Снимка: Архив infostock.bg
Регистрацията на колите и в частни сервизи. Първоначалната регистрация на автомобилите ще може да се прави и в частни сервизи (специализирани пунктове за технически преглед), не само в КАТ.
Това предвижда проектът за Закон за пътните превозни средства, по който вече има консенсус между Пътна полиция и "Автомобилна администрация". Липсата на разбирателство досега между двете ведомства стана причина другите два проектозакона - за движение по пътищата и за водачите, да бъдат публикувани за обществено обсъждане, а този за пътните превозни средства да бъде забавен.
В частни сервизи освен първоначалния преглед за регистрация ще се подават и документите , а служителите им ще ги внасят в КАТ. Така шофьорите няма да са принудени да пътуват до най-близкото подразделение на Пътна полиция, ако в града им няма такова, за да регистрират автомобил. Талонът и регистрационните номера ще се издават от КАТ, а частните сервизи ще имат право да дават временните номера, ако собственикът поиска.
От закона е отпаднало намерението контролът на пътя на камиони, автобуси и таксита да се поеме изцяло от пътните полицаи. Така се изчиствал и вторият спорен момент, тъй като от КАТ не бяха съгласни с тези допълнителни ангажименти.
С този проектозакон се изпълнява и настояване на ЕК техническите прегледи да не се правят от две институции, както е досега при нас - първоначалният в КАТ, а последващите в частни пунктове.
По проекта за новия закон се доуточнявали последни детайли и се очаквам скоро и той да бъде пуснат за обществено обсъждане.
Наплив за миньори - средната заплата е 1800 лева. 1800 лева е средната заплата на миньорите, в минно-добивната индустрия няма недостиг на работна ръка, а има наплив. Това стана ясно във вторник при подписването на колективен трудов договор между Българската минно-геоложка камара, КНСБ и "Подкрепа". Той е за две години - до 2021 г.
Договорено е и минималното възнаграждение в бранша. То се равнява на минималната работна заплата, умножена по 1,4. Това прави 784 лв. През тази година ще има 10% увеличение на заплатите на миньорите.
Председателят на камарата Николай Вълканов заяви, че колективният трудов договор урежда освен вдигането на заплатите и нощния труд, дрехи, храна. За всичко се договорихме, нямаме различия, каза Вълканов.
Владимир Топалов от "Подкрепа" заяви, че договореното увеличение е за всичките заплати, а не само за минималната. "Да не стават грешки", поясни синдикалистът.
Натура 2000 раздута, за да се натегнем на Европа. България се е натегнала на Европейския съюз при включването на 34% от територията си в мрежата от защитени зони Натура 2000. Нека опитаме да намалим процента на тези територии - такова мнение изрази проф. Александър Александров от Българската академия на науките (БАН) по време на обществено обсъждане на промените в Закона за биологичното разнообразие (ЗБР).
Александров е член на Съвета на учените към министъра на околната среда и водите Нено Димов. Професорът е един от най-големите експерти-лесовъди и е бил министър на екологията в началото на 90-те години на миналия век.
Проф. Александров обясни, че в никоя държава в Европа Натура 2000 не заема толкова голяма площ, колкото у нас. Той уточни, че средната площ на зоните в мрежата в държавите-членки е между 10 и 15 на сто.
„Навремето явно сме искали да покажем колко много природа имаме за опазване", обясни Александров на обсъждането в София, на което се събраха над 70 души.
Според Мирослав Калугеров, директор на дирекция Национална служба за защита на природата (НСЗП) към МОСВ, промените в ЗБР ще сложат в ред хаоса, който в момента цари в управлението на Натура 2000.
Тежка верижна катастрофа компрометира „високотехнологичната" магистрала на ГЕРБ. Тежка верижна катастрофа с участието на близо 30 автомобила - леки коли, камиони, автобуси и микробуси, окървави вчера гордостта на правителството - отсечката от магистрала "Струма" между Кресна и Сандански край село Дамяница.
Пътният инцидент се случи при изключително гъста мъгла и въпреки твърденията на пътната агенция (АПИ), направени при откриването й преди месец, че става дума за изключително високотехнологичен участък. Отсечката между Сандански и Кресна бе открита тържествено на 17 декември от транспортния министър Росен Желязков и регионалния министър Петя Аврамова, а местни хора опънаха транспарант: "Благодарим Ви, Г-н Министър Председател, че ни направи Европейци".
Според съобщението на АПИ от декември новият участък има изградена „Интелигентна транспортна система" с информационни табла, камери, диспечери, които могат да пренасочват трафика дистанционно чрез табла, и две метеорологични станции, които освен всичко друго следят видимостта на пътя. Съоръженията дори "отчитали температурата и влажността на въздуха, типа и количеството на валежите, видимостта на пътя, скорост и посока на вятъра, дебелина на водния слой върху асфалта, точка на замръзване на пътната настилка в зависимост от третирането с луга и други химикали, температурата на повърхността на пътя и 5 см под асфалта". Според агенцията данните щели да дават възможност "да се прогнозира кога може да настъпи заскрежаване, заснежаване или заледяване и снегопочистващите фирми ще се информират за необходимостта от обработване на пътната настилка".
Нищо от това не сработи вчера и шофьорите нямаха никаква информация за тежката обстановка в района. При верижната катастрофа загина един човек, а други 16 пострадаха, някои от които тежко. Според всички участници причината е много гъстата мъгла, за която е нямало никакво предупреждение. Загиналият човек е отивал на работа, когато е видял удара на първите коли. Тогава той е излязъл, за да предупреди останалите, че има катастрофа, но е бил ударен от товарен автомобил и е починал на мястото. Последвали са верижни удари на автомобили, които са се движели със скорост, разрешена за магистрала, но изненадващо са попаднали в район с много гъста мъгла. Според част от участниците в инцидента видимостта е била под 2-3 метра. В тази част на магистралата са се редували отсечки със слънце и с много гъста мъгла.
АПИ се оправда със Световната банка за скандалните 7% за посредниците. Пътната агенция най-сетне проговори и призна, че плаща по 7% на фирмите, които й посредничат в събирането на пътните такси - т.нар. електронни винетки. Но отново не даде обяснение защо е предоставила изключителни права на дребната частна фирма ИТС ("Интелигентни трафик системи"), която провъзгласи за "национален доставчик".
Седемте процента били необходими на фирмите посредници, за да се свържат с електронната тол система, обясни проф. Олег Асенов от отдел „Управление на информационните системи и инфраструктура" към тол звеното вчера пред Нова тв. Той посочи, че около 60% от продажбите на винетките се извършват чрез каналите на националния доставчик "Интелигентни трафик системи" - "vinetki.bg", бензиностанции, мобилния оператор А1, "Изипей", "Български пощи" и др. Останалите 40% преминават през пунктовете за обслужване на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
На въпроса защо е необходим "национален доставчик" Асенов обясни, че целта е "да може да се развие отворена мрежа от обекти, които да са свързани един с друг, а те самите да се свързват с ядрото, което обслужва системата за продажба на винетки".
Асенов добави, че ако АПИ сама трябва да развие 4000 точки за продажба на винетки, ще са необходими 28 млн. лв. - по 7 хил. лв. на пункт. Парите от комисионата били необходими за свързване на посредниците с интерфейса на тол системата. "Ако някаква външна система трябва да се свърже с нашия интерфейс, тя трябва да инвестира средства", обясни той. Става дума обаче за еднократна инвестиция, а посредниците събират 7% от всяка продадена винетка, което означава, че те ще спечелят милиони, а парите за ремонти и строителство на пътища ще бъдат по-малко.
Смехотворно прозвуча и оправданието, че възнаграждението на посредниците било съобразено с препоръката на Световната банка комисионата да е "до 7 на сто". Това не обяснява защо пътната агенция се е спряла на "тавана", а не е определила примерно 4 или 5%.
Чиновникът обясни, че всяка фирма, която отговаря на условията, може да кандидатства за партньор на АПИ. По думите му вече имало интерес и от други фирми. Отново не стана ясно обаче защо в средата на декември пътната агенция "назначи" фирмата ИТС за национален доставчик и й даде специални права.
"Джи Пи груп", ГБС и "Трейс" продължават в търга за газовата връзка с Гърция. Само консорциуми с участието на български и гръцки фирми са поканени да подадат оферти в обществената поръчка за изграждането на газовата връзка с Гърция. Това става ясно от резултатите от предварителния подбор на кандидатите, които са публикувани в профила на купувача още на 1 януари, но Министерството на енергетиката не е намерило за необходимо да ги обяви публично.
Търгът за 145 млн. евро без ДДС привлече общо 11 кандидата, но световните компании с опит в тази сфера са отстранени от оценителната комисия на проектната компания за 183-километровата тръба от Стара Загора до Комотини - "Ай Си Джи Би" (ICGB), в която акционери с равно участие са БЕХ и гръцко-италианското дружество IGI Poseidon. В състезанието са останали само големите български строители "Джи Пи груп", "Трейс груп холд" и "Главболгарстрой", както и гръцките "Терна", "Актор" и "Джей енд Пи - Авакс". Всички те формално си партнират с чуждестранни фирми, за да покрият високите изисквания за изпълнението на проекта, но е ясно, че основното строителство на място ще се извършва именно от тях.
През септември 2018 г., когато стана ясно кои фирми са проявили интерес към процедурата, директорът на "Ай Си Джи Би" от гръцка страна Константинос Караянакос обяви, че "компаниите са с доказан опит и утвърдени в международен план" и че "могат да се справят с изпълнението на строителството". От днешна гледна точка обаче ситуацията изглежда по-различна.
Как се покриват изискванията
От поставените в обществената поръчка минимални критерии към кандидатите големите български строителни фирми покриват само този за оборот от 150 млн. евро през последните три финансови години. Тъй като толкова мащабно газопреносно съоръжение като интерконектора с Гърция не е строено в страната през последните 8 години, какъвто срок е поставил възложителят, за покриване на техническите изисквания са създадени смесени дружества с чуждестранни компании.
В случая "Трейс груп холд" си партнира с френската Spiecapag в консорциума "Спикапаг-Трейс-Ай Джи Би 2018" (Spiecapag Trace IGB 2018"). Чуждестранният партньор е с 90-годишна история и е един от водещите в света строители на петролни и газови тръбопроводи. От сайта на Spiecapag се разбира, че досега компанията е положила над 50 хил. км тръби в повече от 60 държави.
"Джи Пи груп" и "Главболгарстрой Интернешънъл" пък играят заедно в ДЗЗД "Ай Джи Би - 2018", където чуждестранен партньор им е италианската "Бонати" (Bonatti). Компанията от Апенините също има богата история в строежа на газопроводи. Последно дружеството спечели търга за част от газопровода EUGAL от балтийския бряг на Германия до Чехия.
Гръцките компании "Терна" и "Актор" също са прибегнали до чужда помощ, като кандидатстват съответно с обединенията "Макс Страйхер - Терна/АйСиДжиБи" (в което влиза германската Max Streicher) и "СиПиПи - Актор" (с китайската China Petroleum Pipeline Engineering Co.). Самостоятелно играе единствено "Джей енд Пи - Авакс", която е клон на гръцката едноименна компания и е участвала в търговете за строителство на магистралите "Марица" и "Струма".
Първият къмпинг за СПА туризъм се изгражда до Велинград. Първият в България къмпинг за СПА туризъм се изгражда до Велинград и се очаква да бъде открит през лятото. Инвеститор в обекта е местната строителна компания "Александър и синове". Новият къмпинг ще разполага със собствен СПА център с минерална вода, зони за кемпери, каравани и палатки, детски кътове, както и различни сервизни помещения за пране на дрехи, приготвяне на храна и др. Той ще бъде върху терен от 6 дка, като планът е на следващ етап да бъде разширен.
Нов къмпинг
Къмпингът се изгражда в района на специализираната белодробна болница на изхода на Велинград в посока Юндола. Теренът е на инвеститора "Александър и синове", през него минава река и е заобиколен от гора. От дружеството не съобщиха каква е стойността на планираната инвестиция.
Различното при този къмпинг е, че той ще бъде единственият в България, който ще има собствен СПА център, захранван с минерална вода. За целта вече е изграден 4 км собствен водопровод, разказа управителят на компанията Георги Даскалов. Според решение на общинския съвет на Велинград от миналата година водопроводът е свързан с находището "Каменица" в града, а от процедура за ново водовземане се вижда, че разрешеният годишен воден обем ще бъде над 25 хил. куб.м.
В новия къмпинг, който ще се казва "СПА къмпинг Велинград", ще има зона за кемпери и каравани с 35 паркоместа, малка зона за палатки, санитарни помещения, съблекални, оборудвани помещения за пране на дрехи, зала за хранене, барбекю, оборудвани зони за приготвяне на храна, както и два детски къта на открито и на закрито.
Изграждащият се СПА център пък ще включва малък вътрешен басейн, сауна, парна баня, солна стая, както и открити басейни за възрастни и за деца, които ще могат да се ползват целогодишно.
По план строителните дейности трябва да приключат през пролетта, а къмпингът да отвори врати за посетители през лятото след приключването и на различни административни процедури.
Целогодишна дейност
Бъдещият "СПА къмпинг Велинград" вероятно ще бъде и един от малкото в България, които работят целогодишно, а заради термалната вода гостите ще могат да ползват външните басейни през всички сезони. За целта паркоместата за кемпери и каравани са наполовина озеленени и наполовина насипани с чакъл и валирани, което ще позволи ползването им при дъжд и сняг. "Обиколихме различни къмпинги в Европа, от които заимствахме идеи. Но като цяло термален къмпинг с минерална вода е рядко срещано дори в Европа", коментира Георги Даскалов.
По думите му компанията е решила да инвестира в къмпинг туризъм, тъй като неговата аудитория се увеличава силно през последните години, както от българи, така и от пътуващи до различни дестинации чужденци. На втори етап могат да бъдат пуснати между 40 и 50 нови паркоместа за каравани и кемпери, но това ще се случи при наличие на интерес.
Според данни на Националния туристически регистър в България има 38 къмпинга, над 80% от които са по Черноморието. Данните на Евростат показват, че страната е на едно от последните места в ЕС по брой реализирани нощувки от туристи в къмпинги, но броят им отчетливо расте за последните пет години. Така например нощувките в къмпинги през 2016 и 2017 г. надминават съответно 53 и 55 хил., докато в периода между 2012 и 2015 г. броят им се движи между 21 и 37 хил.
6382 от чиновниците в пенсионна възраст. Общо 6382 са чиновниците пенсионери и тези, които са придобили право на пенсия, но продължават да работят в държавната администрация, сочи справка, предоставена на „Монитор" от МС.
Данните, отнасящите се за състоянието на администрацията към началото на 2018 година сочат, че от тези близо 6400 държавни служители, 5629 са се пенсионирали и след това са били назначени на длъжност в администрацията. В края на миналата година МФ предложи текст в Закона за бюджета за 2019 година, предвиждащ да отпадне възможността да се назначават пенсионери за чиновници. Именно тогава стана ясно, че към онзи момент хората, които взимат едновременно заплата и пенсия, намаляват драстично. Тази разпоредба от бюджета обаче бе обжалвана пред КС, който тепърва трябва да се произнесе. В същото време в доклад на МС за администрацията е посочено, че преобладаващата част от чиновниците са на възраст между 30 и 59 години, като младежите са едва 10 000, а служителите над 60 години са над 9700.
Само преди няколко дни вицепремиерът Томислав Дончев обясни, че ще бъдат съкратени общо 1600 щатни бройки, като това е първата вълна в опит да се оптимизира работата на държавната администрация, а след това ще бъде направен всеобхватен анализ, който ще бъде готов през април. В него трябва да се набележат мерки за закриване, сливане или преструктуриране на администрации и звена, където има препокриване на дейностите. До цифрата се стигна след писмо на Дончев до всички министри с искане да дадат сами предложения за съкращения на чиновниците в поверените им ведомства и подопечни агенции. Оказва се обаче, че само 10 от общо 17-те министерства, както и администрацията на МС са изпратили такъв анализ, посочващ от колко щата ще мога да се лишат. Най-много съкращения на чиновници ще има в министерствата на земеделието и храните, на икономиката и на вътрешните работи, уточняват за „Монитор" от „Дондуков" 1. От МЗХ пък обясниха, че са направили подробен анализ и била установена възможност за намаляване на числеността, като се предвиждало преструктуриране.
Още по темата:
Икономическият печат на 5 февруари 2019 година
Икономическият печат на 4 февруари 2019 година
Икономическият печат на 1 февруари 2019 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |