Кметът на Велико Търново Даниел Панов и регионалният министър Петя Авламова на среща с членове на Националното сдружение на общините в България. Снимка: Пресцентър МРРБ
Своеобразна стратегия за магистралното строителство в България през следващите 3-4 години представи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова във Велико Търново.
Тя обясни, че след още няколко отчуждителни процедури изграждането на дълго чакания скоростен път между Русе и Велико Търново ще започне до края на 2019 година. Другият много важен проект - магастрала „Хемус" ще стигне до старопрестолния град до 20123 година.
Министър Аврамова участва в дискусия за регионалното развитие от платформата за граждански диалог „Европа в нашия дом" с представители на местната власт от Националното сдружение на общините в България (НСОРБ), съобщи пресцентърът на МРРБ.
Магистралата от Русе до Велико Търново
По думите на регионалния министър, вече са преодолени проблемите със съдебните дела, които досега блокираха работата по магистралата „Русе - Велико Търново". Остават още няколко отчуждителни процедури.
През тази година ще бъде възложена обществената поръчка за строителството на участъка от Русе до Бяла с обход на гр. Бяла. Дължината на трасето е 76.2 км, а индикативната стойност за двата проекта е около 670 млн. лв. без ДДС. „Към Магистралата Русе-Велико Търново и тунелът под Шипка има и заявен инвеститорски интерес за изграждане чрез концесия, припомни министър Аврамова.
Магистрала „Хемус" до старопрестолния град
До 2023 г. се очаква да завърши изграждането на автомагистрала „Хемус" от София до пресичането с пътя Русе - Велико Търново, обеща регионалният министър.
Тя обърна внимание, че отсечката от пътен възел „Боаза" до Велико Търново, за която в края на миналата година правителството отпусна 1.350 млрд. лв., ще бъде построена от държавното дружество „Автомагистрали" ЕАД с цел засилване на контрола и включването на повече държава в икономиката.
В момента компанията е в процес на преговори с вносители и производители за купуване на допълнителна техника и транспортни средства. Назначават се нови служители и работници.
За първия и третия от общо петте участъка, на които ще бъде разделена 134-километровата отсечка, са предприети действия за започване на строително-монтажните работи в края на април 2019 г.
За другите три участъка от трасето на АМ „Хемус" са избрани изпълнители, които да актуализират изработените парцеларни планове, на базата на които по-късно ще се извърши придобиване на земя за държавна нужда.
През тази година
предсрочно ще бъдат завършени 9.3 км от Ябланица до п.в. „Боаза"
които са изградени за близо 55 млн. лв. без ДДС. Продължава строителството от другата страна на магистралата - в участъка от п.в. „Белокопитово" до п.в. „Буховци" с дължина 16,3 км на стойност близо 120 млн. лв.
Законодателните инициативи
С кметовете на общини и представители на държавни структури в областта регионалният министър коментира и облекченията в нормативни актове, които ще улеснят административно инвеститорите и гражданите.
Пред журналисти тя обяви, че е създадена работна група, която изготвя предложения за промени в законодателството във връзка с отчуждаването на частни имоти, попадащи в обхвата на обекти с национално значение, каквито например са магистралите. Целта е да се намери законов и приемлив от обществото начин обжалванията да не забавят реализацията на големите проекти.
Идеята е да се потърси възможност за предварително изпълнение за важните проекти, като се възлагат предварително, преди приключване на съдебните дела. Така собствениците ще получават обезщетението, определено от оценителите, а ако има обжалване ще се доплаща определената от съда сума.
След като текстовете бъдат готови, ще бъдат подложени на обществено обсъждане и разглеждане от Министерския съвет и Народното събрание.
Министър Аврамова отбеляза, че обжалванията костват много време за реализацията на всеки проект и даде пример с отсечката на АМ „Хемус" от Буховци до Белокопитово, където за 15-километров участък са заведени 29 дела. „Всичко това забавя процеса, а ние искаме да строим, защото хората от Северна България искат да имат магистрала, която като магистрала „Тракия" да доведе до ускорен икономически растеж, какъвто има в Южна България", обясни Аврамова.
Всичко това забавя процеса, а ние искаме да строим. Хората от Северна България, пък, искат да имат магистрала, защото както знаете магистрала "Тракия" в Южна България доведе до ускорен икономически растеж. Това привлече много инвестиции и много предприятия, защото е важно за бизнеса да има добра пътна свързаност. Аз се радвам, че всички кметове от Северна България подкрепиха правителството за решението, което беше взето декември месец за осигуряване на 1,350 млрд. лв. за "Хемус" до Велико Търново", каза Петя Аврамова. Тя благодари на кметът на Велико Търнов инж. Даниел Панов, който е и председател на НСОРБ за подкрепата на кметовете.
Пътните ремонти до края на годината
До края на месец март ще е ясна и програмата за ремонт на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ), в която ще са включени обектите, по които ще се работи през тази година. Очаква се с нея да станат ясни и тунелите, които предстои да се ремонтират в гр. Велико Търново.
Тъй като тунелите във Велико Търново са сред 16-те най-рискови в страната, Петя Аврамова обясни, че е направено обследване на всички виадукти, тунели, мостове и надлези в страната. Тя уточни, че в държавата има приоритизиране и действително тунелите са от списъка с обекти, които трябва да бъдат под надзор. "Те са обследвани, така че ще се възлага и тяхното ремонтиране. В момента АПИ изготвя своята програма, така че всички приоритетни и проблемни обекти ще бъдат включвани в нея. В края на март ще стане ясно кои пътища и съоръжения от област Велико Търново ще станат част от приоритетните. За такива съоръжения винаги търсим допълнително средства.
Освен за тунелите, ще се търсят средства и за ремонт на моста над река Янтра.
Еврофинансиране за ВиК на Велико Търново
От бюджета на министерството ще бъдат отпуснати и средства за ремонт на ВиК инфраструктура в кв. „Варуша", увери Петя Аврамова.
Министър Аврамова информира, че след консолидацията на общините от област Велико Търново в единна ВиК Асоциация, областта ще има възможност да кандидатства за реализация на проекти с европейско финансиране, като за целта е необходимо изработването на Регионално прединвестиционно проучване, което ще покаже нуждата от инвестиции и ще приоритизира работата по модернизиране на мрежата.
Връщат надвзетите суми за електронните винетки
Министърът информира още, че ще бъдат възстановени всички надвзети суми за е-винетки заради проблемите в системата в началото на месец януари. Приемат се документи на всички, които са имали проблеми с плащанията, като на голяма част от тях средствата са възстановени.
"В началото на 2019 г., от 2 до 4 януари, при стартирането на електронната система, наистина се получиха смущения. Този проблем бе констатиран от фирмата изпълнител на цялостната електронна система и беше незабавно отстранен. Проблемът беше между БОРИКА и самата система. Действително има хора, който са платили 2 или 3 пъти своята винетка, така че ние приемаме документи от всички, които по това време са имали проблем с плащанията. Минава процедура в АПИ, нашите ИТ специалисти проверяват случая и ние възстановяваме средствата. Голяма част от тези хора вече са си получили парите, а на останалите продължаваме да ги възстановяваме", категорична беше Петя Аврамова. Тя уточни, че има един случай, при който винетката е платена 4 пъти.
Още по темата:
Най-големите български строители наддават за скоростния път Ботевград - Мездра
Георги Терзийски ще бъде новият председател на Агенция „Пътна инфраструктура"
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |