Снимка: БГНЕС
През януари се увеличават потребителите, които имат намерение да направят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба като кола, жилище или да направят подобрение в дома си, в сравнението с настроенията преди 12 месеца. Това показва анкетата на Националния статистически институт (НСИ) за потребителските нагласи през първия месец на 2019 година.
През януари 2019 г. общият показател на доверие на потребителите се покачва с 1.9 пункта спрямо равнището си от октомври 2018 г., като при населението в градовете увеличението е 1.0 пункт, а при населението в селата - 2.9 пункта.
Графика: Показател на доверието
Според оценките на потребителите има известна положителна промяна към общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца. Очакванията на живеещите в селата са тази положителна тенденция да продължи и през следващите дванадесет месеца, за разлика от населението в градовете, което е малко по-негативно настроено в сравнение с отпреди три месеца по-рано.
По отношение на очакванията за безработица в страната през следващите дванадесет месеца са, че тя ще остане приблизително на равнището си от октомври 2018 година.
Относно настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца оценките на потребителите са по-резервирани спрямо предходното наблюдение, докато очакванията им за следващите дванадесет месеца се подобряват.
Оценките за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни (балансовият показател се покачва с 4.4 пункта). Същевременно обаче инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |