвалидност и т.н.
От НАП призоваха хората да ползват интернет не само за деклариране на доходите си, но и за плащане на данъка. За целта не се удържат никакви такси. Миналата година по този начин са преведени 90 млн. лв. данъци, като с банкова карта човек може да плати данъците и на друго лице. Една трета от подадените миналата година 600 000 данъчни декларации са пратени по електронен път. Освен онлайн се запазва възможността данъчните декларации да се подават и в офисите на НАП, и по пощата.
МРРБ отстрани големите и избра неизвестен предприемач за ВиК регистъра за 6 млн. лв. На 28 декември 2018 г., малко преди Нова година и в един от двата работни дни между празниците, МРРБ взима решение да даде 6 млн. лв. за информационна система.
С решение, подписано от бившия министър и понастоящем зам.-министър на регионалното развитие Николай Нанков, консорциум "Йова Инфосис" е избран за изграждането на единна информационна система за ВиК услугите с регистър на ВиК операторите и асоциациите им, както и на информационна система на водностопанските системи и съоръжения.
С обединението, в което влизат малко известните фирми "Димирома" и "Йовасофт 2", са сключени два договора за общо 6.06 млн. лева. Общите приходи на двете компании за 2017 г. са под 900 хил. лв.
Възможно е офертата на "Йова Инфосис" наистина да е най-конкурентната и те да са изгряваща звезда в един доста пренаселен сектор. Но това няма как да стане ясно от самата поръчка, защото всички големи фирми в сектора на информационните системи и геопространствените технологии, които са взели участие, са били отстранени още преди отварянето на ценовите оферти.
На 10 януари Сдружението "ГИС Алианс", в което членуват отстранените фирми, изпрати отворено писмо до министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова и омбудсмана Мая Манолова, в което се казва, че класираното на първо място обединение от фирми няма никакъв опит в технологичната област по създаване на информационни системи и регистри от национален мащаб.
Отстраняването на големите
В надпреварата, която започва в началото на миналата година, оферти са подали общо 5 кандидата, като "Йова Инфосис" играе с две отделни оферти за отделните обособени позиции (регистъра и информационната система). Останалите претенденти са водещите компании - "Мапекс", "Датекс", "Технологика" (членове на "ГИС Алианс България") и "ЕСРИ България". Но макар всички те да имат богат опит с държавните поръчки, този път претърпяват пълен провал.
На 3 декември при разглеждането на техническите предложения на участниците оценителната комисия на МРРБ е установила различни пропуски в документите им, поради което ги е отстранила. Сред пропуските са липсата на конкретна архитектура, различни графици за изпълнение, пропуски в техническите описания и др.
Според отпадналите фирми това решение, подписано от зам.-министър Нанков, е "едно забележително произведение на творчеството и прецедент в прочита и приложението на Закона за обществените поръчки и правилника за неговото прилагане. Членовете на "ГИС Алианс" казват още, че в дългогодишния си опит не са срещали подобни практики.
"За всеки от нежеланите участници е намерен формален повод да бъде дисквалифициран, като произведението изобилства от възклицателни знаци и изрази като "между другото", "ясно е видно", "Интересно е", демонстриращи ентусиазма на проверяващия да открие грешки", пише в отвореното писмо.
Всички фирми трябва да декларират действителните си собственици до 31 май. Всички юридически лица или други правни образувания в България трябва да декларират действителните си собственици до 31 май. Това задължение възникна още през миналата година с приемането на Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП), като първоначалният срок беше отложен заради липсата на готовност на правилник за прилагането му. С обнародвания на 8 януари правилник, в който се съдържат и образци на декларациите, отпада и тази пречка, като така вече от 1 февруари трябва да започне кампанията по деклариране на действителните собственици. Дотогава Агенцията по вписванията трябва да е осигурила възможност за вписване на данните в Търговския регистър, в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и в регистър БУЛСТАТ.
Това е само един аспект от ЗМИП, който вменява и много повече изисквания към задължените по него лица - пространен списък, включващ държавни органи и регулатори, финансови институции и платежни оператори, но достигащ и до политически партии и спортни клубове. Частта с действителните собственици обаче засяга практически всяка фирма в страната. Декларираните данни трябва да са публично достъпни, каквото е изискването на последната редакция на европейската директива за противодействането на прането на пари, която се транспонира чрез ЗМИП.
За публичната видимост имаше известни спекулации, тъй като в българския закон единствено се посочва, че пряк достъп се предвижда за дирекция "Финансово разузнаване" на ДАНС, Българската народна банка, Комисията за финансов надзор и други компетентните държавни органи, както и задължените лица по закона, но само в рамките на извършването на комплексна проверка на клиентите им в съответствие с изискванията на ЗМИП. Текстът на директивата обаче е категоричен, че всички членки трябва да гарантират достъп и на "всеки член на широката общественост".
Какво трябва да се впише
Законът и съответно образците на декларациите предполагат да се разкрият на първо място идентификационните данни за действителните собственици - физически лица. Това включва имена, гражданство, ЕГН или дата на раждане за чуждестранни граждани, както и държавата на пребиваване, ако е различна от България. Освен това ще трябва да се разкрият и данни за юридически лица по веригата на собственост, чрез които пряко или непряко се упражнява контрол. А също така и непребиваващите в страната ще трябва да предоставят и данни за постоянно пребиваващо физическо лице за контакт, както и нотариално заверено съгласие от него за това. При промени и те ще трябва съответно да се декларират новите обстоятелства.
За повечето фирми с ясна собственост и такава, в която не се стига до чуждестранни лица, декларацията ще е по-скоро формалност. Същевременно обаче за редица компании, включително и такива от публичен интерес, собствеността опира до офшорни зони или до номинални собственици, като така реално кой ги контролира остава неясно за публиката, а дори и за държавни органи, които са в преки отношения с тях.
Последният нашумял такъв случай беше около концесионера на ски зоната в Банско "Юлен". Въпреки дългогодишните запитвания кой е краен собственик на компанията различни органи, включително и Министерството на околната среда и водите, така и не даваха отговор на въпроса. През декември 2018 г., след приемането на ЗМИП, като такъв се декларира ски легендата Марк Жирардели. В следващите месеци той ще трябва да направи това и по реда на закона и правилника. Освен за борбата с пране на пари информацията за действителната собственост може да е полезна и за ограничаване на непозволени сделки по финансиране на свързани лица от банки, пенсионни фондове и др., въпреки че и досега за финансовите институции имат задължения да идентифицират и декларират пред регулаторите краен бенефициарен собственик.
На тон легален коноп хващат по тон незаконен. На тон легално отглеждан коноп у нас се залавят още толкова отгледан незаконно, научи „Монитор".
По данни на земеделското министерство у нас само 18 земеделски стопани са получили разрешение да отглеждат влакнодаен коноп върху площ от 4034 дка. Основно културата се гледа легално в Софийско, Пернишко и Монтанско. Според експертите от аграрното ведомство от декар в зависимост от сорта, посевната норма и прилаганата технология на отглеждане, могат да се добият от 30 до 50 кг сушен цвят.
Приемайки средно по 40 кг реколта от декар излиза, че общото ни производството е малко над 161 тона. По информация от МВР, предоставена за „Монитор", за миналата година на наша територия са били заловени 110 т нелегален канабис. Най-силните месеци на вътрешното ведомство в борбата с незаконния опиат са били август и септември. Тогава съответно са хванати 86 759 килограма и 18 770 килограма.
Значително по-слаби са били резултатите в началото на годината, когато през януари са спипани едва 2 килограма канабис, през февруари 8 килограма, а март и април по 1 килограм. В началото на лятото са били конфискувани малко над тон. Това е станало през май, юни и юли.
Още по темата:
Икономическият печат на 10 януари 2019 година
Икономическият печат на 9 януари 2019 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |