Снимка: Архив infostock.bg
Започват още 134 км от "Хемус" до края на 2019-а. Най-късно до края на годината ще заочне строежът на още 134 км от магистрала „Хемус", научи „24 часа от няколко високопоставени източници на МРРБ.
В понеделник от пътната агенция съобщиха, че в края на декември 2018 г. е подписан договорът за изпълнител с държавната фирма „Автомагистпали".
Тя ще строи участъка от пътен възел "Боаза" до Русе - Велико Търново за 1,35 млрд. лева. Средствата бяха отпуснати в края на миналата година от излишъка в бюджета. Трасето е разделено на 6 лота.
Първият е от "Боаза, където ще приключва изграждащата се в момента отсечка, до пресечката с път Луковит - Угърчин, включително и пътен възел "Дерманци". Дължината му е 15,6 км.
Вторият участък е от края на пътен възел "Дерманци" при пресечката с Луковит - Угърчин до връзката с пътя Радювене - Катунец, включително пътен възел "Каленик". Неговата дължина е 19,2 км.
Третият участък е до връзката с пътя Плевен - Ловеч, където ще има и пътен възел "Плевен7'. Той е дълъг 17,08 км.
От пътния възел до пътя Летница-Ловеч е следващата отсечка с дължина 26,8 километра. След това трасето продължава до пътя Бутово - Павликени, то е дълго 23,2 км. Последният участък е до Велико Търново. Той е най-дълъг - 32,6 км.
Техническото проектиране на последните три участъка ще се прави през тази година, за другите вече има изготвено такова.
Отпуснатата сума за строежа на новите 134 км от "Хемус" е в специална сметка в БНБ, уточняват от пътната агенция. Средствата от нея могат да бъдат използвани само за изпълнение на дейности по участъка. Към настоящия момент нямало извършени плащания.
За първи път при строеж на нов път АПИ възлага изпълнението на държавна фирма, като се използва текстът в закона, който дава възможност за изключение от процедурата за обявяване на обществена поръчка. МРРБ е едноличен собственик на 100% от капитала на "Автомагистрали" и правата на държавата в дружеството се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството.
В понеделник от БСП пък поискаха АПИ да им предостави договора за изграждането на новия участък от "Хемус".
Петкова търси още ток за борсата, за да паднат цените. Да се пуснат още количества ток на борсата, е една от мерките срещу високите цени. Тя е обединила всички участници в срещата, свикана от председателя на КЕВР Иван Иванов в понеделник. В нея участваха министърът на енергетиката Теменужка Петкова, шефът на БЕХ Петьо Иванов, представители на държавните енергийни компании, на електроразпределителните дружества и на енергийната борса.
С промените в Закона за енергетиката от 1 януари ерепетата са задължени да купуват тока, с който покриват технологичните си загуби, от борсата. Това се сочи като една от причините за скока на цените, в някои часове те минаха 200 лв. за мвтч, а средната цена от 1 до 12 януари бе 145,84 лв. Покупките на ерепетата били 30% от търгуваната на борсата електроенергия. Причината е, че при голямото потребление в зимните месеци се качвали и технологичните загуби.
Министър Петкова заяви, че АЕЦ "Козлодуй", ТЕЦ "Марица-изток 2" и НЕК ще предложат допълнителни количества електроенергия на борсата, което е оздравително и ще създаде спокойствие на пазара.
По силата на делото на ЕК "БЕХ - електричество" трите държавни дружества бяха задължени да предоставят на платформата "Ден напред" 690 мегавата всеки час, а от 19 януари ангажиментът е количествата да надминат 700 мегавата.
Край на куриозите при изборите за Европарламент. Край на куриозния „Феномен 15/15", казусът ще бъде решен още за европейските избори през май тази година. Това каза пред „Труд" председателят на правната комисия в 44-то Народно събрание Данаил Кирилов (ГЕРБ). Той припомни, че днес до 18.00 часа изтича срокът за предложения по промените в Изборния кодекс преди новите текстове да минат на второ четене в пленарна зала.
Така в ремонтирания Изборен кодекс трябва да се реши проблемът, който се появи през 2014 година на европейските избори в листата на БСП - а именно, многото гласове, които получи като преференция номер 15 в листата на социалистите -Момчил Неков. Куриозът беше, че младият политик измести лидера на ПЕС Сергей Станишев от партийната подредба. Самият Неков тогава обясни, че гласовете за него са предпочитание на избирателите, а не грешка. Дори от централата на БСП обаче имаше мнения, че влизането на Неков в Европарламента се дължи на съвпадението на личния му номер в листата - 15 и номера на БСП - също 15.
Поправките на първо четене бяха подкрепени със 115 гласа в началото на декември миналата година. С тях се прие още Централната избирателна комисия (ЦИК) да решава в колко секции да има машинно гласуване, но те не трябва да са по-малко от хиляда.
Машини ще могат да се поставят само в секции с над триста избиратели, но извън граница - не. Така машинно ще може да се гласува само в България. Машинно гласуване ще бъде въведено, но поетапно. Както „Труд" още тогава съобщи, преференциите за отделните кандидати ще останат в бюлетините за избори, но ще започват вероятно от №100 нагоре. А в подредбата на партиите също ще има числова поредност от 1 до 100.
"Внесли сме така да отпадне, но това е чисто пилотно предложение т.е. като база на анализ изследване. Вариантите за сега са три, но най-логично и най-близко до сегашното положение е да има числа и в списъка на партиите, и в списъка на преференциите, но да стартират от различно число", обясни още Данаил Кирилов.
От 30 хил. до 165 хил. евро за къща или парцел до София. Засилен интерес към покупка на къщи и парцели край София, отчитат брокери от компания за недвижими имоти. Бюджетите на купувачите най-често са два типа - от 30 хил. до 60 хил. евро и до 165 хил евро. Като цените на имотите зависят пряко от локацията, коментират брокерите. Не малка част от клиентите разчитат на кредит или продават свой имот в София, за да закупят жилище в престижните райони близо до столицата като Банкя, Бояна и Драгалевци, докато имоти в Нови Искър купуват предимно хора с по-нисък бюджет.
Сделки се осъществяват предимно с имоти, които са разположени до 50 км. от столицата, за да могат работещите безпроблемно да пътуват до града всеки ден.
Инвестиционната активност в нови жилищни проекти в покрайнините на София се засилва успоредно с търсенето. Наличието на свободни терени извън столицата позволява реализирането на по-мащабни проекти, включващи апартаменти, къщи, търговски обекти, детски градини и дори спортни съоръжения.
Три са основните типове клиенти, които търсят да си закупят имот или парцел извън града - семейства, бъдещи пенсионери и хора със свободни професии. Младите семейства често са хора, които заемат управленски позиции и разполагат с добри доходи за поддръжка на имота. Те търсят живот извън шума на големия град и искат да отглеждат децата си в по-спокойна обстановка. Вторият тип са хора на възраст около 50 години. Техният мотив за покупка е свързан с планиране на пенсионирането си. Разчитат на повече удобства и качествена среда за живеене. Част от този тип клиенти работят в чужбина и възнамеряват да се завърнат в България след пенсиониране. Засилва се интересът и от млади хора със свободни професии. Най-често те са заети в IT сферата, което им позволява да работят дистанционно. Те търсят добра алтернатива на градския живот.
Купувачите търсят предимно самостоятелни къщи и терени за застрояване. Готовите имоти, които предпочитат, са с площ между 200 и 350 кв. м. А при парцелите се търсят терени с площ над 800 кв. м. до около 1,5 дка.
И информационните системи на митниците и МВР се сринаха. Поредна порция софтуерни изненади се стовариха на бизнеса и гражданите. Цял ден вчера гражданите напразно чакаха на опашки за нови паспорти и шофьорски книжки. Новата информационна система на Агенция "Митници" пък блокира вноса в страната миналата седмица. Камиони със стока престояха с дни на паркингите, защото имаше затруднения с електронното подаване и обработване на митническите декларации. Противно на уверенията за дигитализация с облекчения за бизнеса, се оказа, че хартиените формуляри в митниците са набъбнали двойно.
Поредните софтуерни проблеми на администрацията идват на фона на пълен хаос с електронните винетки и новата електронна страница, която ще ги управлява, както и след епичните проблеми на сайта на Търговския регистър, който се срина през миналото лято за 3 седмици.
Технически проблем е причината информационната система на МВР за издаване на документи за самоличност и документи от КАТ напълно да блокира и цял ден да не се извършват административни услуги, тъй като служителите на гишетата нямаха достъп до базата данни. На извънреден брифинг беше обявено, че не става дума за хакерска атака, както и че системата е частично възстановена, но работи много бавно. Всъщност МВР и КАТ само издаваха документи, но не приемаха заявления за нови. Едва привечер проблемът бе отстранен и МВР обяви готовност да приема посетители, докато има желаещи. Системата на КАТ и на паспортите се срива почти всяка година, но редовно проблемът се подценява и нито се посочват причините за това, нито някой понася отговорност.
Причина за затруднението по митниците е новата информационна система за вноса -МИСВ, която започна да функционира от 7 януари. Търговци и митнически агенти алармираха, че електронното подаване на декларации за внос в новия модул на информационната система непрекъснато дава грешки и това бави освобождаването на товарите. "Кой ще плати начислените ни неустойки и пропуснатите ползи от неработещия софтуер?", възмущаваха се изнервени вносители. Те поискаха някой да понесе отговорност за последствията.
От Агенция "Митници" заявиха пред в. "Сега", че затруднения е имало само в първите два-три дни от старта на МИСВ и до края на миналата седмица те са били преодолени, като в момента вече се обработвали обичайните до 1500 декларации на ден.
"Най-прозрачната" сделка за F-16 ще бъде обсъдена тайно. Управляващите продължават традицията да укриват от обществото важни за държавата решения - този път възнамеряват да засекретят парламентарните дебати по бъдещата милиардна сделка за нови самолети за бойната авиация. Във вторник парламентарните комисии по отбрана и по бюджет и финанси ще обсъдят на отделни закрити заседания проекторешението на правителството, с което премиерът Бойко Борисов иска депутатите да му позволят да започне преговори за покупка на американски изтребители F-16. Кабинетът иска да получи мандат от парламента и да промени всички досегашни условия по сделката - цена, срок на доставка, начин на плащане.
Изглежда, управляващите не желаят очакваните остри спорове по темата да станат публично достояние. Решението да бъдат засекретени заседанията вероятно е било взето още миналия петък, когато членове на комисията по отбрана се събраха на неформална сбирка в една от стаите на ГЕРБ в Народното събрание.
Във вторник трябва да стане ясно и дали ДПС ще подкрепи желанието на правителството да преговаря за американски изтребители. Това ще бъде темата на заседание на парламентарната група на партията, съобщи зам.-председателят на нейната ПГ Йордан Цонев пред в. „Сега". ДПС е единствената парламентарна политическа сила, която до момента не е заявила накъде клони в бъдещата сделка, въпреки че традиционно подкрепя членството в НАТО.
Позицията на движението ще бъде ключова заради очертаващия се тежък разнобой по въпроса между основните политически сили, включително и вътре в управляващата коалиция. Сред коалиционните си партньори „Обединени патриоти" премиерът Бойко Борисов намира подкрепа само от ВМРО на Красимир Каракачанов, който е и министър на отбраната в неговия кабинет. "Атака" и НФСБ критикуваха конкурса. ГЕРБ и воеводите обаче събират едва 106 гласа и ще се нуждаят от 25-те депутати на ДПС, за да наклонят везните в своя полза. Въпросът е срещу какво.
Прокуратурата повдигна обвинение на двама души за разораните дюни на къмпинг "Смокини". Записванията за летния сезон по морето започнаха. Разчистването на дюни за подобряване на гледката също. През уикенда снимки и видеоматериал показа, че на плажа на къмпинг "Смокини" багер е унищожил дюните в природната забележителност "Пясъчните дюни в м. Каваците", обявена за такава през 1984 г.
Днес прокуратурата съобщи, че са повдигнати две обвинения, като престъплението беше окачествено като изключително неприятно и вандалско. Обвинен е Иван Нончев от Бургас, който има фирма за авточасти "Тарс - Нончев Про". Той се е самоопределил като собственик на имота, който е бил "разчистен" от дюните. Срещу него е повдигнато обвинение за подбудителство и помагачество, като му е наложена мярка за неотклонение и парична гаранция в размер на 10 хил. лв. Законът предвижда до 3 години лишаване от свобода или пробация и глоба до 10 хил. лв.
Другият обвинен е Манол Пазвантов, на 24 години, който е и извършителят на действието. Той е управлявал въпросния багер и ще трябва да плати парична гаранция от 2 хил. лв.
Третият съучастник, който е само свидетел и спътник на багериста, скоро е навършил 18 години. Последните двама са разказали в детайли за случилото се, като са заявили, че Нончев им е платил за тази дейност, като твърдял, че имотът е негов и няма от какво да се притесняват.
С изглед към дюните
Проверка в Имотния регистър показа, че имот от 683 кв. м. на първа линия е закупен от Иван Нончев в началото на юли тази година. Продавач е Пламен Иванов, като материалният интерес на сделката е 5 хил. лв. От прокуратурата посочиха, че Нончев е заявил и че е собственик на голямата каравана от снимките в близост до разораните дюни.
Снимки в социалните мрежи сигнализираха за деянието в събота, а Регионалната екоинспекция в Бургас бързо потвърди нарушението, като пусна съобщение, че концесионерът на плаж "Смокини - север" ще бъде под административнонаказателна отговорност. Това е компанията "Черноморска брегова група", която получи концесията на плажа през 2015 г. за 15 години. "Обект на разследване ще е дали концесионерът ще бъде подведен под отговорност затова, че не е опазил дюните. На този етап няма конкретни доказателства концесионерът да е знаел", обясниха от прокуратурата.
Самото престъпление е извършено на 11 януари, петък, като свидетели няма и багеристите са идентифицирани "благодарение на добрите връзки с местното население". Предстои да се извърши геодезично заснемаме, за да се определи дали всички щети са нанесени в имота на Нончев. Но дори и в частна собственост дюните подлежат на защита и не могат да бъдат унищожавани.
Ако ни хванат пили зад волана: Духаме на дрегер, за да запалим колата. Ако бъдем хванати с алкохол зад волана и ни санкционират по Закона за движение по пътищата, то ще трябва да духаме на дрегер, който само при нулеви резултати ще ни позволи да запалим автомобила, с който се движим. Това предвиждат от „Пътна полиция" като се позовават на положителни практики от чужбина, научи „Монитор".
Устройствата се казват алкохолни имобилайзери и само при наличието на нулеви стойности на алкохолни пари в издишания въздух, ще позволяват на колата да потегли. Системата е разработена от Холандския институт за пътна безопасност. Експертите създали уреда по заръка на Европейския съвет по транспортна безопасност. Въвеждането му в повечето новопроизведени автомобили е залегнало и в програмата 2020-2030 на ЕС. Предвижда се това да се случи в цяла Европа, но първоначално да се оборудват автомобилите само на провинилите се водачи.
Алкохолни имобилайзери трябва да бъдат инсталирани и на транспортните средства, които превозват опасни товари, училища и обществени автобуси и автопаркове на фирми и държавни организации. Залегнало е такива устройства да се сложат на хора „склонни към злоупотреба с алкохол". За последните обаче това трябва да е доказано с медицински документи.
В България се предвижда такива уреди да бъдат инсталирани тестово на 200 автомобила до 2020-а година. Във Франция обаче устройствата няма да са тестови, а вече са въведени със закон. Там до края на годината ще има 65 000 автобуса, които ще са оборудвани с алкохолните имобилайзери. Във Финландия рейсовете ще са 10 000.
Европейският регламент е по-щадящ за шведите, за където са предвидени 100 000 уреда, но те ще се поставят единствено доброволно, без да е необходимо преди това шофьорът да е извършил нарушение, свързано с употребата на алкохол. В Белгия пък всеки джигит, качил се почерпен зад волана, ще се сдобива с алкохолния имобилайзер.
Още по темата:
Икономическият печат на 14 януари 2019 година
Икономическият печат на 11 януари 2019 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |