Снимка: АПИ
Дълго очакваното разширение на отсечката от 33 км между Ботевград и Мездра, което отдавна е претоварено, заради връзката на магистрала „Хемус" с ферибота при Никопол и втория мост на Дунав при Видин, е на път да започне да се изгражда. С отварянето на офертите в сряда за строителен надзор на двата лота, приключи процедурата за избор на надзорни фирми за контрол на строителството на скоростния път.
Засега не я ясно кога ще бъде избран изпълнител, тъй като за една от двете отсечки има жалба, подадена в Комиисята за защита на конкуренцията.
Заданието
Това е една от най-сложните отсечки по направлението Видин - Ботевград, като се има предвид терена, през който преминава. Пътят ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока, с габарит 20 м, което ще е два пъти по-широко от сегашното, тъй като в момента има по една лента за движение в посока.
Направлението Видин - Ботевград (167 км), част от който са и 32-та километра между Ботевград и Мездра, е приоритетен проект в инвестиционната програма на АПИ и МРРБ до 2022 г., тъй като с цялостното хомогенизиране и модернизация на трасето от Дунав мост 2 ще се осигури бърза и удобна връзка между автомагистралите „Хемус", „Тракия" и „Струма". С изпълнението на проекта транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното въздействие на шума и замърсяването на околната среда от интензивния тежкотоварен трафик.
Новото трасе ще следва съществуващия път, който ще бъде разширен до новия габарит, а настоящото трасе ще бъде основно ремонтирано и реконструирано, където е необходимо. По нов терен бъдещият скоростен път ще се развива в участъците, обхождащи селата Люти дол, Типченица, Новачене и Скравена.
На обхода на с. Люти дол ще бъдат построени два тунела, с дължини съответно 490 м и 340 м. Ще бъдат изградени и ремонтирани редица съоръжения - над ж. п. линията Мездра - София, мостове над р. Искър, Малата река, Калница, Бебреш, Рударка, както и пътен възел при село Новачене. Пресичанията на републиканските и общинските пътища ще се осъществява чрез кръгови кръстовища „Мездра", „Дърманци", „Ребърково", „Люти дол", „Скравена" и „Ботевград". Предвидено е построяването на селскостопански надлези, площадки за отдих и т. н.
Срокът за изпълнение
на поръчката е 1096 дни, от които 180 дни за проектиране и 916 дни за строителство. Това означава, че след като АПИ сключи договорите за строителство и надзор и за двата лота, скоростният път ще бъде готов за точно три години.
Има пълна готовностза стартиране на строителството и на двата лота, но то ще бъде забавено, заради подадена жалба за лот 1, който е 20 км. Според министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова, и за двата участъка от направлението Ботевград - Мездра има изработени подробни устройствени планове, процедират се от общините и се готвят отчуждителни процедури.
Процедурата
През октомври миналата година Агенция „Пътна инфраструктура" стартираха двете обществени поръчки за избор на изпълнители и строителен надзор за изграждането на 33 км от път I-1 между Ботевград и Мездра.
Цената
Като се има предвид сложността на проекта индикативната му стойност е близо 302 млн. лв. без ДДС, а средствата са от републиканския бюджет. За първи път при изпълнението на тези обществени поръчки ще се приложи нова схема на плащане, която предвижда цялата стойност на договора да се разплати на изпълнителя след като бъде подписан Акт 16 за завършване на обекта и има издадено разрешение за ползване на новопостроения пътен участък. Целта е бъдещите изпълнители да работят максимално мобилизирано и да завършат обекта качествено и в кратък срок.
Кой ще строи
Тук все още има неизвестни. Изграждането на първия лот - 19.3 километра (от км 174+800 до км 194+122) е блокирано, заради подадена жалба в Комисията за защита на конкуренцията от "Автомагистрали София" срещу разяснение от 10 януари. Това ще удължи процедурата, каза миналата седмица по време на заседание на парламентарната комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление регионалният министър Петя Аврамова.
Засега постъпила жалба за втория лот - 13.4 км, с прогнозна стойност 178.8 млн. лв. без ДДС, няма. От отворените 6 оферти на 4 февруари в АПИ, ставя ясно, че самостоятелно са подали оферти "ГБС - Инфраструктурно строителство", "Джи Пи груп" и "Трейс груп холд". Консорциумиет са три: ДЗЗД Аккорд Кънстракшън, с участници в дружеството: „Аккорд строоително промишлена инвестиционна корпорация" АД и „Ер Кънстракшън" ООД; ДЗЗД „МБ Лот 2 - 2019", с участници: „Европейски пътища" АД, „Водно строителство-Благоевград" АД, „Вахостав-СК" а.с.; Обединение „Геопът Лот 2", с участници: „Геострой" АД и „Пътстрой-92" АД.
И тъй като трасето е разделено на два лота, за тази отсечка за която няма жалба, може да се пристъпи към сключване но договор и съответно, след отчуждителните процедури, да се започне и строителство. Това е възможно да стане най-рано през есента.
Кой ще контролира строителството
Оферти за строителния надзор на двата лота на 33-километровия скоростен път между Ботевград и Мездра (I-1 от E-79) подадоха 7 обединения и фирми за строителен надзор, които кандидатстват и за двата лота или общо подадените оферти са 14 (по 7 за всеки лот):
Индикативната стойност на поръчката за строителен надзор при актуализацията на техническия проект и строителството на път І-1 (Е-79) Мездра - Ботевград, лот 1 от км 174+800 до км 194+122, е 1 800 000 лв. без ДДС, а за втория лот от км 161+367 до км 174+800, прогнозната стойност е 2 340 000 лв. без ДДС. Обаща одобрена сума за строителен надзор е 4.140 млн. лв. без ДДС.
По две оферти са подали (по реда на подаването):
- ДЗЗД „Инжконсултпроект - СЖС Груп", с участници: „„Инжконсултпроект" ООД, „СЖС България" ЕОулОД и „СЖС Чешка република" ср.о.;
- Обединение „МБ Лот 1", в което са: „Тест Консултинг" ООД - България, „Ипсилон Консулт" ЕООД - България и „АйСи Консулентен Цивилтехникер" ООД - Австрия;
- „Пътконсулт 2000 ЕООД;
- ДЗЗД „Надзор Северозапад", с участници: „Пи Ес Консулт" ЕООД, „Трафик холдинг" ЕООД, „Три Ес" ЕООД и „Геоексперт България" ЕООД;
- „МБ Консулт" ДЗЗД, в което влизат: „Контпас" ЕООД, „Строл-2000" АД, „Ен Ар Консулт" ЕООД, „План инвест Пловдив" ЕООД и „Арибал" ООД;
- ДЗЗД „Мездра Консулт", с участници: „Трансконсулт - БГ" ООД и „Рутекс" ООД;
- „Пътинвест-инженеринг" АД.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |