Снимка: Архив infostock.bg
Жилищните блокове пак се връщат на мода. В последните две-три години все повече жилищни проекти в големите градове започват да изглеждат мащабни. Не става дума само за затворени или отворени комплекси - самите жилищни сгради започват да стават все по-големи, с повече апартаменти в тях.
Тази тенденция става отчетлива и по всяка вероятност ще продължи и в близко, а и в по-далечно бъдеще, казаха наскоро от Националната асоциация на строителните предприемачи.
Причините са основно две. "Стремежът към по-мащабни проекти не е израз на някаква грандомания, а просто това позволява по-ниска себестойност на строителството и предлагане на жилища на по-достъпни цени", казва членът на управителния съвет на асоциацията Ивайло Митев.
"Реализирането на една по-голяма сграда в сравнение с няколко по-малки облекчава и административната тежест. Това заедно с по-ниските разходи и икономиите от мащаба предопределят до голяма степен решението при проектиране", казва той.
Според него спестеното по този начин от предприемачите им позволява да влагат и повече средства в заобикалящата инфраструктура. За съжаление, става дума само за непосредственото обкръжение на новите жилищни сгради.
ЕК: В България все още има голямо неравенство на доходите. Голямото неравенство на доходите и високият процент хора в риск от бедност остават основни проблеми на България, посочва редовният доклад на Европейската комисия за икономическите политики в ЕС.
България остава сред страните с икономически дисбаланси с още 9 страни, сред които Германия, Франция, Испания, но страната ни отчита напредък при изпълнението на всички препоръки. С прекомерни дисбаланси остават Италия, Гърция и Кипър.
Основна причина за неравенството на доходите и риска от бедност е "некоректният механизъм" за определянето на минималната работна заплата, която остава твърде ниска.
Комисията обръща голямо внимание на т. нар. социален стълб, който се състои от 14 показателя. По 5 от тях България е в критично състояние. Освен ниското заплащане социалните помощи не успяват да се справят с бедността, нивото на дигиталните умения е ниско, както и броят на децата, които ходят на ясла.
Докладът посочва, че пазарът на труда се подобрява, нивата на заетост достигат 71,3% през 2017 г. - най-високи от приемането ни в ЕС. Значителен напредък отбелязваме при реформите във финансовия сектор, известно подобрение има и при събирането на данъци и борбата със сивата икономика. Намалява задлъжнялостта в частния сектор, въпреки че нивата все още остават високи.
Почти без промяна остава управлението на държавните предприятия, въпреки че е отбелязана планираната реформа.
Извратени брошури развращават децата в училище. Брошури, подробно разясняващи сексуалните отношения и практики между гейове с прилежащ към тях богат илюстративен материал, на който се виждат и полови органи, са били разпространени в училища на територията на пет области у нас. Информация за това е постъпила в Министерството на здравеопазването само няколко дни след като стана ясно, че в класните стаи на 900 български школа хиляди децата е трябвало да се самоопределят в анкета с въпрос за третия пол.
В брошурата, наречена "Любов без последствия", освен информация за полово предаваните болести, риска от тях и начините за предпазване, изчерпателно се разясняват още част сексуалните игри между хомосексуални мъже.
"Съществува разписан регламент, по който брошурата е следвало да бъде разпространена само и единствено в кабинетите за анонимно и безплатно консултиране и изследване на ХИВ/СПИН (КАБКИС), а не в училищата", поясни в сряда министърът на здравеопазването Крили Ананиев. Ведомството му и просветното министерство веднага са разпоредили изтегляне на брошурата от училищата.
"Това е провокация, която ще се разследва", категоричен беше министър Ананиев. Той допълни, че наказание ще понесат всички длъжностни лица, които са допуснали разпространението на тези материали в учебните заведения.
По информация на здравното ведомство ръководствата на пет регионални здравни инспекции самостоятелно са взели решение да пуснат брошурите в училищата. Това са РЗИ-Монтана, РЗИ- Видин, РЗИ-Кърджали, РЗИ-Ямбол и РЗИ-Хасково.
Синдици на КТБ получават още власт да продават активи на тъмно. Синдиците на КТБ ще могат да продават активи на банката на тъмно, с пряко договаряне, без първоначална продажна цена, ако не са успели да ги осребрят три пъти на публична продан. Това ще стане, ако бъдат приети промените в Закона за
банковата несъстоятелност, внесени в парламента от депутатите от ДПС Йордан Цонев и Хамид Хамид. Този път сред вносителите не е третият от тройката, която обичайно предлага поправки в законите, засягащи КТБ - Делян Пеевски. Сред подкрепилите проекта обаче са шефът на правната комисия и депутат от ГЕРБ Данаил Кирилов и народният представител от "Обединени патриоти" Христиан Митев.
В мотивите към новите поправки не се посочва, че те са свързани специално с КТБ, но ясно прозира намерението да се улесни именно придобиването на апетитни активи от фалиралата банка чрез непрозрачните условия на прякото договаряне. И в момента има законова възможност, ако на търгове с явно или тайно наддаване не се яви купувач, да се премине към пряко договаряне. Това обаче може да стане след разрешение на председателя на Управителния съвет на Фонда за гарантиране на влоговете. Новите текстове орязват дори и този чисто теоретичен контрол и дават право на синдиците директно да преминат към пряко договаряне.
С други поправки вносителите предлагат да се премахнат държавните такси, които синдиците дължат при водене на делата, най-вече при оспорването на цесии. Уточнява се също така, че в случаите, в които по образувани от банката, синдика или фонда дела съдът е назначил "особени представители", техните възнаграждения се определят по Закона за правната помощ, където максималният хонорар е 450 лв. Както неотдавна писа в. "Сега", фалиралата КТБ се източва допълнително с тлъсти адвокатски хонорари на особени представители, които се назначават по решение на Търговската колегия на Върховния касационен съд (ВКС). Търговски съдии предупредиха, че участието на представител на КТБ минава по скъпата тарифа за адвокатските плащания и може да надхвърли 100 000 лв. ВКС тогава отрече този факт. С поправката обаче депутатите потвърждават, че фалиралата банка се източва допълнително с високите адвокатски хонорари.
Предвижда се също така служебно вписване на кредиторите в списъка на приетите от синдика вземания. Това според вносителите ще гарантира правата на кредиторите в случай на обявяване на недействителност на направено прихващане.
НАП, МВР и митниците си мерят успехите в петролния бранш. Ден след като премиерът Борисов се похвали с небивали успехи в борбата с цигарената контрабанда и се зарече да постигне прелом и в петролния сектор, МВР, НАП и Агенция "Митници" се събраха на съвещание, за да обсъдят как да подобрят координацията помежду си. Очевидно премиерът е настоял публиката да чуе за успехите на властта и в преборването на сивия бизнес при горивата, защото в сряда началниците на трите институции дадоха еднотипни отчети за извършени проверки и наложени санкции. В престараването си да покажат активност и решимост да борят сивата и черната икономика участниците в съвещанието родиха идеята полицаи от областните дирекции на МВР да бродят по градове и шосета, села и паланки и да направят карта на бензиностанциите в България.
През миналата година са разкрити 5.3 млн. лева неплатени данъчни задължения от бензиностанции, които са крили обороти, съобщи директорът на НАП Галя Димитрова след сбирката. Данъчните хванали недекларирани 930 000 литра горива и са наложили над 130 санкции за общо 110 хил. лв. Нарушителите били много и са най-различни.
И Агенция „Митници" се похвали с 2220 проверки, множество констатирани нарушения и задържани 724 хил. литра нелегално гориво. А Георги Чергов, шеф на Междуведомствения център за борба с контрабандата, отчете, че през 2018 г. са извършени 13 спецоперации с участието на данъчни и митнически служители, Икономическата полиция, пожарната, Агенцията за метрологичен контрол. При проверките на 141 обекта били разкрити 247 нарушения, като най-често се оказвало, че в касите на проверяваните имало повече пари, отколкото се отчитали в НАП, обясни Чергов.
След съвещанието стана ясно още, че в момента вървят проверки на 16 бензиностанции. Кои са обектите, не бе съобщено, но директорката на НАП все пак издаде, че сред обектите е и петролният бизнес на депутата Веселин Марешки. "Тече ревизионно производство, в което се прави експертиза на отчитаните продажби от всички бензиностанции", съобщи Галя Димитрова.
Във вторник премиерът Борисов обяви, че петролната асоциация, в която членуват "ЛУКойл" и другите едри играчи от бранша, е връчила на властите списък със "съмнителни бензиностанции" и текат проверки. Най-вероятно в този списък влизат и обектите на Марешки, който отдавна е трън в очите на големите вериги с ниските цени, които поддържа.
Откъде идват парите на Домусчиев за "Нова". По-голямата част от цената за "Нова телевизия" от 185 млн. евро ще дойде от синдикиран заем. Той е за 100 млн. евро, които са отпуснати от четири банки, които и досега финансират бизнеси на купувачите - братята Кирил и Георги Домусчиеви. Става въпрос за топ три на банките в България по активи - Уникредит Булбанк, ДСК и ОББ, както и белгийското поделение на френската банкова група - BNP Paribas Fortis.
Това става ясно от документи, подадени към Търговския регистър по партидата на дружеството купувач "Адванс медиа груп" в деня на оповестяване на сделката. Така въпросът с над половината от финансирането вече има ясен отговор, като остава неясен произходът на останалите 85 млн. евро. Според документите те ще бъдат осигурени от "Адванс медиа груп" чрез заем от прекия му акционер "Адванс медиа партнърс", без обаче да е ясно дали те са собствени средства на групата на Домусчиеви, или идват от друг заем.
Разпределението на банките
Според договора за залог на "Адванс медиа груп" в полза на кредиторите половината от сумата на заема или 50 млн. евро идва от Уникредит Булбанк. Тя е и агент по обезпеченията, като заедно с BNP Paribas Fortis са и организатори и поематели на заема. Френско-белгийската банка влиза в синдиката с 20 млн. евро, като също толкова предоставя и българската ОББ, която също е с белгийски собственик - KBC. Последният кредитор е ДСК, която осигурява 10 млн. евро.
От документа става ясно още и че сумата е разделена като 80 млн. евро влизат директно в "Адванс медиа груп", а 20 млн. евро - в "Адванс пропъртис". Това структуриране не е много ясно на какво се дължи, след като цялата сума трябва да стигне до купувача. Възможно обяснение е нуждата от допълни обезпечения или други договорености, осигуряващи гаранции за кредиторите, предвид че "Адванс пропъртис" (50 на 50 собственост на двамата братя Домусчиеви) консолидира над 1.2 млрд. лв. активи, включително и дружества като "Хювефарма" и Български морски флот.
Освен това и заемът е разделен на две кредитни линии, наречени А и Б, като от договора за залог, подписан на 20 февруари, не става ясно какви са разликите между тях, които са уговорени в непубличния договор за заем от 19 февруари. Възможно е те да са с различна срочност или поредност на плащане, или някакви други условия.
Това, което става ясно, е, че лихвените условия и по двете линии са аналогични. Заемът се отпуска при първоначална лихва от Euribor + 2%. Надбавката обаче също не е фиксирана и след края на 2019 г. ще зависи от задлъжнялостта на кредитополучателя. Конкретно ще се следи чистият ливъридж на "Адванс медиа груп", което означава съотношението на нетния финансов дълг към EBITDA на консолидирана основа. Ако показателят e под 2.5 пъти лихвата, ще остане с 2 процентни пункта надбавка, като при влошаване на показателя тя постепенно се покачва и при над 4 пъти достига 3.5 пр. п.
Акционерите на "Асарел-Медет" одобриха обратно изкупуване за 100 млн. евро. Акционерите на медодобивното дружество "Асарел-Медет" са одобрили предложението на ръководството компанията да изкупи обратно близо 15% от акциите за сумата от малко над 100 млн. евро. Това става ясно от протокола от проведеното на 15 февруари общо събрание, който е вписан в Търговския регистър в петък. С това започва да тече 10-дневният срок, в който акционерите могат да подават предложения за изкупуване.
Условия
Според решението "Асарел-Медет" ще може да изкупи до 591 240 акции (14.7% от капитала) на цена от 170 до 200 евро на брой, но цялата сума за операцията не може да надхвърля 100.5 млн. евро. Компанията ще изкупи акциите с опция да ги прехвърли обратно на акционерите, ако в срок от една година не ги продаде на трето лице на същата или по-висока цена. Ако книжата бъдат продадени на по-ниска цена, продалите ги акционери ще трябва да заплатят разликата. Засега не е ясно каква е целта на операцията.
Единодушно
Това, както и другите решения на общото събрание са одобрени единодушно от присъствалите 22 акционери, представляващи 88.24% от капитала. Сред тях са били и представители на най-големия акционер - VA Copper Invest - Малта (67.6%), както и на другия чуждестранен съсобственик - регистрираното в швейцарския кантон Цуг Pamavalue Holding (8.4%). Другите акции са разпределени сред множество физически лица, като по-голям дял държат наследниците на Лъчезар Цоцорков. Решение е взето и за разпределяне на дивиденти.
Трамваят 10 пъти по-евтин от колата. До десет пъти по-евтино може да струва на гражданите на София да слязат от автомобилите си и да се качат на трамвай или тролей. В столицата возенето с обществения транспорт на година е по-изгодно дори от Пазарджик, а общинските превозни средства са едни от най-модерните в Европа, показа справка на „Монитор".
Да си собственик на автомобил, дори и евтин, всъщност си е едно скъпо удоволствие в България. Но картата в столицата за 12 месеца струва само по лев ден или 365 лева. Колкото по-малък е градът, толкова по-скъпо става придвижването в него.
Транспортът за година в Пловдив струва 516 лева, а в града на правите улици Стара Загора е 600 лева. В Бургас сумата скача на 720 лева, докато на Дунава, в Русе, картата стига 866 лева. Само в Пазарджик цената е близка до тази в София, там се возят за 372 лева за 12 месеца.
Колко струва удоволствието да притежаваш свой автомобил?
Сумата е приблизителна с уговорката, че все пак шофьорите карат различен клас и марка возило, с различна година на производство и съответно амортизираност, изминават различни километри и др. Едни ползват МПС в столицата, където трафикът е ужасяващ, а други в провинцията. Има съботно-неделни шофьори, както и такива, които не слизат от превозното си средство. От съществено значение е също дали колата е току-що купена, тогава разходите са многократно по-високи, или пък се ползва отдавна. На практика трудно можем да поставим всички под общ знаменател, но истината е, че дори да стои само пред блока, колата пак гълта пари. Да не забравяме също, че с всяка измината година превозното средство се обезценява с едно 10-20%. Тоест ако сте го купили за 7000 лв. миналата година, тази ще е с поне 700 лв. по-евтино.
В България масово се карат по-стари коли, затова като база за нашите изчисления ще вземем един 10-годишен автомобил. За да сте напълно изряден и без притеснение да изкарате колата на улицата, на първо място трябва да платите „Гражданска отговорност". Различните брокери предлагат различни цени, но горе-долу сумата за този вид полица е приблизително към 300 лв., но това зависи от възраст на водача и други фактори. Относно другата и незадължителна полица „Автокаско" има шофьори, които я избягват точно защото смятат, че старичката им кола не заслужава този разход. Други обаче не пропускат да сключат и такава застраховка, защото особено в голям град като София рискът да ти ожулят бронята или, не дай боже, да претърпиш по-голяма щета при катастрофа не е малък. Този вид застраховка е към 400 лв. Друг задължителен разход за повечето водачи е купуването на винетка. Цената на вече електронния годишен стикер за леки автомобили е 97 лева за правото да ползваме републиканската пътна мрежа.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |