Снимка: Архив infostock.bg
Пука им на циганите, че сме профукали 1 милиард за тях. Никакъв интерес не проявяват циганите, че държавата е дала 1 млрд. лева за тяхната интеграция с бюджет от различни програми и системи. Този и други факти, свързани с неуспялата интеграция, бяха съобщени по време на кръгла маса за циганизацията в България, организирана от заместник министър-председателя по обществен ред и сигурност Красимир Каракачанов.
„Близо 1 млрд. лева са разходвани за интеграция на ромите за периода 2007-2018 г„ без резултат", обяви Каракачанов. В Гранитната зала на Министерския съвет вицепремиерът обсъди предложената от него Концепция за промени в политиката за интеграция на циганския (ромския) етнос с професори, академици, интелектуалци, артисти, представители на НПО-та и граждани.
Каракачанов отчете, че прякото финансиране от държавния бюджет за периода 2007- 2018 г. е малко над 196 млн. лева, а външно финансиране по оперативни програми - над 618 млн. лева. Те са изразходвани от 500 цигански НПО-та, които са „направени само да реализират парите от тези програми и после нищо особено не било свършено".
НАП проверява сделките на „Артекс". Националната агенция за приходите (НАП) е втората институция след Комисията за противодействие на корупцията и конфискация на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ), която се зае да проверява сделките на фирма "Артекс". От приходната агенция съобщиха, че правят анализ на във връзка със случаите, при които представители на властта са придобили имоти под пазарната цена, предаде БНР.
От агенцията отказаха да разкриват подробности преди края на проверките и отрекоха информацията, че са опростени просрочени задължения от 20 милиона лева на фирмата, натрупани от неплатени данъци и осигуровки.
До месец би могло да има резултати от проверката и на Комисията за противодействие на корупцията и конфискация на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ), която Върховна касационна прокуратура й възложи. Това заяви председателят на ведомството Пламен Георгиев.
Той посочи, че са изисквали всички документи във връзка с покупко-продажбата на жилища от посочената строителна фирма за период от 3-4 години назад. Георгиев припомни, че комисията извършва проверка на покупките на имоти от Цветан Цветанов, Цецка Цачева, Вежди Рашидов и вече бившия зам.-министър на спорта Ваня Колева. Нейната оставка, както и тази зам.-министъра на енергетиката Красимир Първанов бяха приети от премиера Борисов, съобщиха от Министерския съвет.
Война между Борисов и Цветанов на 1 апартамент разстояние след 96 часа мълчание. Войната между Бойко Борисов и Цветан Цветанов може да избухне в сряда, по обед.
Нито една от двете страни не дава знак вече 96 часа какво е предложил лидерът на ГЕРБ на своята дясна ръка и какво е отговорил вторият човек в партията след гръмовния скандал с апартаментите. Вместо тях телевизиите се пълнят със странични, леви играчи като Валерия Велева и Арман Бабикян, които обясняват какво всъщност казва Бойко Борисов и какво ще направи Цветан Цветанов.
След часове ще се разбере. Все още не е ясно дали двамата ще се видят на четири очи, или разговорът за "апартаментните щети" ще е пред Изпълнителната комисия на ГЕРБ.
Цветан Цветанов напуска парламента и остава зам.- председател на ГЕРБ, е една от посоките. Тя вече бе подсказана от сайтове, които си позволиха да излъжат, че заседание на най-важната комисия в партията на Борисов е имало в понеделник, и дори посочиха, че само един неин член - Пламен Нунев, е подкрепил Цветан Цветанов.
Росен Желязков: Ако няма триалози, няма второ гледане в ЕП, няма пакет "Мобилност". Ако няма триалози, няма второ гледане в Европейския парламент, няма пакет. Ако бяхме успели с гласовете на нашите евродепутати, нямаше да се стигне до тук. Ще разговаряме с румънците да няма триалози. Това каза на извънредна пресконференция днес транспортният министър Росен Желязков, цитиран от БТА.
Пакетът за мобилност не се познава добре и се допускат спекулации за подхода ни, каза още транспортният министър. Той получи наименованието си "Пакетът Макрон", вместо "Мобилен пакет 1" от името на министъра на икономиката на Франция през 2016 г., направил законодателното предложение, с което се въвежда правилото транспортни работници от други страни, които извършват дейност на територията на Франция, да получават минимална дневна ставка по френското законодателство, обясни министърът. По-късно това правило се разпростира и в законодателното предложение за обща европейска регулация.
Министър Желязков проследи хронологията на Пакета за Мобилност 1. Той включва и други елементи като времето на шофиране, почивката на шофьорите, каботажната дейност, контрола и др. Още 2016 г., когато е представен, е образувана и Групата на единомислещите от 12 държави, сред които и България. Първата декларация, която се приема през февруари 2017 г., свързана с европейското законодателство, фрагментира пазара. По време на Естонското председателство се работи основно по принципите, а не толкова по текстовете на пакета за мобилност, като по време на Българското председателство от януари 2018 г. започват първите преговори по отделните текстове на пакета, припомни министърът.
Декларации на "спящи" фирми пак задръстиха Търговския регистър. Въпреки хвалбите на управляващите за намаляване на административната тежест и тази година офисите на Агенцията по вписванията (АВ) в края на март бяха задръстени от десетки хиляди собственици и пълномощници на фирми, които трябва да подадат задължителната годишна декларация за липса на дейност. Декларации се изискват и от няколко десетки хиляди неправителствени организации (НПО). Това се случва за втора поредна година, без да има смислено обяснение защо се налага този тормоз. Крайният срок за внасяне на документа за "неактивност" по чл. 38, ал. 9, т. 2 от Закона за счетоводството изтича в края на месеца.
Както обикновено, натоварването е най-голямо в столицата. Между 1:45 ч. и два часа стоене на крак отнемаше подаването на декларация за фирмите без дейност в централния офис на Агенцията по вписванията в София, установи репортер на в. "Сега". Документите се приемаха на 13 гишета, като обработката отнемаше между 3 и 5 мин. на човек. Все пак е създадена организация бременни жени и майки с малки деца да бъдат обслужвани с предимство.
От Агенцията по вписванията обясниха, че от началото на годината са получили само 100 000 - или към половината от очакваните декларации за липса на дейност през 2018 г. Това означава, че всички останали ще бъдат подадени в оставащите няколко дни. Именно заради наплива АВ обяви, че ще работи извънредно и през уикенда, и напомни, че освен на гише формулярите за нулеви приходи и разходи може да се подават и онлайн на сайта на Търговския регистър - BRRA.bgiS. Това обаче е възможно единствено с електронен подпис. Няма логика управителят на фирма без дейност да плаща и за електронен подпис, коментираха чакащи на опашката. Те недоумяват и защо декларацията трябва да се подава всяка година, а не се приеме това да се прави единствено ако фирмата започне дейност.
Проблемът се появи през миналата година, когато с промени в Закона за счетоводството за улеснение на предприемачите те бяха освободени от изискването да публикуват годишни финансови отчети, за което трябваше да плащат и държавни такси. В същото време обаче на собствениците на неактивните фирми бе вменено ново задължение - да обявят до 31 март неосъществяването на дейност със специални декларации - лично или чрез упълномощени от тях лица. Ако изпуснат датата 31 март, те подлежат на глоба от 200 до 1000 лв. и имуществена санкция от 300 до 2000 лв.
Втори данъчен шеф влиза в ръководството на КФН. Още един данъчен шеф ще влезе в ръководството на Комисията за финансов надзор, след като бившият изпълнителен директор на приходната агенция Бойко Атанасов оглави преди десетина дни комисията. За свой заместник той предлага кандидатурата на досегашния директор на НАП София Илияна Христова. Тя ще отговаря за най-проблемния сектор - застрахователния надзор, въпреки че няма никакъв експертен опит в тази сфера.
Христова обаче е доверен човек на Атанасов, двамата са работили заедно в столичната НАП дълги години. Когато Атанасов ръководеше НАП София, Христова бе шеф на дирекция "Контрол", а след издигането му първо до зам.-шеф, а после и до шеф на приходната агенция тя пое неговия пост, който заема и до днес.
Самият Атанасов през 2017 г. първо за кратко бе назначен за зам. финансов министър, а после отиде в КФН като зам.-председател, отговарящ за инвестиционния надзор. Той оглави комисията, след като Карина Караиванова (също бивш зам. финансов министър) замина на ръководна работа в ЕБВР в Лондон.
За другия вакантен пост в КФН - надзорник на инвестиционния пазар, е предложена Мария Филипова, също кадър от структурите на финансовото министерство. От една година тя е назначена от Владислав Горанов за шеф на Държавната комисия по хазарта. Преди това е била юрист в Агенцията за приватизация, в министерствата на правосъдието и на финансите. Филипова също е човек без експертен опит на пазара, който трябва да надзирава.
Липсата на опит обаче едва ли ще повлияе на депутатите при гласуването на двете кандидатури. След оттеглянето на БСП на практика в парламента няма опозиция, която да е пречка за прокарване на едно или друго решение.
Нов газопровод за 3.5 млрд. лв. планира "Булгартрансгаз". Държавният газов оператор "Булгартрансгаз" възнамерява да реализира проект за газопровод между Варна и Оряхово. Съоръжението е включено в новият 10-годишен план за развитие на газовата мрежа в страната, който обхваща периода 2019 - 2028 г. и предстои да бъде одобрен от Комисията за енергийно и водно регулиране.
Според плана бъдещата газова тръба, която на практика е комбинация от "Южен поток" и "Набуко", трябва да бъде готова през 2025 г. Тя е описана като втора част от проекта за газов хъб "Балкан" и прогнозната й стойност е 1.78 млрд. евро, или близо 3.5 млрд. лв., като в сумата е включена и модернизацията на съществуващи обекти. Записано е, че необходимото финансиране ще се осигури със собствени средства и заеми, но няма яснота какви количества природен газ ще се транспортират през нея и откъде ще идват те.
Това е вторият огромен разход, планиран от газовата компания. В момента "Булгартрансгаз" вече провежда процедура за строителството на транзитен газопровод - от турската до сръбската граница, с цена 2.8 млрд. лева. Проектът е продължение на руския "Турски поток" и по него "Газпром" ще пренася газ за Сърбия и Унгария. Така ако и двата проекта бъдат изпълнени, в следващите няколко години държавната компания ще трябва да похарчи над 6 млрд. лв. за нови тръби.
Shell започва търсенето на нефт и газ край Бургас на 1 април. Проучвателният сондаж на Shell за нефт и природен газ в блок "1-14 Хан Кубрат" започва на 1 април. Това обяви Александър Кейс, ръководител на проекта за България в Shell. Целта на сондажа е да се определи наличието на евентуални залежи.
Сондажите ще се правят на дълбочина 1300 метра, на разстояние 80 км от бреговата ивица южно от Бургас. Сондажната дейност ще продължи 90 дни. Следва период на анализ на данните. Най-вероятно ще бъдат необходими допълнителни проучвания и оценъчни сондажи, за да се направи оценка на въглеводородите, като ако те са над определени нива, които имат търговска стойност, Shell ще вземе решение за бъдещите си инвестиции в инфраструктура за добив. Обикновено процесът на откриване на въглеводороди до изваждането им на повърхността с търговска цел трае 6-10 години, а фазата на добив - 20-30 години. Тоест, ако има оправдани залежи, добивът няма да започне преди 2025 г.
Инвестициите до момента на компанията са около 35 млн. долара, като обикновено за целия период на проекта до решението за инвестиции за добив те се движат между 50 и 150 млн. долара.
Историята на един сондаж
През 2015 г. българското правителство обяви търг за проучване на блок "Хан Кубрат", преди познат като "Силистар". През 2016 г. разрешение е предоставено на Shell. От октомври 2016 до януари 2017 г. са проведени геоложките проучвания, като посредством сензори и звукови вълни компанията се сдобива с визуални изображения на геоложката структура под повърхността на морското дъно, като геоложките данни бяха окачествени като "много обнадеждаващи". Следват и сеизмологични проучвания.
Пет на ден горят заради гуми галоши. По петима шофьори на ден са били глобявани заради износени гуми, с които са шофирали през зимата. Това показва справка, предоставена специално за „Монитор" от „Национална полиция". Според цифрите за зимния период, в който Пътна полиция е следила за каране с гуми, които са с не по-малко от 4 мм грайфер, със санкции от поне по 50 лева са се сдобили 613 души в цялата страна. Това е станало от 15 ноември 2018 година до 1 март 2019-а.
„При осъществен контрол от страна на Пътна полиция за периода от 15 ноември 2018 година до 1 март 2019 година са издадени 141 наказателни постановления на водачи, за които е констатирано, че са се движили в нарушение на чл. 139, ал 1, т. 4. ЗдВП. Той гласи, че „Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 мм през периода от 15 ноември до 1 март", уточняват от КАТ. Много водачи обаче са карали с крайно неподходящи гуми, които са били толкова износени, че са опасни дори и в летни условия. За същия период са наложени глоби с фиш на 119 водачи, при които е констатирано същото нарушение. От 15 ноември 2018 година до 1 март 2019 година са наложени 117 глоби с фиш на водачи, които са се движили в нарушение на Закона за движение по пътищата по чл. 139, ал. 1. т. 1, а на други 135 - наказателни постановления.
„През цитирания период на 3-ма водачи са съставени наказателни постановления за нарушение на чл. 9, ал. 1 от ЗДвП, за това че са се движили с гуми с шипове, а на 2 са наложени глоби с фиш", обясниха от Пътна полиция за „Монитор".
„Глоба 50 лева се налага за управление на моторно превозно средство с износени или разкъсани гуми и 6 контролни точки. В периода от 15 ноември до 1 март колите трябва да са с предназначени за зимни условия гуми или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 мм", поясниха още от Пътна полиция пред „Монитор".
От там препоръчват шофьорите, който смятат са сменят зимните гуми с летни, да изчакат още поне седмица, тъй като пътните условия могат да се влошат.
„Зимните гуми се свалят от автомобила, когато температурите се задържат поне за няколко дни над 20 градуса. Едва тогава те започват да се износват. Времето е постоянно променливо и до началото на април може да има температурни аномалии, които да доведат до снеговалежи или до силен дъжд, който да е придружен с ниски градуси. Тогава е много опасно да се шофира с летните гуми", обясниха още експерти от Пътна полиция. От там поясниха, че каквато и марки гуми да се слагат, то е важно те да са нови, а не втора употреба, тъй като при предишната им експлоатация може да има вътрешни дефекти, които да окажат влияние в най-неподходящия момент. В повечето случай това са скъсани телове или подбити бордове, които при по-висока скорост могат да окажат фатално влияние.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |