Снимка: Пресцентър на Министерството на транспорта
На едно от последните си заседания действащият в момента Европейски парламент ще гласува отложения преди месец Пакет Мобилност 1, при насрочени за 23-26 май избори за нови евродепутати. Това решение беше определено от министъра на транспорта Росен Желязков като безпрецедентен натиск за налагането на дискриминиращи за българските транспортни превозвачи правила.
Новият Пакет Мобилност въвеждат времеви ограничения за шофьорите на ТИР-ове, което ще ограничи бизнеса на българските транспортни фирми. Според превозвачи, предложените правила в Плана Мобилност I, станали известни като „Плана Макрон, подкрепен от Меркел", разделя Европа на централна и периферна. „Виждаме как Франция и Германия налагат силово своите интереси върху транспорта, който е третата по доходи индустрия в България и то изцяло частна", допълват от бранша.
Писмото на транспортния министър
В писмо до българските евродепутати транспортният министър ги призовава за общи действия с всички единомислещи държави членки по Пакета за мобилност I. „Защитата на българския транспортен сектор е национална кауза и е необходимо да бъдат мобилизирани всички ресурси за отстояването на националния интерес преди пленарното заседание на Европейския парламент, което ще се проведе на 25-28 март", посочва още в писмото си Росен Желязков.
„Бих искал да подчертая, че отчитам значимостта на предприетите от Вас действия, като за пореден път следва да покажем, че защитата на българския транспортен сектор е национална кауза", подчертава министърът. Като послание към европейските партньори на България и председателите на политическите групи в Европейския парламент министър Росен Желязков отбелязва, че действията, които са насочени към фалиране на цял бранш не само в българската икономика, но и в другите периферни държави членки, в никакъв случай не са сред основните европейски ценности.
Според Желязков, натискът за постигане на прибързан и небалансиран компромис ще доведе не само до утвърждаване на разделението сред държавите членки на такива от центъра и периферията на Европа, но ще бъде и опасен сигнал, водещ до насърчаване увеличаване на Евроскептицизма сред населението на т. нар. единомислещи държави членки. Ефективното функциониране на европейския международен транспортен сектор ще бъде поставено под риск. Налагането на подобен подход е заплаха не само за стабилността на българската икономика, но и за целостта на Съюза.
„Нека да докажем, че нашият глас има своята тежест и продължим заедно да работим за запазване конкурентоспособността на българския транспортен сектор", заявява още Росен Желязков. Той изтъква, че за настоящото писмо ще уведоми и колегите си от Полша, Унгария, Литва и Латвия.
Битката срещу Пакета Мобилност I
Още щом беше внесен за обсъждане в Европейския парламент проектът на Пакета за Мобилност I през май 2018 година, българските превозвачи реагираха остро: „Българският транспортен бизнес ще бъде унищожен ако бъдат приети новите изисквания", предупредиха от Съюза на международните превозвачи, най-голямата браншова организация в сектора.
Според Съюза, промените ще бъдат в ущърб на българските, полските, унгарските и румънските камиони. Част от изискванията, които се предвиждат задължават шофьорите да се прибират до родните си места на всеки 3 седмици. След третия ден в страна от ЕС на тираджията трябва да му се плаща по нормите за командировки в държавата, в която е влязъл. Освен това, в новата директива се настоява шофьорите да не спят в кабините на камионите си.
Вижте още: Транспортният ни бизнес е застрашен от новите изисквания на ЕК, заявиха превозвачи
Така според изчисленията на браншовата организация, ако бъдат приети новите изисквания близо 3000 български камиона ще бъдат изкарани от пазара. Това би повлияло пагубно на оборота - курсовете ще намалеят значително и ще има нови разходи за прибиране на шофьорите.
Вижте още: Франция и Германия слагат прът на българските превозвачи
Последва ревизия на проекта
В последните дни на май 2018 година с 456 гласа „за", 147 „против" и 49 въздържали се Европейският парламент подкрепи окончателно предложените от френския президент Еманюел Макрон промени в правилата за командироването на работници в ЕС. Съгласно ревизираните правила работниците от ЕС ще могат да работят до 12 месеца в друга държава, с възможност за шестмесечно удължаване в някои случаи. Те задължително трябва да получават същата заплата като местните работници, когато вършат една и съща работа. Шофьорите на камиони са изключени от правилата, като по-късно за тях ще бъдат разписани специфични правила.
Българските евродепутати веднага подеха инициативи за промени на проекта. Стигна се и до протести на български шофьори в Брюксел. На 10 януари тази година няколко стотин шофьори и 10 камиона се включиха в протеста в белгийската столица. Машините бяха паркирани недалеч от евроинституциите.
Вижте още: Правителството подкрепя протеста на българските превозвачи в Брюксел на 10 януари
От бранша настояват предложените промени, засягащи командировките на шофьорите, връщането до страната на всеки четири седмици и нощните им почивки, да не бъдат приети, защото според тях това ще доведе до масови фалити на български превозвачи.
Обрат без логика
И когато всички решиха, че въпросната директива няма да бъде приета от сегашния Европейски парламент, дойде съобщението от Страсбург, че в програмата за следващата сесия другата седмица е включен въпросният много спорен Пакет Мобилност 1. Процедурата предвижда ЕП да излезе с позиция по Пакета, след което да започнат т.нар. триалози между ЕП и ЕС. Следва споразумение в Съвета на ЕС. Това обаче не е финал. Преговорният процес продължава като основните разпоредби при запазени преходни срокове от общия подход ще се прилагат след 30 юли 2020 г.
При всички случаи това означава, че основните решения ще се вземат от следващия Европейски парламент. Затова и според българските евродепутати е безсмислено включването на проблема в дневния ред на отиващия си Европарламент.
Още повече, че през януари тази година два от трите доклада по Пакета не бяха приети от Комисията по транспорт на ЕП. Евродепутатите подкрепиха предложението камионите да се връщат веднъж на три седмици в държавата, откъдето са, но отхвърлиха промените, свързани с почивките на шофьорите и техните възнаграждения.
Още по темата:
По реформата на европейската директива за командированите работници се постигна споразумение
Парламентът подкрепи превозвачите срещу новите правила за мобилност, предлагани от Еврокомисията
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |