Снимка: Архив infostock.bg
Подарък нощувка към уикенд на море. За да насърчи българите да почиват повече в родните хотели Министерство на туризма призова бизнеса да се включи в организираната от ведомството кампания „Неочаквана ваканция". Идеята е да бъде обявена специална промоция от хотелите и другите места за настаняване през април и май и българите да могат да отсядат в тях три нощувки, а да плащат само за две. Целта е да се удължат активните зимен и летен сезон и да се разбие стереотипът, че уикенд пътуванията са до две нощувки, обясниха от ведомството. В предложението могат да се включат всички желаещи морски и планински хотели. Офертите ще бъдат представени на сайт, менажиран от Министерство на туризма - www.neochakvanavakancia.bg/.
Вече са получени и първите заявки за публикуване на оферти, а самата интернет страница ще бъде активна и достъпна за потребителите от 4 април. Регистрацията е безплатна за местата за настаняване. Всяко от тях ще има специален промокод. А когато туристът се обади на хотела за резервация ще трябва да казва и този код, за да се възползват от отстъпката.
Към момента не се предвижда участващите в кампанията хотели да бъдат задължени да предоставят определен брои стаи или да гарантират места за клиентите по време на промоцията. Т.е. дали ще можете да се възползвате от ваканция с една безплатна нощувка ще зависи от това дали в момента в хотела има свободни места.
Докато бизнесът ще подарява нощувки, Министерството на туризма като партньор в кампанията се задължава само да рекламира инициативата и да менажира общия сайт. „За туристите това е стимул да посетят по-отдалечени места, а за хотелиерите -да посрещнат повече гости не само по Черноморието и в зимните курорти, а и във вътрешността на страната", обясниха от ведомството.
Инициативата е част от кампанията на Министерството за насърчаване на вътрешния туризъм. Ако кампанията бъде успешна, промоциите за българския пазар могат да продължат и в активния туристически сезон, разясниха от министерството.
Експерти на „Фолксваген" оглеждали терени у нас. Експерти от автомобилния концерн "Фолксваген" са огледали възможни терени в България, на които да бъде изграден бъдещият завод на компанията. Това научи "Труд" от високопоставени източници. Екипът е бил на посещение у нас през март, като на място се е запознал с обстановката в страната и с възможните места за евентуален строеж на нов завод.
Сред възможните терени, който се обсъждат, е земята на бившия металургичен комбинат "Кремиковци" и индустриална зона "Раковски", която е част от "Тракия икономическа зона" край Пловдив.
Според източника на "Труд" подобна визита предстои и в Сърбия. Окончателното решение на ръководството на "Фолксваген" относно завода им на Балканите - дали ще се строи у нас или в Сърбия, ще бъде взето през май. Според експертите българските власти правят всичко възможно именно България да бъде избрана за бъдещата инвестиция.
Предвижда се заводът на Балканите да бъде с капацитет 1000 коли на ден, което ще превърне страната, в която ще бъде изграден, в най-големият производител на коли в ЕС. Планира се той да заработи до 2022 г„ а инвестицията е на стойност около 1,4 млрд. евро. Във фабриката ще има 5 000 служители, от които до 650 инженери.
В края на миналата година от "Фолксваген" обявиха, че искат да преместят чешкото производство на друго място. А заводът на дъщерната компания "Шкода" в Касини, Чехия да поеме сглобяването на Volkswagen Passat, Skoda Superb и Kodiaq. Това е част от стратегията на "Фолксваген" за производство на повече електромобили, които ще се правят в заводите в Емден и Хановер.
Преди дни темата коментира и премиерът Бойко Борисов, който заяви, че договорката на България с германската страна е да се пази пълна тишина до избора на държава за новия завод на "Фолксваген", защото "този, който вдига най-много шум, няма да получи нищо".
Вецове в ситуация на законов рекет. Картината изглежда зловеща, но ако си представим, че всички вецове в България спрат да работят и съоръженията им не се поддържат с години, реките в един момент ще се осеят с десетки зеленясали от водата бетонни чудовища. В тях ще се спират всякакви отломки, които реката влачи, така че тук и там ще се случват наводнения.
Ситуацията, слава богу, все още не е точно такава, т.е. не всички вецове са заплашени от затваряне. А само половината. Но пак изглежда страшно.
От всички около 240 действащи водноелектрически централи у нас 138, т.е. повече от половината, са застрашени от затваряне, предупредиха наскоро от Асоциация "Хидроенергия". А вецовете остават най-евтиният източник на възобновяема енергия като цена за обществото.
Причината е в една законова поправка, приета още през лятото на 2010 г. и не правеща впечатление на никого допреди 2 години. През 2010 г. в Закона за водите бе създаден нов член 118 ж. Според него басейновите дирекции могат да откажат да продължат действието на разрешителното за вземане на вода от една ВЕЦ, в случай че мястото, от което се взема водата, попада в защитена зона.
Причината никой да не обърне тогава внимание на тази разпоредба е, че т.нар. разрешителни за водовземане са със срок на действие 10 години.
Осъдени не могат да искат от медиите да бъдат „забравени". Осъдените по Наказателния кодекс лица не могат да искат от медиите да бъдат заличавани или забравяни, позовавайки се на европейския регламент за личните данни. Това се разбра от изявления на председателя на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) Венцислав Караджов пред БНТ. В комисията вече са постъпили повече от 10 сигнала от граждани, които се оплакват, че електронни медии не са премахнали информацията за тях. По един от случаите комисията е дала становище, че средствата за масова информация имат право да отказват такова заличаване.
"Правото на изтриване (или "да бъдеш забравен") не е абсолютно право и упражняването му може да бъде спирано на посочени в регламенти основания", се казва в становище на КЗЛД. "Такова основание има винаги, когато става дума за медийна информация от обществен интерес, необходима за информиране на обществото за извършени престъпления и за личността на извършителя. Медиите и в частност журналистите са призвани да осигуряват прозрачност и информираност на гражданите, като по този начин способстват за защитата на обществения интерес", смята комисията. В становището се посочва, че е налице основание за отказ на предявеното право на изтриване на лични данни, когато "обработването им е необходимо за упражняване на правото на свобода на изразяване и правото на информация". Същото се отнася и когато става дума за "изпълнението на задача от обществен интерес, която обуславя необходимостта от информиране на обществото както за извършените престъпления, така и за личността на извършителя, предвид неговата завишена обществена опасност".
Според Венцислав Караджов правото да бъдеш забравен със съдебно решение е неприложимо при информация за журналистически цели, когато тази информация е обществено значима. Ако деянието е обществено опасно, може да бъде отказано да бъдеш "забравен", каза той пред БНТ. "Хората имат нужда да се предпазват от извършителите на подобни престъпни деяния", допълни Караджов. Той обясни реда, според който лицата се обръщат към медията, тя извършва преценка и може да откаже да заличи тази информация. Следващата стъпка е Комисията за защита на личните данни, която ще отсъди дали лицето има право или медията е отсъдила правилно, каза Караджов и даде да се разбере как ще действа комисията в такива случаи. Той обясни, че и "Гугъл" вече е постановил много такива откази.
"Ниските" тол такси взривиха транспортните фирми. Проектът за тоя таксите за камионите, които трябва да влязат в сила от 16 август, предизвика експлозия от недоволство в транспортния бранш. Сигурно е първоаприлска шега, таксите са безумни - това бяха първите реакции на превозвачите.
От представената от регионалното министерство тарифа излиза, че ако пътува по третокласния път между Първомай и Чирпан, един тир ще трябва да плаща по 42.4 стотинки на километър - при положение че на магистрала в Германия ще го таксуват по 24.6 ст. за километър. Това сравнение направи Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи. Примерът напълно опровергава твърдението на ресорния министър Петя Аврамова и заместника й Николай Нанков, че не искат да убиват българските транспортни компании и че тол таксите у нас щели да са най-ниските в Европа.
Таксите за товарни автомобили над 12 тона са "поредното безумно предложение, което се прави към нас. Някак сме преглътнали, че ще има тол система и че тя ще засегне предимнс международните превозвачи. Защо тогава средният клас камиони са с такива високи такси?", коментира Йордан Арабаджиев. Той възрази на твърденията на ръководството на МРРБ, че масовите камиони, които возят стоките, са между 3 и 12 тона. "А кой зарежда големите вериги?", риторично попита бизнесменът, като предупреди, че високите такси неминуемо ще вдигнат цените на стоките и услугите за крайния потребител.
Превозвачите са убедени, че изчисленията на министерството и Световната банка за поскъпването на храните, за които в. "Сега" писа вчера, са силно занижени. Освен това те недоумяват защо управляващите искат да превърнат България в единствената държава, която иска да събира тол такси не само за магистрали и първокласни шосета, но и за треторазрядни пътища. Очевидно това ще е удар върху вътрешните превози на стоки и услуги, а не само върху транзитния трафик, както се опитват да представят нещата от МРРБ.
Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи заяви, че са бил^ на косъм от скандал при срещата си с министър Аврамова в понеделник. Той обясни, че ако тарифата бъде приета, разходите за тол такси след 16 август за някои превозни средства ще се окажат повече от сумите за гориво. Например за 100 км по магистрала "Тракия" на път от София за Бургас шофьорът на средно голям камион ще зареди за 23 лева, а ще трябва да плати между 23 и 46 лв. тол такса (таксата е по-висока за по-старите МПС-та, които замърсяват повече въздуха).
Българско-гръцки двубой за строител на газовата връзка с Гърция. Само две оферти са подадени за проектирането и строителството на газовата връзка с Гърция. Едната е на българско-италианското обединение между "Джи Пи груп", ГБС и Bonatti, а другата - на гръцката "Джей енд Пи - Авакс". Това обявиха от проектната компания за 183-километровата тръба от Стара Загора до Комотини - Ай Си Джи Би (ICGB), в която акционери с равно участие са БЕХ и гръцко-италианското дружество IGI Poseidon.
Предстои разглеждане на техническите предложения за тяхната допустимост, поставяне на оценка според показателите на методиката и отваряне на ценовите предложения. От ICGB предвиждат изпълнителят да бъде избран през май, така че реалните строителните дейности да започнат през юни и да приключат до края на 2020 г. "Проектната компания и нейните акционери са мобилизирали всички ресурси за спазване графика за започване на строителство, като разчитаме на високото качество на техническите предложения на участниците и техния утвърден професионализъм", коментираха изпълнителните директори на компанията Теодора Георгиева и Константинос Караянакос.
Първоначално търгът за 145 млн. евро без ДДС привлече 11 кандидата, но повечето международни компании с опит отпаднаха още при предварителния подбор заради пропуски в документите. Да подадат оферти бяха поканени само пет от участниците, като сега става ясно, че три от тях са се отказали. Това са обединението на "Трейс груп холд" и френската Spiecapag, консорциумът между гръцката "Актор" и китайската China Petroleum Pipeline Engineering Co., както и този между гръцката "Терна" и германската Max Streicher
Чужда помощ за българските строители
От поставените в обществената поръчка минимални критерии към кандидатите големите български строителни фирми покриват само този за оборот от 150 млн. евро през последните три финансови години. Тъй като толкова мащабно газопреносно съоръжение като интерконектора с Гърция не е строено в страната през последните 8 години, какъвто срок е поставил възложителят, за покриване на техническите изисквания са създадени смесени дружества с чуждестранни компании.
В случая "Джи Пи груп" и "Главболгарстрой интернешънъл" играят заедно в ДЗЗД "Ай Джи Би - 2018", където чуждестранен партньор им е италианската Bonatti. По информация на "Капитал" българските фирми имат по 25% дял, а останалите 50% са на компанията от Апенините, която е с богата история в строежа на газопроводи. Последно дружеството спечели търга за част от газопровода EUGAL от балтийския бряг на Германия до Чехия, който е реално продължение на "Северен поток 2". Любопитното тук е, че в този проект Bonatti си партнира с германската Max Streicher. Двете дружества заедно кандидатстваха и в търга на "Булгартрансгаз" за газопровода от турската до сръбската граница, по който "Газпром" планира да пренася газ от "Турски поток". Ценовата им оферта обаче е над допустимия бюджет от 2.3 млрд. лв. без ДДС и вероятно ще бъдат отстранени от надпреварата. А в търга за газовата връзка с Гърция Max Streicher играеше заедно с гръцката "Терна".
След епично гласуване пакетът "Мобилност 1" прави крачка към одобрение. Противниците на пакета "Мобилност 1" - новите европейски правила в областта на пътния товарен транспорт, успяха всячески да забавят гласуването на законодателството в Комисията по транспорта на Европейския парламент (ЕП). Но след многочасово гласуване във вторник те най-вероятно все пак ще влязат в пленарната зала. Това стана ясно преди приключването на дебатите в транспортната комисия, което се очертава да стане късно вечерта.
Поправките в законодателството най-общо въвеждат повече социални права за работещите в сектора, като например правото на регулярен отпуск или изискването поне веднъж седмично шофьорите да спят извън кабините на камионите си. Новите правила обаче въвеждат и ограничения за компаниите - колко продължително могат да работя на пазара на други страни членки, което се посреща от българските превозвачи като опит да бъде убит техният бизнес.
Във вторник 49-те гласуващи евродепутати в комисията, сред които и трима български - Сергей Станишев и Петър Курумбашев (от Партията на европейските социалисти/БСП) и Андрей Новаков (от Европейската народна партия/ГЕРБ), трябваше да гласуват един по един над 1600 текста по промените в четири регламента и две директиви. Епичното гласуване започна в 15.30 ч. българско време и ще продължи до късно вечерта. Без успех приключиха опитите на привържениците на пакета "Мобилност 1" да съкратят процедурата.
С вота днес Комисията по транспорта изпраща законодателството в пленарната зала на Европейския парламент, където поправките ще трябва да бъдат одобрени или отхвърлени. Ако в четвъртък ЕП одобри новата регламентация на първо четене, следващата седмица ще трябва да се проведат преговори със Съвета на ЕС (където заседават правителствата на страните членки), които одобриха своята позиция през декември. Преговорите от страна на съвета ще се водят от румънското председателство, което може да ги протака. За това обаче няма индикации, което означава, че пакетът "Мобилност 1" ще има шанс да бъде одобрен до 18 април, когато е последната сесия на ЕП.
За противниците на пакета "Мобилност 1", сред които са и българските евродепутати, остава надеждата, че все още могат да забавят приемането на законодателството. Заради процедурни хватки в четвъртък всички 751 евродепутати най-вероятно ще трябва да гласуват по близо 1000 текста, което ще се превърне в няколкочасово мъчение.
София кърпи 950 хил. кв. метра, Пловдив и Варна с нови булеварди. 950 хил. кв. метра асфалт ще бъдат изсипани в София, а Пловдив и Варна ще се сдобият с нови булеварди. Това става ясно от тазгодишните планове за уличните ремонти на големите общини у нас, предоставени на „Монитор".
В бюджета на столицата са заложени 47,5 млн. лв. за ремонт на 15 големи обекта. Ще бъдат реконструирани общо 19 км улици и 8 км велоалеи. Сред тях са разширението на бул. „България" от НДК до "Гешов", бул. „Филип Кутев", последният участък от бул. „Монтевидео" при новата метростанция, южното платно на бул. „Тодор Каблешков" (от бул. „България" до ул. „Костенски водопад"), пробива на бул. „Петър Дертлиев", Източната тангента от бул. „Ботевградско шосе" до Северната скоростна тангента, както и локална улична мрежа, която обслужва тангентата. С нов облик ще се сдобият булевардите „Първа българска армия", „Президент Линкълн", улиците „Народно хоро", „Житница", „Кукуш", „Йосиф Щросмайер", „Коперник", „Атанас Узунов". Ще започне и ремонтът на бул. „Скобелев" и транспортния тунел на НДК. Отделно от големите обекти за кърпене на дупки и текущи ремонти общината е заделила 38 млн. лв. Ще бъдат изсипани над 950 хил. кв. м. асфалт и ще се нареди над 35 хил. кв. м. паваж.
„Във вътрешнокварталните улици и второстепенната градска мрежа се работи изцяло на база на исканията на районните кметове. Концентрираме усилията си върху сгради с обществена значимост - болници, училища и детски градини", обясниха от „Московска" 33.
Жителите на втория по-големина град у нас Пловдив ще се радват на нов булевард, които ще струва на общината 10 млн. лв. Строителството на булеварда вече започна. Това е първият изцяло нов булевард в града, който се изгражда в последните 30 години. Шосето е с дължина 1700 метра и ще свърже моста на Адата с „Брезовско шосе". Новата инфраструктура е с две платна в двете посоки с по три ленти, ново осветление, споделени велоалеи. Идеята да се построи нов булевард е да се облекчи натовареността от бул. „Марица - юг, през Водната палата и Панаира. Булевардът ще е пряка връзка между районите „Тракия", „Източен", „Централен" и „Северен". Кръгово кръстовище ще свързва моста на Адата, бул. „България", „Рогошко шосе" и новия булевард, който неофициално е наричан „Северен". От общината обаче търсят мнението на пловдивчани, за да изберат името на най-новото шосе в града.
Варненци също ще се движат по нов булевард. Зa най-мащабното cтpoитeлcтвo по бyл. „Bacил Лeвcĸи", ĸoeтo започна миналата година и пpoдължaвa и пpeз тaзи, в бюджeтa ca зaлoжeни близo 38,3 млн. лв. „Изграждането на новия булевард ще доведе до преразпределяне на вътрешния трафик от автомобили и ще облекчи транзитния трафик, който е към Северната част на града и курортните комплекси", коментира кметът на Варна, Иван Портних и допълни, че предстои включването на още 3 водопровода по трасето на булеварда, с което проблемите с безводието ще приключат. Булевардът е 10-лентов, със 7 мостови съоръжения, пешеходни прелези, надлези и велоалеи. По трасето са изпълнени близо 60 000 куб. м изкопи. Изместени бяха хиляди метра кабелни линии и изляти стотици хиляди тонове бетон за над 1800 пилота за подпорните стени, обясниха специалисти.
Haд 67,5 млн. лв. е тазгодишният бюджeт на Bapнa зa изгpaждaнe, peмoнт и пoддъpжaнe нa yличнaтa мpeжa в града.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |