Снимка: БГНЕС
След анализа на КЗК до края на седмицата, утре или в петък в 11.00 часа, ще има заседание на Консултативния съвет и ще обсъдим детайлно анализа на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). С тези думи министърът на икономиката Емил Караниколов откри извънредната пресконферения в сряда. Поводът е анализът на антимонополния орган за пазара на горива, одобрен от КЗК на 7 март, и публикуван на интернет страницата на Комисията преди два дни.
КЗК препоръчва решенията на Консултативния съвет, който е създаден със Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход (както е пълното име на Закона за горивата), да бъдат подлагани на оценка за съответствие с правилата на конкуренцията на основание Закона за защита на конкуренцията. Това означава, че въпросният орган не си върши достатъчно прецизно работата.
Подобно заключение направи и министър Караниколов: „Консултативният съвет е органът, който ще регламентира и ще прави предложения за изменения на законодателството."
Министър обясни, че в приетия на 7 март от КЗК секторен анализ по темата за горивата има коментари и препоръки за новата нормативна база по Закона за горивата, приет от парламента преди няколко месеца.
„Колегите от КЗК правят предложение за оценка на въздействието на Закона за горивата и от конкретни текстове, които според тях водят до това да няма конкуренция в сектора", обясни министърът, цитиран от Агенция „Фокус". Той увери журналистите, че в процеса на вземане на решение по евентуално изменение на законодателството, ще в диалога ще бъдат включени и всички представители на бизнеса от този сектор.
„След като Консултативният съвет е готов с измененията, те ще бъдат подложени на оценка на въздействието. Ще ги изпратим на КЗК предложенията за предварителен контрол, за да можем да създадем конкурентна среда. Всички права и ангажименти по закона да бъдат еднакви за всички. Надявам се в близкия един месец да бъдем готови с конкретни текстове", обеща министърът на икономиката.
Той уточни, че преди влизането в силата на Наредбата по Закона за горивата в края на юни, трябва да имаме готовност и да сме влезли със законодателни промени в Народното събрание.
След
заплахата на малките търговци на горива
че може да блокират пътищата, по настояване на премиера Борисов на 23 януари парламентът отложи за 1 юли промените в Закона за горивата. Предишната дата беше 28 януари т.г. Промените задължават малките бензиностанции при регистрация да имат 20 000 лв. капитал, още 20 000 лв. банкова гаранция, а продавачите на бутилирана газ да имат на склад 10 000 оборотни бутилки.
По този повод малките бензиностанции и вериги обявиха, че се задават масови фалити и заплашиха със затваряне на границите. Големите бензиностанции пък твърдят, че отлагането ще доведе до разрастване на сивия сектор.
На 23 януари Народното събрание прие решение министърът на икономиката да издаде Наредбата по закона до 1 август 2019.
Преди това
големите вериги бяха против отлагането
На среща с премиера Борисов членове на Българската петролна и газова асоциация (БПГА), в която членуват големите вериги бензиностанции, обявиха, че част от забележките на големите фирми по текстовете вече са изчистени, затова те продължават да настояват законът да влезе в сила веднага.
„Смятаме, че отлагането на закона не носи нищо добро на никой. Открити конфликтни спорни точки не виждам, ако са необходими редакции, имаме ангажимента, че ще се отстранят до седмици - иначе отиваме в безкрайността", каза след срещата при премиера Радко Стаменов от БПГА.
Тогава министърът на икономиката Емил Караниколов, който пък се срещна с представители на малките търговци, беше категоричен: „Всички правят компромиси, 100% никой няма да е доволен. Няма какво да отстъпим, ние търсим баланс." Но явно, след анализа на КЗК е променил позицията си.
КЗК е против новите новите касови бележки
В публикуваното на сайта на КЗК становище на Комисията пише, че предвиденото изискване в Наредба № Н-18/13.12.2006 г., фискалната касова бележка да съдържа покупна цена на горивото без акциз и без данък върху добавената стойност би могло да засегне конкурентната среда на пазарите на търговия на едро и дребно с горива. Затова антимонополният орган препоръчва нормативната уредба да не предвижда разпоредби, които да премахват стратегическата несигурност между участниците на пазара, по отношение на стойността на закупуване на горивата от търговците и не следва да създава условия, които да улесняват координирането на цените на пазарите на автомобилни горива.
Затова според Комисията, новите нормативни разпоредби в Закона за горивата и съвкупният ефект от приложимите нормативни режими в сектора биха могли да доведат до извеждането от пазарите на част от участниците и да се превърнат в непреодолима бариера, за осъществяване на дейност.
КЗК отново не е открила картел на горивата
От анализа на КЗК на конкурентната среда на пазарите на производство и реализация на автомобилен бензин и дизелово автомобилно гориво става ясно, че антимонополният регулатор не е откри картел на пазара на горивата. КЗК проучва пазара на горива за трети път
Според КЗК, липсата на достатъчен складов капацитет за горива, сложната административна процедура и значителните финансови инвестиции за изграждането на собствен склад, представляват висока бариера пред вносителите и производителите на горива. От извършения анализ на цените на дребно на бензин А-95 Н и дизелово автомобилно гориво за 2018 г. в градове в различни региони на страната е видно, че увеличение на цените през 2018 г. се наблюдава за кратък период и е осъществено постепенно. „Характеристиките на пазара позволяват такова поведение да бъде обяснено като резултат от обективни критерии, свързани с конкурентна среда, разходи за дистрибуция, количество и обем на продажбите и търсенето и др.", посочват експертите на КЗК и подмчертават, че нетните цени на бензин Евро-95 и дизелово гориво в страната са едни от ниските в сравнение с останалите страни-членки на ЕС.
Какво препоръчва КЗК
Предвид установените конкурентни проблеми, КЗК предлага редица мерки за подобряване на конкурентната среда в сектора:
1. Създаване на електронна платформа, чрез промени в нормативната уредба, от която в реално време вносителите на автомобилни горива да имат достъп до информация относно наличието на свободни вместимости в данъчните складове и складовете за съхранение на задължителни запаси. Една такава платформа ще бъде полезна, както за вносителите на горива, така и за контролните държавни органи, тъй като ще се даде ясна представа за реално свободните капацитети на складовете във всеки един момент и ще се позволи на контролните държавни органи да предприемат мерки в случай на недостиг на вместимости. Според КЗК, в най-добра позиция за поддържането и контрола на тази платформа, предвид дадените им правомощия от ЗАДС и ЗЗНН, биха били съответно Агенция Митници и Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси".
2. Преразглеждане на нормативните и административни бариери, които Законът за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход създава, като се вземе предвид и съвкупния ефект от приложимите нормативни режими по отношение на дейността на търговците с горива. От друга страна, следва да се проучи и възможността за създаване на механизъм за оздравяване на сектора, като се стимулира излизането от сивия сектор и увеличаването на броя на участниците на пазарите.
3. Увеличаване на броя на данъчните складове в сектора, чрез изграждането на държавни данъчни складове, с цел повишаване на конкурентния натиск на нивото на търговията на едро и на дребно с горива, както и на ниво предлагане на услуги от складодържатели.
4. Предприемането на мерки относно ускоряване на процедурата по лицензиране и регистрация на складодържатели за целите на ЗАДС и ЗЗНН.
5. Оценка на възможността за сключването на двустранни споразумения с други държави членки на ЕС с цел създаване на облекчена процедура, за движението на акцизни стоки под режим отложено плащане на акциз, на основание предоставената от Директива 2008/118/ЕО възможност за това.
6. Решенията на Консултативния съвет, който е създаден със Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, следва да бъдат подлагани на оценка за съответствие с правилата на конкуренцията на основание Закона за защита на конкуренцията.
7. Мерки относно предвидимостта в нормативната уредба в сектора, като при въвеждане на нови нормативни, административни и финансови изисквания, които са свързани с нови инвестиции за бизнеса, се предвиждат по-дълги срокове, с които да се даде възможност на предприятията да изпълнят новите изисквания.
8. Мерки за повишаване на контрола върху качеството на горивата.
Трети анализ на пазара на горива направи КЗК
Одобреният на 7 март тази година пореден анализ на пазара на горива е трети, става ясно от справка от сайта на антимонополния орган.
Първият анализ беше през 2011 г., когато беше разгледан пазарът в периода 2009 - 2011 г. и Комисията установи координирано ценово поведение между някои от участниците на пазара на реализация на едро на бензин А-95Н и дизелово гориво и бяха заведени две дела, но до съд не се стигна, защото КЗК одобри конкретни задължения, с които ответните страни да преустановят описаното поведение, а последвала проверка е установила, че проверка и е установила, че поетите от посочените дружества задължения се спазват.
През през 2015 г., по собствена инициатива КЗК извършва секторен анализ на пазарите на производство и реализация на бензин и дизелово гориво, обхващащ периода 2012 - 2015 г. Тогава Комисията предяви твърдения за извършено нарушение на няколко дружества и отново не се стига до съд, тъй като КЗК отново е одобрила поетите задължения от обвинените дружества за възстановяване на конкуренцията на определените за целите на производството пазари.
Още по темата:
Бензиностанции може да затворят на 1 април
Бензинът поскъпна с 12 стотинки, а дизелът с 10 от началото на февруари
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |