Снимка: БГНЕС
Подписан е договорът за проектирането и строителството на тунел „Железница" на автомагистрала „Струма". Съоръжението ще е с дължина около 2 км и ще бъде най-дългият пътен тунел изграждан досега у нас, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ).
Изпълнението на поръчката е възложено на ДЗЗД „АМ Струма тунел 2018", в което участват: „Джи Пи Груп" АД, „Глобал Кънстръкшън" ООД и „ВИА План" ЕООД. Стойността на договора е 185 370 370, 37 лв. без ДДС. Проектът ще се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г.
Отхвърлената жалба
Нека припомним, че сключването на договора се забави, тъй като процедурата беше обжавана от гръцката ковмпания „Актор". В началото на годината обаче ВАС отхвърли иска за жалбата и по този начин отпадна ограничението да се присхъпи към подписване на догорора с избрания изпълнител за изгражадне на съоръжението.
След разкрития и скандали за нарушения на обществени поръчки през есента на миналата година от „Джи Пи Груп" заявиха, че се отказват и от най-скъпата поръчка, спечелена от строителната компания. Поводът бе изявлението на премиера Бойка Борисов, че ще се намери законен начин пътната агенция да извади "Джи Пи Груп" от договорите си.
Ако „Джи Пи Груп" беше отказала и тази обществена поръчка за над 185 млн. лева, можеше да се стигне до неприятна ситуация процедурата да бъде рестартирана, а това означава загуба на европейско финансиране, тъй като няма да бъдат спазени сроковете. За да не се загубят парите и да се налага да се връщат от националния бюджет цялото трасе трябва да е завършено до 2023 г.
Кой ще строи най-дългия тунел в България
Спазвайки разпоредбите на Закона за обществените поръчки Агенция „Пътна инфраструктура" пристъпи към подписване на договора след като Върховният административен съд се произнесе в полза на решението на АПИ за избор на изпълнител. В тази връзка на 15 януари т. г. агенцията изпрати искане до класираните участници - ДЗЗД „АМ СТРУМА ТУНЕЛ 2018" и ДЗЗД „АМ Струма-ОП2: Тунел Железница", за удължаване срока на валидност на офертите. В получените отговори офертното си предложение потвърди ДЗЗД „АМ СТРУМА ТУНЕЛ 2018", а ДЗЗД „АМ Струма-ОП2: Тунел Железница" (в което са „ГЛАВБОЛГАРСТРОЙ" АД и „ГБС-Инфраструктурно строителство" АД) не удължава срока на валидността й.
Срок и параметри на съоръжението
Срокът за изпълнение на проектирането и изпълнението на строително-монтажните работи на тунел „Железница" (от км 366+720 до км 369+000) e 1060 календарни дни. Съоръжението ще бъде с две отделни тръби за движение в посока. Дължината на всяка тръба ще е около 2 км. Тунелът ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика и т. н. Ще бъде изграден и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм гр. Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 132 м и 24 м, подпорна стена и др.
Тунел "Железница" тpябва да бъде завършен най-късно до 2023 г. заедно с цялoтo трасе на магистпала „Струма". Освен тунела, остават да се изградят още 57 километра. Към днешна дата магистралата до Гърция е 93 километра.
Процедурата за обществената поръчка
През миналата година АПИ проведе обществена поръчка за избор на изпълнители за „Проектиране и строителство на автомагистрала „Струма" Лот 3.1 Тунел „Железница". Тръжната процедура бе с 3 обособени позиции - за тунела, и за пътя преди и след съоръжението, за да може на обекта да се работи едновременно и проектът да завърши в срока на оперативната програма.
Кой ще строи трасето преди и след тунела
През миналата година бяха подписани договорите за проектирането и строителството на трасето преди и след съоръжението. Отсечката преди тунел „Железница" в посока София - Кулата (от км 366+000 до км 366+720) е с дължина 720 м. Тя включва и обслужващ тунелен път при северния портал и мостово съоръжение с обща дължина 620 м. Участъкът ще бъде изграден от ДЗЗД „Железница - Север", в което са: „ГБС Инфраструктурно строителство" АД, „Главболгарстрой" АД и „Главболгарстрой Интернешънъл" ЕАД. Стойността на договора е 29 985 345 лв. без ДДС.
Участъкът след тунел „Железница" (от км 369+000 до км 370+400), е 1,4 км. Той ще бъде построен от „ПСТ ГРУП" ЕАД. Стойността на договора е 18 442 297,40 лв. без ДДС. Договорът включва проектиране и строителство на автомагистрален участък с дължина 1,4 км, селскостопански подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения, изграждане и реконструкция на инженерни мрежи и др.
Още по темата:
Георги Терзийски ще бъде новият председател на Агенция „Пътна инфраструктура"
Нови 24 км от автомагистрала „Струма" са пуснати за движение
Търг за изграждане на АМ Струма през Кресненското дефиле, обявява Пътната агенция
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |