Снимка: flickr
Сред резкия спад на цените на бензина и дизела през последните два месеца на 2018 година, от началото на 2019 година се забелязва задържане на стойностите на двата вида основни горива и плавно, но относително слабо поскъпване от началото на февруари.
Нека припомним, че сумарно през ноември и декември миналата година бензинът поевтиня с около 40 стотинки, а дизелът - с около 25 стотинки.
Вижте още: Бензинът поевтиня с 41 стотинки за два месеца, дизелът - с 25 стотинки
Докато от началото на февруари или за около седмица, цените на бензина и на дизела се повишиха средно с по 4 стотинки - до 2.00 лв./литър за бензина от 1.96 лв./литър на 1 февруари, и до 2.20 лв./литър за дизела от 2.16 лв./литър на 1 февруари, според обобщените данни на специализирания сайт fuelo.net.
До края на годината промяна върху акцизното облагане е невъзможно, тъй като законодателни промени, свързани с данъчното облагане, за текущата година не се правят, затова
всичко зависи от цените на петрола
тъй като котировките на „черното злато" на световните пазари имат най-голяма тежест върху крайната цена за потребителите.
И в двата случая, основната причина - в единия за поевтиняването, а в другия - за поскъпването, са цените на суровия петрол на световните пазари, тъй като в България няма добиви на суровината, а в същото време има силна конкуренция на пазара за търговия с горива. Те се предлагат от големи бензиностанции, повечето от които си доставят бензина и дизела от собствените рафинерии в Румъния или Гърция.
По последни данни на НАП в България има около 3 000 бензиностанции, от тях около 1400 членуват в Българската петролна и газова асоциация (БПГА), които са на големите вериги бензиностанции - Петрол, OMV, Еко петролиум, Шел, Ромпетрол, Газтрейд.
Също от началото на годината динамиката в котировките на двата основни вида петрол - американския лек суров (WTI) и европейския вид Brent, е много силно изразена, но което е по-важно, тя се дължи предимно на политически фактори, които определят и поведението на пазарните участници - инвеститори и търговци.
В момента силно влияние върху цените оказват ограничените добиви на основните страни-производителки от Организацията на страните-износителки на петрол (ОПЕК) и още 10 държави извън картела, вкл. и Русия, които сключиха в края а миналата година споразумение да намалят добивите си, за да балансират предлагането и да повишат цените.
В същото време добивите в САЩ постоянно нарастват и вече страната е световен лидер по производство на суров петрол, изпреварвайки Русия и Саудитска Арабия. Като прибавим и задълбочаващата се криза във Венецуала - страната с най-големи запаси на суров петрол, върху която САЩ наложи санкции, в близко бъдеще не може да има резки скокове, ако не бъде нарушен този политическа баланс.
Последните данни от днешната търговия на петролни фючърси (със забавена доставка) показват, че видът WTI е поевтиняла с около 2.5% от началото на февруари, а Brent - с 2.3 на сто. Трябва да уточним, че фючърсните цени са за забавена доставка - обикновено месец след сключване на сделката. Затова по-скоро е редно да очакваме в средата на март леко поевтиняване спрямо сегашните цени.
Вижте още: Петролът поевтинява, свитото производство от ОПЕК ограничава спада на цените
Освен това, анализаторите на големите инвестиционни банки коригираха прогнозите си за цените на петрола в посока надолу до средата на настоящата година. Това означава, че резки промени не може да се очакват, освен ако не се появят политически регионални или глобални сътресения.
Факторът биокомпонент
Според Светослав Бенчев, експерт на БПГА, има и още една причина за поскъпването на горивата от началото на годината, заради биокомпонента, който трябва да се добавя в дизела и бензина. От него във всеки литър трябва да се смесва съответно с 8% биоетанол и с 6% биодизел. Това е записано в изменения Закона за енергията от възобновяеми източници. „От март дори ще добавяме още една компонента - ново поколение биодизел, което е доста по-скъпо", обясни Бенчев в сутрешния блок на bTV.
По неговите думи, за рязък скок на цените не може да се говори само заради този компонент, тъй като от началото на март той ще съставлява само 1% и една ли ще се отрази на крайната цена за потребителите на бензин и дизел. „Този процент обаче ще продължи да се увеличава, тъй като такива са международните и европейските задължения, може би следващата година вече ще повлияе със сигурност на цените, даже още от средата на тази година", прогнозира експертът на БПГА.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |