Снимка: Pixabay
„Данните на Cushman & Wakefield показват, че делът на coworking площите в София е сходен с останалите европейски пазари, с малки изключения като Лондон и Амстердам, където той е значително по-висок. Бързият ръст на този модел се свързва с предприемаческата култура, разцвета на технологичния сектор и стартъпите като явление. У нас присъствието и на трите сектора става все по-осезаемо, което ще увеличи интереса към нови coworking проекти", коментира Станимира Пашова, мениджър „Офис площи" в Cushman&Wakefield Forton.
Прогнозите на Cushman & Wakefield са в световен план, в това число и в България, споделените работни пространства и броят на техните ползватели да продължат да растат с бързи темпове в близките години. В същото време все повече от големите офис проекти разполагат със собствени зони за споделени офиси, за да осигурят по-голяма гъвкавост на наемателите.
Лондон представлява най-големият пазар за споделено офис пространство в Европа с над 1 млн. кв.м или 4.6% от общия обем офис площи в града, сочи докладът на Cushman & Wakefield. Сериозното навлизане на coworking концепцията може да се обясни с рестриктивните за наемателите стандартни договори - с 10-годишен срок и довършителни работи изцяло за тяхна сметка. Амстердам пък е градът с най-висок процент на споделени работни площи спрямо традиционните офиси - почти 6%. Причини за това са силната предприемаческа активност и високата степен на дигитализация на бизнеса. Това е и едно от местата с най-много стартъпи на човек от населението.
„Съществува тясна връзка между цената на традиционните офис площи и увеличаването на споделените работни места. При поскъпване на наемните нива на офисите клас А и Б, както и затягане на условията за наемане, както е случая с Лондон, се подсилва алтернативното предлагане на пазара и съответно привлича вниманието на наемателите върху този сегмент", пояснява Станимира Пашова. По думите й гъвкавостта е най-ключовото предимство пред традиционния офис пазар, при който наемателите са обвързани с дългосрочни договори и заетост на квадратни метри.
Изследователският екип на Cushman & Wakefield създава за първи път Европейски коуъркинг индекс, базиран върху икономическите показатели на 10 ключови пазара в Европа. Те са подбрани между 40 анализирани пазара на базата на количествени показатели и степен на икономическо развитие, които благоприятстват развитието на пазара на гъвкави офис решения. Индексът се фокусира върху идентифицирането на градовете, които разполагат с потенциал за разрастване на този пазар. Така ще помага на собствениците на сгради и операторите да могат да предвидят бъдещи промени по устройството и дизайна на пространството, в крак с настъпващите тенденции.
„Създаването на индекса показва изменението на традиционния пазар на офиси и разкрива потенциала на този бързоразвиващ се сектор. В основата на динамиката стоят различни фактори, определящи промяната в търсенето и спецификите на офис пазара. Един от тях е засилването на дигиталните и технологичните сектори, които позволяват повече гъвкавост на работното място", посочва Елизабет Трони, ръководител на Cushman&Wakefield EMEA Research & Insight.
Утвърдените пазари на офиси като Лондон и Париж заемат челните позиции, но данните показват, че градове като Стокхолм и Дъблин също постигат високи резултати и разполагат с перспектива за разрастване в бъдеще.
Добрите проекти*
Собствениците на офис сгради могат да избират между няколко решения - от отдаването под наем на площ на coworking оператор през създаване на смесено дружество с такава компания до договор за управление или дори за франчайз с утвърден на пазара бранд. Не е за пренебрегване и опцията собственикът на офис сграда да обособи и разработи сам coworking зона в нея, без тя да функционира под самостоятелен бранд или под такъв на coworking оператор.
Всяко от тези решения крие различна степен на ангажираност с проекта и съответно на риск, който собственикът е готов да поеме. Сложността при избора идва и от все още малкото информация за потенциала на този пазар, липсата на практика при оценката и финансирането на подобни проекти. С постепенното узряване на офис пазара обаче вероятно ще видим приложения на повечето от споменатите по-горе модели, както и все по-хибридни концепции между традиционни и гъвкави офис решения.
*„Добрите проекти" е информационна кампания на Cushman & Wakefield Forton, която представя ключовите фактори за успешното реализиране на проекти в сферата на недвижимите имоти. Целта на инициативата е чрез конкретни примери от портфолиото на компанията да покаже важните стъпки и процеси, които предопределят изпълнението им.
Още по темата:
Инвестициите в бизнес имоти в Лондон са намалели с над 40%, заради Brexit
Офисите в строеж нараснаха до 440 000 кв. метра в края на 2018 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.858800 |
GBP | 2.342870 |
CHF | 2.099880 |