Снимка: Архив infostock.bg
За да дойдат повече кандидати за летището, променят закон. Промяна на няколко текста в Закона за концесиите щели да доведат повече кандидати в процедурата за летище София. Ако това не станело, те щели да бъдат малко. Това е съвет от Световната банка, която е единият от консултантите при концесионирането на аеропорта. 3100 въпроса са задали евентуални кандидати по документите за концесионирането.
Преди месец в. "24 чада" писа, че 9 са кандидат-концесионерите, ако бъде изменен законът, щели да са повече, казаха запознати.
Текстовете за промените вече са пуснати за обществено обсъждане.
Какво се предлага да се промени? Задължително се допуска споровете да се решават от арбитраж. В момента законът не го забранява, но законодателят не го е написал изрично. Без такава клауза кандидатите не били сигурни, че това може да стане, поясниха от министерството на транспорта.
Прави се обаче едно уточнение, тъй като и общините дават обекти на концесия, а те трудно биха издържали на арбитражни дела, затова се предвижда арбитражът да е за обекти от трансграничен интерес, а той по директива е за активи над 5 186 000 евро.
Това не противоречи на решението на Европейския съд, който отхвърля арбитражните дела, но при инвестиционни спорове, а не при концесиите, поясняват от ведомството на Росен Желязков.
Ядрото на измененията обаче е солидарната отговорност на участващите в концесията фирми. Обикновено в такива процедури се явяват обединения от няколко компании - единият може да е оператор на летище, вторият - финансова институция, а третият да е строител. По сегашния закон те носят равна отговорност. Това също отблъсквало фирмите.
Най-големите български и едри италиански и турски фирми играят за „Струма". Най-големите български строителни компании и фирми от Италия и Турция са кандидати да строят магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.
Офертите бяха отворени в петък, а търгът привлече рекорден интерес - вероятно и поради това, че е един от най-скъпите пътни проекти у нас - индикативната стойност на обществената поръчка е 444 796 305 лв. без ДДС. Който спечели, ще има 1556 дни да проектира и построи участъка с дължина от 13 км.
Участници се оказаха 27 фирми в консорциуми. Единствената самостоятелна оферта е на "ГБС Инфраструктурно строителство".
Другите големи български фирми са в обединения. "Джи Пи Груп", която преди дни подписа договор за строежа на тунел "Железница" пак на "Струма", играе с още няколко родни компании.
Български е консорциумът, воден от "Хидрострой", която в момента изгражда отсечка от магистрала "Хемус". BG обединения са и тези, в които са "Трейс груп", "ПСТ Груп", "Грома холд" (бивщата "Агромах"),
Сред кандидатите за магистралата през дефилето са и турските "Дуйго" и "Доуш" в отделни консорциуми. "Дуйго" спечели поръчка за част от жп линията Елин Пелин-Костенец - най-сложния и скъп участък от Елин Пелин до Вакарел. Офертата бе за 498,9 млн. лева без ДДС. Турската фирма в консорциум изгражда и най-голямо летище в света - "Ататюрк" в Истанбул. "Дуйго" бе и кандитат за тунел "Железница", но не бе класирана. Компанията има 400 машини и е с персонал от над 2 хил. души.
Борисов измъква ГЕРБ от капана, който сами си заложиха. Премиерът Бойко Борисов измъкна ГЕРБ от капана, който сами си поставиха и влязоха в него като свика спешно заседание на Изпълнителната комисия и нареди да се върнат преференциите, каквито бяха преди вдигането на прага с последните промени в Изборния кодекс (ИК) - 5% за евроизбори и 7% за парламентарния вот.
Той обяви, че ще започне и процедура за избор на нова Централната избирателна комисия (ЦИК).
Ден след като пленумът на БСП взе решение червените депутати да напуснат парламента и да не се връщат на работа, докато не бъдат изпълнени 4 условия по изборния закон, Борисов отговори на опозицията:
„Издебват ме, когато съм в чужбина, да създават такова напрежение! Можеше да реагирам още в събота, неделя, но в Мюнхен имах важни разговори".
В петък от Мюнхен Борисов обяви, че не се бърка на парламентарната група на ГЕРБ, която решава въпросите с Изборния кодекс. В събота заместникът му Цветан Цветанов обясни, че е подкрепил обезсмислянето на преференцията, за да няма политическа криза. Той каза, че е лично негово решението депутатите от партията да подкрепят предложението на ДПС.
„След като сме били заплашвани, че ще се напусне парламентът, за да се запази кворумът, депутатите от ГЕРБ са приели това решение (за вдигане на преференциалния праг - б.р.). Това обяснил на Борисов шефът на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов.
„За съжаление никъде не се отбелязва, че НФСБ е главен инициатор да се вземе това решение, ДПС са го подкрепили. Точно обратното се говори", каза още Борисов.
„В случая излиза, че ДПС са ни извили ръцете и така се е получило, че заради стабилност или заради каквото и да било... Разбирам го Цветанов, той ме информира, че има огромен проблем с кворума. Казах му - задачата ти е да решаваш проблема", обясни премиерът.
Бързите кредити намаляха с 11%. Отпуснатите заеми от дружествата, специализирани в кредитиране (т.н. бързи кредити), към края на декември 2018 г. са в размер на 2,446 млрд. лв. като за година намалявате 11% (302,3 млн. лв.), обявиха от БНБ. Основната причина за това не е, че хората взимат по-малко заеми, а фактът че все по-често си осигуряват финансиране от банките. Лихвите по банковите заеми са значително по-ниски от тези по бързите кредити. Освен това банките облекчават условията си за отпускане на заеми, което позволява все повече граждани да си осигурят финансиране от тях. Част от намалението на бързите кредити се дължи и на нетните продажби на заеми, които за година са в размер на 92,4 млн. лв. Това най-често са проблемни заеми, които се продават на колекторски фирми.
През последното тримесечие на 2018 г. обаче има ръст в бързите кредити с 0,5%, или с 12,6 млн. лв. Това се дължи на увеличение на отпуснатите суми от дружествата, специализирани в кредитиране, през декември. Традиционно в края на годината има ръст във взиманите от домакинствата заеми заради допълнителните разходи за купуване на коледни подаръци. Много хора инвестират коледните бонуси в покупката на скъпи вещи за дома като хладилник или голям телевизор, както и за ремонт в апартамента, а често за това им е необходимо и допълнително финансиране.
По отношение на срока преобладават бързите кредити над 5 години, които в края на декември са 1,073 млрд. лв. За година те се увеличавате 1,9% (19,9 млн. лв.). Делът на тези заеми в общия размер на бързите кредити нараства до 43,9%, при 38,3% година по-рано. Тези заеми не само са най-популярни, а и само при тях има ръст. В края на декември обемът на бързите кредити със срок от 1 до 5 години е 664 млн. лв., като за година те намаляват с 15,7% (123,8 млн.лв.). Заемите със срок до 1 година са 498,5 млн. лв. и в рамките на година намаляват с 11,8% (66,5 млн.лв.).
"Автомагистрали" ще се учи да строи на "Хемус", призна министър Аврамова. Все по-очевидно става, че държавното предприятие "Автомагистрали" няма сили да изпълни грандиозната поръчка, която правителството му повери - изграждането на 134 км от "Хемус". Косвено признание за това направи министърът на регионалното развитие Петя Аврамова, която се явява принципал на фирмата. "Тече организация, има предпоставка да се смята, че тази държавна фирма ще надгради своя капацитет със строителството на "Хемус", обясни уклончиво Аврамова по Би Ти Ви, запитана ще се справи ли подопечното й дружество с тежкия инфраструктурен проект. В какво се изразява "организацията", не се разбра, но стана ясно, че на "Хемус" държавното предприятие ще се учи да строи "в крачка".
Фирмата, която досега се е занимавала само с ремонти, по Коледа получи чек за 1.35 млрд. лева, за да построи до 2024 г. близо една трета от стратегическата за Севера магистрала. И задачата, и сумата изглеждат стряскащо амбициозни за предприятие, чиито годишни обороти не успяват да надхвърлят 60 млн. лева годишно. В момента "Автомагистрали" изпълнява няколко договора за почистване и поддържане - текущи и аварийни ремонти на участъци от магистралите "Тракия", "Хемус", "Марица" и "Струма".
Инж. Ясен Ишев, участвал в изграждането на старата отсечка Витиня - Правец по "Хемус", разказа пред Би Ти Ви, че тя е строена 10 години с армия от над 1000 работници, затова се съмнява, че "Автомагистрали" може да направи шест пъти по-дълго трасе за четири години. По данни на самото държавно предприятие персоналът му е под 300 души, което включва и секретарките, чистачките и охраната. Колкото до техниката, с която разполага, тя е предимно за обслужване на дейността му досега - за ремонтиране и почистване на пътища. В арсенала на "Автомагистрали" влизат специализирани машини като: водоноски с четки и вакуумни мотометачки за измитане и измиване на пътното платно; вакуумни каналочистачи за почистване и промиване на дренажни системи и колектори; моторни резачки и косачки и т.н.
Адвокатите си издействаха да бъдат извадени от закона за мръсните пари. Адвокатите вероятно ще бъдат изключени от задължените лица по Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП). Председателят на Висшия адвокатски съвет Ралица Негенцова и главният секретар Стефка Въжарова се срещнаха в понеделник с шефа на парламентарната правна комисия Данаил Кирилов. Според съобщение на ръководството на Висшия адвокатски съвет Данаил Кирилов напълно е споделил мотивите на защитниците. От съвета вече са готови с текст, който да бъде внесен при предстоящ ремонт на закона.
В четвъртък ще бъде пратено писмо на шефката на парламента Цвета Караянчева. Според адвокатите в закона трябва да се запише, че упражняващите адвокатска професия не прилагат мерките по закона и не докладват информация, получена преди, по време на или след съдебно производство, или в процеса на определяне на правното положение на клиент, освен когато той търси юридически съвет, за да пере пари
или финансира тероризъм. Защитата на адвокатската тайна е задължение и на държавата, припомнят адвокатите. Те организираха протест в понеделник, подготвят шествие и в четвъртък.
Според юристите текстът от закона, който ги задължава да докладват клиентите си при съмнение за пране на пари, нарушава конституцията и Европейската конвенция за правата на човека. Законът е в сила от миналата година. Той задължава адвокатите за: комплексна проверка на клиентите, оценка на риска от изпиране на пари, разкриване на информация относно съмнителни операции, сделки и клиенти, разкриване на друга информация за целите на закона за прането на пари.
Адвокатурата имаше право да оспори разпоредбите в Конституционния съд, но се активизира едва сега, след като много адвокати започнаха да протестират, че законът ги превръща в доносници. Конкретният повод е изискването десетки хиляди души, сред които и адвокатите, да пращат всяка година в ДАНС планове за антикорупционно обучение. В крайна сметка ръководството на адвокатурата се срещна с шефовете на ДАНС и се разбраха, че това изискване важи за Висшия адвокатски съвет, но не и за всеки адвокат поотделно. След това ГЕРБ обеща да промени закона.
Парадоксалното е, че такава привилегия няма да бъде предоставена на нито една друга гилдия, неправителствена организация или свободна професия, задължена по закона.
"Тракия" трябва да стане интелигентна магистрала срещу 7.2 млн. лв. Пет години след завършването на магистрала "Тракия", Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) иска тя да започне поне донякъде да прилича на останалите европейски магистрали.
Агенцията е подновила поръчката за изграждане на интелигентна транспортна система по "Тракия", която включва предупредителни екрани, камери и сензори за претегляне.
Прогнозната й стойност е над 7.2 млн. лв., а срокът за подаване на оферти е 11 март.
За тази поръчка е важно да се отбележат две неща. Първо, подобни системи подобряват принципно безопасността по магистралите, но след като такава система за първи път у нас беше изградена на пуснатия в експлоатация през декември лот от "Струма", се оказа, че тя не работи.
И второ, част от дейностите, които трябва да се извършат по тази поръчка, дублират дейностите, които трябва да се направят от строителя на тол-системата - "Капш". Това е най-малкото странно, предвид че АПИ вече е сключила договор с "Капш" за тях.
Какво ще има на "Тракия"
В рамките на поръчката "Разработване и внедряване на интелигентна транспортна система в обхвата на автомагистрала "Тракия" се планира да се внедри система, която автоматично да идентифицира инциденти при тунел "Траянови врата", като чрез подвижни бариери ще се пренасочва трафикът в една от двете тунелни тръби.
В различни участъци на "Тракия" ще се монтират информационни табла (общо 40, по 20 в посока), които да информират шофьорите за случващото се по пътя. Предвидено е и да се монтират сензори за претегляне на МПС в движение, камери за измерване на средна скорост и мониторинг на трафика с цялото прилежащо оборудване в определени участъци от "Тракия".
Именно тези неща дублират част от поръчката, която "Капш трафик солюшънс" спечелиха през 2017. Те например трябва да изградят 100 пункта с възможност за претегляне, а в рамките на тази поръчка се предвиждат осем подобни. Това прилича до голяма степен на пореден опит на АПИ да облекчи австрийците в изпълнението на задачата им, след като стана ясно, че двете страни са подписали скандален анекс, с който "Капш" се освобождават от редица дейности.
Ирландски гигант в производство на опаковки купува завода в Луковит. Ирландската компания Smurfit Kappa, която има над 350 предприятия за производство на хартия и опаковки в света и оборот от близо 9 млрд. евро за миналата година, ще придобие завода за опаковки от велпапе "Витавел" в Луковит. Това става ясно от съобщение за предстояща концентрация, подадено в Комисията за защита на конкуренцията. Подробности за сделката засега липсват, а от компаниите не бяха открити за коментар.
Разширяване на бизнеса
От краткото съобщение до антимонополното ведомство се разбира, че Smurfit Kappa ще придобие 100% от българското дружество. Очаква се сделката да окаже въздействие върху националния пазар на велпапе и опаковки от него и на пазара на хартии за велпапе. Въпреки разликата в мащаба и двете компании работят в този сектор. Според уведомлението Smurfit Kappa извършва търговска дейност в България с велпапе и различни видове опаковки, а "Витавел" произвежда такива продукти.
От ирландската компания засега не са отговорили на въпросите на "Капитал" каква е целта на сделката и как тя се вписва в стратегията им. От информация на сайта става ясно, че групата постоянно разширява бизнеса си, като само миналата година има придобивания в три европейски държави, включително съседна Сърбия, където е станала собственик на FHB и Avala Ada. Предната година пък е купила предприятие в Гърция, откъдето в момента обслужва региона на Балканите.
Страните в сделката
Луковитският завод за велпапе е създаден още по соцвреме, а през 1995 г. е приватизиран от мениджърски екип чрез "Витавел - инвест", която в момента държи 84.73% от акциите, а останалите са собственост на физически лица. Според отчета на "Витавел" за 2017 г. приходите й от продажба на продукция (велпапе и опаковки) са 13.9 млн. лв. (ръст от 14% на годишна база), като почти всички са на вътрешния пазар. За поредна година обаче компанията отбелязва загуба, която през 2017 г. се увеличава до 481 хил. лв. (365 хил. лв. през 2016 г.). В компанията работят около 150 души.
Всеки пети с подновен ТЕЛК с по-малка пенсия. 7 337 от общо 38 887 или всеки пети преосвидетелстван през системата ТЕЛК е с намалени показатели на работоспособност или степен на увреждане. Поради тази причина вече имат по-нисък размер на пенсията, както и нацелевите помощи.Това се случва след прилагането на изменената Наредба за медицинска експертиза в периода от 3.08.2018 - 18.12.2018 г., сочат данни на Национално представителните организации на и за хора с увреждания.
Данните от анализа показват, че за шест месеца през комисия минават 35 368 лица над 16 г. От тях с намалената степен на увреждане или работоспособност са общо 6 777 или 19,2%. На 1 690 от тях пък процентът е намален до 50, с което са обявени за трудоспособни и са загубили изцяло правата си.
При лицата под 16 години ощетените от новата наредба са 560 или 16% от всички 3 519 явили се на комисия от август до септември. В същото време промените в наредбата са повишили спетента на 5 805 лица.
От тях 5 140 лица над 16 г. са преминали в по-горна група, докато при децата те са 665. Без промяна в степента на увреждане или намалена работоспособност при преосвидетелстван са над 65% и в двете възрастови групи. За лицата над 16г. това са 23 451 души, а при хлапетата 2 294.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |