Снимка: Pixabay
Приходите от международен туризъм възлизат на 3,6 млрд. евро в периода януари- ноември 2018 г., което представлява нарастване с 6.6% спрямо същия период на предходната 2017 година. Това показват обявените в петък данни на БНБ. Според тях, през 11-те месеца на 2018 г. чуждестранните туристически посещения у нас са повече от 8.834 млн., като нарастват с 4.9 на сто в сравнение със съответния период на предходната година.
Очакванията и за 2019 година са за нарастване
„Данните са много положителни и показват, че усилената работа на туристическата администрация и бизнеса да се привличат все повече висококатегорийни чуждестранни посетители, дават резултат. Показателно е, че ръстът на приходите изпреварва нарастването на броя на туристическите визити", коментира данните на БНБ министърът на туризма Николина Ангелкова, цитирана в съобщение до медиите от туристическото ведомство. По нейните думи, данните са стимул да продължаваме активната политика за популяризиране на България като дестинация за четири сезона.
Потвърждения на очакванията за добър сезон и през 2019 година, според министър Ангелкова, са много добрите резултати за ноември 2018 година, през който постъпленията от международен туризъм са повече от 140 млн. евро, което представлява увеличение от 2.3 на сто спрямо същия месец година по-рано.
Ползите от Brexit за българския туризъм
За много британци България е традиционна дестинация, а за българския туристически бранш е да бъде увеличен този пазар. Особено като се има предвид, че британците са сред най-пътуващите нации и формират значителна част от гостите в много европейски курорти, включително и тези по нашето Черноморие.
Обнадеждаващи са данните на Британската асоциация на туристическите агенти, които показват, че България вече е сред 20-те дестинации, предпочитани от туристите от Обединеното кралство. Това се потвърждава и от резервациите, които за България са нараснали с близо една трета спрямо 2018 година.
Докато споровете за това как Великобритания да напусне Европейския съюз достигат точката на кипене, една държава в Общността вече очаква дивиденти от Brexit. И това е България. Това написа преди няколко дни британският вестник „Гардиън". Според изданието, Brexit води до изненадващо повишаване на потока на британски туристи в български курорти.
„България е подходяща евтина дестинация, както за плажуващите, така и за почитателите на зимните спортове", пише още „Гардиън". Изданието уточнява, че причината е търсенето на по-евтини дестинации, предимно в югоизточна Европа, след като паундът падна рязко спрямо еврото след референдума за Brexit. Най-предпочитани сред туристите са пакетите „ол инклузив", които включват хранене и настаняване.
Независимо че избягват да правят твърде ранни прогнози за предстоящия летен сезон, специалистите в България са единодушни в едно - и тази година системата „ол инклузив" няма да има конкуренция не само в нашите курорти. Това с най-голяма сила важи за семейства с деца, защото така те могат да контролират по-лесно ваканционния си бюджет.
Оценките на българския туристически бизнес
Както за много неща, българският бизнес не е единен и за бъдещия туристически сезон. Мнения има и в двете крайности. „Наредили са ни сред водещите дестинации, заради курса на лирата... Ако в края на 2015 година една лира се разменяше за 1 евро и 40 евроцента, към момента тя се разменя за 1 евро и 13 евроцента - това обезценяване естествено, че влияе на британците, една част от тях се въздържат от пътувания в чужбина, друга част, които продължават да запазват интереса към дестинациите, търсят изгодни дестинации", коментира пред БНТ проф. Стоян Маринов от Варненска туристическа камара.
Според икономисти, обаче, курсът на британската валута няма да е определяща при избора на почивка. „Самият туристически поток се влияе от това колко е лесно човек да получи здравна осигуровка, колко лесно може да получи достъп до страната", посочи пред bTV Адриян Николов от Института за пазарна икономика.
Според представители на туристическия бранш, ранните записвания в началото на годината показвали спад в интереса към летни почивки в България. „Нещата изглеждат така - ако миналата година на нашето Черноморие сме обслужили около 2 милиона и 300 хиляди туристи, които са нощували и към 15 януари 2018-а сме имали записани към 700 хиляди от тях, тази година към същата дата, записаните са към 600 хиляди", аргументира се проф. Маринов.
От репортаж на bTV става ясно, че много български туристически агенции очакват около 200 хиляди английски туристи тази година. В хотела на англичанина Джеймс Хюз „Авалон" в Банско пикът на резервациите предстои. „Следващата седмица започваме със силния период и сме горе-долу пълни до средата на март", уточнява британеца, който работи у нас от 2003 година и е женен за българска.
„Винаги при тези ситуации (политическата несигурността около Brexit - бел. авт.) България е била предпочитана туристическа дестинация, защото е евтина", коментира пред bTV Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма. Според него, в момента и туроператори, и агенции са притеснени, тъй като те не могат да поемат ангажименти по договор, по който те имат изключително голяма отговорност да възстановяват суми обратно. „С други думи, няма нищо гарантирано", заяви Румен Драганов.
Факторът нискотарифни дестинации
На Северното Черноморие, където са семейните комплекси, британските туристи са сравнително малко и не формират решаващ дял от приходите. Южните курорти, особено Слънчев бряг, са предпочитани за парти туризъм от младите англичани и там очакват ръст в туристическия поток от острова. Един от показателите са 9-те нови дестинации, които британска нискотарифна авиокомпания ще обслужва от летище Бургас от 2019 година.
„Нито една компания не пуска директни линии преди да е направила сериозни проучвания. В момента е изключително изгодна на английските туристи България, тъй като ние сме с едни от най-ниските цени в Европа, докато Испания се оказва доста по-скъпа... По данни на хотелиерите ръстът засега, в ранните записвания, е около 20 процента", каза пред БНТ Георги Николчев, председател на Българската асоциация на собствениците в туризма.
Предизвикателствата пред бранша
На първо място е обслужването, а то зависи от кадрите, които както и за други сектори, и за туризма се оказват дефицит. За да запълнят недостига се прибягва до наемане за сезонна работа от трите страни, където има много потомствени българи, и с които България подписа специални споразумения - това са Украйна, Молдова и Армения.
Според Института за анализи и оценки в туризма, за българския туристически бизнес в момента има още две предизвикателства - да отговори на усложнената международна обстановка, като стабилна страна, и да се пребори с повишената конкуренция едновременно с качествен и евтин продукт.
Още по темата:
Жителите на кои 10 страни са уморени от туристи
Топ 10 на туристическите икономики в света
7.2% ръст на приходите от международен туризъм за януари-август 2018 г.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |