Снимка: Архив infostock.bg
Пускат септември още 9 км от "Хемус" - с 6 месеца по-рано. 9,3 км от магистрала "Хемус" да бъдат пуснати предсрочно още през септември, планира Агенция "Пътна инфраструктура". Това е с 6 месеца преди крайния срок, заложен в договора - март 2020 г.
Това ще е възможно, защото вече са готови 67% от участъка между Ябланица и Боаза, чието изграждане започна миналия март. Средствата за отсечката са около 55 млн. лв. и са от държавния бюджет.
Движението ще се извършва по двулентов път във всяка посока плюс аварийна лента. Ще бъдат построени 5 селскостопански подлеза, 2 надлеза, както и подлез при пътя Брестница - Съева дупка. Връзка с пътя Белокопитово - Коритна ще бъде изградена при 87-ия километър, близо до с. Брестница.
200 служители и 100 машини работят на участъка от магистралата.
В момента се строи и на друг 16-километров участък от "Хемус" - между Белокопитово и Буховци. Първата му копка бе на 16 август 2018 г. На него ще бъдат иградени 7 виадукта, мостово съоръжение и 10 селскостопански подлеза. Ще има по две ленти в посока плюс аварийна.
До няколко месеца се очаква да стартира и строителството на нови 134 км от магистралата - от Боаза до Велико Търново. За този участък правителството отпусна от бюджета 1,35 млрд. лева. Изпълнението на проекта бе дадено на държавната фирма "Автомагистрали".
В неделя премиерът Бойко Борисов поиска през март да бъдат направени първи копки на 5 места от новия участък.
Добавят двойния стандарт към "черния списък" на ЕС. Двойният стандарт на храните и други стоки да се добави към "черния списък" на нелоялните търговски практики. Това решиха евродепутатите след гласуване в комисията по вътрешен пазар към Европарламента (ЕП). Актуализираните правила трябва да бъдат гласувани и от целия парламент. Целта е всички европотребители да имат достъп до едни и същи продукти и права=
Текстовете ще се отнасят за продукти с двойно качество, когато стоките се търгуват под една и съща марка, но се различават по състав или характеристики и "потребителите са убедени, че купуват същия продукт, когато в действителност не е така", посочват още от Европарламента.
"ЕК обмисляше да глобява само с 4% от годишния оборот нарушителите. Ние в Европейския парламент обаче искаме глобата да е поне 10 милиона евро или 4% от годишния оборот за предходната финансова година, която от двете суми е по-висока", съобщи евродепутатът Момчил Неков. И допълни, че вписването на двойния стандарт в "черния списък" е срещнало "много силен отпор от редица колеги на запад". По-рано във вторник омбудсманът на България Мая Манолова защити петицията, която заедно с български граждани подаде срещу двойния стандарт при храните и напитките в Европейския съюз.
Африка спасява Пирин с подписи, събрани от зелените. Африка спасявала Пирин с подписи, събрани от "зелените". Това се разбра от думите на изпълнителния директор на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) Евгений Иванов.
"Природозащитните" организации събирали подписи с лозунг "Спасете Пирин" на Черния континент, защото били против изграждането на втори кабинков лифт в ски зона "Банско". "Там не знаят къде се намира България, камо ли Пирин, но се подписват и ги дават на нашите депутати и те ги приемат. Това за нас е престъпление", каза изпълнителният директор на КРИБ. Той участва в пресконференция, на която бизнесът в лицето на четирите работодателски организации - КРИБ, АИКБ, БСК, БТПП, представи своите приоритети за 2019 г.
Те настояха институциите да преброят "зелените" организации и да поставят ясни критерии коя от тях кого представлява.
"Както нас, работодателските организации, ни броят, същото да бъде въведено за "еколозите", заяви изпълнителният директор на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) Евгений Иванов.
"Не можем да допуснем почти всеки инвестиционен проект да бъде атакуван от така наречените "зелени". Това са едни измислени групи, създадени за да пречат", каза още Иванов.
Според него част от "зелените" организации са финансирани активно от външни чуждестранни конкуренти на българския бизнес.
"Други са просто рекетьори, които обжалват, ако не получат пари за определени свои проекти", допълни Евгений Иванов.
По думите му не може една месарница да обжалва интерконектор, от който държавата зависи стратегически. "Или чужда медия, като "Дойче Веле", да дава акъл как да се развива курортът Банско. Лошото е, че наши медии услужливо тиражират тия съвети", каза Иванов.
Емил Караниколов: Добре е да отпадне възможността за придобиване на гражданство срещу пари. Противно на публикуваните от БНБ данни, преките чуждестранни инвестиции в България не спадат, а даже има ръст. Това е мнението на икономическия министър Емил Караниколов.
Той подчерта пред БТВ. че централната банка представя прогнозни данни, които подлежат на 15-месечна корекция. Министърът припомни, че така след няколко съобщения за намаляващ интерес към нашата страна през 2017 г„ накрая се е оказало, че са били вложени с 386 млн. лв. повече, отколкото през 2016 г.
„Сигурен съм, че инвестициите в България не падат", подчерта Караниколов, като посочи, че през 2017 г. е имало 31 проекта за инвестиция клас А на стойност 311 млн. лв., докато през миналата година сертифицираните проекти са били 28, но за 850 млн.
Той изреди заводи за самолетни елементи, автомобилни предприятия в Ловеч (с 1000 работници), Плевен (2000) и Русе (700), предстоящи големи инвестиции във Враца и т.н.
Сред миналогодишните големи проекти 12 са от държави извън ЕС, които са създали български компании, за да използват насърчителните мерки.
Отново извън ЕС са и над 10-те големи инвеститора, които от 2014 г. досега са получили българско гражданство срещу конкретни ангажименти за развитието на индустрията у нас. Емил Караниколов подчерта, че трябва да се прави разлика между тези, които реално влагат у нас и създават работни места и тези, които просто си купуват гражданството с пари по банкова сметка - и заради които България търпи критики от ЕК.
И бизнесът се обърна срещу кабинета. След близо двегодишно почти мирно съвместно съществуване бизнесът разкритикува остро кабинета. Държавата продължава да налага тежки регулации на всеки, решил да започне собствен бизнес у нас. Държавната енергетика се управлява зле, а държавните фирми упорито отказват да излязат на светло. Данъчната и осигурителната тежест растат, а сивият сектор продължава да задушава пазара. Това стана ясно по време на пресконференцията на Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), които обявиха приоритетите си за 2019 г. Асоциацията обединява четирите национално представени работодателски организации у нас - АИКБ, БСК, БТПП и КРИБ.
"Ако не променим регламентите отвътре, няма да дойдат много хора на летище София, обобщи ситуацията председателят на Българската стопанска камара Радосвет Радев. Той посочи, че вместо да се облекчи, бизнес средата в определени области дори се е влошила. За пример Радев цитира данни на Световната банка, според които за започване на бизнес у нас са нужни 23 дни на фона на около 12 дни в Румъния и едва 3.5 дни в Естония.
Значително по-лоша обаче е ситуацията с времето за включване към електрическата мрежа на предприятията. "През 2014 г. това се е случвало за 130 дни, докато през миналата година са били нужни 262 дни", каза още Радосвет Радев. Председателят на Търговско-промишлената палата Цветан Симеонов изтъкна, че от 190 страни в света, анализирани от Световната банка, България е на 147-о място по брой процедури и време за включване в мрежата. "Срамно е за държава от ЕС", обобщи той. И добави: "Няма примери за бързо и лесно присъединяване без тормоз и това може да ви го каже всяка фирма, която наскоро се е сблъсквала с това".
Високите цени на формално независимата енергийна борса са удвоили сметките за ток на бизнеса през декември спрямо година по-рано. "Цените за индустриалния ток са по-високи от тези, които се търгуват на борсите в съседните страни", коментира председателят на Асоциацията на индустриалния капитал Васил Велев. А колегата му от КРИБ Евгений Иванов директно определи твърденията на енергийния министър Теменужка Петкова, че имаме най-евтиния ток, като "опашати неистини". "Ако добавим и таксите, цената става като в Германия", възмути се той и добави, че е безобразие един мегаватчас електроенергия понякога да се търгува на борсата за 200 - 300 лв.
Работодателите настояват за спешни промени в енергетиката и за изсветляване на държавните фирми, където се шири "недобро управление, разхищение и злоупотреби". "Тези фирми трябва да имат прозрачно управление чрез листване на борсата.
Пловдивчани ще плащат по-висок данък за колите си от столичани. Пловдивчани ще плащат по-висок данък за автомобилите си от столичани дори и с новия начин на изчисляване на налога. Общинският съвет на втория по големина град гласува вчера новите ставки за 2019 г., въпреки настояването на опозицията те да бъдат по-ниски. От тази година формулата за определяне на данък МПС е променена, като освен досегашните компоненти, отчитащи мощността на двигателя и възрастта на автомобила, тя вече включва и неговата екокатегория. Промяната бе направена, за да се утежни налогът за старите и замърсяващи околната среда коли без евростандарт или с Евро 1,2 и 3, а за новите коли с по-високи екостандарти да има по-голямо облекчение от сегашните налози.
Тъй като над 60% от автомобилния парк в страната е на възраст над 20 години, голяма част от кметовете заявиха предварително, че ще приложат най-ниските ставки, които законът определя, за да може данъкът да е социално поносим. Освен това тази година са и местните избори, което също е причина общинарите да бъдат предпазливи. Така например Столичната община ще наложи минимални ставки по водещия компонент в определянето на данъка - мощността на двигателя. За разлика от столицата обаче пловдивските общинари вчера гласуваха по-високи данъци, което предизвика недоволство сред опозицията. Оттам поискаха изравняване със столицата. Всъщност и до момента пловдивчани плащаха по-висок данък за един и същ вид автомобил. "За коли с мощност 100 конски сили до 5 години в Пловдив ще начисляват 105 лв., докато в София данъкът ще е 75 лв. За същите коли, но на възраст от 5 до 10 г. данъкът за пловдивчани е 68 лв., а за софиянци - 46 лв.", посочи вчера общинският съветник Дани Каназирева от "Съюз за Пловдив". Голяма разлика се получавала и при по-мощните автомобили. За кола с мощност 140 к.с. до 5 г. данъкът в Пловдив е 142 лв., а в София -104 лв. При 110 к.с. от 15 до 20 г. сумата в Пловдив е 131 лв., а за София - 89 лв. Собствениците на автомобили с мощност 204 к.с. от 5 до 10 г. трябва да внасят 344 лв., ако са регистрирани в Пловдив. В София за същите коли данъкът е 217 лв., изброи Каназирева.
Междувременно вчера зам.-кметът на София по финансовите въпроси Дончо Барбалов обяви чрез профила си във Фейскбук, че столичани вече може да плащат данъка за автомобилите за тази година. Очакванията са, че за една трета от колите - по-новите, налозите ще паднат в сравнение с миналата година. За останалите две трети ръстът ще е различен според възрастта на автомобила и мощността на двигателя му. Столична община предлага и електронен данъчен калкулатор, на който всеки собственик на автомобил може да изчисли новия налог.
Рекордно предлагане на ток понижи рязко борсовата му цена. Само за ден цената на електроенергията на борсовия сегмент "Ден напред" се понижи почти наполовина. От 157.55 лв./МВтч с дата на доставка 22 януари тя спадна до 83 лв. за мегаватчас при договорите за 23 януари, което между другото е най-ниското ниво от 29 декември 2018 г. За сравнение - през първите 22 дни на януари средната цена на електроенергията бе около 140 лв./МВтч.
Основната причина за рязкото понижаване на тарифите е увеличеното предлагане. По данни на Българската независима енергийна борса изтъргуваните количества за 23 януари са рекордни за цялата история на пазарния сегмент "Ден напред" - 25 663 МВчт. Това напълно потвърждава опасенията на бизнеса, че именно слабата ликвидност на борсата е в основата на екстремно високите цени от началото на 2019 г. А също така затвърждава тезата, че държавните централи могат да изкривяват пазара.
Държавна зависимост
Въпреки влезлите в сила от 1 януари промени, според които всички ВЕИ производители и когенерации трябва сами да продават тока си на борсата, основен продавач на пазара в България все още са държавните електроцентрали. НЕК, ТЕЦ "Марица-изток 2" и АЕЦ "Козлодуй" осигуряват около две трети от количествата, поради което координираното им поведение (и трите са част от БЕХ) може да изкриви пазара. Още повече че електрическата енергия не може да стои на склад и дори минимален недостиг може да повиши цената в пъти, а излишъкът направо да я срине.
По принцип България е поела ангажимент въпросните държавни дружества да осигуряват по 690 МВт електроенергия на час за борсовата платформа "Ден напред". По информация на "Капитал" обаче от началото на 2019 г. те са намалили предлагането с повече от 10% - от близо 15 хил. МВтч до около 13 500 мегаватчаса. Официално обяснение за това липсва, но резултатът беше видим - значително повишаване на цените, от което групата на БЕХ е спечелила, а компаниите крайни клиенти са натрупали неочакван разход.
Ефектът от предлагането
Колко важно е предлагането от страна на държавните централи се потвърждава и от данните за изтъргуваните количества на сегмента "Ден напред". Ако в предишните дни са между 20 и 23 хил. МВтч, от 21 януари обемът на търговията започва да се доближава до 25 хил. МВтч. Това впрочем съвпада с обещанието на енергийния министър Теменужка Петкова, че след 19 януари държавата ще предложи допълнителни количества електроенергия на борсата като мярка за нормализиране на цените.
Според американската прокуратура OneCoin е пирамида, привлякла 4 млрд. долара. Основаната от българката Ружа Игнатова OneCoin e "фалшива криптовалута", привлякла "около 4 млрд. долара глобално от жертви". Това гласи твърдението на прокурори в САЩ по делото срещу американския адвокат Марк Скот, който беше арестуван миналата есен и обвинен в пране на около 400 млн. долара постъпления от "престъпната схема" между 2016 и 2018 г.
В първото изслушване по делото, където съдията трябва да реши единствено дали обвиняемият да остане задържан, или да бъде освободен под гаранция, обвинението очертава само в най-общи линии разкритията си. Те само загатват с какво разполагат прокурорите, като обаче до голяма степен съвпадат с тезите на критиците на OneCoin. Още при информацията за ареста на адвоката от OneCoin коментираха пред "Капитал", че компанията "не е имала и към момента няма отношения с г-н Марк Скот". "Постъпленията на OneCoin не са генерирани от мултилевъл маркетинг дейност. В този ред на мисли постоянното сравняване на OneCoin със схеми Понци от законова гледна точка не е коректно и не отговаря на действителността", се казваше още в отговорите на поставените от вестника въпроси.
В какво е обвинен Скот
Според прокурорите ролята на обвиняемия в тази схема е била, че той като правоспособен адвокат заедно с други лица е създавал хедж фондове със сметки на Каймановите острови и в Ирландия, като през тях са изпирани постъпления от криптовалутната измамна схема.
"Това е хибридна Понци пирамидална схема. Фалшива криптовалута, която доколкото нашето разследване е преценило няма истински блокчейн, и повечето инвеститори не са имали възможност да върнат парите си, след като веднъж са ги вложили в тези монети. Има елемент на Понци схема просто доколкото са плащани комисиони на промотиращите я с цел да се набират повече жертви", обяснява прокурор Джулиета Лазаро пред съдията.
По нейните думи след изпирането на парите повечето от сумите са изпращани обратно на основателите на схемата. "За тази цел той е лъгал пред банки и администратори, като е давал грешна информация откъде идват парите. Както сме изложили в писмото си от вчера (бел. ред. - изслушването е от 13 септември 2018 г.) той е твърдял, че парите постъпват в хедж фондовете от група европейски семейства и компании, които той познава от години", казва тя, като уточнява, че разследването е показало, че те идват само от постъпления от измамната схема.
Отделно според обвинението Скот е превел и около 15.5 млн. долара по свои собствени сметки, като тези пари са използвани за покупка на имоти, луксозни превозни средства, часовници и др. Той е разполагал с множество сметки - лични и на фирми, където е посочен като единствен управител, като покрай ареста му са запорирани 25 от тях в САЩ и в чужбина. Също така са конфискувани яхта и Porsche.
С какво разполагат прокурорите
От делото става ясно още, че при обиска на дома на Скот са иззети обемни доказателства - както хартиени, така и електронни. Прокурорите разполагат с банкови и финансови разпечатки, мейли, административни и регистърни документи, телефонни записи, разговори по електронна поща и WhatsApp, GPS данни и промоционални материали за криптовалутата. "Регистрирахме си сметка в криптовалутната схема под прикритие, така че имаме материали и оттам", разказва Лазаро.
Има вероятност да има и още много данни, тъй като са иззети 17 телефона, 6 лаптопа, два iPad-а, три карти и пет флашки. Според нея преглеждането на всички доказателства отнема време, като процедурата се забавя и поради това, че Скот е адвокат и съответно трябва да съблюдава правилата, защитаващи личната информация на клиенти.
Поради тази причина все още прокурорите не разполагат с всички материали, като част от тях се преглеждат от отделен екип. Все пак имало данни, че той може да е бил и официален защитник на един от съучастниците си.
По 125 майки се връщат предсрочно в офиса срещу бонус. Средно по 125 майки са се върнали предсрочно на работното си място срещу бонус от държавата. Това показват данните на Националния осигурителен институт за деветмесесечието на 2018 г. Първенци по майки, които са сменили памперсите с офиса, са големите областни градове - София, Пловдив, Варна и Бургас. Опцията се оказва най-малко популярна сред нежния пол от слаборазвитите икономически области - Враца, Монтана, Търговище, Ямбол и Габрово. Общият им брой за първите девет месеца е 1117.
74 на сто или 826 майки са се върнали в компанията 135 дни след като са излезли по майчинство, като за това към заплатата си са получили бонус в размер на 50% от възнаграждението си. Така ако месечно майката взима по 1500 лв. и тя се върне по-рано във фирмата, ще получи бонус от 750 лв. към заплатата. Тя ще получава заплата и половина докато детето не навърши една година. От държавния бонус не могат да се възползват жените, чиито деца са в социални домове, приемни семейства или са отглеждани по програми за подкрепа на майчинството.
От преференцията през първото тримесечие на 2018 г. са се възползвали 502 родилки. За сравнение през третото тримесечие на 2017 г., когато мярката влезе в сила, са се възползвали 386 жени, а през юли-септември 2017 г. - 490.
Едва 286 татковци пък са заменили майките в отглеждането на бебета, за да могат жените им да се върнат на работа. Това са мъжете, които са поели грижите за детето след шестия месец. Обикновено от тази възможност се възползват или жените, които са на ръководни позиции, или бащите, които взимат по-високи заплати. През първите 6 месеца татковците получават 90% от размера на заплата, на която се осигуряват. През останалите 12 месеца сумата е фиксирана на 380 лв., колкото е регламентираният размер на обезщетението на отглеждане на малко дете. Не е изненада, че най-често столичните татковци се решават да сменят офиса с памперси следвани от пловдивските и старозагорските. Във Шумен, Монтана, Сливен и Смолян пък нито един баща не е избрал тази опция. От бонусите за по-ранно връщане на работното място по-често се възползват жените между 30 и 40 г.
65 на сто от всички, които избират да взимат заплата и половина, е именно в тази възрастова граница, като средната възраст е 33 г. Възрастта на тези, които прехвърлят майчинството на бащата, скача с 4 години.
416 хил. софиянци сами в колата на път за работа. Над 416 хиляди софиянци пътуват сами в колата на път за работа. Това става ясно от проучване на инициативите „Визия за София" и „Зелена София" на Столичната община сред служители и работодатели в големи фирми.
Повече от 60% от общо 694 800 работещи - по официални данни на НСИ, се придвижват с коли, като в някои компании делът им е значително по-голям. 90% от тях пък ползват собствения си автомобил, в който са сами, уточнява изследването. Анкетата има за цел да проучи предпочитаните начини за придвижване до работното място и как може да се постигне по-устойчива градска мобилност.
Два са мотивите на хората, които предпочитат автомобила пред градския транспорт - време и комфорт. Малко над една четвърт от интервюираните посочват, че това е най-бързият начин за придвижване. Липсата на удобен градски транспорт по съответния маршрут е вторият посочван фактор.
Дългото разстояние не е сред най-съществените фактори. Оказва се, че ако пътят до работното място е над 10 км се предпочита общественият транспорт. На първо място се подрежда автобусният превоз, но и трамваите се приемат добре, като бърз и екологичен транспорт, особено там, където мотрисите се движат с самостоятелни трасета. Тези, които ползват градския транспорт, уточняват, че са се насочили към този вид придвижване защото имат удобна директна линия или пътуват само с едно прекачване. Метрото също е предпочитано, но трасетата все още не достигат до всички райони на града.
Около една пета от участниците в анкетата пътуват между 7 и 10 км. За немалка част - 27%, разстоянието до работното място е между 10 и 20 км. Средното времетраене на пътуването е между половин и един час.
Но за 10% пътуването е над час.
Още по темата:
Икономическият печат на 22 януари 2019 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |