Снимка: Архив infostock.bg
Чyждият тypиcт y наc - от спонтанния британец до планиращия германец. Туристите от Германия избират къде да почиват лете или зиме и съответно плащат поне капаро за ваканцията си около половин година преди самата ваканция. Само ако се е случило нещо необичайно, те резервират и плащат един месец преди самото пътуване, но не по-късно.
За разлика от тях британците са много по-спонтанни, особено по-младите - те могат да решат къде да пътуват дори една седмица преди самото пътуване. Това са изводите от доклад на туристическото министерство до парламентарната комисия по икономическа политика във връзка с планираните за 2019 г. дейности по туристическа реклама на страната в чужбина. Докладът обобщава резултатите от специални анкетни проучвания на пазарите, от които идват най-много туристи в България или към които са насочени усилията за привличане на повече гости.
Освен че планират доста рано ваканцията си, германците правят пътуването предимно през туристически агенции, като предпочитат да се запишат и платят онлайн.
Но ако е въпросът за това колко рано представителите на една нация решават да идат на почивка, това не зависи само от манталитета и навиците на преобладаващата част от населението.
Например туристите в България от съседните държави почти винаги решават да тръгнат в последния момент, но причината за това е, че се намират близо, много често пътуват с личните си коли и могат да си позволят да решават късно.
Чуждите туристи от Арабския свят у нас, които са малко на брой засега, също решават пътуването си около 2 седмици предварително.
Девет големи искат да строят пътя от Мездра до Ботевград. Девет от най-големите фирми, обединени в консорциуми или самостоятелно, искат да строят пътя от Мездра до Ботевград и са подали предложения за изграждане на първата отсечка. Тя е с дължина 13,4 км, а проектната стойност е 178 млн. лв., съобщиха в понеделник от пресцентъра на АПИ.
Кандидати са "ГБС-Инфраструктурно строителство", обединението "Аккорд Кънстракшънс", ("Аккорд" и "Ер констракшънс"), "Джи Пи Груп", "Трейс Груп Холд" и консорциумите "МБ Лот 2 - 2019" ("Европейски пътища", "Водно строителство - Благоевград" и "Вахостав - СК") и "Геопът лот 2" ("Геострой" и Пътстрой - 92").
Избраният изпълнител ще има 180 дни за проектиране и 916 за строителство. За първи път при обществена поръчка цялата сума по договора ще бъде преведена, след като завърши строителството.
Пътят от Мездра до Ботевград е с обща дължина от 33 км. Стойността за изграждането на скоростно шосе между двата града е 302 млн. лв. без ДДС. Разделено е на два лота, за да се строи по-бързо.
Веднага заменят дефектна стока, ако поискаме. Потребителите вече ще избират дали търговецът да им замени дефектна стока или да я ремонтира. Това предвижда нова директива, която подготвя Европейският парламент и която ще бъде транспонирана в нашето законодателство, след като бъде приета.
В момента, когато потребителят предяви рекламация, търговецът е този, който решава дали да ремонтира стоката, или да я замени. Масовата практика у нас е да удовлетворяват рекламациите преди всичко чрез ремонт, тъй като това ги затруднява в най-малка степен, посочи пред „Труд" Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите.
Сега българското законодателство предвижда рекламациите да бъдат решавани чрез отбив от цената на стоката или разваляне на договора като крайна мярка.
След три неуспешни ремонта, купувачът има право да поиска търговецът да развали договора и да му върне парите. Много хора не знаят за това тяхно право и идват при нас след 4 дори 5 неуспешни ремонта на една стока, обясниха от КЗП. И дават за пример потребител, чийто телефон дава три различни дефекта по време на 2-годишния си гаранционен срок.
Според Райков това е правилно, защото, ако всеки иска да си получи парите обратно, ще се изкриви пазарът. „Представете си ситуацията, ако всеки можеше като първа възможност, вместо да поиска ремонт на стоката, да получи разваляне на договора. Тогава ще се получи една правна несигурност и самият пазар няма да понесе тази нередност", посочи експертът.
600 хил. кв. м офиси излизат на пазара до 3 години. Около 600 хил. кв. м офис площи клас А са планирани или са на етап строеж в София и се очаква да бъдат завършени до три години. В същото време 70% от големите компании в столицата възнамеряват да увеличат служителите си в този период, като 31 на сто планират ръст от над 25%. Това показва проучване на консултантска компания сред сто дружества с общо 24 хил. служители и наета площ от 270 хил. кв. м.
„Независимо, че има много сгради на етап строеж, голяма част от тях вече са почти изцяло запълнени. В централната част на София не се очакват нови офиси в близките години, тъй като усвояването на големи парцели е трудно. Строителството в периферията е предизвикателство, защото за компаниите е важно служителите им да пътуват възможно най-малко до работното си място", казва Димитър Иванов, ръководител на отдел „Представляване на наематели" в компанията.
61 % от фирмите съобщават, че плановете им за растеж ще доведат до разширяване на офис площите им в близко бъдеще, като почти половината от участниците в допитването са заявили, че очакват разширение в рамките на следващите 12 месеца. Компаниите планират разширяването си между 6 и 12 месеца предварително, тъй като качествените площи не са толкова много, коментират брокери на имоти. Например една от големите компании сключи най-голямата сделка с офис площи за 2018 г. за наемането на 11 500 кв. м. в сграда, която се очаква да бъде завършена през първото полугодие на 2019 г.
Достъпът до сградата и близостта й до спирки на градския транспорт, най-вече на метрото, е от най-голямо значение при вземането на решение за наемане. 79% от участвалите в изследването компании смятат този фактор за много важен, а на второ място по значение се поставя наличието на интернет връзка (76%).
От компанията констатират повишаване на цената на паркоместата в последно време, поради което сгради с добре уредени паркоместа повишават конкурентоспособността си.
Поредни промени за касовите апарати шокира бензиностанциите. Само пет месеца след като управляващите решиха да се подменят всички касови апарати и въведоха по-строги изисквания за софтуера, който управлява продажбите, те наложиха нови промени, които шокираха бизнеса. Този път ударът е върху бензиностанциите, за които се въвеждат допълнителни изисквания как да изглеждат касовите бележки при покупка на горива. Според експерти допълнителните разходи могат да доведат и до повишаване на цената на горивата.
От 1 април всяка бензиностанция е задължена да издава касови бележки, в които да е видно каква част от платената сума е за акциз и ДДС и каква е стойността на горивото без тях. Освен това търговците трябва да посочат и на каква цена са купили горивото от доставчика си. На бележките трябва да бъде отпечатан и QR код, който при сканиране със смартфон дава информация на потребителя дали покупката му е отчетена в НАП. Това е описано в обнародваните в петък изменения в наредбата в "Държавен вестник".
Промените пораждат пореден технически проблем пред бизнеса. Въпреки че са регистрирани по ДДС, срокът, в който бензиностанциите трябва да се съобразят с новите изисквания за софтуера, който управлява електронните им системи с фискална памет, т.нар. ЕСФП, е 30 юни 2019 г. Появата на нова дата за покриване на изискванията на наредбата - 31 март 2019 г., напряга фирмите. В момента собствениците на бензиностанции гадаят дали от тях се иска до края на март да съобразят системите си с новите изисквания срещу манипулации при продажби, или тази нова дата се отнася само за касовите бележки с отделни редове за ДДС, акциз, нетна и покупна стойност на горивото.
"Дори да става въпрос само за промяна в софтуера на фискалните устройство, така че да отпечатват касови бележки с отделни редове и QR код, това е сложна операция, която не става за ден-два, тъй като имаме по-сложен обект като бензиностанция", обясни за в. "Сега" Ясен Танев от Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер. Това, разбира се, ще струва нови разходи за фирмите, които ще бъдат най-големи за веригите бензиностанции. И в крайна сметка може да доведат до вдигане на цената на бензина.
Идеята за новите подробности в касовите бележки на бензиностанциите бе лансирана от финансовия министър Владислав Горанов след поредицата протести в цялата страна през есента на миналата година срещу високите цени на горивата. В началото на декември цената на литър от най-масовия бензин бе стигнала до 2.40 лв. и това възмути много българи, които блокираха пътища и магистрали.
България е единствена в ЕС с минимална заплата под 400 евро. На фона на претенциите да влизаме в еврозоната и роптанията на бизнеса минималната заплата в България остава срамно по-ниска спрямо другите държави в ЕС, които определят минимално възнаграждение. Най-ниската заплата у нас е не просто на дъното в съюза, но един и половина пъти по-ниска от тази в Латвия, която е предпоследна. Страната ни е единствената с минимално възнаграждение под 400 евро. Това показва статистика на Евростат към януари 2019 г. Тя обхваща 22 от 28-те членки на съюза, тъй като Дания, Италия, Кипър, Австрия, Финландия и Швеция не определят минимална заплата.
От тази година минималната заплата у нас е 560 лв. (286 евро). Ударното увеличение на най-ниското възнаграждение се критикува остро от бизнеса, освен това заради икономически и демографски особености на някои райони като Видин например е опасно близо до средните заплати. Това обаче не променя факта, че България в голямата си част остава безнадеждно далеч от европейските стандарти на живот.
Осем държави, главно в източната част на ЕС, имат минимално възнаграждение между 400 и 600 евро, посочват европейските статистици. В Латвия минималната заплата е 430 евро, Румъния е пред нея с 446 евро, в Унгария най-ниското възнаграждение е 464 евро, в Хърватия - 506 евро, в Чехия - 519 евро, в Словакия - 520 евро, в Полша - 523 евро, в Естония - 540, а в Литва - 555 евро.
Пет членки от южните части на съюза са в следващата доходна група - с минимална заплата между 650 и около 1000 евро. В Гърция най-ниското възнаграждение е 684 евро, в Португалия - 700, в Малта - 762, в Словения - 887, а в Испания -1050 евро. В другите седем държави, всичките в Западна и Северна Европа, минималното възнаграждение е над 1450 евро. В тази група са Великобритания (1453 евро), Франция (1521), Германия (1557), Белгия (1594), Холандия (1616), Ирландия (1656) и Люксембург (2071).
Ръководителка на държавната компания "Автомагистрали" е освободена. В петък, 1 февруари, регионалният министър Петя Аврамова е освободила Десислава Христова, член на съвета на директорите на държавната компания "Автомагистрали". Христова е подала молба, без да посочи мотиви.
Напускането ѝ се случи два дни след като разследващият сайт "Биволъ" публикува запис на разговор между директор в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и неизвестна дама от "Автомагистрали". В разговора дамата обяснява, че държавното дружество ще превъзложи строителен обект на неидентифициран мъж на име Иван по непрозрачен начин.
Компанията, за която правителството твърди, че има достатъчно капацитет, ще получи 1.34 млрд. лв., за да построи 134 км от магистрала "Хемус".
"Капитал" се свърза с Христова, но тя отказа да коментира темата.
Начело на компанията
Все още няма назначен заместник на Христова, като това нямало да се отрази на оперативното управление на дружеството, твърдят оттам.
Десислава Христова влезе в съвета на директорите през октомври 2017 г., като обясни пред "Капитал" преди време, че лично бившият регионален министър (сега зам.-министър) Николай Нанков ѝ е предложил поста.
Христова е юрист по образование, преди "Автомагистрали" има опит на различни места, включително Държавно предприятие "Строителство и възстановяване" (бившето ГУСВ) и регионалното министерство.
Христова води и активен политически живот. Нейното име и контакти се появяват във Facebook публикация от 2015 г. на страницата на АБВ в покана относно открита дискусия за живеещите в кв. "Овча купел" за създаване на местна структура.
Небето ни носи 120 000 лв. на ден. По 120 000 лева средно на ден са плащали авиокомпаниите през изминалата година, за да преминават през въздушното ни пространство. Трафикът в небето ни е огромен - 800 000 самолета са прелетели през 2018 г., което е малко над 10 на сто повече спрямо година по-рано. Авиокомпаниите, ползвали за прелитане българско въздушно пространство, са 906, като заплащат базова такса от 26,72 евро или около 52 лева, сочи статистиката на Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение" (РВД).
България предвижда да увеличи таксите за прелитащи над въздушното си пространство самолети, но намалява чувствително тарифите за обслужване на машините в зоната на летищата. Това предвиждат внесените за обществено обсъждане от правителството нови тарифи за аеронавигационните такси за прелитане и обслужване на самолетите в зоната на българските летища, които събира РВД, известно още като БУЛАТСА. Промените в наредбата за таксите влиза в сила със задна дата от 1 януари 2006 г.
Прелитащите през българското въздушно пространство самолети ще плащат с почти 5 евро повече през тази година. От 26,72 евро за прелитане, които са плащали самолетите през 2018 г., вече ще плащат по 31,42 евро. Освен покачването на таксите обаче, приходите на РВД се очаква да нараснат, защото се прогнозира увеличение на трафика през българското въздушно пространство с над 30 на сто. Нарастването на трафика е в резултат на увеличението на потоците от въздухоплавателни средства между Европа и Северна Америка до Турция, Близък и Далечен изток, Гърция, Кипър и Израел, както и на тези от и до Египет. От РВД отчитат и нарастване на полетите от и до международните летища у нас. Предстои и дългоочакваното пускане в експлоатация на новото летище на Истанбул, което се очаква да доведе до нарастване на трафика и до Турция с около 30 на сто.
Още по темата:
Икономическият печат на 4 февруари 2019 година
Икономическият печат на 1 февруари 2019 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |