Снимка: Архив infostock.bg
Българска фирма построи два тунела в Сърбия за 100 млн. евро. Българска компания е изградила два тунела в Сърбия за 100 млн. евро. Преди дни е завършил строежът на съоръженията, които са на магистралата от Ниш до Скопие. Тя е част от европейския коридор номер 10, който тръгва от Залцбург, минава през Любляна, Загреб, Белград, Ниш, Скопие и Велес и стига до Солун. Магистралата е разделена на 6 лота, като двата тунела са били обособени като самостоятелни отсечки. Другите четири продължават да се изграждат.
Изпълнител на поръчката в Сърбия е "Евро алианс тунели", която е изпълнила работата за по-малко от 5 години. Единият тунел е дълъг 2 км, а другият е с дължина 4 км, което го прави най-дългия в момента на Балканите, заяви Валентин Трашлиев, собственик на компанията.
Предаването на готовите тунели станало в присъствието на сръбския президент Александър Вучич, който завил, че съоръженията са по-добри дори от тези в Швейцария.
Заради добрата работа "Евро алианс тунели" имала покани да построи още тунели и на магистрала между Ниш и Косово, където работата щяла да започне през лятото. Там щели да се изграждат 22 съоръжения с обща дължина 19 км.
НАП обсъжда с бизнеса новите касови апарати. Националната агенция за приходите и бизнесът ще обсъждат днес подмяната на касовите апарати, съобщиха от НАП в края на миналата седмица.
Засега от приходната агенция не обмислят удължаване на сроковете.
До 31 март всички фирми, регистрирани по ДДС, трябва да имат нов софтуер на фискалните си устройства.
Компаниите, които нямат такава регистрация, т.е. имат оборот под 50 000 лв., трябва да сменят устройствата за отчитане до 30 юни.
Търговските вериги и големите обекти, които използват софтуер за управление на всички фискални устройства в обектите си, трябва да ги подменят до 31 декември.
През последната седмица от работодателски организации и от сдружения на търговци идват предупреждения за готвени протести на 18 февруари, ако приходната агенция не удължи сроковете за всички до края на годината.
До решението за подмяна на касовите апарати се стигна, след като при множество проверки на данъчните се оказа, че средно бюджетът на година губи около 330 млн. лв. от укрити обороти. Повечето от тях са скрити с помощта на софтуерни системи, които се манипулират.
Според изчисленията на данъчните от около 400 000 касови апарата, на подмяна подлежат половината - 220 000. Останалите могат да продължат да работят, но с подмяна на софтуера.
Бензиностанции затварят заради касовите апарати. Редица бензиностанции може да бъдат принудени за затворят врати на 31 март, защото няма да могат да изпълнят новите изисквания за касовите бележки, предупреди Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
Според последните промени в наредбата за отчитане на оборота чрез фискални устройства, до края на март върху касовите бележки от бензиностанциите трябва да се отпечатват още три компонента - размер на акциза и ДДС-то, цена без акциз и ДДС и покупната цена, на която горивото се доставят в обекта.
Поставянето на срока 31 март за изпълнение на тези изисквания е абсурдно тъй като до 30 юни бензиностанциите трябва да сменят използваните от тях Електронни системи с фискална памет (ЕСФП), чрез които отчитат оборота, каза Светослав Бенчев. Бензиностанциите бяха задължени да направят това с предишните промени в наредбата за отчитане на оборотите. За да бъдат изпълнени новите изисквания в кратък срок трябва да бъде актуализиран софтуерът на всички бензиностанции в страната като все още не е ясно точно как може да стане това и колко ще струва. Но по-същественият въпрос е какъв е смисълът от тази спешна промяна, при положение че само след три месеца пак ще трябва да бъдат сменени всички системи за отчитане на продажбите на горива, каза Светослав Бенчев.
Отделно от това самото изискване за т.н. покупна (или доставна) цена, т.е. цената на която бензиностанцията купува горивото, е доста проблемно. Не е ясно дали това изискване в наредбата е съгласувано с Комисията за защита на конкуренцията. От КЗК неколкократно са посочвали, че пазарът е с малко на брой основни доставчици. Затова от КЗК бяха забранили компаниите да обявяват цените на едро на сайтовете си. А сега се оказва, че всички на пазара ще си разбират цените на горивата на едро. "Според мен това е условие за една прозрачност, която може дори да е антиконкурентна. Защото когато всички си знаят цените - търговци и доставчици, могат да се създадат условия на пазара, които не са съвсем коректни от гледна точка на конкуренцията", каза Светослав Бенчев.
Мадуро опитал износ на пари през България. Режимът на венецуелския президент Николас Мадуро е направил опит да изнесе средства от държавната петролна компания PDVSA през България. Това заяви венецуелският опозиционен депутат Карлос Папарони, цитиран от руската агенция "Нюз".
"Петроелос де Венесуела иска да използва брокерска къща в България, за да продължи да краде парите на Венецуела. Вече се свързахме с България", обяви в туитър Папарони. И увери, че изнасянето на средства ще бъде преустановено незабавно.
От МВнР в София коментираха, че нямат постъпила информация от Венецуела за паричен трансфер, съобщи БНР.
Обвиненията на Папарони дойдоха на фона на съобщение на Ройтерс, че PDVSA е започнала да депозира част от приходите си в наскоро открита сметка в руската "Газпромбанк" и е поискала от клиентите си да превеждат средства там.
До тази стъпка се стигнало след новите санкции на САЩ, наложени на 28 януари, блокиращи парите от износа на венецуелски петрол.
В изявление "Газпромбанк" посочи, че PDVSA има сметка в банката от няколко години, но не е откривала нови.
Междувременно самообявилият се за и.д. президент на Венецуела Хуан Гуайдо се зарече да отвори маршрути за US хуманитарните помощи, които властта в Каракас не допуска в страната.
Над 400 000 фирми трябва да декларират действителните си собственици. Над 400 хил. фирми и още десетки хиляди неправителствени организации (НПО) ще трябва да подадат декларации кои са действителните им собственици пред Търговския регистър до края на май. Поредният административен тормоз за бизнеса е под благовидния предлог, че така ще се противодейства на прането на пари. Дори едноличните търговци и собствениците на еднолични ООД, където собствениците са очевидни, не са освободени от задължението.
Според новите правила от 1 февруари до 31 май действителните собственици трябва да бъдат заявени пред Търговския регистър с нотариално заверена декларация. Това означава нови разходи за търговците и НПО-тата - за нотариус и държавна такса за деклариране, а вероятно и за адвокат, който да подаде документа. Законът за мерките срещу изпирането на пари предвижда тежки санкции за неспазване на нормата -неподалите заявление за реалните си собственици могат да бъдат глобени с от 1000 до 10 000 лв. За дружества като банки, застрахователи, лизингови предприятия санкцията е от 2000 до 20 000 лв. Ако недекларирането продължи, организацията или дружеството ще бъде санкционирано всеки месец със същата сума, докато не заяви вписването.
Санкциите ще се налагат от ДАНС, като законът й вменява да публикува своевременно на сайта си информация за влезлите в сила наказателни постановления, в това число данни за нарушителя, вида и естеството на нарушението и вида и размера на наложената санкция.
Основният въпрос, който няма отговор, е как ДАНС реално ще проверява декларациите. Агенцията очевидно ще разчита на случайни проверки и информация, подадена от банки или други институции. Интересно е как ще се проверява кой е действителният собственик или как ще се докажат подставените лица, които се водят собственици във фирми на хора от високите етажи на властта или издирвани престъпници. Прелюбопитно е и колко от офшорните фирми, за които декларирането също е задължително, ще спазят изискването.
На сайта на ДАНС няма никакви указания във връзка с новото задължение на фирмите, публикувани са единствено новият закон и правилникът към него. "Сега" прати въпроси на ДАНС, но отговори не дойдоха.
Пловдив изпревари София по поскъпване на жилищата. Пловдив все повече се утвърждава като предпочитана дестинация за инвестиция в имот. Засиленото търсене води и до покачване на цените на жилищата от около 10% на годишна база. За сравнение в столицата средните цени отбелязват покачване от 8.8% през 2018 г. Това сочи анализ на агенцията за недвижими имоти "Адрес".
Причините за повишения интерес в Пловдив са няколко. Сред тях е икономическото развитие на града през последните години, както и инициативата Европейска столица на културата за 2019 г. Поскъпването на имотите в Пловдив е най-вече при старото строителство заради интереса към централната градска част и ограниченото предлагане там. Друга тенденция е бързото нарастване на сделките с инвестиционна цел, за отдаване под наем. Тези сделки бележат ръст от 24% за миналата година при 16% през 2017 г.
За разлика от Пловдив във Варна цените са относително стабилни - увеличението на годишна база е малко над 4%. За сметка на това обаче в морската столица броят на сключените сделки расте най-бързо - с около 9%. Високата активност във Варна продължава от 2017 г., когато увеличението на покупко-продажбите е било сходно. Купувачите в морския град, за разлика от столицата, разчитат повече на собствени средства при инвестиция в имот - под 40% от тях използват жилищен заем. Това се дължи най-вече на миграцията от по-малките градове към Варна. Често срещана практика е купувачите да продават старото си жилище и да закупят ново.
В някои други по-големи градове също се отчита по-значимо покачване на цените. Във Велико Търново годишният ръст също е 10%, като средната цена вече достига до 515 евро за квадрат. В Добрич покачването е над 9%. В Шумен и Ямбол цените на жилищата са се вдигнали с над 8% за година.
Въпреки признаците за задържане на цените в последното тримесечие на миналата година, строителната активност продължава да е висока. В сравнение с четвъртото тримесечие на 2017 г. издадените разрешителни за строеж на жилищни сгради са с 14% повече, броят на жилищата в тях - с 59%, сочат данни на НСИ. Най-много жилища предстои да бъдат започнати в столицата - 5290, Варна -1923, Пловдив -1263, Бургас -1113 и Стара Загора - 616. От "Адрес" очакват конкуренцията в предлагането да се повиши и това да окаже натиск и върху цените на новото строителство.
В София глобяват за улици, в Стара Загора за саниране. Столичната община е наложила глоби за над 2,1 млн. лв. през изминалата година на фирмите, ремонтиращи града. В Стара Загора строителите, саниращи обекти, са отнесли санкции в размер на 267 хил. лв., във Варна погнаха сметосъбирачите, а в Пловдив няма глобени. Това показват данните за наложените глоби от общините, предоставени на „Монитор".
В София масово санкциите са за некачествени или забавени ремонти. Реконструкцията на централната улица „Граф Игнатиев", която започна миналата пролет, беше сред най-коментираните в града. Въпреки че ремонтът още продължава, строителният надзор вече бе глобен със 100 хил. лв. в началото на октомври 2018 г.
Причината е, че надзорът не е констатирал неравности по настилката на улицата. От общината се заканиха, че това е първата и последната глоба над надзора, а при повторен пропуск ще бъде прекъснат договорът. „Казала съм им какво очаквам от тях - специалисти, експерти, инженери, които да са непрекъснато на обектите. Искам предварително те, гледайки изпълнението, да връщат своевременно фирмата, ако не се справя добре", обясни тогава кметът на града Йорданка Фандъкова. По-рано самата строителна фирма също се сдоби със санкция в размер на 50 хил. лв., защото бетонирали стари дървета. Дали ще бъде глобена фирмата и заради забавен ремонт, тепърва ще стана ясно. Миналата седмица се разбра, че финалът на ремонта, който беше заложен за март, е изместен със 79 дни, защото работата беше спряна за 48 дни заради зимните студове. Други 31 дни са признати от надзорната фирма за неработни също заради лоши метеорологични условия. Изпълнителите поискали да им се признаят 50 дни, но надзорът одобрил с 19 по-малко след получен протокол от НИМХ.
В Стара Загора общината е подгонила фирмите, спечелили обществени поръчки по националната програма за енергийна ефективност. Неустойките за неспазване на предварително договорените през 2016 г. срокове са на стойност 267 хил. лв., съобщи кметът Живко Тодоров. Със 117 999 лв. по-малко е платено например на ДЗЗД НПЕЕ - Стара Загора, по договор от юли 2016 г., където са били констатирани 237 календарни дни забавяне. На 86 323 лв. възлиза неустойката за ДЗЗД „Еко Терм", чието закъснение е в рамките на 174 дни. Два пъти е било санкционирано „Термикс" ЕООД, като там сумите са между 2300 и 10 000 лв. Близо 24 000 лв. са неустойките за „Трейс София" ЕАД за закъснение от 50 дни.
Още по темата:
Икономическият печат на 8 февруари 2019 година
Икономическият печат на 7 февруари 2019 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |