Снимка: Личен архив
В началото на месец февруари две пловдивски дигитални агенции се обединиха и предлагат цялостни дигитални решения за различни бизнеси - изработка на уеб сайтове и онлайн магазини, дизайн и брандинг, цялостен онлайн маркетинг, реклама в Интернет и SEO оптимизация. За повече подробности за бизнеса и за пазара на дигитални услуги потърсихме Петър Дяксов*, управляващ съдружник в дигитална агенция SEOMAX.
Защо решихте да се обедините и има ли конкретен мотив или предизвикателство за това?
Идеята Tendrik и SEOMAX да се обединят изникна съвсем случайно, по време на един обяд, през лятото на 2018 гдина. Стигнахме до извода, че двете агенции са сред лидерите в Пловдив и предлагаме много сходни услуги, което ни прави и основни конкуренти. Тогава някак си се появи и идеята „защо да не обединим усилията си" и по този начин да повишим нашия общ капацитет и умения. Ще имаме възможност да работим с по-големи и сериозни клиенти и да оптимизираме разходите си. От идея, това се превърна в план, а от план вече в реализация.
След сливането обявихте, че целта е да създадете една от най-силните български дигитални агенции, разпознаваема и на международно ниво. В каква географска посока ще се насочите и защо?
Планът ни за тази година е да се утвърдим като агенция на българския пазар и към края на годината ще се насочим по-сериозно към клиентите от Западна Европа и САЩ, където знаем, че можем да предложим високо качество на услугите на достъпни цени.
С какво превъзхождате конкурентите си?
В България много от агенциите са с по двама-трима човека. Това, което ни отличава е нашият екип. Събрали сме прекрасни специалисти от различни IT области - уеб разработване, дизайн, дигитален маркетинг, онлайн реклама, SEO и други. Това ни дава възможност да предоставим цялостни услуги за различни бизнеси, които искат да се възползват от възможностите, които Интернет предоставя.
Как се справяте с набирането на персонал, тъй като напоследък и за вашия бизнес има дефицит на квалифицирани и мотивирани хора?
Да, това определено е проблем, не само за нашия сектор. Трудно е да се намерят изцяло завършени кадри в Пловдив. Това, което ние правим е да търсим кадри, които имат основа и личностни качества. Нашата задача е да ги обучим и развием след това. Имаме и IT академия (IMG Academy), организираме стажантски програми, от които избираме най-добре представилите се участници и им предлагаме постоянна работа при нас.
Как оценявате ускорено развиващия се пазар на дигитални услуги? Кои негови участници ще са най-печеливши?
В момента това е модерно и тенденцията е дигиталните услуги да продължават да се развиват и да стават все по-голяма част от стратегията на всеки един бизнес. Много от по-традиционните и консервативни бизнеси осъзнават нуждата от онлайн маркетинг и добро представяне в Интернет. От друга страна в момента има прекалено голямо предлагане на такъв тип услуги. Това е поради факта, че почти всеки човек с компютър и малко практика, може да си наеме офис и да основе агенция. Но реалността е, че добрите специалисти не са чак толкова много.
Нека да не забравяме, че това е сравнително нов сектор, който започна да се заражда в България едва преди 10-15 години. През следващите години очаквам нивото на агенциите в България да се вдигне и водещите агенции да станат още по-големи, поглъщайки по-малки агенции и привличайки утвърдени специалисти. Много от по-малките участници ще трябва или да се специализират, или да напуснат пазара на дигитални услуги, понеже конкуренцията ще стане още по-голяма. Очаквам също и големи сделки в сектора от страна на големи международни компании, купувайки български агенции.
Заговори се за профилиране на широката гама от услуги във вашия бизнес. В същото време има консолидиране на пазарните участници. Има ли оптимален вариант и какъв е той?
Вярвам, че консолидирането на фирми в IT бранша може да доведе до много позитиви. За сектор като нашия, в който основният ресурс е човешкият, добавяйки и факта, че едни от най-добрите специалисти имат свои собствени агенции и студия, един от основните начини за растеж и развитие е именно чрез обединение и придобиване.
Малките агенции се опитват да предлагат цялостни решения, но за да успееш да предложиш такъв тип комплексна услуга на високо ниво, са нужни и различни типове специалисти. Има и успешни примери за агенции, които решават да се фокусират върху конкретен сегмент от услуги и да специализират в тях. Например Serpact са се фокусирали върху оптимизация за търсещите машини (SEO). В момента агенцията им наброява 14 души и е една от водещите на българския пазар за този тип услуги. Може би най-оптималният вариант е да намериш нещата, в които агенцията ти е добра, да специализираш в тях и да работиш с други колеги, тогава, когато имаш нужда от друг тип услуга за своите клиенти.
Преди време на една специализирана конференция дори беше направена и оценката, че България не успява да се възползва в максимална степен от сравнителните преимущества от дигитализацията, макар и да има отчетени някои постижения в сектора. Какъв е вашият коментар?
Това, което сме забелязали е, че много от по-старите компании в България са по-консервативни. От друга страна новото поколение, което ще наследи тези бизнеси, е с по-модерни възгледи и са отворени към дигитализацията и новите технологии. Това е естествен процес, за който ще трябва време. Има и добри примери за млади и иновативни компании, които още от основаването си се възползват максимално много от дигиталните технологии и целият им бизнес модел е базиран на тях. Вярвам, че през следващите години българските компании ще се възползват все повече от новите технологии и тенденции.
*Петър Дяксов e на 29 години от град Пловдив. Професионално се занимава с онлайн търговия от 2009 година и дигитален маркетинг - от 2011 година. Началото на 2015 година основава пловдивската дигиталната агенция „Tendrik", а през 2019 година постави началото на обединяването на агенцията с дигитална агенция SEOMAX, където той става управляващ съдружник и маркетинг директор.
Въпросите зададе Георги Вулов, редактор в Infostock.bg
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |