Снимка: Корпоративен сайт
Таксиметровите шофьори предупредиха, че по обяд днес ще блокират бус лентата на Цариградско шосе от седми километър до площад "Александър Невски". Протестът им ще се съсредоточи пред Столична община, а поводът е нерегламентиран превоз на пътници и по-конкретно дейността на фирмата за споделено пътуване "Максим такси", която според водачите на жълтите коли извършва незаконна дейност.
Организаторите на протеста, който се подкрепя и от големите столични фирми за таксиметров превоз, очакват около 5000 таксиметрови коли да се включат, което ще затрудни движението в центъра на София.
Какво искат таксиметровите шофьори
Тази път атаката на водачите на жълтите коли е срещу фирмата за споделени пътувания „Максим такси", която извършва „нерегламентирани превози на пътници срещу заплащане". Според таксиметрови шофьори, някои от водачите на „Максим" са изрядни таксиметрови водачи и си плащат данъците, но има и такива, които ползват личните си коли и не отчита никъде приходите си, освен като такса към приложението, чрез което се поръчва автомобил.
Подобна дейност развиваше и българският клон на американската компания Uber, която беше забранена през 2015 година в България, защото незаконно извършва таксиметрови услуги, тъй като няма лиценз за превоз на пътници. По-късно и съдът на ЕС в Брюксел постанови, че Uber е транспортна услуга, което означава, че ако иска да продължи дейността си, трябва да изпълни условията на таксиметровите компании и да се регистрира като такава.
Сега по случая „Максим", от браншовата организация на таксиметровите шофьори твърдят, че по техен сигнал Комисията за защита на конкуренцията е започнала разследване, а преди време и НАП е извършила проверка, но досега не са обявени резултатите на нито една от двете институции.
Кой е собственикът на „Максим такси"
Според описание на българския сайт на „Максим", през който се осъществяват поръчките, „историята на компанията започва в малкото руско градче Шадринск, от една малка таксиметрова служба. Компанията беше основана от млади инженери от Курган - специалисти по автоматизация на технологичните процеси." Това става през 2003 година.
След 11 години, от 2014 година, „Максим" започва да работи извън Русия, като отваря клонове за поръчка на такси първо в Украйна и Казахстан, след това в Грузия, България, Таджикистан, Беларус, Азербайджан, Италия.
Справка в Търговския регистър показа, че едноличен собственик на „Такис Максим" ЕООД е регистрирана в Доминиканската република фирма, управител в България руснакът Игор Сергеевич Жмакин, а капиталът й е 25 000 лева.
През последните 20-ина години
Центърът на София помни много протести на жълтите коли
Техните водачи са имали основателни искания, на са били използвани и като буфер и за политически цели, понякога без да осъзнават това в началото. Като случаят с убийството на дете на таксиметров шофьор през 2001 година. В последствие се разбра, че 3-годишното момченце не е отвлечено, а е станало жертва на собствената си майка.
Преди месец също имаше заплаха за протест, но не толкова мащабен, колкото се очертава да бъде днешният, с искане да се регламентират техните цени дейност, като се определят минимални цени, за да не се допускат „сиви играчи" в сектора.
Най-малко 98 ст. за километър пробег през деня и 1.14 - през нощта - около това искане се обединиха таксиметрови шофьори в София в края на ноември миналата година. Аргументът им беше, че Столичният общински съвет отдавна е определил таван, но не и праг на цените.
Второто им искане беше да им бъде разрешено да ползват бус лентите по столичните булеварди.
Тогава не се стигна до блокиране като евентуално днешното, тъй като таксиметровите водачи получиха уверение от Столична община, че ще вземат отношение по първото им искане, но относно бус лентите, трябва да има законодателни промени - с други думи, пратиха топката в полето на Народното събрание.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |