Снимка: АПИ
Има и добри новини около бъдещето на магистрала „Хемус", особено след като премиерът Борисов поиска да направи пет първи копки след около два месеца.
Нека припомним, че цялостното доизграждане на АМ „Хемус" е основен приоритет в управленската програма на правителството, тъй като бъдещето на Северна България и модернизирането на региона е свързано със строителството на автомагистралата и осигуряването на бърза и безопасна пътна комуникация между София и Варна.
Формалният повод да потърсим отговор на въпроса докъде стигна магистрала „Хемус" бяха думите на премиера Борисов по време на Националната работна среща на ГЕРБ на 20 януари, по-точно призива му към лидера на парламентарната група на управляващата партия Цветан Цветанов: "Март месец, Цецо, искаме да направим пет първи копки по "Хемус. И да стартираме."
Крайният срок за пускане в експлоатация на цялата магистрала „Хемус" от София до Варна е 2024 година, според министъра на регионалното развитие и благустройството Петя Аврамова.
Отсечката между Ябланица и Боаза
От Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) съобщиха във вторник, че близо 67% е изпълнението на участъка между Ябланица и Боаза от аутобана „Хемус" и 9.3-километрото трасе ще бъде пуснато в експлоатация по-рано от панираното.
Неговото изграждане стартира в края на март миналата година. Организацията на работа е много добра и е напълно възможно обектът да бъде завършен в началото на есента т. г., установила проверка на АПИ.
По договор участъкът трябва да е готов през март 2020 г. В момента на обекта работят около 200 души и над 100 специализирани машини. Извършват се земни и пътни работи, водостоци и др., каквито дейности са възможни при настоящите метеорологични условия.
Автомагистралният участък ще бъде с по две ленти за движение в посока по 4 м, две ленти за спиране по 3 м, средна разделителна ивица - 2 м, водещи ивици и банкети. Ще бъдат построени 5 селскостопански подлеза и 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - Съева дупка. Връзката с път I-4 Коритна - Белокопитово ще се осъществява чрез етапна връзка при 87-ти километър, която ще се изгради в близост до село Брестница. Инвестицията е за близо 55 млн. лв.
Отсечката Белоткопитово - Буховци
В момента със средства от републиканския бюджет се изграждат близо 26 км от автомагистралата. Освен по участъка между Ябланица и Боаза, се строи и между Белокопитово и Буховци в посока Търговище.
Строителството на отсечката между Буховци и Белокопитово започна на 16 август м. г. Този участък е 16 км и на него ще има 7 виадукта, едно мостово съоръжение и 10 селскостопански подлеза. Автомагистралният участък ще бъде с две ленти за движение, две ленти за изпреварване, две аварийни ленти, водещи ивици, два банкета и средна разделителна ивица. Извършените до момента строително-монтажни работи включват почистване и изсичане на храсти и дървета, изкопи за отстраняване на хумусния пласт, изкопни работи и оформяне на терена, взривни работи, трасиране на проектното трасе.
И равносметката в момента е следната
Общата планирана дължина на „Хемус" от София до Варна е около 420 км. Изградени са участъците между София и Ябланица и от Белокопитово до Варна, които са общо близо 170 км. В момента се строят още близо 26 км и до есента, ако бъдат завършени, както обещават строителните компании, общата готова дължина на „Хемус", на която първата копка бе направена на 4 октомври в далечната 1974 година, ще бъде 196 км.
Какво става със 134-те километра
На 12 декември миналата година правителството отдели от бюджетния излишък за 2018 година 1 349 856 000 лв. за изграждането на 134.2 км от АМ „Хемус" между Боаза и път I-5 Русе - Велико Търново.
Вижте още: Как правителството разпределя бюджетния излишък за 2018 година
Без търг и конкурс за обществена поръчка изграждането на този голям пътен участък бе даден на държавната фирма „Автомагистрали", която по думите на нейния изпълнителен директор Стоян Беличев има 30-годишен опит в ремонтни дейности, но това е първият им строителен обект и „се чувстват готови".
„Автомагистрали" получи подкрепа от Камарата на строителите, които обявиха, че решението на правителството да даде проекта на фирма без опит е законно.
По повод обвиненията, че поръчката е дадена без конкурс, министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова отговори в интервю за Дарик радио: „Не виждам нищо лошо в това да има повече държава в пътния сектор. „Автомагистрали" изпълнява проекти, възложени от Агенция „Пътна инфраструктура". Има договор между АПИ и „Автомагистрали", няма договори с подизпълнители за изграждане на АМ „Хемус". Има рамкови споразумения за текуща дейност. „Автомагистрали" може да назначава в дружеството специалисти и работници. Законът не забранява наемането на техника и ползването на чужд ресурс при изпълнение на определени обекти. „Автомагистрали" със своя мениджмънт ще изпълни тези 134 км, сключвайки всички видове споразумения и договори за техника, материали и всичко, което е необходимо."
От АПИ уверяват, че договорът е изпратен за информация в Агенцията по обществени поръчки в законоустановения срок до един месец от сключването му.
Къде ще бъдат първите копки, поискани от Борисов
В края на декември 2018 г. между АПИ и държавната "Автомагистрали" ЕАД е сключен договор за изграждането на 134.14 км от автомагистралата в Северна България в участъка от пътен възел "Боаза" до пресичането с пътя Русе - Велико Търново. Трасето е разделено на шест участъка, които ще се работят по едно и също време. Това означава, че ще трябва да бъдат направен шест първи копки...
Според информация на АПИ, стойността на договора е 1 124 880 000 лв. без ДДС и средствата са от републиканския бюджет. Цялата сума е в специална сметка в БНБ. Средствата от нея могат да бъдат използвани само за изпълнение на дейности по участъка от 134.14 км от АМ "Хемус", а извършени плащания все още няма.
Участък 1 е с дължина 15.26 км. Започва от Боаза, където ще приключва изграждащата се в момента отсечка, и ще е до пресичането с пътя Луковит - Угърчин, включително пътен възел "Дерманци". Връзката със съществуващата републиканска мрежа ще се осъществява чрез два пътни възела - п. в. "Боаза" и п. в. "Дерманци".
Участък 2 е 19.2 км. Той е от края на пътен възел "Дерманци" - при пресичане с пътя Луковит - Угърчин, до връзката с пътя Радювене - Катунец, включително пътен възел "Каленик".
Участък 3 е 17.08 км. Той ще започва от края на пътен възел "Каленик" при пресичането с пътя Радовене - Катунец до връзката с пътя Плевен - Ловеч, включително и п. в. "Плевен".
Участък 4 е 26.8 км. Той е от края на п. в. "Плевен" при пресичане с пътя Плевен - Ловеч до пътя Летница - Ловеч, включително пътен възел "Летница".
Участък 5 е 23.2 км. Той е от края на пътен възел "Летница" при пресичането с пътя Летница - Ловеч до пътя Бутово - Павликени, включително и пътния възел.
Участък 6 е 32.6 км. Започва от края на пътния възел на пътя Павликени - Левски до пътя Русе - Велико Търново, включително и пътния възел.
Още по темата:
Ремонтите по магистралите приключват преди началото на зимата
Къде и какви пътища се ремонтират сега и ще се изграждат догодина
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |