Снимка: Архив infostock.bg
Столична фирма иска да строи летище край Банско за малки самолети. Столична фирма е внесла инвестиционно намерение в община Банско за изграждане на летище за малки самолети. Фирмата се занимава с внос на спортна, планинска и ски екипировка. Нейни представители вече са огледали и намерили подходящ терен, който е общинска собственост, с площ около 250 дка в района между Банско и с. Баня.
"Това е само намерение и още всичко е в начална фаза. Предложението изглежда обаче привлекателно, защото едно такова летище за малки самолетчета ще улесни и съкрати времето за придвижване до Банско. Пътуването с такива самолети става все по-разпространено и в бъдеще ще се използват все повече", коментира кметът Георги Икономов. Той е възложил на служителите от администрацията да проверят дали теренът е допустим за такива цели. Ако няма проблеми, вероятно ще се коментира отдаването му на концесия за 30 г. Предстои внасяне на официално предложение до Общинския съвет от фирмата, която иска да инвестира, и обсъждането от местните парламентаристи.
16 фирми се състезават за "Инвеститор на годината". На 7 март ще стане известно кои фирми са победители в 13-ото издание на конкурса "Инвеститор на годината" за 2018 г. на Българската агенция за инвестиции. От 90 номинирани компании до последния етап са допуснати 16. Наградите са в категориите за инвеститор на годината (комплексна оценка), за вложения на зелено, за разширяване на бизнес, инвестиция в иновативен бизнес и в човешки капитал.
Почетни награди ще бъдат раздадени за успешен стартъп, за община, която привлича инвестиции, за сливане и придобиване.
1000 лева глоба за палатка върху дюни. Глоби от 500 лв. до 1000 лв. ще бъдат налагани на туристи и природолюбители, които са поставили хавлия, плажен чадър или палатка върху пясъчни дюни край морето. Това гласят промени в Закона за Черноморското крайбрежие, които бяха приети на първо четене от депутатите от икономическата комисия към парламента. От 1000 лв. до 3000 лв. е предвидената глоба за нарушител, който бъде хванат да паркира кола, каравана, кемпер или ремарке върху дюните. А ако нарушението е направено от фирма, санкцията е по-висока - от 3000 лв. до 5000 лв.
Още по-високи са санкциите за тези, които поставят преместваемо съоръжение върху дюни, като например павилион за сандвичи или напитки. За това нарушение глобата за граждани ще бъде от 2000 лв. до 5000 лв., а за фирми - от 3000 лв. до 10 000 лв. При повторно нарушение хората ще отнасят глоба от 3000 лв. до 6000 лв., а фирмите - от 5000 лв. до 20 000 лв.
Глобите ще се налагат независимо от вида на дюните, върху които е опъната палатката или паркирано превозното средство - подвижни, затревени или облесени.
Проектозаконът предвижда и санкции за други нарушения като ограничаване достъпа до плажа, поставяне на огради на пътя към ивицата, неправомерно поставяне на съоръжения, за необозначавене с табела на свободната зона за поставяне на собствени чадъри и др.
Освен това със закона реално се забранява практиката плажните заведения да предлагат консумация на храна и напитки срещу безплатен чадър или шезлонг, което е масова практика по плажовете в Гърция. У нас това ще бъде възможно единствено, ако барът или ресторантът имат позволение да предлагат подобна услуга от стопанина на плажа - концесионер или наемател.
Дават до 1 млн. лева на производствени предприятия. Бизнесът и общините могат да кандидатстват за финансиране с общ бюджет от 10 млрд. лева по 9 големи програми. 197 са отворените процедури за кандидатстване за европейско финансиране в програмния период, който приключва 2020 г., отчетоха експерти в бранша.
Програмата за кандидатстване за финансиране на бизнеса с най-много отворени процедури е ОП "Иновации и конкурентоспособност" (ОПИК) - 24 броя. Конкуренцията е голяма, като статистиката показва, че 10,12% от кандидатстващите отпадат, заради технически грешки или липса на отговор в кореспонденцията. Броят подадени проекти до момента е 7613, а одобрените фирми са 2047, като 74% от програмата вече е с изчерпан ресурс.
Една от линиите на ОПИК е програмата, в която микро, малки и средни предприятия могат да подобрят производствения си капацитет, като получат финансиране от 100 хиляди до 1 млн. лв. или между 35 и 70%, според категорията и сектора. Подкрепата е за предприятия, произвеждащи храни, облекла, мебели, козметика и други. За да получи фирма финансиране по програмата "Подобряване на производствения капацитет в МСП", има значение в кой регион е регистрирана. Фирмите в Югозападния регион ще получат до 70% финансиране, а тези от София, които имат доста по-нисък процент - 35-45%. Кандидатстването е до 21 май 2019 г.
През юни се очаква да бъде отворена процедурата за кандидатстване по "Стимулиране внедряването на иновации от съществуващи предприятия", която е единствената, по която фирмите от сектор "услуги", могат да кандидатстват.
"Реформата" на НАП за касовите апарати срина сървъра й. Натоварване на сървърите на НАП с над 240 000 заявки от новите касови апарати за отчитане в реално време на извършени продажби е причина да блокират за няколко часа. Според НАП сривът е бил между 13.30 и 15.40 часа във вторник, но според търговци е продължил повече от шест часа, както и в сряда. През това време те са получавали предупредителни съобщения, че регистрацията на касовите бележки е неуспешна, както и предупреждението: "Внимавайте! Възможно е блокиране на апарата след 21 ч. поради неизплатени документи". По обясненията на говорителя на НАП Росен Бъчваров причината за срива е, че сървърите са били "бомбардирани" с изключително голям обем заявки. Експерти обаче припомнят, че ситуацията би трябвало да е напълно нормална, след като в бизнеса има над 300 000 фискални устройства, които до края септември трябва да бъдат подменени или модифицирани, така че да отчитат почти в реално време - в рамките на 5 минути, всяка продажба в НАП. Освен това преди време от приходната агенция се похвалиха, че в продължение на 4 месеца са тествали системата си. През нея били обработени 4 млрд. касови бележки при очаквани максимално 2 млрд. броя и не е имало затруднения.
От НАП обясниха също така, че след като връзката била възстановена, касовите апарати на един производител продължили да дават съобщения за грешка. "Вграденият софтуер на тези фискални устройства е реагирал не така, както се изисква по наредбата", посочи Бъчваров. Което означава, че тези устройства са получили одобрение от Българския институт по метрология, въпреки че има някакъв проблем с тях. Не е ясно каква ще бъде съдбата им, дали ще бъдат извадени от пазара, преработени и изпитани наново.
"Предстои в НАП да бъдат извикани програмистите на всички производители на касови апарати, за да се потърси начин подобни проблеми да не се случват отново", съобщи Бъчваров.
Банките готвят нови такси заради евтините преводи към еврозаната. От догодина банките трябва драстично да свалят таксите за преводите в евро както към страни от ЕС, така и за преводите към България. От 15 декември влиза в сила нов еврорегламент, който ще ограничи българските трезори да надуват цената на трансграничните преводи в евро и ще ги задължи да ги приравнят с таксите за вътрешните преводи в левове. Това означава загуби от десетки милиони левове годишно за финансовите институции. Те обаче по всяка вероятност ще бъдат компенсирани с повишение на други такси и комисиони.
Поевтиняването на евровите преводи за и от чужбина бе определено като втора малка революция в ЕС след намаляването на таксите за роуминг според основния докладчик по темата в Европейския парламент Ева Майдел. Вчера тя официално представи новата разпоредба в България. "Дълги години българите плащат между 30 и 50 лв. независимо от стойността на превода. Така например може да се направи превод от 10 евро с такса от 15 евро", посочи Майдел. В същото време за гражданите от други страни тази банкова услуга е в пъти по-евтина, включително и в страни извън еврозоната като Швеция и Полша, където таксите са 0 и 1 евро.
Страната ни стана отрицателен пример в цяла Европа, след като анализ на Делойт, поръчан по повод приемането на регламента, показа, че българите плащат най-високите такси за трансгранични преводи в евро. Средната цена у нас за превод на 100 евро е близо 20 евро, което е два пъти повече от тази в Румъния - втората страна в ЕС с най-високи такси. Освен това проучването показва, че от 2012 г. насам таксите за трансграничен превод в ЕС намаляват, но само в България се покачват. По последни данни на БНБ поне пет банки у нас събират от 30 до 57 евро на трансакция, като е възможно да наложат и допълнителни 20-30 евро за експресен превод.
Изравняването с вътрешните преводи в левове означава таксите за трансакции в ЕС да паднат драстично до 2-3 лева. Очаква се обаче банките да компенсират загубите от този сериозен приходоизточник с повишение на други такси. "В предварителната оценка на въздействието от новия регламент се отчита тази възможност, като някои банки директно са посочили, че ще компенсират намалените такси", обясни икономистът Лъчезар Богданов. Той представи данни, според което през 2017 г. изходящите трансгранични преводи от България са около 1.9 милиона на обща стойност 98 млрд. лева. "При средна цена от 20 евро излиза, че банките събират между 35 - 40 млн. лв. годишно. Входящите преводи в евро са около 4.3 милиона през 2017 г. на стойност 248 млрд. лв. и при тях средната цена е между 5 и 8 евро, което означа още около 30 млн. лв.", посочи Богданов.
ГБС спечели поредна поръчка на пътната агенция за 119 млн. лв. "ГБС - Инфраструктурно строителство", част от "Главболгарстрой Холдинг", ще строи връзката на Южната дъга с "Цариградско шосе". Това става ясно от решение на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) от 5 март.
Още преди два месеца, при отварянето на ценовите оферти, стана ясно, че ГБС е фаворит в състезанието. Класирането обаче е предпоследната стъпка преди подписването на договор със строителната фирма.
ГБС напоследък отново се превърна в силния играч в инфраструктурното строителство, след проблемите на няколко нейни конкурента. За последните няколко месеца компанията спечели и строителството на отсечката преди тунел "Железница" на "Струма" за 30 млн. лв. и участъка между Драгоман и Сливница за близо 98 млн. лв. Фирмата има рамков договор за строителни дейности и с държавната компания "Автомагистрали".
На второ място в състезанието за южното околовръстно на София е класирано обединение с участници "Геострой" и "Пътстрой 92" част от групата на "Геотехмин", които са имали добра техническа оферта, но предложената им цена е по-висока от на ГБС - 121.2 млн. лв. На трето място е класирано дружеството "ИСА 2000" на Стоян Инджов.
Повечето големи строителни компании бяха отстранени в хода на търга - "Джи Пи Груп" "Хидрострой", "Трейс Груп Холд", "Грома Холд" (което се казваше "Агромах" допреди половин година") и "ПСТ Груп". Предстои да стане ясно дали някоя от компаниите ще обжалват решението в Комисията за защита на конкуренцията в следващите десет дни.
Междувременно Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) обяви на сайта си, че започва принудителното отчуждаване на имоти в столичните райони "Витоша", "Младост" и "Панчарево" във връзка с изграждането на последната част от околовръстното. Финансирането на отчуждаването се осигурява от АПИ.
Večernje novosti: Заводът на Volkswagen ще е в Сърбия. Новият завод на Volkswagen Group ще бъде в Сърбия, обяви местният вестник Večernje novosti. Макар автомобилният гигант все още официално да не е направил своя избор за ново производство в Централна и Източна Европа, от изданието се позовават на свои източници, според които предприятието ще е в централната част на страната - Шумадия, без да дават повече подробности. България също е сред кандидатите за новия завод за 1.4 млрд. евро, като според източници на "Капитал" оглежданите локации тук са теренът на бившия завод "Кремиковци" и индустриална зона "Раковски" (част от "Тракия икономическа зона").
Според Večernje novosti най-големият конкурент на страната е била именно България, но от германския концерн все пак са предпочели Сърбия. Сред другите кандидати са сочени и Румъния и Турция. "Румъния и България са членки на Европейския съюз и се очакваше да са най-напред в борбата за новата инвестиция. Въпреки това доброто представяне на сръбската икономика и навлизането на почти всички важни производители на автомобилни компоненти, както и добрите отношения на държавното ръководство с германското правителство са наклонили везните в наша полза", коментира изданието.
Според други местни издания все още не е ясно къде точно в Шумадия може да бъде новият завод на Volkswagen. Един вариант е да бъде поето предприятието на FIAT в Крагуевац, чието производство през първите два месеца на годината е било едва 7000 коли, тоест около 30% от обичайния му капацитет. Италианската група дори спря производство за седмица до 5 март. Заводът прави модела 500L, чието търсене намалява и бъдещето му е неясно.
В официален отговор на запитване от местния таблоид Blic от Volkswagen заявиха, че все още не е взето решение за производството в Източна Европа и се разглеждат различни възможности. "Не коментираме плановете си за отделни държави", казва пред изданието Марк Лангендорф от комуникационния отдел на Volkswagen.
Инвалидните пенсии нараснали двойно за 18 години. Инвалидните пенсии за общо заболяване са нараснали два пъти и половина за 18 г., сочат данните на Националният осигурителен институт (НОИ).
През 2000 г., когато хората с увреждания за първи път взеха такава пенсия, право на нея имаха 177 624 нашенци. Само за 14 г. българите, които я получават са станали 390 412, а през 2018 г. броят им вече скача на 457 432. Основните причини за увеличението на инвалидните пенсии били вдигането на пенсионната възраст и безработицата, което карало хората да търсят по-лесен начин за пенсиониране чрез освидетелстване от ТЕЛК, се посочва в анализ на осигурителния институт, който обяснява първото нарастване на нашенците с ТЕЛК. Същевременно всеки втори инвалид е в трудоспособна възраст. Тези, които са над 80 г. са едва 13 917.
Жените с увреждания взимат лек превес над мъжете. От статистиката става ясно, че над 212 000 българки страдат от някакво заболяване. При въвеждането на парите за инвалидност най-голям беше делът на тези с намалена работоспособност от 71 до 90 на сто, следвани от тези с 50 до 70 на сто. Само няколко години по-късно новоотпуснатите пенсии на тези, които са с увреждане от 50 до 70 на сто, излизат на първо място и достигат 57,1% за 2010 г., когато е отчетена и най-високата стойност на показателя. С най-малък дял през последните 15 г. са българите с инвалидност над 90%. По последни данни всяка трета пенсия в Силистра и Разград е инвалидна. Веднага след тях се нареждат областите Враца, Пазарджик, Търговище, Шумен, където всеки пети с отпусната пенсия е заради неработоспособност. Делът на инвалидните пенсии е най-малък в Бургас (13%), Стара Загора (14%) и Ямбол (15%).
Пенсия за инвалидност поради общо заболяване се отпуска на всеки българин с 50 или над 50 на сто трайно намалена работоспособност. Задължително условие е нашенците да имат определен трудов стаж, който се определя в зависимост от възрастта.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |