Снимка: Pixabay
Цените за лeтния сезон ще нараснат със 7-11%, прогнозира директорът на Институт за оценки и анализи в туризма Румен Драганов. В сутрешния блок на bTV той обясни, че очакването му за по-скъпа лятна почивка е заради увеличените цени на бензина, горивата, енергоносителите, както и увеличение на заплатите на персонала в туризма.
По-същественото поскъпване започна още през миналата година
Потвърждават го обявените неотдавна окончателни данни на Националния статистически институт (НСИ) за настаняване в туристически обекти и приходите от тях за туристическия бизнес през последния месец на 2018 година - един от двата най-активни месеци за зимен туризъм у нас (данните за януари са планирани за публикуване от НСИ за 13 март 2019 г.).
Приходите от нощувки през декември 2018 г. достигат 48.4 млн. лв., или с 9.3% повече, в сравнение с декември 2017 г. Регистрирано е увеличение на приходите както от чужди граждани - с 11.7%, така и от български граждани - със 7.6%. През последния месец на 2018 г. в страната са функционирали 1 997 места за настаняване с над 10 легла - хотели, мотели, къмпинги, хижи и други места за краткосрочно настаняване, сочат данните на НСИ. Предлаганите в тях стаи за настаняване е 59.0 хил., а на леглата - 119.9 хиляди. В сравнение с декември 2017 г., общият брой на местата за настаняване, функционирали през периода, се увеличава с 2.6%, а на леглата в тях - с 2.8%.
Предварителните данни на НСИ сочат, че общите приходи на хотелиерите от нощувки за 2018 годината са близо 1.45 млрд. лв., като постъпленията от чужденци са 1.08 млрд. лв., с 8.6% повече спрямо 2017 година, докато българите са похарчили за хотелско настаняване в страната 370 млн. лв., с 6.6% повече, отколкото през предходната 2017 г. За отбелязване е, че приходите са нараснали въпреки намаления брой легла за настаняване - при 336 хил. легла през 2018 г. спрямо 347 хил. година по-рано.
Това потвърждава оценките на хората в бранша, че започналото по-съществено поскъпване от 2018 година ще продължи и през настоящата 2019 година.
Затова Румен Драганов съветва да се замислим за ранно записване, където цената ще е с до 30% по-ниска, а оферти с отстъпки все още предлагат почти всички туристически агенции. В противен случай, в самия сезон цените на рецепция в хотелите ще са най-високи.
Спад на туристи през лятото очакват хотелиери
Според Драганов, подобна констатация на този етап може да се оспорва, понеже периодът е динамичен и има изкуствено забавяне с цел да се привлекат клиенти. Предварителните данни на Институт за оценки и анализи в туризма, на база предварителни записвания, от най-активните ни пазари, с изключение на Великобритания, има ръст на записванията за почивка у нас през настоящата година: Германия (+18%), Русия (+14%), Румъния (+11%), Гърция (+7%) и Турция (6%).
Драганов обясни, че това е предварителна статистика за сезона, защото просто в някои страни туристите са по-организирани относно почивката си, но ще настъпят изменения.
Младежите от Aнглия, които пълнеха големите ни курорти и най-вече Слънчев бряг през лятото, тази година ще са значително по-малко.
Хотелиерите си обясняват резкия спад на предварителните резервации с Brexit. На друго мнение е Румен Драганов. Според него именно "разводът" на Великобритания с ЕС може да доведе повече туристи от Англия у нас, понеже сме нискобюджетна дестинация.
Ще продължи ли отливът на руските туристи
От събота, 9 март, стартира едно от най-големите туристически изложения в Москва, на което България е представена с голям щанд на Министерството на туризма и с участието на няколко български общини - София, Варна, Велико Търново, Стара Загора, Приморско и Казанлък.
При откриването на българския щанд, който е 100 кв. метра, министърът на туризма Николина Ангелкова подчерта, че Русия е сред най-важните генериращи пазари за входящия туризъм на България. Тя отбеляза, че се работи активно за насърчаване на пътуванията на граждани от Руската федерация у нас.
„Провеждаме активна маркетингова кампания за популяризиране на разнообразния туристически продукт сред руските туристи", информира още министърът. Тя уточни, че се търсят и иновативни проекти, които да отговарят на търсенето на посетителите от Руската федерация.
В изложението участват и много туроператори - български и руски, които привличат руските туристи у нас. Те обаче са доста по-скептични от министъра на туризма, и очакват реален спад с около 10% на руските туристи, въпреки че се появиха и по-мрачни прогнози за намаление от порядъка на 20-25 на сто.
„Не виждам предпоставки за рязък спад с 25%. Това е прекалено голям спад и ако се стигне дотам, това ще означава катастрофа. Защото всички авиокомпании, включително българските и руските, вече са планирали полетите си и разчитат на натовареността от миналата година плюс-минус 10%, които никой няма да забележи", каза пред БНР Александър Широков - управител на руска туроператорска фирма, която от години работи на българския пазар.
Тенденцията към спад на руски туристе към България е устойчива
през последните няколко години. Една от причините е пренасочването на руските туристи към вътрешните за страната курорти, което е целенасочена държавна политика. „В момента като цяло туризмът в Русия се концентрира на вътрешния пазар. Отливът към външния пазар е забележим. Затова допринася държавната политика и така е редно. Трябва да се запълва капацитетът, който е налице и който засега не се използва докрай. Това е необходимост", обясни Широков.
Сочи, след зимната олимпиада през 2014 година, се превърна в главен конкурент не само на зимните курорти в България, но и на летните, казват български туроператори.
Наблюденията на Димитър Цонев, директор на голяма българска туроператорска фирма, базирана в Москва, показват, че руснаците се завръщат на любимия си пазар - Турция, и загърбват България. „Затова има много причини за намаляването на интереса на руските туристи към страната ни. На първо място е качеството на българския продукт, който не отговаря на цената, а се засилва и конкуренцията от турския и гръцкия пазар, от Испания Италия", казва Цонев пред БНР.
Като се прибави към държавната политика за стимулиране на вътрешния туризъм в Русия и обезценката на руската рубла, става ясно защо руснаците предпочитат Турция, където местната валута също се е обезценила, а и качеството на предлагане там е по-добро от българското, твърдят руски туроператори.
От 2014 г. досега рублата се е обезценила практически наполовина. Заплатите са се увеличили с около 20%. Или намалението на покупателната способност на руснаците в чужбина с 30%. „В Русия можем да си позволим това, което не можем в чужбина заради разликата в курса. Това е главният проблем, който възникна, разбира се, заради събитията през 2014 г. в Крим и свързаните с това санкции", обяснява Александър Широков.
„На руския пазар всички наши курорти трябва да се позиционират като брандове и именно тук е мястото на общините, заедно с туроператорите, заедно с Министерството на туризма, да проявят по-голяма инициатива, за да бъдат представени особеностите на българските региони", препоръчва Димитър Цонев. Според него, все още има време летният сезон да бъде спасен, но хотелиерите трябва да бъдат по-активни.
Нарастват оплакванията от български, но и от чужди хотели
Дали българските хотелиери ще се вслушат в тези препоръки, ще стане ясно от резултатите в края на летния туристически сезон. Още повече, че и чуждите, но и българските туристи стават все по-взискателни към предлаганите им услуги.
По думите на Игнат Арсенов, директор на Европейския потребителски център (ЕПЦ), оплакванията от нашите хотели са се увеличили. Ако за миналата година са били 6%, сега са 10%, но недоволства има и от чуждите хотели, сочат данните на ЕПЦ.
Арсенов посъветва да се внимаваме с платформите, през които се резервира и плаща почивката. „Трябва да се проучи хотелът - има отзиви на вече били там, рейтинг на курорта, можем да видим хотела на страницата и да се информираме за условията в него", препоръча Арсенов в сутрешния блок на bTV.
Още по темата:
Всички лицензирани туристически обекти в страната ще отчитат гостите си в реално време
Спад на туристическите пътувания на български граждани в края на 2018 г.
Рекорд: 1.4 млрд. туристически пътувания през 2018 година и ръст от 6%, отчита ООН
EUR | 1.955830 |
USD | 1.857210 |
GBP | 2.345120 |
CHF | 2.101010 |